Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Pontus

Medlem
20200215_225529.jpg


2014 Raveneau Petit Chablis (Magnum)
. Lite stängd initialt, behöver en del luft. Doft av citrus, citrusskal, våta stenar. Oväntat kraftig och fyllig smak med inslag av citrus, gröna äpplen och viss kryddighet. Hög syra, men balanserat. Vänta i 5 år. 90++.

20200229_203037.jpg


1999 Masi Mazzano, Amarone della Valpolicella. En högst vital 21-åring! Makalös doft av mörk frukt, körsbärskärna, mandelmassa, läder och jordgubbssylt. Smaken är helt fantastisk och domineras av mörk frukt, körsbär, lakrits, jordgubbar och russin. Alkoholhalt runt 16% märks föga på grund av den massiva frukten och höga syran. Ingen större uppsida härifrån tror jag, även om den troligen håller ett bra tag till. 96.
 

Trydebull

Medlem
2017 Domaine Jean-Louis Chave Sélection Mon Coeur Cotes du Rhone
A5808EED-9DF7-4490-B509-B3FE704FCB3E.jpeg

Ja, här plockar jag fram skämskudden och slänger upp den här!?

Karafferad någon timme.
Färgen är tjockt lilafärgad

Doften är härligt tjock av lila plommon, björnbär, lite stjälk, fin och mjuk

Smaken är tydligt grenache:ig men för sin ungdom fantastiskt balanserad redan från kork.

Det mest överraskande är ändå helt klart kroppen! 2017 är ju ett sisådär år och det här handlar ju om ”köpe-druvor” men vilket Bang-for-the-buck! Ung, fruktig, lite stjälkig och naturligtvis inte Cote-Rotie-koncentration men för ett by-vin är det här ju fantastiskt!

Det här accentuerar verkligen att rätt producent verkligen sätter stolthet och produkt i fokus - även för de enklare vinerna. Som så många skriver gäller det ju även för t ex Bourgogne även om ett byvin därifrån ju numera kostar lika mycket som ett bättre Cote-Rotie... Ur led, är tiden...

Förutom Chave tror jag att det var minst fem år sedan jag över huvud taget ens provade ett CdR men det här är nog det bästa jag någonsin druckit.

Det blir dessutom helt säkert bättre om två år.

159kr. 89-90 poäng. Med ett plus efter.
 

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 19257

Vecchia Cantina - Vino Nobile di Montepulciano 2014

Fyf*n vilket gott vin. Kanske får återkomma med lite mer noter.

100% Sangiovese, 13.5% alkohol.

Färg: Transparent, ljusröd färg.
Doft: Rosor, blomster.
Smak: Rosor, körsbär, viol. Brunello-likt. Vattnas i munnen. Lätta tanniner.

Precis det här jag gillar..
Hemkånkad från Italien i somras, så lite extra kul att det var bra. Om jag får använda poäng, 92-93 poäng.
Prova gärna Lunadoro Pagliareto 2015 Vino Nobile di Montepulciano. Det var en väldigt elegant och finlemmad vin och inte för sträv alls, som det kan bli ibland. Finns på bolis.
 

Håkan

Medlem
Efter en hygglig skumpaflight och en medioker vittvinsflight där Sandhis Sta rita hills-15 var ett ljus i mörkret så kom det en helt magisk flight. Antagligen den bästa jag varit med om.

Vin 1 var jag rätt säker på att det var ett Etnavin med mineralitet och rökighet. Men jag var sjukt fel. Det var Trapets Aminima-16 som jag druckit två gånger förut. Men betyget 89-90 stämmer överens med vad jag givit det på CT.
Vin 2 var svårare men ålder var självklar. Lite grönt också. Sen var det slånbär och plommon. Jag var lost och det var Bressans Pignool-04. Andra provningen i rad med Bressan men jag tror aldrig jag kommer klara den. Jag gav det 89-91.
Vin 3 var jag säker på nya världen pinot noir. Fruktansvärt bra vin och mitt WOTN. Och det var nya världen PN men när jag lutade åt Sydafrika så var det USA. 90-92. Chanin Duvarita-14 och det här tänker jag köpa när det kommer igen. Ni som har det hemma kan skatta er lyckliga.
Vin 4 hade pepprighet, läder och mörk frukt. Uppenbar ålder men jag var inne på Syrah. Men det var Espectable-04 och fruktansvärt gott. 90-92 och min tvåa denna härliga kväll. Min trea var Sandhis vita.

Flight 4 var en del tungviktare och jag tyckte mitt vin var bäst i flighten, samtidigt som det nog kommit sist i flight 3. Mitt vin var Luke Lamberts Nebbiolo-16.
Skrattar mig lycklig.:D
 

Adamanko

Medlem
Shootout mellan två amerikanska pinoter. Argyle-17 som släpptes på bolis idag för 188 kr och 88 i betyg på CT. Mot ett vin som varit mitt husvin i två år - Black Stallion Pinot noir. Också -17, numera 209 kr på bolis och 88,5 på CT. Vinnaren blir mitt husvin.

Argyle är mycket jordgubb. En del fat och även kryddor och en liten pepprighet. Jag känner dom 14%. Lite tunn kanske? Inga tanniner att tala om. Jag brukar gilla dessa lättare pinoter men den här vinner inte mitt hjärta. 86-87. Inte dåligt på något sätt och gillar man stilen är det ok bang for buck.

Black Stallion är mycket mer choklad och kaffe. Lite slånbär. Mörkare, mer kropp, men jag gillar det mindre än vad jag brukar i början. Men det växer under kvällen. Det vinner kampen men är inte så bra som jag minns det. Är det årgången eller jag? 89. Den här får fortsätta som husvin men jag kommer dricka min två kvarvarande med höjd smakberedskap.
 

Michael_M0!

Medlem
Black Stallion är mycket mer choklad och kaffe. Lite slånbär. Mörkare, mer kropp, men jag gillar det mindre än vad jag brukar i början. Men det växer under kvällen. Det vinner kampen men är inte så bra som jag minns det. Är det årgången eller jag? 89. Den här får fortsätta som husvin men jag kommer dricka min två kvarvarande med höjd smakberedskap.

Jag har druckit deras Cabb, tyckte den var god. Har aldrig prövat deras Pinot. Känns som att man borde nu!
Har du druckit The Butcher?
 

Martin F

Medlem
2017 Domaine Jean-Louis Chave Sélection Mon Coeur Cotes du Rhone
Visa bifogad bild 19271
Ja, här plockar jag fram skämskudden och slänger upp den här!?

Karafferad någon timme.
Färgen är tjockt lilafärgad

Doften är härligt tjock av lila plommon, björnbär, lite stjälk, fin och mjuk

Smaken är tydligt grenache:ig men för sin ungdom fantastiskt balanserad redan från kork.

Det mest överraskande är ändå helt klart kroppen! 2017 är ju ett sisådär år och det här handlar ju om ”köpe-druvor” men vilket Bang-for-the-buck! Ung, fruktig, lite stjälkig och naturligtvis inte Cote-Rotie-koncentration men för ett by-vin är det här ju fantastiskt!

Det här accentuerar verkligen att rätt producent verkligen sätter stolthet och produkt i fokus - även för de enklare vinerna. Som så många skriver gäller det ju även för t ex Bourgogne även om ett byvin därifrån ju numera kostar lika mycket som ett bättre Cote-Rotie... Ur led, är tiden...

Förutom Chave tror jag att det var minst fem år sedan jag över huvud taget ens provade ett CdR men det här är nog det bästa jag någonsin druckit.

Det blir dessutom helt säkert bättre om två år.

159kr. 89-90 poäng. Med ett plus efter.

Kul. Jag öppnade en flaska av den i torsdags och gillade den jag med. Riktigt bra kvalitet för pengarna. Prövade däremot deras motsvarande crozes-hermitage för ett par veckor sen och den var riktigt trist. Smakade parfymerad tvål.
 

Carinasomm

Medlem
Drack ännu en trevlig flarra från distriktet Montsant
Någon därute som kan ge mej tipps på mer från detta underbara område.
Sara Perez gör underbara Venus la Universal och Dido, Joan D’ Anguera gör finfina Altaroses och Planella, Nuria Sarocca gör bra viner till Can Blau. Testa och du blir inte besviken.
 

Trydebull

Medlem
2015 Eikendal Classique

F2B1C12A-0169-4C93-B399-2B3D40CDA321.jpeg


Om ni inte visste det så har SB på Sergel inte något vidare kul sortiment. Men fem-i-sju hinner man inte ens de 250 metrarna bort till PK. Så det enda som fanns av relativt intresse från senaste släppet fick bli kvällsunderhållning tillsammans med jobb, jobb, jobb...

48 % Cab S
38% Merlot
11% Cab F
7% Petit Verdot
Noter från ca timmen efter kork

Djupt svart-blå i färgen

Doften ger björnbär, svarta vinbär och hästskit. Visst inslag av blåbär, svartpeppar, vinrankskvistar och råolja. Där bakom någon aning av grön paprika.

Smaken säger svarta vinbär, björnbär och halmblandad koskit. Svarta vilda körsbär.
Inslag av något grönt - lite paprika och grovt mörkgrönt odlat vall-gräs. Något bergamott.
Viss vaniljsmak tillkommer med lite tid.

Brett. Många breda smaker, bra kräm på alla kranar, men hyfsat staplat redan nu och klart drickbar.

~ 88 poäng. Med litet plus för vad som nog händer efter två-fem år på rygg.
 

Daniel A

Administratör
DSC_1656.JPG

1995 Château Poujeaux
Riktigt smaskig Bordeaux i snyggt drickfönster. Superpolerat, allt på rätt plats. Mogen men med kraft kvar. Klassiskt och korrekt. Varför har jag så himla lite Bordeaux i källaren? 91p.
Satt som en smäck till kroppkakor!
 
Toppen