Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

M.Grape

Medlem
IMG_20200306_214837.jpg
Gaja Barbaresco 1996; blytung och massiv, en helt annan kropp än all annan Barbaresco jag druckit. Bortsett från en lätt oxidativ ton är vinet opåverkat av sina 24 år, strävt och svart-lila i färgen utan tegeltoner. Smaker av tjära, gammalt läder, vedbrasa, järnmalm, torkade svarta vinbär och plommon. Tjärsmaken kommer sedan tillbaka i den långa eftersmaken på ett mycket spännande sätt. Gott och upphetsande dramatiskt i sin karaktär men hade nog behövt lite mer frukt för att passa mig fullt ut.

Pio Cesare Barolo 2010; ung och rättfram men fint balanserad i syra-tanniner-frukt; kändes nästan söt (sic) i all sin fruktighet jämfört med Gaja:n. Smaker av nypon, torkade jordgubbar, rosenträ, rött äppelskal, lakrits-käck och rök. En bra Barolo från en bra årgång som behöver flera år till för att locka fram mer mognadstoner.
 

LeChat

Medlem
Nu var jag själv inte med när det begav sig, men jag har läst ganska många engelskspråkiga kommentarer som refererar till: "the cordier funk", när det kommer till viner ifrån slott som fanns under familjens paraply under den här eran (Talbot, Gruaud-Larose, m.fl.). Hygien verkar inte ha stått högst på dagordningen. Så en hel del flaskvariation är nog något man får vara beredd på.
Har också läst om denna ”funkiga” era. Men förra flaskan hade inga sådana problem. Det var mest en flaska som tappat gnistan och bara var trött och tråkig. Kvällens flaska däremot, hade förutom en härlig mognad både tydliga tanniner och syror.
 

Dejzan

Medlem
Hemma hos föräldrarna. Födelsedag i morra. Hade med tryffel och färska pasta till kvällen.
Fadern letade lite extra i källaren...:)

Först ut gammal favorit.
Bonnarie 1998.
Konserverad citrus. Svamp. Bröd och olivspad i näsan.
I munnen är det moget men syran har fortfarande befälet. Smörstekt svamp. Rostat... allt! Rostfritt stål och oliver med... mango? Mjukt, moget och vidöppet dricksfönster men håller många år till!
92p
1998 är ett j***a bra år i Champagne, det är bara att inse!

Scavino Barolo Riserva Rocche dell'Annunziata 1996
Här är det bara att kapitulera också för en Barolotvivlare som jag...
Mogna körsbär och svartpeppar i näsan. Äpple och mörk choklad. Halm och lakrits.
I munnen är det fortfarande ordentliga tanniner, detta kommer leva lääänge till, men helt klart drickfärdigt. Strama körsbär. Sval frukt och ek. Rostad tobak. Svarta oliver. Sojasås. Mörk choklad.
Detta är mums!
93+p

Fonseca Vintage Port 1970

Körsbärs- och hallonlikör i näsan. Marsipan. Kanel.
I munnen är det... såklart helt moget. Russin och röda bär. Likör-feeling. Diskret ek. Mandlar, läder och... muskot. Dock tror jag kroppen har magrat lite och alkoholhettan tar snabbt över. Känns som denna sett lite bättre dagar.
Fortfarande en jäkla god port men föredrar 1977 före denna!
90p

Visa bifogad bild 19302
Älskar Bonnaire, särskilt med den "gamla" etiketten. Tyckte mycket om 98an, tyvärr var det länge sedan den sista flaskan dracks upp.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Blev några trevligheter utöver champagne igår.
Rauzan Segla 85 var härlig.
Goya XL var inte riktigt min typ, men kul att ha testat.
St Henri visade fin fyllighet, frukt och pepprighet. Syrah växer på mig från att tidigare inte tyckt om det.
Skurfberg spelade i en egen liga. Välbalanserad och knivskarp. 94 med ++
20200307_210651.jpg
20200307_192757.jpg
20200307_210659.jpg
20200307_223742.jpg
20200307_221832.jpg
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag har sneglat på en flaska i skåpet länge och för någon vecka sedan tog jag lite mha coravin och blev övertygad om att det var dags att öppna. Det var 2016 Creation Wines Grenache Sumac och jag ställde den mot 2015 Comando G Tumba del Rey Moro. Två 100% Grenache från olika världsdelar och de var verkligen från olika världar men inte som jag hade tänkt mig. Båda klockar in på 14,5%.
Spanjoren var blek, rödfruktig, lätt men ändå kraftig pga av häftiga tanniner. Bra syra men balansen finns här inte ännu och alkoholen sticker ut rejält. Denna påminner ur minnet väldigt mycket om 2015 Sadie Soldaat (SA) som jag drack för någon månad sedan. Bra vin men kommer att bli ännu bättre om några år. 90+p
Sydafrikanen är ett helt annat djur. Fläskigare och mer mörkfruktig än spanjoren, full av bär, grapefrukt och choklad. En härlig syra och fina tanniner som harmonierar perfekt och med lång eftersmak. Alkoholen märks inte alls. Det här är en mer finlemmad och exklusiv variant av en annan spanjor: Alto Moncayo :confused:. Hedonistisk och drickfärdig. Bästa vinet hittills i år 96p
IMG_3794.JPG
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Här kommer vinerna från fredagens BYOB med tema "Mogna viner":
byob 20200306 flight 1.jpg

Flight 1:
2004 Alfred Gratien Champagne Brut Millésimé (0 röster)
1999 Bollinger Champagne La Grande Année (3 röster)
1998 Devavry Champagne Tresor De Cave (3 röster)
2002 Paul Goerg Champagne Brut Millésimé Premier Cru (1 röst)
1959 Tokaji Kereskedohaz Co. Tokaji Szamorodni Száraz (0 röster)
byob 20200306 flight 2.jpg

Flight 2:
1997 Chateau Musar (4 röster)
2004 Maumus Madiran Cuvée le Paradis (2 röster)
1978 Bodegas Vega-Sicilia Ribera del Duero Valbuena 3° (1 röst)
1958 Pio Cesare Barolo (0 röster)
byob 20200306 flight 3.jpg

Flight 3:
1982 Boasso Barolo Serralunga (3 röster)
1995 R. López de Heredia Rioja Viña Tondonia (3 röster)
1976 Louis Glantenay Volnay-Caillerets (0 röster)
2004 Contrade di Taurasi (Cantine Lonardo) Taurasi (1 röst)
Fondillón Primitivo Quiles El Abuelo (0 röster)

Kul viner rakt igenom!
Tack till @Daniel A, @Fredrik L, @Oscaro, @Jesper L, @vintomas och @Thirsty
 
Australien prestige
Eftersom jag inte kunde vara med på BYOB i Sollentuna fick det dagen före bli ännu en fantastisk provning i PK-husets regi med glada med-provare och en lika utmärkt chaperone som vanligt. Vilken provning. Alla vinerna får med beröm godkänt och sen är det bara upp till var och en att välja och vraka efter smak och plånbok. Kändes som att alla vinerna kan drickas nu och samtidigt tjäna på lagring. Inte varje dag. Och roligt att prova några kändisar också, har begränsat med erfarenhet i detta prisregister vad gäller australiska fin-viner.
upload_2020-3-8_19-49-40.jpeg

Grosset Riesling Polish Hill 2018
Tolpuddle Vineyard Chardonnay 2018
Oakridge 864 Chardonnay 2016 Funder & Diamond Vineyard Drive Block
Oakridge 864 Pinot Noir 2017 Aqcueduct Block Henk Vineyard


upload_2020-3-8_19-49-40.jpeg


Moss Wood Cabernet Sauvignon 2016
Vasse Felix Cabernet Sauvignon Tom Cullity 2015
Penfolds Bin 707 Cabernet Sauvignon 2016

upload_2020-3-8_19-49-40.jpeg


Clonakilla Shiraz - Viognier 2016
Kaesler Old Bastard Shiraz 2016
Henschke Mount Edelsten Shiraz 2015


Vi fick rösta på våra respektive topp tre, i mitt fall var det:
1. Tom Cullity - helt outstanding, ett komplett vin.
2. Clonakilla Shiraz Viognier - mycket vildare och helt utan vitpeppar denna gång. Härlig och utmanande men inga konstigheter!
3. Oakridge 864 Pinot Noir - perfekt len och fin drickmogen pinne som kommer att kunna lagras i massa år och utvecklas. Min typ av vin. Kul att upptäcka denna producent. Beställde en flaska av detta efter provningen.

Som en särskild bonus var jag litet billigare i smaken eftersom min topp-tre inte inkluderade de tre dyraste vinerna. Skulle jag få en gratisflaska av någon av de andra sju vinerna skulle jag dock gärna ta en flaska Henschke Mount Edelstone - kändes först litet som den kom bort bland de mer ultraexpressiva vinerna men där fanns en balans som kändes mer och mer attraktiv under kvällens gång.

För den som vill roa sig med att följa mina felgissningar eller få mer detaljerade omdömen, se mina noteringar på CT
 

The Wall

Medlem
2009 Lalama Ribeira Sacra från Dominio do Bibei fick inledningsvis husera i Zalto Bourgogne, men eftersom jag är lite nyfiken fick glaset sällskap av Gabriel Gold och Mark Thomas Selection Red.

Z Bourgogne; klar PN-känsla i doften, lite kryddor/örter och röda bär, snarare åt det tyska hållet med inslag av Nya Zeeland än Bourgogne, inte så mycket multna löv direkt. I munnen, klart syrligt och de flesta tanniner verkar fortfarande vara på sportlov. Över till Gold; mer komplex i doften, lite färsk oregano/nysuddad suddgummi dyker också upp. I munnen slinker det ner lite lättare utan att ge ifrån sig överdrivet med syra. Mark Thomas; bredare, mer öppen doft, inte lika precis som de föregående två glasen, nästan mer intetsägande faktiskt. Smakmässigt, lite slankare, vilket kan bero på att kupans väggar är mer lodräta i förhållande till kupans botten jämfört med de föregående två glasen. Däremot; lite skönare balans i glaset än i Gold, tjockare stjälk till trots. Snart 11- och 9-åriga döttrarna konstaterade "oj, obalanserat!" när de kände på Gold-glasen. "Kan vara en vanesak" föreslog jag. Mark Thomas glas är trevligt balanserat, men halvt hopplöst att få tag på i Sverige (tror jag). Jag skulle gärna ha med Grassl i uppställningen, men dels har jag än så länge bara 1855 (ett Bx-glas) och dels tänkte jag att det vore kul att se hustrun tvärs över bordet för omväxlings skull ("det vore kul att se dig någon gång istället för en glas-vägg" som hustrun märkligt nog råkar nämna varje gång jag säger "undrar hur det här vinet beter sig i andra glas....?". Tjatigt? Visserligen finns inlägget i tråden Vinglas, men smaknoteringarna hör möjligen hemma även i denna tråd (iaf innan jag lärt mig att länka9.
Ribeira.JPG

Bonusnoter; inga direkta ålderskrämpor, möjligen lite tunnare i frukten/kroppen jämfört med kort efter inköpsdatum, men inget man skär handlederna av sig för. Inte helt optimalt som följeslagare till Wallenbergare på rådjursfärs, utan hade troligen presterat bättre till rådjursfilé istället. Nåväl, till endivesalladen (se "I dag lagar vi") blev det igår Palazzo Mio Grillo och idag Terazza della luna Pinot Grigio. Utan att gå in på detaljer kan man lugnt säga att Grillo funkade väldigt bra till endive-rätten medans PG inte funkade alls. Budgetviner, visst, men de råkade befinna sig på rätt plats vid rätt tillfälle, dvs i garaget (som inte är varmt) när det var ont om tid (eftersom jag inte funderat ut vin tidigare i veckan). Av någon anledning har jag sedan många år tillbaka fastnat för Grillo som kanske kan sägas är lite av Italiens, eller iaf Siciliens, motsvarighet till Chenin Blanc. Hursom, lite underskattad druva som är svår att hitta i lite högre prissegment (det är väl främst Catarrato som förekommer bättre Etna-viner, tror jag, eller så är det bara kring Etna).
Grillo.JPG
 
Dum fråga kanske men vilket vin är det?
Intressant provning, inte ofta man får möjligheten att prova ett gäng australiensare op en och samma gång.
Sorry otydligt - det är Vasse Felix prestige cab (91%, resten Malbec och petit Verdot tror jag). Såldes för 999 kr och tog ett långt tag innan den var slutsåld från hyllorna. Verkligen fantastisk och minst lika bra som bra medoc-viner för några hundra-lappar till. tänkte först riktigt fin Penfold/Henschke cabbe (fast jag aldrig provat någon tidigare :)) och sen typ hermitage. Vasse Felix känns ju som en solid producent...
 

Mattias Schyberg

Administratör
454D17DB-F63D-4728-8F0B-C1335A5B18F2.jpeg

1964 Giacomo Borgogno & Figli Barolo Riserva

Moget? Mycket! Över kullen? Absolut! Drickbart? Utan tvekan!

Riktigt positiv överraskning. Till och med njutbart fram till sista slatten. Klassisk nebbiolo med tjära, nypon och torkat kött ihop med balsamico och gamla möbler. Nedslipade tanniner, men fortfarande strukturerat i någon mån. Minst 10 år över kullen och knappast en stor upplevelse, men avsevärt bättre än jag förväntade mig. Övriga i sällskapet var dessutom mycket mer generösa i sina omdömen än jag. Är ju trots allt ingen nekrovinofil. Kul! :)
 

LeChat

Medlem
96B44D15-C724-44C6-9955-3D544522C7D6.jpeg

2014 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino


Dag 1. Alkoholen slår igenom och frukten känns klen och frånvarande. Munkänslan blir träig och smaken domineras fullständigt av fat. Inte så kul.

Dag 2 är bättre när faten har integrerats och dämpats en del och frukten tittar fram en aning. Men förvandlingen är ändå ganska måttlig. Problemen kvarstår.

Denna måste ändå ha presterat bra i ett tidigare skedde, eftersom det går att läsa en del positiva omdömen, och en del höga betyg har delats ut.

Producenten tillhör en av mina brunellofavoriter, men denna årgång kommer jag att hoppa över.
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 19346
2014 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino


Dag 1. Alkoholen slår igenom och frukten känns klen och frånvarande. Munkänslan blir träig och smaken domineras fullständigt av fat. Inte så kul.

Dag 2 är bättre när faten har integrerats och dämpats en del och frukten tittar fram en aning. Men förvandlingen är ändå ganska måttlig. Problemen kvarstår.

Denna måste ändå ha presterat bra i ett tidigare skedde, eftersom det går att läsa en del positiva omdömen, och en del höga betyg har delats ut.

Producenten tillhör en av mina brunellofavoriter, men denna årgång kommer jag att hoppa över.

Var det denna årgång som dök upp nyligen på sovjetbolaget? Jag har för mig att jag läst provningsnoter ganska nyligen (här på FW?) om senast släppta årgång med andemeningen "inget löp och köp".
 
Toppen