Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Bearman

a´lea iacta est iterum
Eikendal Classique , 2015

Bra cab: Fin frukt, svarta vinbär, körsbär, lite grönt/paprika, vanilj. Mycket välbalanserat vin med bra finish. 88-90 poäng idag, dricks ok idag, men de kan bli över 90 om några år. Bra budget lagringsobjekt. Prisvärd, bättre än Mimi i samma släpp.

Lapostolle Cuvée Alexandre , 2012

Jädrigt bra Syrah, fin frukt, vinbär, har smak av björnbär, plommon, mörka körsbär, fat, krydda, oliver, massor av söta alkoholtoner och smakerna är kvar länge, och i drinkfönster. Ingen elegant norra Rhonare, men jag gillar detta också. 90p, kanske blir bättre med lite lagring. Men osäker. Ett fynd för priset, bland de bästa vinet från Chile som jag provat.
 

Vingubben

Medlem
2EA2FCDA-E8DE-4ED3-A83F-80EA39AB4902.jpeg


Som Patrik skrev, bra introduktion till Chinon. Helt överens om både noter och betyg.
 

The Wall

Medlem
429A528F-2109-42FF-AE6A-C2F7299D5EC6.jpeg
I Zalto Bourgogne; björnbär, lite rökt chark, aning stekflott, kanske lite grönpepparkorn, zinfandel från Rhône? I munnen, lite eldigt, 13% till trots, ganska kort smak, lite beska i eftersmaken. Hm, verkar behöva lite tid för sig själv i ett mörkt och svalt utrymme. Vinet alltså, inte konsumenten. Återbesök? Tja, något måste ju göras med resterande 11 flaskor, fast kanske inte nödvändigtvis de kommande 11 dagarna. Eller jo, resterna i kvällens flaska får nog vila sig i form i kylskåpet tills imorgon.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
A9B5F0AE-F5F0-4BF5-98D0-E67B9B1323FD.jpeg

2013 Domaine du Pégau Cuvée Réservée


Pegau är gott och 2013 är riktigt härlig nu. Vibrerande! Syror, tanniner, ”mineral” gör ett fantastiskt jobb och ger vinet en tydlig nerv och vitalitet. Detta ihop med den typiska Pegaukaraktären blir ju enastående gott en sketen onsdag i Coronatider. Kommer passa ypperligt till fruns färsbiffar och tzatziki.
Gott vin och god mat är ju sann glädje! Så gläd er! Det behöver vi.
 

The Wall

Medlem
Plan A. Tomatsoppa? Nä, inte direkt, men ingen vällagrad historia heller. Lite muggig doft, klen kropp och ganska påtaglig syra. Äldre årgångar var faktiskt helt ok för några år sedan, men det verkar som om åldrandet går väldigt fort den sista månaden. Lite som att bevaka en köttbit i ugnen; 48, 48, 48, 49, 49, 49, 62....62?! Wtf?! Jahapp. Dags att leta fram Plan B.
854B8A54-7B6D-4467-B7EF-0A8563AAA3BD.jpeg
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 19421
2013 Domaine du Pégau Cuvée Réservée


Pegau är gott och 2013 är riktigt härlig nu. Vibrerande! Syror, tanniner, ”mineral” gör ett fantastiskt jobb och ger vinet en tydlig nerv och vitalitet. Detta ihop med den typiska Pegaukaraktären blir ju enastående gott en sketen onsdag i Coronatider. Kommer passa ypperligt till fruns färsbiffar och tzatziki.
Gott vin och god mat är ju sann glädje! Så gläd er! Det behöver vi.
Den är spot on till färsbiffar med tzatziki.
Och lite roligare än mina eviga ”Chianti Classico eller Vino Nobile är utmärkt till”.
 

The Wall

Medlem
Plan B; här är det diskret salvia och om möjligt ännu mer diskreta pinjekärnor. Liiiite körsbärskärnor och möjligen en ensam bittermandel på studiebesök. Lagring i betongtank istf ekfat gör susen för den som är quercofob. I munnen? Lätt klunkbar som tidigare upptäckts. Lite syrlig, inget motstånd eller större intryck på väg mot gomseglet men har tidigare funkat utmärkt till mat och helt ok på egen hand. Stekta fläskkotletter med italiensk kryddning ikväll, funkade ok till, men det märkliga var att Plan A reste sig på 9 och inte bara räddade matchbollen, utan skaffade även en egen matchboll som dessutom plockades hem efter en duell som slutade med en för lång forehand förbi baslinjen av Plan B. Lite oväntat faktiskt.
CEB75941-2AF0-453B-B257-8DA27B58470C.jpeg
 

The Wall

Medlem
Återbesök till gårdagens Rhônare; mer zin-trigg än igår, pepparn har gett sig av och tog med sig stekflottet som resesällskap och lämnade därmed plats för björnbären, dock att den känns lite dämpad; bedömningen ”zin från Rhône” kvarstår. Munmässigt? Tja, lite Pez, beska och eldighet ändå. Mnja, lagring i oöppnat tillstånd verkar vara att föredra. Le Rouvre från samma producent presterar ju faktiskt väldigt mycket bättre för ungefär en hundring till. Eller är det Årgångsskuggan som figurerar som de skulle sagt i Sommarlovsmorgon?
 

Oscaro

Medlem
55CD2F8E-0DBB-4B7C-BDB4-B62D1B097E4B.jpeg
L’Aigle à Deux Têtes Côtes du jura 2018

N - svaga alkoholtoner, jordgubbar, stjälkar, hallon

S - svala röda bär, körsbär, svag syra, fin primärfrukt, gröna blad

89C38D2D-1F28-4EFE-A472-D86912CA74BB.jpeg

Rizzi Langhe Nebbiolo 2016

N - viol, rosvatten, mörka bär

S - viol, mjuka tanniner men en syra som börjar ta grepp mot slutet. Körsbär, lättare vaniljtoner,
 

Martin F

Medlem
Återbesök till gårdagens Rhônare; mer zin-trigg än igår, pepparn har gett sig av och tog med sig stekflottet som resesällskap och lämnade därmed plats för björnbären, dock att den känns lite dämpad; bedömningen ”zin från Rhône” kvarstår. Munmässigt? Tja, lite Pez, beska och eldighet ändå. Mnja, lagring i oöppnat tillstånd verkar vara att föredra. Le Rouvre från samma producent presterar ju faktiskt väldigt mycket bättre för ungefär en hundring till. Eller är det Årgångsskuggan som figurerar som de skulle sagt i Sommarlovsmorgon?

Intressant att läsa. Le Rouvre är ett av mina favoritviner. Köpte denna i en förhoppning av något liknande men av din beskrivning låter det inte som det. Får se om jag bryr mig om att lägga undan ett tag eller om jag poppar den i år jag med.
 

The Wall

Medlem
Intressant att läsa. Le Rouvre är ett av mina favoritviner. Köpte denna i en förhoppning av något liknande men av din beskrivning låter det inte som det. Får se om jag bryr mig om att lägga undan ett tag eller om jag poppar den i år jag med.
Jag vill gärna ha nykrossad vitpeppar, rökt chark och blodgrapefrukt i min Crozes och det var det inget direkt överflöd av i Yann Chaves standard-Crozes.
 
Toppen