Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Lite tröstviner i Corona-tider:
troplong aalto.jpg

1993 Château Troplong Mondot: Inte den bästa årgången kanske? Rejäl syra, rätt mycket ek, frukten är ok, men inte översvallande, mitt inne i mognadsfasen. Hade det stått någonting annat på etiketten hade det varit skitbra.
2015 Bodegas AAlto Ribera del Duero AAlto: Lika bra som alltid.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Lite tröstviner i Corona-tider:
Visa bifogad bild 19467
1993 Château Troplong Mondot: Inte den bästa årgången kanske? Rejäl syra, rätt mycket ek, frukten är ok, men inte översvallande, mitt inne i mognadsfasen. Hade det stått någonting annat på etiketten hade det varit skitbra.
2015 Bodegas AAlto Ribera del Duero AAlto: Lika bra som alltid.

2006 Troplong Mondot hade vi på en BYOB för ett tag sedan, den var jättebra... men den var enligt mig mitt i drickfönster och hade säkert klarat några år till i källaren... men att den hade någon ytterligare utvecklingspotential trodde jag inte... vet att många här tycker att man skall vänta 20-30 eller mer för bdx. Gäller det fortfarande enligt expertisen? Är ju själv rätt gammal idag och tänkte kanske köpa lite 2018. Om de är bra efter ca 10 år+ några år till är det fortfarande intressant att köpa... men om de kräver 20-30 eller mer så är det för barnen man köper...
 

Håkan

Medlem
Imponerande arbete. Helt klart värt en guldstjärna.
Potensac är kanske inget prestige-slott men brukar prestera väldigt bra för en överkomlig peng, vilket åtminstone jag förvånas över varje gång. ”Skulle köpt fler flaskor” är det vanliga konstaterandet.
Precis, skulle köpt mer/fler. Lätt att glömma dessa i jakten på klassade drycker.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
2006 Troplong Mondot hade vi på en BYOB för ett tag sedan, den var jättebra... men den var enligt mig mitt i drickfönster och hade säkert klarat några år till i källaren... men att den hade någon ytterligare utvecklingspotential trodde jag inte... vet att många här tycker att man skall vänta 20-30 eller mer för bdx. Gäller det fortfarande enligt expertisen? Är ju själv rätt gammal idag och tänkte kanske köpa lite 2018. Om de är bra efter ca 10 år+ några år till är det fortfarande intressant att köpa... men om de kräver 20-30 eller mer så är det för barnen man köper...

Tänker likadant själv:
Det går nog att hitta 2018 Bordeaux som ligger nära toppen efter runt 10 år, men jag tror inte att det gäller alla.
 

Adamanko

Medlem
När den kryddiga köttbiten blandas med den salta friterade potatisen och den runda bennan så njuter jag. Jag tuggar vällustigt och långsamt och känner hur smakerna blandas. När jag svalt. men smakerna fortfarande är tydliga i min mun, lyfter jag mitt glas med Chateau Larrivet Haut-Brion-15 och låter vinet skölja gommen rent. Och det är där jag uppnår extasen. Maten och vinet blir inte längre 1+1 utan som så ofta med bra vinmatchning blir det 1+1+1.

Jag stönar nästan av njutningen. Och där och då har ni förklaringen till att jag aldrig kan bli vegetarian. Inte så många saker i livet kan matcha den njutningen. Vad finns det? Orgasmen - absolut, kroppskontakt med någon som ligger en varmt om hjärtat - det också, göra ett avgörande och viktigt mål i 90:e minuten, men sen? Vad kan matcha den där biffen med tillbehör och bordeaux:n från -15?

Att ge upp det vore som att ge upp själva livet.

Vinet för sig själv har både tydliga cab sav och cab francvibbar. För sig själv känns det "too soon" men med maten exploderar det. Frukten stiger fram och lyfter hela upplevelsen. Kanske 88 utan mat. Men med mat över 90. Det blir nästan omöjligt att särskilja vinet från resten av upplevelsen. Maten får kanske 90, vinet kanske 91 och allt tillsammans 96.

Sparar halva flaskan till imorgon. Har biff över. Life is good.
 

matage

Medlem
Provade också denna idag. Håller med om det att det inte är helt balanserad idag. Hade större förhoppningar (ganska klunkvänlig dock), kanske behöver den mer tid innan den blommar ut (blev dock lite bättre med luft under kvällen). Känns inte färdig idag, så hoppet finns (finns många exempel där lite tid i källaren gör underverk för unga viner ). Köpte 6 st på chans, tror jag väntar minst till sommarens grill innan jag provar nästa flaska. Blir dock inte något återköp då det finns (troligen) roligare viner i samma prisklass. Tycker dock att den har lite bättre betyg idag än du... 86-87p
Under order att bränna semesterdagar så eftermiddagen bjöd på en reverse sear av en redig Tomahawk och efter att ha korkat upp en stendöd Usseglio C9dP -09 så föll blicken på Mimi.

Jag kan helt hålla med om de initiala noterna - lite spretigt.. blek doft och jag får inte särskilt mycket CabS-vibbar (pollensäsongen har dock börjat såatt..). I munnen blåbär(ssylt), vanilj och lagerblad.. hög syra men lite.. trubbigt som sagt.

Men när köttbiten kom fram, dressad med ett par skedar chimichurri.. ett helt annat vin. Vitlöken, kryddorna och den lite brända rökiga crusten på köttet drog ihop spretigheten och det lilla söta alkholsticket till en riktigt fin balans.
Utan mat: 86-ish
Till grillat utan finlir: 89-ish
F5F2FB52-9388-4005-B42D-6AEED8854391.jpeg
 

Wintermute

Medlem
Under order att bränna semesterdagar så eftermiddagen bjöd på en reverse sear av en redig Tomahawk och efter att ha korkat upp en stendöd Usseglio C9dP -09 så föll blicken på Mimi.

Jag kan helt hålla med om de initiala noterna - lite spretigt.. blek doft och jag får inte särskilt mycket CabS-vibbar (pollensäsongen har dock börjat såatt..). I munnen blåbär(ssylt), vanilj och lagerblad.. hög syra men lite.. trubbigt som sagt.

Men när köttbiten kom fram, dressad med ett par skedar chimichurri.. ett helt annat vin. Vitlöken, kryddorna och den lite brända rökiga crusten på köttet drog ihop spretigheten och det lilla söta alkholsticket till en riktigt fin balans.
Utan mat: 86-ish
Till grillat utan finlir: 89-ish
Visa bifogad bild 19525
Det låter som att vi är hyggligt eniga. Vinet kommer att skina klart vid grillen i sommar.
 

Victorious

Medlem
Dr. Loosen Graacher Himmelreich Riesling Spätlese 2004

Perfekt för att hälsa våren välkommen på balkongen.

Visa bifogad bild 19458

Honung, ananas, mynta och fläder i näsan. Säkert nån sån petroleum också nånstans men kände inte efter så noga.
I munnen är det perfekt moget. Bra syra och sötma som leker med varandra. Tropiska frukter som ananas och persika. Lite citrus typ söt grapefrukt. Lång eftersmak.
Blir lycklig av såna här viner. Och när de släpper dem helt färdiga till kompispris så är det ett extra plus!
91p

Visa bifogad bild 19459

Testade den förra helgen och tyckte verkligen att den levererade! Härlig balans med syran och sötman och med, vad jag upplevde som väldigt tydlig petroleum.

Serverade den men grillat bröd med fetacrème, honungsrostad sötpotatis, feta, koriander och piri-piri. Fungerade klockrent även om den var smaskig för sig själv också!

Är glad att jag plockade 6 flaskor. Ont om både moget och vitt i källaren i övrigt!
 

Trydebull

Medlem
2016 Argentiera

763246BE-E84F-4C72-97E8-CA8CB2126FD6.jpeg

Ja, riktigt klantigt från min sida. Jag brukar köpa en låda av den här från bra år. I år lyckades jag med konststycket att ha köpt två lådor. Från olika leverantörer.
Främst pga att jag inte hunnit med att lägga ini CT och sedan flera år skippat pappersbokföringen.
Så när jag fick lite tid att lägga in sitter jag med två lådor...

Nåja, det finns värre öden - läge att öppna en tokung såklart. Here we go

Svart-blå-röd i färgen

Doftar fantastiskt redan från kork men nu, dag två är den faktiskt än mer inbjudande. Den har gått från sommarjordgubbar och värme till lite mer rökt chark, mogna bigarråer och härlig grön kryddighet, lite mint, lite rökspån.

Smaken såklart kraftfull och fruktknarkar-aktig men absolut drickbar. Jag har druckit fem-sex årgångar och vet att det här blir väldigt bra - men det går absolut även att dricka nu! Stark och mjuk samtidigt

Tror att det är nära 50-50 mellan Cab S och Merlot- men visst överläge för Cab S - och en skvätt Cab Franc - som jag inte ens anar. Och jag brukar annars känna av Cab F vid små mängder.

Skriver 91-92 med ordentligt många plus. Tror att detta om sex-tio är ligger på 93-94.
 

Magikern

Medlem
Philippe Livera Domaine Des Tilleuls Gevrey Chambertin-2010

Doft: Dämpad doft av fänkål, fikon och körsbär. Doftar ungt och lovande.
Attack: Småvresig och präglad av en härlig kryddblandning. Fänkål och kryddpeppar dominerar smaken.
Mellansmak: Här märker man en härlig eldighet. Eken märks och även solmogen frukt. Syran är bra och intensiteten, fylligheten och framför allt kryddigheten är bättre än väntat.
Eftersmak: Rätt lång och lite ungdomligt småvresig. Kryddorna och jorden märks.


Detta vinet behöver 4 år till men det är bra redan nu. Jag ger generösa 92 poäng.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Humble Friday pizza night.
Gräver i bajslådan (bonusviner som kommit i fyndlådor med en mer eller mindre intressant Bdx, italienare el Bgn).

Sysselsättning för ännu en månad av social distansering.
IMG_20200327_231703.jpg



1997 Bgn chard, död. 0p.
Underbart vacker, gyllene färg. Vidrig stank. Odrickbart.

2000 Torreto Velletri, 79 p
Oxiderad, helt tanninlös men drickbar med liten tvekan.

2001 SummerWood Cab Sauv, 90p
Ett riktigt vin!
Vacker, mogen teglande färg.
Nosen har gelégodisråttor, paprika och en slags uttalad sötma. Ingen som helst oxidation (till skillnad mot de andra tre).
Per os är detta ett välbalanserat vin med en gnutta tanniner fortfarande på plats. Mogna syror som ger en smaskigt mumsig smak, som att man vill ha mer! Med tanke på övriga viner känns det sunt att vilja ha mer av detta :)

2000 Primavera, 70 p.
Lika spännande, intensiv och fyllig som smaksatt Loka.

Efter dylika provningar är det lätt börja drömma om 一番搾り Ichiban Shibori... (Kirins bästsäljande pilsneröl i Japan.)
 

The Wall

Medlem
2017 Laura Barbera d’Alba från Ferdinando Principiano.
FA95C833-E212-4420-BDBE-3FDC7C18324A.jpeg

Barbera brukar vara som att gräva fram en golfboll ur en slånbärsbuske; trevlig doft, men lite rivig bekantskap. Med några års lagring brukar bättre barbera faktiskt bli drickbar, tex Voerzios Ciabot della luna (med reservation för stavningen). Så vad får mig då att öppna en Barbera 10 år före sämst-innan-datumet? Tja, producenten är pålitlig och alstren går att dricka tidigare utan att sanera smaklökarna med 2004 Barolo efteråt. Från Caviste och den här gången hade jag förstånd nog att köpa 2 lådor (i varje låda finns 2 dolcetto, 2 Barbera, 2 Barolo). Smart. Nåja, i Zalto Universal efter 30 min i karaff; lite slånbär, lite körsbärskärnor, lite vulkanisk mineralitet (va? liksom) eller möjligen bränd körsbärsgren, aning blåbär. I munnen; ungt och väldigt syrligt, ingen supersmak på egen hand men vi fuskade och köpte finfin pizza med riktiga ingredienser (bla en Vesuvio som innehåller bra tomatsås, massor av mozzarella och hela skivor kokt skinka) och det var en bättre följeslagare än enkom frisk matsalsluft.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Precis, skulle köpt mer/fler. Lätt att glömma dessa i jakten på klassade drycker.
Oklassad (nåja) Bx är väl på samma stadium som bättre PN från tex NZ för några år sedan; bra prestanda i förhållande till det låga priset. Snart vaknar väl medelklass-kineserna och då får man börja köpa....något annat pga prisutvecklingen. Tex har Felton Road Block 5 PN har på relativt kort tid tickat iväg till 700 pix för en flaska.
 

Silenos

Medlem
Jag, och @Magikern , fortsätter med att från två fronter försöka hålla flaskposten flytande. På den här flanken öppnades nyss:

Joseph Drouhin, Morey-St.-Denis 1er cru Clos sorbé, 2009. Ett negociant-vin (det ser man på avsaknaden av text under strecket) som djungeltrumman spårar tillbaka till Henri Jouan. Även vinifieringen sköts av densamme, så det enda Drouhin gjort är att tappa på flaska och dunka på en etikett. Ett förfarande som ifrån vissa håll ses som lite suspekt, men varför det egentligen? Förhållandet mellan dessa två verkar vara helt symbiotiskt.

Ett himla trevligt vin är det hur som helst. Årgången ger sig tillkänna på rätt sätt. Djup, generös frukt, utan att gå över gränsen, ryggrad saknas inte. Fin mognad redan nu, vilket i min värld är något positivt. Inget under av komplexitet, men det gör inte så mycket just nu.


upload_2020-3-27_20-3-34.jpeg
 
Last edited:
Toppen