Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Daniel A

Administratör
Gilles Robin brukar vara pålitlig och passar faktiskt ofta min gom bättre än Alain Graillot. Dessutom brukar Robin gå att få tag på med lite framförhållning, till skillnad från Graillot som förr i tiden brukade bli slutsåld på en gång.

Något bättre än grillsäsong och syrah? Tja, förutom den lysande kombinationen även hårfint mellan
grillsäsong och brunello (tex vildsvin),
grillsäsong och supertoskanare (tex bistecca Fiorentina),
grillsäsong och Vino Nobile (tex souvlaki),
grillsäsong och Chianti Classico (tex fläskfilé/-kotlett)
grillsäsong och amerikansk cab/Bx-blandning (tex alla andra kossor),
grillsäsong och Riesling (tex sparris),
grillsäsong och Champagne (tex pilgrimsmusslor),
grillsäsong och chenin blanc (tex lax- och torskspett),
grillsäsong och vita Rhônare (en massa fiskar),
grillsäsong och vit Bourgogne (tex piggvar eller hälleflundra),
grillsäsong och Rioja (tex lamm),
grillsäsong och Grenache (tex mera kossor).
Hm, kan jag ha missat något...? Jo, silvaner, finfin till grillad abborre. Å andra sidan brukar vår grillsäsong inledas den 1 januari och avslutas den 30 december.
Du glömde bl.a.
grillsäsong och Grüner Veltliner (tex kyckling)
grillsäsong och nya världen Chardonnay (tex mera kyckling)
grillsäsong och Beaujolais (tex ännu mera kyckling och andra fåglar)

Vill lägga till:

grillsäsong och alicante bouschet (tex brontosaurus)
grillsäsong och savagnin (tex vad som helst)
 

The Wall

Medlem
Ahh! Nu fick du mig sugen på att ta fram en flaska Escombro. Kan man få tag på brontosaurus i Hötorgshallen tro?
Nä, de vandrar i flock till Östermalmshallen har jag hört.
Du glömde bl.a.
grillsäsong och Grüner Veltliner (tex kyckling)
grillsäsong och nya världen Chardonnay (tex mera kyckling)
grillsäsong och Beaujolais (tex ännu mera kyckling och andra fåglar)

grillsäsong och Touriga nacional (tex när man vill ha lite omväxling i amerikanska cab-flödet)
grillsäsong och sauvignon blanc (tex flera fiskar)
grillsäsong och grillo (tex seabream)
grillsäsong och assyrtiko (tex svärdfisk)

Jag skulle nog vilja justera Beaujolais till Beaujolais cru, finfin till kyckling och primörer.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Nä, de vandrar i flock till Östermalmshallen har jag hört.
Precis! Det är därför jag vill undvika Östermalmshallen:eek:
Jag skulle nog vilja justera Beaujolais till Beaujolais cru, finfin till kyckling och primörer.
Funkar bra med vanlig bonn-bojo då det ofta är utomhus! Dock inte nåvå!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Du glömde bl.a.
grillsäsong och Grüner Veltliner (tex kyckling)
grillsäsong och nya världen Chardonnay (tex mera kyckling)
grillsäsong och Beaujolais (tex ännu mera kyckling och andra fåglar)
Glömde en själv och blev påmind i fiskdisken.
https://www.finewines.se/threads/idag-lagar-vi.3861/page-27#post-155991
grillsäsong och Assyrtiko (tex bläckfisk (gillar verkligen inte svärdfisk))
Grill och bojo? Vojne Vojne!
Du kom aldrig så långt att du såg att den var reserverad för kyckling va ;)
 

The Wall

Medlem
Förrätt i form av matlagningsöl; bra umph, fyllig med trevliga citrustoner och lagom beska.
DBAF5260-C140-470A-9FFA-015D1582BA25.jpeg
 

The Wall

Medlem
13548582-F522-4058-A954-AF3ACB152474.jpeg
Åter till ordningen, en näve stall i doft och smak, besk koskit, någon form av mentol i eftersmaken, lite spritzig känsla dock utan faktisk spritz. Jag förvarnade hustrun om att ”det blir lite funky ikväll”. Av hennes min att döma kunde hon lika gärna tagit en tugga rå vitlök som om det vore ett äpple. Nåja, gillar man stilen funkar det. Om inte så funky:ar det istället. Para ihop med vad? Tja, frisk luft är nog det bästa. Jag anar att naturvinet bråkar lite med mig för att jag hämtade mina flaskor med en bil mer eller mindre helt utan avgasrening. Stökigt, vinet och bilen är från samma land, men bilen är 32 år äldre än bilen.
 

The Wall

Medlem
Hm, inte full storlek på bilden så lägger den sig ner 90 grader. Eller så är det telefonens och trådens stilla protest. :rolleyes:
 

Adamanko

Medlem
Serbiskt vin idag och min östeuropeiska låda tar sig dåligt. Lite in och allt för mycket ut.

Bongiraud Istina Cuveé de Gitans-15 och funk är det här med. Stall i kubik. Höstlöv efter regn. Mörka övermogna bär. Lite trolldeg. Koncentrerat. Är det 7 månader i vinrummet eller ska det vara så här?

Men efter ungefär en timme så lugnar det ner sig och blir mer balanserat. Allt det är ovan finns fortfarande kvar men är nu mindre centrerat och bären får mer plats. Och jag börjar gilla det. Det här är inte dåligt vinmakeri. I början ville jag ge det omkring 84. Nu är jag mer på 88-89. Sötlakrits.
 

Trydebull

Medlem
1990 Chateau d’Yquem

C8223D6D-BAAA-4166-B9F6-ECD4A3314F46.jpeg


Blandade noter från kork till en dryg vecka gammal i kylen.

Glasklart bärnstensfärgad

Doften är fantastiskt!!! Alpängsblommor, smör, superbalanserad och väldigt timid saffran, balanserade söta vita frukter, honungsmelon, mogen aprikos, friska dofter som även ger aningar om både sälta och fin syra.

Smaken håller absolut samma klass!

De första små glasen efter kork berättar direkt att den här borde fått vila ett decennium eller två till - minst - men, efter en vecka - WOW!

Kraftfull, koncentrerad, mångfacetterad, djup - och bred smakbas samtidigt. Någon som reducerat det här i all oändlighet och sedan hittat exakt rätt proportioner. Frisk härlig smakbas med perfekt balanserande syra mot sötman,. Aprikos, (mindre påtagligt än andra årgångar av) saffran, hösthonung, karamell, alpäng, orangea blommor, sälta, mineraler, feta lätt, lätt, lätt bittra nötter som bidrar perfekt till balansen. Smör. Härligt smör!

Magisk!

Eller som min, i söta viner inte helt överförtjusta fru ( som absolut är vinintresserad men kanske inte kan kategoriseras som vin-nörd) sa till osten för ett antal kvällar sedan. ”Vad är det här? Det är ju enormt gott! Varför dricker vi inte alltid det till ost?”

@MartinE brukar säga att jag har dyr Champagne-smak. Det stämmer definitivt. Men om jag ska öppna en d’Yquem för husfriden varje gång vi äter ost så kommer det att sluta med hushållsost så småningom - det blir allt man har råd med då...

Bäst var den till en i sammanhanget väldigt billig ankleverterrine på burk som jag köpte i Danmark innan de stängde gränserna - får väl köpa nya när de öppnar 2022...

90 d’Yquem ska jag försöka spara en flaska av till varje 00-decennium tills man trillar av pinn... Lika bra att man inte vet när det blir, men det ska bli väldigt kul att följa. Jag är inte främmande för tanken att jag kommer att sätta 100 på en flaska längre fram - om jag får följa dem enligt den planen... För säkerhets skull har jag laddat, och har kvar flaskor, för att bli 160 år gammal... Så det lär väl bli någon över till barnen - rent statistiskt i varje fall - även om man är optimistiskt lagd...

98 poäng.
 
Last edited:

MartinE

Medlem
WOW!

Kraftfull, koncentrerad, mångfacetterad, djup - och bred smakbas samtidigt. Någon som reducerat det här i all oändlighet och sedan hittat exakt rätt proportioner. Frisk härlig smakbas med perfekt balanserande syra mot sötman,. Aprikos, (mindre påtagligt än andra årgångar av) saffran, hösthonung, karamell, alpäng, orangea blommor, sälta, mineraler, feta lätt, lätt, lätt bittra nötter som bidrar perfekt till balansen. Smör. Härligt smör!

Magisk!
Härligt! Så där borde man ha det när man har det som sämst!

Eller som min, i söta viner inte helt överförtjusta fru ( som absolut är vinintresserad men kanske inte kan kategoriseras som vin-nörd) sa till osten för ett antal kvällar sedan. ”Vad är det här? Det är ju enormt gott! Varför dricker vi inte alltid det till ost?”
Har hon fortfarande bilden av att flaskorna du tar hem kostar max 200 kr/st? :D
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
1990 Chateau d’Yquem

Visa bifogad bild 19582

Blandade noter från kork till en dryg vecka gammal i kylen.

Glasklart bärnstensfärgad

Doften är fantastiskt!!! Alpängsblommor, smör, superbalanserad och väldigt timid saffran, balanserade söta vita frukter, honungsmelon, mogen aprikos, friska dofter som även ger aningar om både sälta och fin syra.

Smaken håller absolut samma klass!

De första små glasen efter kork berättar direkt att den här borde fått vila ett decennium eller två till - minst - men, efter en vecka - WOW!

Kraftfull, koncentrerad, mångfacetterad, djup - och bred smakbas samtidigt. Någon som reducerat det här i all oändlighet och sedan hittat exakt rätt proportioner. Frisk härlig smakbas med perfekt balanserande syra mot sötman,. Aprikos, (mindre påtagligt än andra årgångar av) saffran, hösthonung, karamell, alpäng, orangea blommor, sälta, mineraler, feta lätt, lätt, lätt bittra nötter som bidrar perfekt till balansen. Smör. Härligt smör!

Magisk!

Eller som min, i söta viner inte helt överförtjusta fru ( som absolut är vinintresserad men kanske inte kan kategoriseras som vin-nörd) sa till osten för ett antal kvällar sedan. ”Vad är det här? Det är ju enormt gott! Varför dricker vi inte alltid det till ost?”

@MartinE brukar säga att jag har dyr Champagne-smak. Det stämmer definitivt. Men om jag ska öppna en d’Yquem för husfriden varje gång vi äter ost så kommer det att sluta med hushållsost så småningom - det blir allt man har råd med då...

Bäst var den till en i sammanhanget väldigt billig ankleverterrine på burk som jag köpte i Danmark innan de stängde gränserna - får väl köpa nya när de öppnar 2022...

90 d’Yquem ska jag försöka spara en flaska av till varje 00-decennium tills man trillar av pinn... Lika bra att man inte vet när det blir, men det ska bli väldigt kul att följa. Jag är inte främmande för tanken att jag kommer att sätta 100 på en flaska längre fram - om jag får följa dem enligt den planen... För säkerhets skull har jag laddat, och har kvar flaskor, för att bli 160 år gammal... Så det lär väl bli någon över till barnen - rent statistiskt i varje fall - även om man är optimistiskt lagd...

98 poäng.
Yquem 90 är det bästa söta vinet jag druckit. Visserligen oblint men ändå... Bästa blinda är Riuessec 01.

Skönt att slippa se senillappen på bilden för en gångs skull. Signalerar att du i alla fall har mindre än 1000 flaskor sött...:rolleyes:
 

Trydebull

Medlem
Yquem 90 är det bästa söta vinet jag druckit. Visserligen oblint men ändå... Bästa blinda är Riuessec 01.
Jag vet att jag druckit elva årgångar, men det kan nog vara någon till. 90 ligger definitivt överst även för min del.
Skulle gärna komma över några 60-talare som jag kände hade en rimlig proveniens... Svårt det där...

Skönt att slippa se senillappen på bilden för en gångs skull.
Hahaha! Jag gillar verkligen mina halslappar! De har dessutom den praktiska funktionen, när man stuvat flaskor på hög, att man slipper dra ut en massa flaskor för att hitta rätt årgång, flaska eller deg-datum!
Signalerar att du i alla fall har mindre än 1000 flaskor sött...
Har faktiskt ingen exakt koll, men i just det här fallet tror jag inte ens att jag behöver försköna siffran för min fru för att komma under ditt nämnda tal:):ängel:
 

Oscaro

Medlem
Jean Noel Gagnard Chassagne Montrachet les Chenevottes 2014
Fantastisk doft av vårblommor, honung, citrus, lavendel, ektoner, persika.
Mjuk syra, honung, nötighet, väldigt elegant och len, men samtidigt med mycket kraft. Komplext och väldigt bra vin som passade utmärkt till piggvar i champagnesås
4463FE56-3899-4981-B492-CFD982E3FE24.jpeg
 
Toppen