Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 22 januari 2013.

1. Daniel A

Daniel A Medlem

Vill lägga till:

grillsäsong och alicante bouschet (tex brontosaurus)
    grillsäsong och savagnin (tex vad som helst)

Fredrik L, Omar Khayyam, Gomseglet och 7 andra gillar detta.
  2. petterkalle

petterkalle I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

Ahh! Nu fick du mig sugen på att ta fram en flaska Escombro. Kan man få tag på brontosaurus i Hötorgshallen tro?

Omar Khayyam, lukastollig, M.Grape och 4 andra gillar detta.
  3. The Wall

The Wall Medlem

Nä, de vandrar i flock till Östermalmshallen har jag hört.
    grillsäsong och Touriga nacional (tex när man vill ha lite omväxling i amerikanska cab-flödet)
    grillsäsong och sauvignon blanc (tex flera fiskar)
    grillsäsong och grillo (tex seabream)
    grillsäsong och assyrtiko (tex svärdfisk)

Jag skulle nog vilja justera Beaujolais till Beaujolais cru, finfin till kyckling och primörer.

Omar Khayyam, lukastollig och petterkalle gillar detta.
  4. petterkalle

Precis! Det är därför jag vill undvika Östermalmshallen:eek:
    Funkar bra med vanlig bonn-bojo då det ofta är utomhus! Dock inte nåvå!

Omar Khayyam, lukastollig och The Wall gillar detta.
  5. Vingubben

Vingubben Medlem

Grill och bojo? Vojne Vojne!

6. petterkalle

Glömde en själv och blev påmind i fiskdisken.
    https://www.finewines.se/threads/idag-lagar-vi.3861/page-27#post-155991
    grillsäsong och Assyrtiko (tex bläckfisk (gillar verkligen inte svärdfisk))
    Du kom aldrig så långt att du såg att den var reserverad för kyckling va ;)

Omar Khayyam, lukastollig och The Wall gillar detta.
  7. The Wall

The Wall Medlem

Nä, vigne vigne. :)

Omar Khayyam och lukastollig gillar detta.
  8. The Wall

The Wall Medlem

Förrätt i form av matlagningsöl; bra umph, fyllig med trevliga citrustoner och lagom beska.
    DBAF5260-C140-470A-9FFA-015D1582BA25.jpeg

Wintermute gillar detta.
  9. petterkalle

Usch! Fel tråd :eek::D

10. The Wall

The Wall Medlem

Ja, en IPA som lutar 90 grader borde höra hemma i ett arkitektforum.

Crist(al)ian 77 gillar detta.
  11. The Wall

The Wall Medlem

13548582-F522-4058-A954-AF3ACB152474.jpeg Åter till ordningen, en näve stall i doft och smak, besk koskit, någon form av mentol i eftersmaken, lite spritzig känsla dock utan faktisk spritz. Jag förvarnade hustrun om att ”det blir lite funky ikväll”. Av hennes min att döma kunde hon lika gärna tagit en tugga rå vitlök som om det vore ett äpple. Nåja, gillar man stilen funkar det. Om inte så funky:ar det istället. Para ihop med vad? Tja, frisk luft är nog det bästa. Jag anar att naturvinet bråkar lite med mig för att jag hämtade mina flaskor med en bil mer eller mindre helt utan avgasrening. Stökigt, vinet och bilen är från samma land, men bilen är 32 år äldre än bilen.

Omar Khayyam, glenn_peter och Adamanko gillar detta.
  12. The Wall

The Wall Medlem

Hm, inte full storlek på bilden så lägger den sig ner 90 grader. Eller så är det telefonens och trådens stilla protest. :rolleyes:

13. Adamanko

Adamanko Medlem

Serbiskt vin idag och min östeuropeiska låda tar sig dåligt. Lite in och allt för mycket ut.

Bongiraud Istina Cuveé de Gitans-15 och funk är det här med. Stall i kubik. Höstlöv efter regn. Mörka övermogna bär. Lite trolldeg. Koncentrerat. Är det 7 månader i vinrummet eller ska det vara så här?

Men efter ungefär en timme så lugnar det ner sig och blir mer balanserat. Allt det är ovan finns fortfarande kvar men är nu mindre centrerat och bären får mer plats. Och jag börjar gilla det. Det här är inte dåligt vinmakeri. I början ville jag ge det omkring 84. Nu är jag mer på 88-89. Sötlakrits.

14. Sigdarve

Sigdarve Medlem

Rätt gott.

gavarini.jpg

Omar Khayyam, glenn_peter, Sebran och 4 andra gillar detta.
  15. Trydebull

Trydebull Medlem

1990 Chateau d’Yquem

C8223D6D-BAAA-4166-B9F6-ECD4A3314F46.jpeg

Blandade noter från kork till en dryg vecka gammal i kylen.

Glasklart bärnstensfärgad

Doften är fantastiskt!!! Alpängsblommor, smör, superbalanserad och väldigt timid saffran, balanserade söta vita frukter, honungsmelon, mogen aprikos, friska dofter som även ger aningar om både sälta och fin syra.

Smaken håller absolut samma klass!

De första små glasen efter kork berättar direkt att den här borde fått vila ett decennium eller två till - minst - men, efter en vecka - WOW!

Kraftfull, koncentrerad, mångfacetterad, djup - och bred smakbas samtidigt. Någon som reducerat det här i all oändlighet och sedan hittat exakt rätt proportioner. Frisk härlig smakbas med perfekt balanserande syra mot sötman,. Aprikos, (mindre påtagligt än andra årgångar av) saffran, hösthonung, karamell, alpäng, orangea blommor, sälta, mineraler, feta lätt, lätt, lätt bittra nötter som bidrar perfekt till balansen. Smör. Härligt smör!

Magisk!

Eller som min, i söta viner inte helt överförtjusta fru ( som absolut är vinintresserad men kanske inte kan kategoriseras som vin-nörd) sa till osten för ett antal kvällar sedan. ”Vad är det här? Det är ju enormt gott! Varför dricker vi inte alltid det till ost?”

@MartinE brukar säga att jag har dyr Champagne-smak. Det stämmer definitivt. Men om jag ska öppna en d’Yquem för husfriden varje gång vi äter ost så kommer det att sluta med hushållsost så småningom - det blir allt man har råd med då...

Bäst var den till en i sammanhanget väldigt billig ankleverterrine på burk som jag köpte i Danmark innan de stängde gränserna - får väl köpa nya när de öppnar 2022...

90 d’Yquem ska jag försöka spara en flaska av till varje 00-decennium tills man trillar av pinn... Lika bra att man inte vet när det blir, men det ska bli väldigt kul att följa. Jag är inte främmande för tanken att jag kommer att sätta 100 på en flaska längre fram - om jag får följa dem enligt den planen... För säkerhets skull har jag laddat, och har kvar flaskor, för att bli 160 år gammal... Så det lär väl bli någon över till barnen - rent statistiskt i varje fall - även om man är optimistiskt lagd...

98 poäng.

Last edited: 31 mars 2020
    KockJohan, Fredrik L, Jos och 35 andra gillar detta.
  16. MartinE

MartinE Medlem

Härligt! Så där borde man ha det när man har det som sämst!

Har hon fortfarande bilden av att flaskorna du tar hem kostar max 200 kr/st? :D

17. Trydebull

Trydebull Medlem

Självklart! Och, helt enligt kvinnlig logik - ju fler flaskor man köper - desto mer tjänar man!

lukastollig, glenn_peter, zippan och 3 andra gillar detta.
  18. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Yquem 90 är det bästa söta vinet jag druckit. Visserligen oblint men ändå... Bästa blinda är Riuessec 01.

Skönt att slippa se senillappen på bilden för en gångs skull. Signalerar att du i alla fall har mindre än 1000 flaskor sött...:rolleyes:

lukastollig, MartinE, Trydebull och 1 annan gillar detta.
  19. Trydebull

Trydebull Medlem

Jag vet att jag druckit elva årgångar, men det kan nog vara någon till. 90 ligger definitivt överst även för min del.
    Skulle gärna komma över några 60-talare som jag kände hade en rimlig proveniens... Svårt det där...

Hahaha! Jag gillar verkligen mina halslappar! De har dessutom den praktiska funktionen, när man stuvat flaskor på hög, att man slipper dra ut en massa flaskor för att hitta rätt årgång, flaska eller deg-datum!
    Har faktiskt ingen exakt koll, men i just det här fallet tror jag inte ens att jag behöver försköna siffran för min fru för att komma under ditt nämnda tal:):ängel:

lukastollig, Dejzan, Sebran och 1 annan gillar detta.
  20. Oscaro

Oscaro Medlem

Jean Noel Gagnard Chassagne Montrachet les Chenevottes 2014
    Fantastisk doft av vårblommor, honung, citrus, lavendel, ektoner, persika.
    Mjuk syra, honung, nötighet, väldigt elegant och len, men samtidigt med mycket kraft. Komplext och väldigt bra vin som passade utmärkt till piggvar i champagnesås
    4463FE56-3899-4981-B492-CFD982E3FE24.jpeg

Omar Khayyam, glenn_peter, IsKr och 8 andra gillar detta.

Dela sidan