Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern

Medlem
Jag, och @Magikern , fortsätter med att från två fronter försöka hålla flaskposten flytande. På den här flanken öppnades nyss:
Visa bifogad bild 19541

De är förbluffande att de inte säljer mer än de gör faktiskt. Man får intrycket av att det är massor av folk som inte känner till dem. Förklaringen är kanske att Svenskar inte köper Bourgogne längre helt enkelt men de har ju mycket annat med.

Vilka av Flaskpostens viner tycker du har imponerat mest?
 
Man får intrycket av att det är massor av folk som inte känner till dem.
det stämmer nog rätt så bra. finns ju rätt många aktörer nu som säljer direkt till kund med hemleverans och tror inte att det är allmänt känt exakt vilka de är.
Förklaringen är kanske att Svenskar inte köper Bourgogne längre helt enkelt men de har ju mycket annat med.
Kan det vara så att den vinintresserade allmänheten hellre letar kvalitetsviner bland crozes-hermitage och andra viner i prisklass 150-250 kr? Sen finns det en mindre plånbokskänslig elit som hellre köper superkända 1000-kronorsviner från Napa, Bolgheri, etc. Medan kvalitetsbourgogne från relativt okända Bourgogne-producenter i prisklass 300-800 kr kanske inte har någon direkt stor - eller köpstark - publik? Förutom de som huserar här, typ.
 

Magikern

Medlem
det stämmer nog rätt så bra. finns ju rätt många aktörer nu som säljer direkt till kund med hemleverans och tror inte att det är allmänt känt exakt vilka de är.
Kan det vara så att den vinintresserade allmänheten hellre letar kvalitetsviner bland crozes-hermitage och andra viner i prisklass 150-250 kr? Sen finns det en mindre plånbokskänslig elit som hellre köper superkända 1000-kronorsviner från Napa, Bolgheri, etc. Medan kvalitetsbourgogne från relativt okända Bourgogne-producenter i prisklass 300-800 kr kanske inte har någon direkt stor - eller köpstark - publik? Förutom de som huserar här, typ.

En vild gissning är att betydligt fler hade köpt från dem om de köpt in lite ovanliga champagner.

En lördag i vinets och matens tecken...

Lite pizza, mozzarella och en underbar jänkare till lunch på Wine Mechanics! Grym cabernet av det stramare slaget. Makalöst bra i en stil mittemellan bdx och Toskana.

Lite betyg och kommentarer hade varit kul. :)
 

Silenos

Medlem
De är förbluffande att de inte säljer mer än de gör faktiskt. Man får intrycket av att det är massor av folk som inte känner till dem. Förklaringen är kanske att Svenskar inte köper Bourgogne längre helt enkelt men de har ju mycket annat med.

Vilka av Flaskpostens viner tycker du har imponerat mest?

Jag tror Omar har helt rätt. Intresset för bra, men icke-kanoniserad, bourgogne är ganska lågt. Delvis av den helt naturliga förklaringen att vintypen är för tunn för mångas smak, och kanske också pga. gamla trötta klyschor som: "producent framför allt", vilket lett till absurditeter som byvin för 1500 kr.

Bäst i deras utbud... Ovanstående tillsammans med Dom. Laurents Clos des Chenes 2010 tror jag. Jag rensade lagret på båda. Att någon annan tagit hand om lagrandet är den stora vinsten. De saluför ju också en hel del knepigheter, som en L. Latour Corton för 1300 spänn, vem hade de tänkt sig skulle köpa den?
 

Trydebull

Medlem
2010 Penfolds St Henri

95AA960F-CAD0-472E-8473-9583EF71E27F.jpeg


Noter främst från dag två, med 50% kvar av flaskan i kylen med kork

Mörkt blåsvart i färgen

Doften är fantastiskt koncentrerad med djup och bredd samtidigt. Otrolig stor skillnad från första timmarna och första dygnet - även om det var väldigt bra redan då.

Här ges läder, koskit, parallellt med fina friska mörka bär, tobaksblad, hela cigarrer, läder, solmogna björnbär.

Smaken har en otrolig fruk som möter upp först innan alla de andra djupare nyanserna tar över med chark, tobak, de solmogna björnbären, rökt kött, kohud och lite koskit också för den delen.

Baserat på dag två är den här otroligt bra. Vilken essens och koncentration!
Det är verkligen stor skillnad mellan årgångarna när det gäller koncentrationen - även om det oftast är minst riktigt bra.

Den här årgången är riktigt, RIKTIGT, bra och jag säger vänta minst fem år till och ni öppnar upp 94 poäng. Minst. 92-93 är redan på plats:)
 

LeChat

Medlem
A6E3DB98-2DCF-465A-AFC6-F59239659149.jpeg

2013 Domaine Tempier Bandol


Tempier gör väldigt genuina och goda viner. Väldigt sydfranskt i doften och i munnen möts man av härliga syror och bra grepp. Strålande mourvedre med mörk frukt och garrigue. Det var ett tag sedan jag drack 2013. Den har varit smaskens sen första flaskan och kvällens flaska är minst lika bra.
Köpte nyss en liten låda med årgång 2016. Bör nog vänta lite med att prova en flaska men man är ju så in i h-lvete nyfiken! Får se hur det går...:rolleyes:
Lite senare blir det grillade skivor av rostbiff och lite annat gött. Skål på er!
 

Wintermute

Medlem
Montes alpha Cabernet Sauvignon 2008
Första flaskan var korkskadad, så den andra var fortfarande lite källarkall när den hamnade i glaset. Svarta vinbär och andra bär. Synnerligen intressant eftersmak med kryddor och någonting rökigt. Känns kanske lite lätt i mitten. Det var tur att jag hade en reservflaska, men det gör inte så mycket att jag inte har en låda till. 88 poäng, kanske.
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
2013 Il Marroneto Brunello di Montalcino

7766A21F-15BA-46B9-BE54-83E984B0C228.jpeg

Ja, här görs det i varje fall insatser för att hålla igång Sverige så att vi har kraft kvar att hantera våra riskgrupper även om tre-fyra veckor...

Så vi gör slut på lite lamm-racks, blandade beror med syralyftande kapris-vinägrett.

Noter från tre timmar efter kork
Karaff under två timmar

Klarrött transparent i färgen

Doftar friskt och lätt - men komplext av grön kryddträdgård, friska fina körsbär med något inslag av läder, fänkål och äldre träetui. Höga friska, lätt syrliga dofter

Smaken bär fin fräsch frukt som ändå lägger sig fint på tungan och i munhålan. Märk väl efter någon timme på karaff. Samma gröna kryddor och fina fräscha körsbär som i doften. Inslag av lagerblad, något lite strävare trä (tänk ädelträ som är fällt för ett år sedan), något lätt rostat och någon förnimmelse av nypon men också högkvalitativ soltorkad tomat.

Riktigt bra, men vänta även här några år till tio år. Det här har en väldigt fin Brunello-kropp som kommer att åldras fantastiskt säger jag. Åtminstone det närmsta decenniet.

92++
 

The Wall

Medlem
Gavarini i Zalto Bou; blommig doft, lite lavendel och nyponrosor, senare gråpäronskrutt, lite spearmint. I munnen initialt lite eldig, snälla tanniner till en början men efter 3 h i karaff vaknar även de och ställer sig strävt i givakt.
Bara två viner ikväll så vi kör Zalto mot Gold (Grassl är på utflykt, Lehmann har vi tröttnat på och Sophienwald och Mark Thomas får snällt vänta).
I Gold; doftmässigt lite som Zalto men blomdofterna är klart påtagligare och spearminten mer tillbakadragen om ens inbjuden. Jo, den smyger faktiskt lite i bakgrunden i entrén.
Elio Grasso brukar ju normalt vara pålitlig men här kändes det som om etiketten visade vad som fanns i flaskan. Och det var inte riktigt vad jag tänkt mig.
Ok, vi testar Piccolomini i Zalto Uni och i Gold.
Zalto; initialt lite knuten, senare typisk bittermandel och kvarglömda körsbärskärnor, lite nagelborttsgningsmedel så småningom, kräver luftning >3 h. I munnen syrligt, saknar lite kropp, aning eldigt och känns som en lätt åldrad (nåja) Rosso du Montalcino. Tunnel? Tja, kanske. Brunellon brukar ju prestera bra och att Rosson var lite slapp förvånade mig.
I Gold; initialt lite cykelslang direkt ur förpackningen och strax senare ett svårplacerat ”osunt” inslag; lite våt halm doppad i etylacetat. Hm. I munnen lite eldigare och strävare och lite syrligare än i Zalto. Kroppen känns aningen trött.
Sammanfattning; inget av vinerna var någon kioskvältare här hemma, men tvingad att välja ett vin valde hustrun Gavarini i Gold. För egen del? Piras Barolo som jag inte öppnade.
 

chambertin

Medlem
Jag, och @Magikern , fortsätter med att från två fronter försöka hålla flaskposten flytande. På den här flanken öppnades nyss:

Joseph Drouhin, Morey-St.-Denis 1er cru Clos sorbé, 2009. Ett negociant-vin (det ser man på avsaknaden av text under strecket) som djungeltrumman spårar tillbaka till Henri Jouan. Även vinifieringen sköts av densamme, så det enda Drouhin gjort är att tappa på flaska och dunka på en etikett. Ett förfarande som ifrån vissa håll ses som lite suspekt, men varför det egentligen? Förhållandet mellan dessa två verkar vara helt symbiotiskt.

Ett himla trevligt vin är det hur som helst. Årgången ger sig tillkänna på rätt sätt. Djup, generös frukt, utan att gå över gränsen, ryggrad saknas inte. Fin mognad redan nu, vilket i min värld är något positivt. Inget under av komplexitet, men det gör inte så mycket just nu.


Visa bifogad bild 19541
Kanske inte suspekt men Drouhin sätter väl inte sin etikett på ett vin utan att vilja tjäna pengar på det och i detta fallet så känns det ju lite onödigt att Henri Jouan inte fick alla slantar som kunderna var villiga att betala.
 

Magikern

Medlem
Xavier Monnot Volnay Clos Des Chenes-2015

Doft: Orientaliska kryddor och dämpad frukt. Ett ungt vin utan tvekan.
Attack: Hallon och björnbär. Burgundisk, dämpad och ungdomligt vresig.
Mellansmak: Här märker man mängder av frukt och syrliga toner. Hög intensitet och fylligt utan tvekan.
Eftersmak: Lite silkestanninger och ungdomlig vresighet. Omogna björnbär och hallon märks rätt mycket. Medellång.


Ett vin jag kan ge 92+ redan idag. Värt varenda krona utan tvekan.
Någon som provat?


 

LeChat

Medlem
16E94E4A-CB02-4554-A6D7-25C778E35D0F.jpeg

2015 Alain Graillot Crozes-Hermitage


Väldigt mycket frukt här. Frukten skymmer allt initialt, men en tid i karaffen gör susen.
Björnbär, peppar, saltlakrits och även lite chark och animaliska drag kommer mer och mer med tid och luft. Det här är ju fortfarande väldigt ungt men är mer än drickbart efter luftning. När jag drack den för 2,5 år sedan så skrev jag att man bör nog vänta till 2023. Det kan nog fortfarande stämma ganska bra.

Fint väder, det får bli mixed grill med fläskfile, chorizokorvar och tzatziki. :)
 

Silenos

Medlem
Kanske inte suspekt men Drouhin sätter väl inte sin etikett på ett vin utan att vilja tjäna pengar på det och i detta fallet så känns det ju lite onödigt att Henri Jouan inte fick alla slantar som kunderna var villiga att betala.
Jovisst, upplägget är säkert inte gratis för Jouan, men i utbyte så får han ju ett stabilt kassaflöde, i såväl goda som sämre tider. Det är tydligen ett långt samarbete dem emellan, och marknaden har ju inte alltid varit såhär fördelaktig för odlarna som den är nu. Minns jag rätt var det också en portion stolthet med i bilden. Att ha ett stående kontrakt med, och förtroende ifrån, ett så anrikt hus som Drouhin är inte alla förunnat.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Visa bifogad bild 19380

Omprövning av Oakridge 864 Yarra Valley Pinot Noir 2017 Aqueduct Block Henk Vineyard
och ett skott i mörkret med Oakridge 2014 Yarra Valley Shiraz Over the Shoulder

864:an öppnar förvånande nog litet mer som ett kraftpaket med grepp, alkohol på slutet och mycket fruktig i stilen (säger kanske något om de andra aussie-vinerna som vi provade häromveckan) - vilket i och för sig brukar vara en vinnare på blindprovningar givet att balansen finns där (vilket den gör) - men med litet svalka i kylen och ett dygn till så hittar den hem. Detta är verkligen världsklass och så klunkbart redan nu. Kostar 519 kronor. Köp tre flaskor, drick en nu, en om fem år och en om 15 år.

Shirazen kostar 189 kronor så jag tänker först att är den alltför generisk kan man ha den i grytan.

I mitt kök är dock principen att inget vin som kocken inte provat ett litet glas av hamnar i långkoket. Sagt och gjort, provar och drabbas av ett slankt men mörkfruktigt vin med sammetsmjuk textur och fin finish med en del sälta.

Första tanken: Är detta årets bang for the buck? i alla fall för viner under tvåhundringen.

Andra tanken: måste hitta något annat att hälla i grytan. Wow!

Tredje tanken: kanske finns där en liten inlagd rödbeta, och mittenpartiet, är skrovet verkligen helt tätt där? Sen; vänta nu, ställ inte samma krav som på en Cornas för tusen spänn på detta vin. Perfekt drickmoget och en riktig bargain. Inget för källaren och inget superkomplext men riktigt härlig Syrah i jag-har-ändå-råd-med-det-här-prisklassen.

Ser fram mot att läsa fler lysande recensioner på denna sida. Jag tror detta är den rätt sällsynta nya världen shiraz/syrah som kan fånga både den anorektiske naturvins-syrah-eleganten såväl som den mer köttige plattan-i-botten-shiraz-älskaren.

Jag ger er 24 (edit: 48) timmar från och med nu och sen köper jag resten av lagret.


Köpte några Oakridge 2014 Yarra Valley Shiraz Over the Shoulder, den har en smak/doft som jag undrar över... tycker det smakar väldigt mycket oliver... eller är det något annat jag känner? Har känt denna smak tidigare men kan inte komma ihåg vilka viner det är. Är denna smak/doft kopplat till druva eller område?
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Fick lite inspiration inför grillsäsongen och lade också en beställning på ett par Oakridge Shiraz samt några Crozes-Hermitage och St Joseph från Gilles Robin - en hittills obekant producent för mig men som verkar ha fått bra omdömen. Finns det något bättre än grillsäsong och syrah? tveksamt... :)
Gilles Robin brukar vara pålitlig och passar faktiskt ofta min gom bättre än Alain Graillot. Dessutom brukar Robin gå att få tag på med lite framförhållning, till skillnad från Graillot som förr i tiden brukade bli slutsåld på en gång.

Något bättre än grillsäsong och syrah? Tja, förutom den lysande kombinationen även hårfint mellan
grillsäsong och brunello (tex vildsvin),
grillsäsong och supertoskanare (tex bistecca Fiorentina),
grillsäsong och Vino Nobile (tex souvlaki),
grillsäsong och Chianti Classico (tex fläskfilé/-kotlett)
grillsäsong och amerikansk cab/Bx-blandning (tex alla andra kossor),
grillsäsong och Riesling (tex sparris),
grillsäsong och Champagne (tex pilgrimsmusslor),
grillsäsong och chenin blanc (tex lax- och torskspett),
grillsäsong och vita Rhônare (en massa fiskar),
grillsäsong och vit Bourgogne (tex piggvar eller hälleflundra),
grillsäsong och Rioja (tex lamm),
grillsäsong och Grenache (tex mera kossor).
Hm, kan jag ha missat något...? Jo, silvaner, finfin till grillad abborre. Å andra sidan brukar vår grillsäsong inledas den 1 januari och avslutas den 30 december.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Gilles Robin brukar vara pålitlig och passar faktiskt ofta min gom bättre än Alain Graillot. Dessutom brukar Robin gå att få tag på med lite framförhållning, till skillnad från Graillot som förr i tiden brukade bli slutsåld på en gång.

Något bättre än grillsäsong och syrah? Tja, förutom den lysande kombinationen även hårfint mellan
grillsäsong och brunello (tex vildsvin),
grillsäsong och supertoskanare (tex bistecca Fiorentina),
grillsäsong och Vino Nobile (tex souvlaki),
grillsäsong och Chianti Classico (tex fläskfilé/-kotlett)
grillsäsong och amerikansk cab/Bx-blandning (tex alla andra kossor),
grillsäsong och Riesling (tex sparris),
grillsäsong och Champagne (tex pilgrimsmusslor),
grillsäsong och chenin blanc (tex lax- och torskspett),
grillsäsong och vita Rhônare (en massa fiskar),
grillsäsong och vit Bourgogne (tex piggvar eller hälleflundra),
grillsäsong och Rioja (tex lamm),
grillsäsong och Grenache (tex mera kossor).
Hm, kan jag ha missat något...? Jo, silvaner, finfin till grillad abborre. Å andra sidan brukar vår grillsäsong inledas den 1 januari och avslutas den 30 december.
Du glömde bl.a.
grillsäsong och Grüner Veltliner (tex kyckling)
grillsäsong och nya världen Chardonnay (tex mera kyckling)
grillsäsong och Beaujolais (tex ännu mera kyckling och andra fåglar)
 
Toppen