Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1990 Chateau d’Yquem

Visa bifogad bild 19582

Blandade noter från kork till en dryg vecka gammal i kylen.

Glasklart bärnstensfärgad

Doften är fantastiskt!!! Alpängsblommor, smör, superbalanserad och väldigt timid saffran, balanserade söta vita frukter, honungsmelon, mogen aprikos, friska dofter som även ger aningar om både sälta och fin syra.

Smaken håller absolut samma klass!

De första små glasen efter kork berättar direkt att den här borde fått vila ett decennium eller två till - minst - men, efter en vecka - WOW!

Kraftfull, koncentrerad, mångfacetterad, djup - och bred smakbas samtidigt. Någon som reducerat det här i all oändlighet och sedan hittat exakt rätt proportioner. Frisk härlig smakbas med perfekt balanserande syra mot sötman,. Aprikos, (mindre påtagligt än andra årgångar av) saffran, hösthonung, karamell, alpäng, orangea blommor, sälta, mineraler, feta lätt, lätt, lätt bittra nötter som bidrar perfekt till balansen. Smör. Härligt smör!

Magisk!

Eller som min, i söta viner inte helt överförtjusta fru ( som absolut är vinintresserad men kanske inte kan kategoriseras som vin-nörd) sa till osten för ett antal kvällar sedan. ”Vad är det här? Det är ju enormt gott! Varför dricker vi inte alltid det till ost?”

@MartinE brukar säga att jag har dyr Champagne-smak. Det stämmer definitivt. Men om jag ska öppna en d’Yquem för husfriden varje gång vi äter ost så kommer det att sluta med hushållsost så småningom - det blir allt man har råd med då...

Bäst var den till en i sammanhanget väldigt billig ankleverterrine på burk som jag köpte i Danmark innan de stängde gränserna - får väl köpa nya när de öppnar 2022...

90 d’Yquem ska jag försöka spara en flaska av till varje 00-decennium tills man trillar av pinn... Lika bra att man inte vet när det blir, men det ska bli väldigt kul att följa. Jag är inte främmande för tanken att jag kommer att sätta 100 på en flaska längre fram - om jag får följa dem enligt den planen... För säkerhets skull har jag laddat, och har kvar flaskor, för att bli 160 år gammal... Så det lär väl bli någon över till barnen - rent statistiskt i varje fall - även om man är optimistiskt lagd...

98 poäng.
Röstar på detta som månadens vin! :)
Alla borde ha minst en flaska av denna Gudarnas Nektar hemma!
 

Trydebull

Medlem
Röstar på detta som månadens vin! :)
Alla borde ha minst en flaska av denna Gudarnas Nektar hemma!

Jag kan ju säga att den som väljer detta som månadens vin garanterat kommer att överta förstaplatsen på listan.
Sen borde väl "månadens vin" ha minst 12-15 deltagare för att snittet ska kunna komma att anses representativt och där kan det möjligtvis blir problem.

Men vilket vin... Ibland förstår man varför man betalar för saker, och ibland gör man det inte. I det här fallet är det glasklart...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag kan ju säga att den som väljer detta som månadens vin garanterat kommer att överta förstaplatsen på listan.
Sen borde väl "månadens vin" ha minst 12-15 deltagare för att snittet ska kunna komma att anses representativt och där kan det möjligtvis blir problem.

Men vilket vin... Ibland förstår man varför man betalar för saker, och ibland gör man det inte. I det här fallet är det glasklart...
...så jag skynde mig att inhandla in en halvputell innan den går upp i pris :cool:
Då räknar vi iaf tre som har denna hemma. @Mats också.
Gissar att @vintomas också har en som ligger och skräpar i något hörn.
Den kostar ju inte mer än en flaska krånglig skumpa.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Helt rätt! Faktum är att många av oss gladeligen hostar upp två till tre papp på en Champagne eller en Bgn - som förväntas ge oss sisådär 94-96 i poäng (ibland mindre än så...), men att lägga 2 papp på en riktig fantastisk upplevelse sött verkar vara en annan historia...
Världen är full av obegripligheter :eek:
 

Magikern

Medlem
Arianna Occhipinti Vino di Contrada BB Bombolieri-2017

Doft: Kryddig och trevlig. Ung sangiovese blint utan tvekan.
Attack: Balsamvinäger och typiska piemontetoner. Ungt och vresigt och italienskt
Mellansmak: Här närmar sig smaken sangiovese snarare än nebbiolo tack vare surkörsbärstonerna. Inte så fylligt men tanninerna och potentialen finns där. Syran är medelhög och en underliggande kryddig komplexitet märks.
Eftersmak: Rätt lång och syrlig. Tanninerna är mycket tydliga men balanserade.

Vissa var nog nyfikna på det här vinet och jag kan nog säga att ni inte missat något fynd direkt. 10 år till kan vinet säkert utvecklas men jag stannar på 89+ i dagsläget. Omöjligt att gissa druva och att det kommer från Sicilien dock.

 

The Wall

Medlem
Montirius Garrigues 2018 och Montirius Le Clos 2017. Hur det gick? Tja, se månadens-vin-tråden strax.

Montirius.JPG
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Confidences de Prieuré-Lichine 2016, uppdatering. Smörkolan försvann på helgfirande och lät svartvinbärsbladen komma till tals. Finns lite stallighet och paprikastjälk, men nu tar alkoholen överhanden; 14%, och det börjar märkas. I munnen känns det som att majbrasan redan börjat glöda och tanninerna flytt sin kos. Återbesök? Ja, imorgon. Och på söndag. Och hela nästa vecka. Inget man släcker törsten med en blåsig vårdag direkt.
 

IsKr

Medlem
Yann-Chave crozes hermitage 2016
Drack den första av 2 flaskor i juli förra året och måste säga att det är som ett helt annat vin idag. Där det kändes ur balans och vresig så höll det ihop på ett helt annat sätt idag.
Lite björnbär, blod/chark, behaglig syra. Allt i allt nu det bättre än första gången.
 
Köpte några Oakridge 2014 Yarra Valley Shiraz Over the Shoulder, den har en smak/doft som jag undrar över... tycker det smakar väldigt mycket oliver... eller är det något annat jag känner? Har känt denna smak tidigare men kan inte komma ihåg vilka viner det är. Är denna smak/doft kopplat till druva eller område?

Så här skrev jag på CT:
Wow! great find and very nice QPR. This has a developed Syrah profile with both some sweet dark fruit on the nose with a hint of beetroot, and an elegant savory finish with black olives and licorice root tea. Not the most complex wine, and with a mid palate that is perhaps not as intense as one would like, but it's drinking really well right now. Not for the long haul though.

Jag tycker ofta att litet för druvmogen och ekad syrah/shiraz kan bli syltig. i andra sidan av spektrum hittar jag blodig biff, lakritste (dvs inte sött eller salt utan just bara lakritsrot), kalamata-oliver, tapenade, samt typ färska svenska blåbär (som är mycket mindre söta och mer mineraliska än t ex blåbärssylt eller blåbärspaj eller för den delen mjäkiga internationella blåbär stora som kursbär). Jag tyckte nog denna shiraz hade en fot i vardera läger - söt frukt men inte syltig, och oliver men inte hela vägen till spadet från en burk konserverade kalamataoliver.

Här fanns en liten rödbeta också - ofta ngt jag tänker på som en defekt som kan kännas i t ex druvmogen pinot noir eller varmblodig shiraz. Här är det dock inte så mycket så att det stör, i alla fall inte i den flaska jag öppnat.
 

LeChat

Medlem
417C36B4-C752-4CB8-A853-DB79511DDF45.jpeg

1994 Château Pontet-Canet


Öppnar upp och fyller ut efter en ganska kort tid i karaff. Men det är inget kittlande ungt, primörfruktigt vin att förknippa med våren, snarare det motsatta, även om syrorna är pigga. Läder, tobak, tjära, jord och lövhögar är väl sånt som sticker ut. Det är ett gott vin men inte mer. Den är absolut inte över kullen men utvecklingspotentialen är nådd. Sista flaskan, bra så.
 

LarsW

Medlem
Samlat sig lite noter från sista tiden.

thumbnail_20200328_154032.jpg

Navaherreros 2016
D: Körsbär och... hallon? Tjära och lakrits.
S: Den har växt till sig med lite tid på rygg. Mer lingon än hallon nu, körsbären är kvar. Bittermandel och svarta godisbåtar. Bra tanniner Känns som tydlig ek som är en aning påträngande men inget som inte löser sig med lite mer tid.
Tycker den var bättre nu än för ett år sedan. Och bäst dag 2.
87p

Delas Frères Hermitage Marquise de la Tourette 2008
D: Svag. Lite örter och körsbär.
S: Avsevärt mer smak än doft, men en Hermitage? Känns som en CdR av hyfsad kvalitet. Mogna körsbär, ek och rosmarin. Bra tanniner. Lite besk syra. Gott... jovars... men tunt.
2008 imponerar inte i Rhône.
84p

Nederburg Cabernet Sauvignon Private Bin R163, Auction Selection 2005
Ropat in som en udda flaska i en samling från Bukowskis för 2 år sen.
D: Svarta vinbär (svala). Mandel. Tobak. Ceder. Vanilj.
S: Mjuk, sval frukt. Medel tanniner. Mandlar, svarta oliver och vinbär. Halvtorrt hö. Bra eftersmak.
God på alla sätt och vis men lite generisk och inget som står ut eller ger karaktär så jag kommer minnas den någon längre tid
87p

Oakridge Shiraz Over the Shoulder 2014
Köpt helt på @Omar Khayyam rekommendation... eller nästan, har ju en svag punkt för aussieviner så var inte svårövertalad.
D: Sval frukt. Både körsbär och jordgubbar. Mynta och olivspad. Letar efter alkoholsötma utan att hitta någon.
S: Frukten är lika sval som i doften, och det har smugit sig in lite björnbär också. Inget av den syltighet som man ofta hittar i enklare shiraz. I like! Bra ek och fin syra. Tanninerna sitter där de ska. Lakrits och lapsang. Funderar på om jag känner rödbeta också men det är nog för att det har diskuterats ganska mycket här.
Verkligen bra bang for bucks. Blir några pavor till grillen i sommar.
88p

Oakridge Pinot Noir 864 Block A Willowlake Vineyard 2015
Oj. Hjälp. Nästan smärtsamt att dricka dag 1, så stramt. Nöjde mig med ett glas som fick stå i ett svalt rum i några timmar.
Dag 2 börjar det öppna sig men resterande flaskor hamnar nog i pensionsfonden...
D: Jordgubbar. Lingon. Ek. Mynta. En söt ton av alkohol. Allt är svalt och stramt.
S: Krossade, lite omogna röda bär av alla sorter där jordgubbarna är förvånansvärt diskreta. Mintpastill och kryddpeppar. Ek/ceder/tobak. Distinkt syra som kontras bra av alkoholen. Tanniner i kvadrat.
Denna är svår att spå men jag tycke verkligen om den även om den var lite överväldigande just nu. Kommer säkert bli bättre med 10 år till på rygg (eller stående då den har skruvkork...)
90++p
 

Wintermute

Medlem
Marqués de Murrieta Gran Reserva 2011. Klassiska toner av smögåsgurkspad och ek. Kraftiga tanniner och spritpenna i mellansmaken. Gott, men troligen ännu godare om tio år. Tämligen komplext redan, men spretigt.
Ett knappt år senare. Nyöppnat och lite för kallt känner jag mest generiska mörka bär, kanske lite lingonsylt och ganska kraftiga tanniner. Jag tänker lite på prislappen och sträcker upp mig till 89 p.
En timme i karaff gör vinet gott. Nu är det körsbär först. Därefter bittermandel, kanel, kaffesump, fat och fler kryddor. Lång eftersmak! Nu säger jag 90--92 p.
 
Toppen