Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
Vilka importörer är mest sannolika i så fall?

Någon av nätvinhandlarna borde väl ha intresse för att ta in vinet. Det kanske tillhör de viner där producenten kommer att höja priset rejält efter att coronakrisen är över.
Tror att Franska Vinkompaniet har producenten med på sin hemsida, men lite osäker på om de har några flaskor att sälja i nuläget.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Gourt de Mautens har länge funnits på thewinecompany.dk för oss skåningar som har vägarna över bron ibland. När jag går in på hemsidan ser jag dock att de är borttagna nu. Kan vara så att de är tillfälligt slut och att de kommer in igen. Helt klart en mycket bra producent, happy hunting!
Vad brukar de kosta?

Hittar 2014 för 45 € och 2015-17 för 60 €.

Har du provat deras vita med?
Av vad jag läst verkar 16 vara i samma klass och 14 har inga dåliga recensioner och du får den lite billigare
Har du någon 2015 kvar?

Skulle vara kul med en vertikal med 2014-17.
 
Vad brukar de kosta?

Hittar 2014 för 45 € och 2015-17 för 60 €.

Har du provat deras vita med?
I Danmark låg de på runt 300-ish DKK men det var nog ett år sedan senast jag var över och letade. Jag har inte provat 2014, men generellt sätt är 14 svagare än 2015-2017 i området vilket kan förklara prisskillnaden. Bra betyg på CT dock för 14 så möjligt de lyckades även då, alternativt att 14 är mer tillgänglig som ung.

Har aldrig provat deras vita, jag personligen har ofta svårt för vita rhoneviner pga den låga syran (bättre med champagne, eller hur;)).
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Coronamåndag - kollar om mina smaknoter stämmer - modern Ribera mot modern Rioja:
torre muga alion.jpg

Då (200223):
92789 Torre Muga 2015 599 kr
N: Muskot, kanel, kryddpeppar, ingefära, tjära och svarta vinbär.
M: Tjära, gummi, vanilj, björnbär, blåbär, svarta vinbär, jasmin, rosor och muskot. Fantastisk frukt, tillika balans. Helt drickfärdig och mycket njutbar. Modern Rioja när den är som allra bäst! 94-96p

Då (180924):
95545 Bodegas Alion Ribera Del Duero 2014 539 kr
N: Svarta vinbär, blodpudding, rått kött och nejlikor.
M: Animalisk med kaffe, Valhronachoklad, björnbär och svarta vinbär. Massiv frukt och distinkta tanniner. Allt ligger precis där det ska. Mycket tillgängligt och mycket, mycket gott! 92-95p

Nu: Mugan behöver en del luft för att komma till det jag beskrev. När jag testade flaskan på systembolaget hade den nog varit öppen i fem-sex timmar. Annars stämmer det mesta. Alion är till och med mer spot-on. Kanske inte så animalisk som jag tyckte då och klara violtoner som jag missade. Vinerna är rätt så lika. Jag gissade fel halvblint. Idag vinner Alion - mitt betyg på Muga var nog lite för generöst, kanske för att motståndet var så mediokert? Fortfarande mycket bra och ligger runt 93p. Alion ligger däremot i övre delen av det förra intervallet.
 

Jonas J

Medlem
C94138FF-7BE3-4A8D-98B4-C05217DAAE7D.jpeg
94E04530-F650-40E6-9E3F-71737C7269AD.jpeg


Litet urval från senaste veckan...

Sadie Family, Skerpioen, 2018
Värt hypen. En av de bättre chenin blanc jag druckit. Mineraler, honung, päron och citron. 91-92p.

Radio-Coteau, La Neblina, Pinot Noir, 2015
Sjukt bra. Massvis av mörka röda bär, jord samt lite vanilj och en touch tobak. 92-93p.
 

LeChat

Medlem
Angående Gourt de Mautens 2015. Minns ni hur mycket alkohol den hade? Ser att 2014 tydligen har 14% medans 2016 och 2017 har 16%. En del monsterviner har ju så här mycket och det kan funka ändå. Men det är mycket.
 

Nyllet

Medlem
Den senaste veckan har haft ett tydligt rieslingfokus.

2008 Bischöfliche Weingüter Trier Kaseler Nies'chen Riesling Kabinett trocken
I doften är det ganska expressivt med mycket honung, päron och mineralitet. I munnen återkommer honungen och päronen tillsammans med trevlig petroleum och en hög syra, dock lite tunn i mellanregistret. Jag upplever det som att frukten inte riktigt orkar med och tänker att det kanske är dags att dricka upp övriga flaskor inom kort. Verkar vara en del flaskvariation med tanke de olika rapporterna här.

2018 Weingut Keller Riesling trocken
Päron, ananas och citron i doften. I munnen är det päron, ananas, något mer tropiskt som jag inte riktigt kan sätta fingret på och en riktigt trevlig liten beska. Fin kropp och hög fräsch syra. Bra längd. Drack flaskan över två dagar och upplevde att det förlorade lite frukt och karaktär dag två efter att ha tillbringat natten i kylen med kork.

2018 Peter Lauer Ayler Riesling Fass 4
Här har vi fina grejer! Jag hittar fläder, päron, lite lätta petroleumtoner och fin mineralitet. Väldigt fin, fyllig kropp och hög syra som balanserar restsötman fantastiskt fint. Måste dricka mer Lauer!
 

Sebran

Medlem
Den senaste veckan har haft ett tydligt rieslingfokus.

2008 Bischöfliche Weingüter Trier Kaseler Nies'chen Riesling Kabinett trocken
I doften är det ganska expressivt med mycket honung, päron och mineralitet. I munnen återkommer honungen och päronen tillsammans med trevlig petroleum och en hög syra, dock lite tunn i mellanregistret. Jag upplever det som att frukten inte riktigt orkar med och tänker att det kanske är dags att dricka upp övriga flaskor inom kort. Verkar vara en del flaskvariation med tanke de olika rapporterna här.

2018 Weingut Keller Riesling trocken
Päron, ananas och citron i doften. I munnen är det päron, ananas, något mer tropiskt som jag inte riktigt kan sätta fingret på och en riktigt trevlig liten beska. Fin kropp och hög fräsch syra. Bra längd. Drack flaskan över två dagar och upplevde att det förlorade lite frukt och karaktär dag två efter att ha tillbringat natten i kylen med kork.

2018 Peter Lauer Ayler Riesling Fass 4
Här har vi fina grejer! Jag hittar fläder, päron, lite lätta petroleumtoner och fin mineralitet. Väldigt fin, fyllig kropp och hög syra som balanserar restsötman fantastiskt fint. Måste dricka mer Lauer!

Håller med dina noter om 2008 Kaseler. Keller har jag druckit vid två tillfällen nu och båda gångerna har jag tyckt att den var alldeles för ung för att riktigt kunna njuta av. Jag älskar hög syra, men det här var bara för mycket i dagsläget. Dock känner man att det finns många fina smaker under syran, så den blir säkert kanon om några år.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Håller med dina noter om 2008 Kaseler. Keller har jag druckit vid två tillfällen nu och båda gångerna har jag tyckt att den var alldeles för ung för att riktigt kunna njuta av. Jag älskar hög syra, men det här var bara för mycket i dagsläget. Dock känner man att det finns många fina smaker under syran, så den blir säkert kanon om några år.
Håller helt med om syran hos Keller. Denna påminner mig väldigt mycket om 2015 som var riktigt bra efter bara ett år på rygg!
 
Angående Gourt de Mautens 2015. Minns ni hur mycket alkohol den hade? Ser att 2014 tydligen har 14% medans 2016 och 2017 har 16%. En del monsterviner har ju så här mycket och det kan funka ändå. Men det är mycket.[/QUOTE

2015 års årgång ligger på 15 % men som sagts ovan extremt välbalanserat
 
Angående Gourt de Mautens 2015. Minns ni hur mycket alkohol den hade? Ser att 2014 tydligen har 14% medans 2016 och 2017 har 16%. En del monsterviner har ju så här mycket och det kan funka ändå. Men det är mycket.


2015 ligger på 15 % men som sagts ovan,ett extremt välbalanserat vin
 

LeChat

Medlem
2015 ligger på 15 % men som sagts ovan,ett extremt välbalanserat vin
Den låter riktigt trevlig. Hade gärna provat någon flaska av både -16 och -17. Tycker du att den har likheter med något annat från t.ex chateauneuf eller annan närliggande region?
 
Den låter riktigt trevlig. Hade gärna provat någon flaska av både -16 och -17. Tycker du att den har likheter med något annat från t.ex chateauneuf eller annan närliggande region?


Tycker jag absolut du ska göra.Tror absolut inte du kommer bli besviken.
Personligen har jag svårt att hitta stora likhet med c7dp även om druvorna är det samma.
Tror du har betydligt mer erfarenhet än mig av området och odlare men har själv aldrig varit i närheten av den komplexiteten och elegansen i ett vin från rhone.
 

v_skogh

Medlem
Tycker jag absolut du ska göra.Tror absolut inte du kommer bli besviken.
Personligen har jag svårt att hitta stora likhet med c7dp även om druvorna är det samma.
Tror du har betydligt mer erfarenhet än mig av området och odlare men har själv aldrig varit i närheten av den komplexiteten och elegansen i ett vin från rhone.
Precis min uppfattning.
 
Toppen