Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Trydebull

Medlem
2015 Alion Ribera del Duero
Flaska 38 782 (av totalt 230 730 flaskor (varav 7007 magnum, 580 dubbelmagnum, 78 imperials och 5 Salmanazar))

E50C954C-E341-4492-8CC9-2ADD081A8657.jpeg


Blålila i färgen

Doftar direkt efter korkdragning kraftfullt, med tydlig eau-de-Vie-körsbär med tydliga inslag av ek och vanilj. Bakom det något rostad paprika och också något rostade kaffe- och även nypontoner.

Efter två timmer framträder även ett tydligt inslag av ung granskog och viss grönkryddighet på näsan.

Smaken direkt i glaset är överraskande balanserad med tydliga härliga körsbär med tydliga fatinslag men lite lättare vaniljtoner. Rund, nästan smörig i tonen och även här rostade toner...

Efter ca två timmar ger även smaken lite slagsida åt ekighet i den här fasen.

15% för 2015
120-130 hektars odling. Som alla vet är det med andra ord ingen liten producent. Men jag tycker att de håller uppe kvaliten väldigt bra! Det här smakar inte som ett andra- eller tredjevin direkt...
Handplockat.
100% Tempranillo.
12-14 månader på franska fat.
Som jag förstår det så använder de från just årgång 2015 ca 20% välanvända gamla fat. Jag brukar absolut inte dricka så här ungt men jag tycker att de 20 procenten gör ett tydligt utslag här!

Jag tycker att det är riktigt bra redan nu, men det finns verkligen potential på mer! Jag skriver 92+++ och säger vänta sju till tio år.
 

LarsW

Medlem
2015 Alion Ribera del Duero
Flaska 38 782 (av totalt 230 730 flaskor (varav 7007 magnum, 580 dubbelmagnum, 78 imperials och 5 Salmanazar))

Visa bifogad bild 18018

Blålila i färgen

Doftar direkt efter korkdragning kraftfullt, med tydlig eau-de-Vie-körsbär med tydliga inslag av ek och vanilj. Bakom det något rostad paprika och också något rostade kaffe- och även nypontoner.

Efter två timmer framträder även ett tydligt inslag av ung granskog och viss grönkryddighet på näsan.

Smaken direkt i glaset är överraskande balanserad med tydliga härliga körsbär med tydliga fatinslag men lite lättare vaniljtoner. Rund, nästan smörig i tonen och även här rostade toner...

Efter ca två timmar ger även smaken lite slagsida åt ekighet i den här fasen.

15% för 2015
120-130 hektars odling. Som alla vet är det med andra ord ingen liten producent. Men jag tycker att de håller uppe kvaliten väldigt bra! Det här smakar inte som ett andra- eller tredjevin direkt...
Handplockat.
100% Tempranillo.
12-14 månader på franska fat.
Som jag förstår det så använder de från just årgång 2015 ca 20% välanvända gamla fat. Jag brukar absolut inte dricka så här ungt men jag tycker att de 20 procenten gör ett tydligt utslag här!

Jag tycker att det är riktigt bra redan nu, men det finns verkligen potential på mer! Jag skriver 92+++ och säger vänta sju till tio år.
Låter ju riktigt trevligt. Gillar Alion skarpt! :)
Och utan att ha smakat den så tror jag 7-10 år är en vettig horisont, brukar vara så. :D

Var fick du tag på denna?
Kommer till oss 8e November i små partier vill jag mena.
 

Trydebull

Medlem
Låter ju riktigt trevligt. Gillar Alion skarpt! :)
Och utan att ha smakat den så tror jag 7-10 år är en vettig horisont, brukar vara så. :D

Var fick du tag på denna?
Kommer till oss 8e November i små partier vill jag mena.
Ja det är bra! Med mycket potential!

Jag köpte en liten låda och tar hem resterande. De är köpta i Spanien från en av mina ”hovleverantörer” strax söder om Alicante. Tycker alltid att det är kul att jämföra för jag brukar hitta flaskorna 15-40 procent billigare här...
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2015 Alion Ribera del Duero
Flaska 38 782 (av totalt 230 730 flaskor (varav 7007 magnum, 580 dubbelmagnum, 78 imperials och 5 Salmanazar))

Visa bifogad bild 18018


Jag tycker att det är riktigt bra redan nu, men det finns verkligen potential på mer! Jag skriver 92+++ och säger vänta sju till tio år.
Nehedu! Så kan man inte göra. Ge 92+++ och sen säga vänta i 7-10 år! Funkar inte i min ålder. Jag får nog gå på de 92 el vänta till max 93:confused:
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Nehedu! Så kan man inte göra. Ge 92+++ och sen säga vänta i 7-10 år! Funkar inte i min ålder. Jag får nog gå på de 92 el vänta till max 93:confused:

Johodu... gissar du är ca 10 år äldre än mig och visst behöver du bra viner när du fyller 65, 70, 75... om du tappat dina smaklökar (eller gått ur tiden) finns det väl personer som du vill bjuda bra viner på dina stora högtider... något som jag förlikat mig med är att källaren kommer överleva mig och jag kommer inte kunna dricka upp allt man lagrat, men barnen kan väl få dricka bra viner när jag gått ur tiden... tänk om mina föräldrar hade tänkt på mig för 10-40 år sedan :)
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
Johodu... gissar du är ca 10 år äldre än mig och visst behöver du bra viner när du fyller 65, 70, 75... om du tappat dina smaklökar (eller gått ur tiden) finns det väl personer som du vill bjuda bra viner på dina stora högtider... något som jag förlikat mig med är att källaren kommer överleva mig och jag kommer inte kunna dricka upp allt man lagrat, men barnen kan väl få dricka bra viner när jag gått ur tiden... tänk om mina föräldrar hade tänk på mig för 10-40 år sedan :)

Ja, det vilar verkligen ett tungt ansvar på oss vin-nördar och vinintresserade att ”utbilda” våra barn lite extra - inte bara det vanliga paketet med alkohol- (och drog-...) information utan även vad som är värt att lägga kalorier och promille på - och vad som absolut inte är det...
 
Ja, det vilar verkligen ett tungt ansvar på oss vin-nördar och vinintresserade att ”utbilda” våra barn lite extra - inte bara det vanliga paketet med alkohol- (och drog-...) information utan även vad som är värt att lägga kalorier och promille på - och vad som absolut inte är det...
Jag har spenderat mina pengar på vin, kvinnor och sång, resten har jag slösat bort, eller vad var det han sa George Best
 

Trydebull

Medlem
Var fick du tag på denna?
Kommer till oss 8e November i små partier vill jag mena.

De är köpta i Spanien från en av mina ”hovleverantörer” strax söder om Alicante. Tycker alltid att det är kul att jämföra för jag brukar hitta flaskorna 15-40 procent billigare här...

Fast i det här fallet har SB ett riktigt bra pris ser jag när jag kollar igenom listan för 8:e nov. Jag gav 55 euro flaskan och SB tar 599:- om jag tolkar tabellerna rätt.
 

Magikern

Medlem
Penfolds St Henri Shiraz 2016
Doft: Ung syrah utan tvekan. Kan vara från en varm årgång i Hermitage. Solmogen mörk frukt kan anas men doften är dämpad.
Attack: Som en dovt mullrande Syrahmotor. Allt är dämpat och på plats. Fyllig och ungdomlig. Frukten är underliggande men tanninerna tydliga.
Mellansmak: Björnbär, viol och kanske lite jordgubbar. En viss ton av örter och mörk bitter choklad med. Fylligt, solmoget och ungt. Lite låg syra för min smak men faten är perfekta. Blint hade det kunnat vara en ung Hermitage från en årgång med varma nätter.
Eftersmak: Lång men lite för besk och tanninrik vilket drar ner intrycket. Den känns inte så skoj i dagsläget.

Eftersmaken drar ner så pass att jag stannar på 91 poäng i dagsläget. Lite synd för det är ett mycket bra vin i sin prisklass. Öppna om 5 år jag tror att det mesta är på plats då.

Någon som håller med? :)
 

buteljen

Medlem
Penfolds St Henri Shiraz 2016
Doft: Ung syrah utan tvekan. Kan vara från en varm årgång i Hermitage. Solmogen mörk frukt kan anas men doften är dämpad.
Attack: Som en dovt mullrande Syrahmotor. Allt är dämpat och på plats. Fyllig och ungdomlig. Frukten är underliggande men tanninerna tydliga.
Mellansmak: Björnbär, viol och kanske lite jordgubbar. En viss ton av örter och mörk bitter choklad med. Fylligt, solmoget och ungt. Lite låg syra för min smak men faten är perfekta. Blint hade det kunnat vara en ung Hermitage från en årgång med varma nätter.
Eftersmak: Lång men lite för besk och tanninrik vilket drar ner intrycket. Den känns inte så skoj i dagsläget.

Eftersmaken drar ner så pass att jag stannar på 91 poäng i dagsläget. Lite synd för det är ett mycket bra vin i sin prisklass. Öppna om 5 år jag tror att det mesta är på plats då.

Någon som håller med? :)
Tror det är få som hunnit dricka 16 :D. Men hur menar du med att faten är perfekta? Den har ju legat 1 år på stora 50+år gamla fat så den borde ju inte ha någon fatkaraktär direkt? Luftar 2010 just nu :)
 

buteljen

Medlem
Penfolds St Henri 2010

Färgen fortfarande nästan purple. Otroligt tät och kompakt doft. Det myllrar av mörka solvarma vildkörsbär, kryddor, lite chark, moccha, choklad, lakrits, tobak. Känns som det är packat med mycket mer som inte kommit upp till ytan ännu. Len och silkig, perfekt tanninstruktur, glider ner i strupen. Fin balans mellan syra, tanniner, frukt. Lång eftersmak men vinet är fortfarande lixom inte förlöst. Det är absolut njutbart nu men det finns så mycket mer att upptäcka med ytterligare lagring. Tur jag har fem flaskor kvar :).

Är det någon som möjligtvis har en St Henri 2011 så är jag spekulant. Den fattas i min vertikal från 2010 - 2016. Kan byta den mot annan årgång!

fullsizeoutput_335e.jpeg
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens BYOB med tema "sommarvin":
BYOB 20190920 flight 1.jpg

Flight 1:
NV Miguel Torres Estelado Uva Pais Rose, 0 röster
NV Jacquesson & Fils Champagne Cuvée No. 736, 7 röster
NV Savart Champagne Premier Cru Bulle de Rosé Brut, 0 röster (var nog inte helt ok, ingen satte den i champagne)
2018 Paltrinieri Lambrusco di Sorbara Radice, 0 röster
2004 David Leclapart Champagne Premier Cru L'Apôtre Blanc de Blancs Extra Brut 1 röst
BYOB 20190920 flight 2.jpg

Flight 2:
2015 Domaine Gourt de Mautens (Jérôme Bressy) Vaucluse Blanc, 0 röster
2014 Antico Castello Irpinia Mida GRECO, 0 röster
2016 Barta Furmint Öreg Király-dűlő, 2 röster
1983 Nicolas Joly Savennières Roche aux Moines Clos de la Bergerie, 2 röster
2016 Bodegas Rafael Palacios Godello Valdeorras Louro do Bolo, 4 röster
BYOB 20190920 flight 3.jpg

Flight 3:
2009 Château de la Vieille Chapelle Les Merlots de Baudet, 1 röst
2014 Tokara Director's Reserve, 2 röster
2016 E. Guigal St. Joseph Lieu-Dit St. Joseph Rouge, 2 röster
2015 Luigi Tecce Irpinia Campi Taurasini Satyricon, 0 röster
2012 Artadi Rioja Pagos Viejos, 3 röster
BYOB 20190920 flight 4.jpg

Flight 4:
2006 Albert Boxler Pinot Gris Sommerberg Vendange Tardive
 

Trydebull

Medlem
NV Jacquesson & Fils Champagne Cuvée No. 736, 7 röster

Ok! Jordskredsseger - jag måste med andra ord hem och leta fram de där lådorna...

2016 Bodegas Rafael Palacios Godello Valdeorras Louro do Bolo, 4 röster

Den där hade jag, i något äldre årgång en fantastisk ostronstund med för ett eller två år sedan - kan vara 2009 eller 2010 jag drack. Gissar 2010. Den är inte så "spansk" i sin spanskhet - tänker att den inte är "Albarino:ig" och absolut inte Tondonina-blanco:ig.

2016 E. Guigal St. Joseph Lieu-Dit St. Joseph Rouge, 2 röster

Det är väl bra presterat att få två röster i det här läget - jag öppnade just en 2016 i våras någon gång och tyckte att den var väldigt bråkig. Spontangästerna som fick stå ut med att vara testpersoner på ett par flaskor tyckte att den här var "fantastisk" - "Det bästa de druckit - typ någonsin". Jag reflekterade dagen efter över huruvida det var de eller jag som hade ett problem... Troligtvis är svaret det senare... Ett bra vin hursomhelst!
 

buteljen

Medlem
Lucien le Moine Bourgogne Rouge 2013

Stor, koncentrerad doft av ett gäng mörkare bär som liksom pulserar i etapper. Den är kryddig och har nästan lite charktoner (vilket jag inte brukar känna i PN). Väldigt lite tertiära toner - om nu inte den här charken tyder på det. Fast det brukar mer vara jordiga toner med ålder i pinot tycker jag. I doften ligger den skyhögt över en Bourgogne Rouge- klassificering. I smaken så är den inte lika häftig. Där är den mer endimensionell och körsbärsröd med en hög syra som dröjer sig kvar i den hyfsat långa finishen. Men ett fantastiskt vin för att vara klassat som Bourgogne Rouge.

C2948B54-B876-4EDD-B02D-2B0DD5166B29.jpeg
 
Last edited:

Adamanko

Medlem
Santa Duc Quatre Terres-17 från gårdagens småsläpp har druckits över två dar. Det är fjärde årgången av denna jag dricker och jag tycker alltid den levererar. -14 har jag inga direkta minnesbilder av men kommer ihåg att den var god och den fick mig att köpa den fantastiska -15. Den kan jag ibland drömma om och önska att jag hade några flaskor till av. -16 var bra men ett steg tillbaka och väldigt mycket viol. Och nu -17.... Fantastisk näsa från direkten. Väldigt kryddig och pepprig i munnen. Lite medicin/tranbärsbeska och hallonlakrits. Ganska stramt dag ett.

Känns mycket mer generös dag två. Mer saftig, mer frukt och bättre balanserad. Efter ett tag känner jag dock beska igen som stramar till det. Men mycket bra bang for buck är det och jag tänker att det nog blir ännu bättre. 88. En poäng högre än -16 men ett mindre än -15.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Santa Duc Quatre Terres-17 från gårdagens småsläpp har druckits över två dar. Det är fjärde årgången av denna jag dricker och jag tycker alltid den levererar. -14 har jag inga direkta minnesbilder av men kommer ihåg att den var god och den fick mig att köpa den fantastiska -15. Den kan jag ibland drömma om och önska att jag hade några flaskor till av. -16 var bra men ett steg tillbaka och väldigt mycket viol. Och nu -17.... Fantastisk näsa från direkten. Väldigt kryddig och pepprig i munnen. Lite medicin/tranbärsbeska och hallonlakrits. Ganska stramt dag ett.

Känns mycket mer generös dag två. Mer saftig, mer frukt och bättre balanserad. Efter ett tag känner jag dock beska igen som stramar till det. Men mycket bra bang for buck är det och jag tänker att det nog blir ännu bättre. 88. En poäng högre än -16 men ett mindre än -15.

Quatre Terres är som oftast ett mycket bra vin för penningen... vissa årgångar har väl inte varit super, men jag kommer ihåg 2010 som den årgång som jag verkligen tyckte var bra. Kan vara att minnet och att man inte hade lika stora krav på den tiden, men den årgången tyckte jag var super. Tycker inte att -17 levde upp till den årgången och inte heller -15. Men det är ett ungt vin så vem vet hur bra den kan bli om några år.. om man orkar vänta, så tror jag den kan bli mycket pr-sv-rd. 86-87 idag.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Det är väl bra presterat att få två röster i det här läget - jag öppnade just en 2016 i våras någon gång och tyckte att den var väldigt bråkig. Spontangästerna som fick stå ut med att vara testpersoner på ett par flaskor tyckte att den här var "fantastisk" - "Det bästa de druckit - typ någonsin". Jag reflekterade dagen efter över huruvida det var de eller jag som hade ett problem... Troligtvis är svaret det senare... Ett bra vin hursomhelst!

En av rösterna var min; och jag tycker det var ett av de bästa röda jag druckit i år! Helt magiskt!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
En av rösterna var min; och jag tycker det var ett av de bästa röda jag druckit i år! Helt magiskt!
Mitt vin, har druckit åtskilliga flaskor i sommar. Var dock osäker på BYOBen, eftersom det vin vi provade var bättre än jag kom ihåg det. Trodde att det var en ännu bättre nordrhonare. Gav dock min röst till artadi som, i alla fall initialt, var snäppet vassare.
 
Toppen