Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

jrick

Medlem
Tycker jag absolut du ska göra.Tror absolut inte du kommer bli besviken.
Personligen har jag svårt att hitta stora likhet med c7dp även om druvorna är det samma.
Tror du har betydligt mer erfarenhet än mig av området och odlare men har själv aldrig varit i närheten av den komplexiteten och elegansen i ett vin från rhone.
Rasteau ligger väl ändå i Rhonedalen.
 

LeChat

Medlem
858B6FB5-0BA2-48B0-BAB6-4A30548E3896.jpeg

2012 Mount Eden Vineyards Cabernet Sauvignon
Lill-lördag, grill och jänkecab (vin, inte bil!)


Har bara druckit producentens PN tidigare vilka varit goda men inte fantastiska. Kanske att deras cab är bättre? Tror nog det.

Mums! Tydliga syror och maffig, sval frukt. Mörka bär, viol, och härliga drag av mjälkchoklad i slutet gör detta riktigt gott. Drickfärdigt nu som ungt men klarar säkert 10 år till. Kan nog vara värt att invänta lite mer komplexitet.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visst är väl Cognac av bättre kulör = vin av bättre sort?

Älskar drycken, dess mångsidighet (tål tom att blandas med Coca Cola) och hållbarhet. Destillerad drucjuice som inte störs av varken temperaturer eller öppen kork. Helt enkelt underbart! Allt som "vanligt vin" nog önskade att det kunde vara...

Martell Cordon Bleu (efter att ha konsultat både äldre och yngre flaskor) 96p
Going against the stream (på CT) after 100+ btls of brandy and risk of alcoholism. This is simply the best XO available.

(From both old an young btls)
This is a very different animal compared to the usual Cognac Napoelon and above. This is elgeant, like a cold clime PN in a Cali Zin world. It has a magnificent tannic structure and every sip is more exciting than any episode of any sitcom that exists. The mineral qualities are outstanding and incomparable, simply: to die for.

This brand of Cognac has survived because it's amazing, a beacon and a first. All other XO's are copies, copycats or wannabes.
...or: just not very good.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Visst är väl Cognac av bättre kulör = vin av bättre sort?

Älskar drycken, dess mångsidighet (tål tom att blandas med Coca Cola) och hållbarhet. Destillerad drucjuice som inte störs av varken temperaturer eller öppen kork. Helt enkelt underbart! Allt som "vanligt vin" nog önskade att det kunde vara...

Martell Cordon Bleu (efter att ha konsultat både äldre och yngre flaskor) 96p
Going against the stream (på CT) after 100+ btls of brandy and risk of alcoholism. This is simply the best XO available.

(From both old an young btls)
This is a very different animal compared to the usual Cognac Napoelon and above. This is elgeant, like a cold clime PN in a Cali Zin world. It has a magnificent tannic structure and every sip is more exciting than any episode of any sitcom that exists. The mineral qualities are outstanding and incomparable, simply: to die for.

This brand of Cognac has survived because it's amazing, a beacon and a first. All other XO's are copies, copycats or wannabes.
...or: just not very good.

+1
 

LarsW

Medlem
20200409_145244.jpg

Allegrine Amarone 1995

D: Omedelbart port-vibbar. Russin, kanel, ek och blodpudding. Lite lingonsylt och mint. Väldigt läcker doft!
S: Solmogna körsbär och röda vinbär. Ceder med lingon och lite lakrits. Alkoholsötman stör inte längre. Tanninerna är milda men märkbara.
Har som antagligen de flesta här haft min amarone-period, tycker numera att dessa viner är bäst med ålder då den där klumpiga fruktsötman har lugnat ner sig. Och inte alla lämpar sig för lång lagring. Sällan jag köper nya men njuter av de jag sparat länge.
90p

Mont Redon CndP 2010
D: Oxblod och rosmarin med Sval frukt, körbärslikör.
S: Sval och med en charmig lite klumpig elegans. Körsbär, ek, karamelliserad rosmarin och lite tulpaner. Trevliga tanniner. Bra syra och svartpeppar.
Relativt enkel CndP men god och riktigt bra årgång. På topp just nu skulle jag säga men dessa håller längre än man tror så ingen brådska.
88p ska den absolut ha, kanske med ett litet +... har några magnum som jag ser fram mot.

Schäfer-Fröhlich Monzinger Halenberg Riesling Großes Gewächs 2010
D: Klockren Riesling med diesel, solvarm asfalt och ananas med lemoncurd i bakgrunden.
S: Medel fyllig, hade väntat mig lite mer. Elegant. Lite beska från citronskal. Gummislang. Konserverad citron och färsk grapefrukt. Mindre tropisk frukt än i doften men den finns där. En liten trevlig hint av saffran.
Mycket gott. Känns dock lite återhållen just nu. Satsat på att 5+ år till i källaren gör susen.
89+p

Prüm Graacher Himmelreich Riesling Kabinett 2017
Drack dag 1 resp dag 3. Kändes nog lite mer harmoniskt dag 3.
D: Skiffer, ananas, lime, honung och lite bensin.
S: Mest ananas tätt följt av citrus. Honung och syrligt äpple. Ganska markant beska. Fin syra. Lite mindre sötma än förväntat.
Klart stramare än 2016 som är mycket öppnare och sötare. Fortsatt en bra kabinett. Kommer nog vänta ett år till innan jag öppnar nästa flaska.
88p
 

Trydebull

Medlem
Mycket gott på gång idag...

2 stycken 2008 Roederer rosé på magnum i kylen som jag tänker till både löjrom och till halstrad sashimi på tonfisk. Ett par flaskor 2015 Chaos för den trädgårdspizzaugnsbakade rotsellerin med brynt smör, lite bra Bourgogne av klass till den grillade rödingen...

...och sen de här två till de panngrillade lammkotletterna (jag envisas med det eftersom jag tycker att de 16 sekunderna per sida vida överstiger helgrillade) som, efter invärtes besiktning, ställts ner okarafferade men öppnade i källaren på tio grader igen... Men eftersom kocken tyvärr snyltar glas efter glas får han nog dra en kork till - annars lär både frun och gäster ha synpunkter på tilldelningen...

Lite vin-vana och lite vin-intresserade gäster så jag tänkte dock dra en 1964:a också. Tror tyvärr den blir lite för tam till lammet men det är alltid kul med en ”århundrade-årgång” som effektöverraskning...

Hur flaskorna ska överleva kockens eftermiddag är däremot fortsättningsvis en gåta...

Får se om det blir några noter...

AAE7B34E-BCA5-432E-9C8F-5D10EA13A7A4.jpeg
 

Mina Vinare

Medlem
Känns som om det var ett bra tag sedan - både vad gäller vinerna och att ge sig ut i etern.

2003 Chapoutier, Saint-Joseph ”Les Granits” med sin rubinröda färg har en fantastisk stor doft av kött, oliver, tappenade, tryffel, grillkol och röda bär. Klockren Syrah! Ren frisk och syrlig smak med hallon, körsbär och svartvinbär. Lite torra tanniner men bra frukt i slutet. Bättre till maten än efter. 94p.

2003 Domaine du Pegau, Châteauneuf-du-Pape ”Cuvee Reservee” är betydligt mer brunröd i sin klara färg. Enormt förförande doft av nylagd asfalt, rök, garrigue, blodig biff, tobak och vedspis. Fruktig, koncentrerad smak med jordgubbar, choklad, kirsch, fin balans men klart märkbara tanniner och viss beska i eftersmaken. Lika gott före maten, till maten som efter. 97p.

Två viner från två appellationer och producenter som absolut klarade årgångens utmaningar.

”Les Granits” blir nog inte bättre med tidens tand men känns absolut inte gammal, snarast ung.

”Pegaun” känns på sätt och vis äldre men samtidigt som om den kommer att leva många år framöver - något att önska och hoppas på i dessa märkliga tider.

Lev väl!

Johan

1B041BC5-1A0B-43A9-9887-C27E644E828A.jpeg
 

LeChat

Medlem
Känns som om det var ett bra tag sedan - både vad gäller vinerna och att ge sig ut i etern.

2003 Chapoutier, Saint-Joseph ”Les Granits” med sin rubinröda färg har en fantastisk stor doft av kött, oliver, tappenade, tryffel, grillkol och röda bär. Klockren Syrah! Ren frisk och syrlig smak med hallon, körsbär och svartvinbär. Lite torra tanniner men bra frukt i slutet. Bättre till maten än efter. 94p.

2003 Domaine du Pegau, Châteauneuf-du-Pape ”Cuvee Reservee” är betydligt mer brunröd i sin klara färg. Enormt förförande doft av nylagd asfalt, rök, garrigue, blodig biff, tobak och vedspis. Fruktig, koncentrerad smak med jordgubbar, choklad, kirsch, fin balans men klart märkbara tanniner och viss beska i eftersmaken. Lika gott före maten, till maten som efter. 97p.

Två viner från två appellationer och producenter som absolut klarade årgångens utmaningar.

”Les Granits” blir nog inte bättre med tidens tand men känns absolut inte gammal, snarast ung.

”Pegaun” känns på sätt och vis äldre men samtidigt som om den kommer att leva många år framöver - något att önska och hoppas på i dessa märkliga tider.

Lev väl!

Johan

Visa bifogad bild 19654
Bloggen ”Mina Vinare” läste jag ofta för ca 10 år sedan eftersom jag då, och nu, gillar CndP. Din blogg var fantastisk och skrev man till dig så fick man alltid trevliga och intressanta svar. Kul att höra av dig igen. :)
 

Trydebull

Medlem
Kan du säga om den är i fin drickfas när du provat? Har en som jag inte vet riktigt när den skall avnjutas.

Det blev såklart inga noter alls men de här är ju riktigt, riktigt bra!

De här flaskorna befinner sig i en väldigt fin ”sommarfas” skulle jag säga. Absolut i drickfönster och fina friska men synnerligen balanserade toner. Bärig av ffa smultron och sommarjordgubbar med fin balanserad syra som ligger perfekt.

Letar du istället efter nougat, kaffetoner, rostat och karamell så behöver du nog vänta minsta åtta-tio år skulle jag tro. Förutom någon uns av de två sista kan man inte säga att det har börjat utvecklas alls.

Jag har fyra 2008or till på magnum och jag tror att de flesta kommer att få sätta korken till i år eller nästa år. En tänker jag lägga för nästa decennium.
 
M

Mouton

Inte ofta jag postar nu mer, och igentligen är detta inte mycket att rapportera om.
Eikendal -15
Chateau de Lauga -15
image.jpeg

Sydafrikanen betydligt mörkare, både i färg och smak. Men det är Bdx'n som har finessen. Betydligt mer finlemmad.
Har nu druckigt alla tillgängliga årgångar av Bdx'n, ingen av dom levererar prismässigt. ZA gör dock det, ett grillvin för liten slant.

Sen till en liten bagatell, dock så läskande i vårsolen.
Susana -18
Med vingummin, och passionsfrukt i överflöd, måste hitta fler.
image.jpeg
 
Känns som om det var ett bra tag sedan - både vad gäller vinerna och att ge sig ut i etern.

2003 Chapoutier, Saint-Joseph ”Les Granits” med sin rubinröda färg har en fantastisk stor doft av kött, oliver, tappenade, tryffel, grillkol och röda bär. Klockren Syrah! Ren frisk och syrlig smak med hallon, körsbär och svartvinbär. Lite torra tanniner men bra frukt i slutet. Bättre till maten än efter. 94p.

2003 Domaine du Pegau, Châteauneuf-du-Pape ”Cuvee Reservee” är betydligt mer brunröd i sin klara färg. Enormt förförande doft av nylagd asfalt, rök, garrigue, blodig biff, tobak och vedspis. Fruktig, koncentrerad smak med jordgubbar, choklad, kirsch, fin balans men klart märkbara tanniner och viss beska i eftersmaken. Lika gott före maten, till maten som efter. 97p.

Två viner från två appellationer och producenter som absolut klarade årgångens utmaningar.

”Les Granits” blir nog inte bättre med tidens tand men känns absolut inte gammal, snarast ung.

”Pegaun” känns på sätt och vis äldre men samtidigt som om den kommer att leva många år framöver - något att önska och hoppas på i dessa märkliga tider.

Lev väl!

Johan

Visa bifogad bild 19654
Och här väcktes förhoppningar om ett nytt blogginlägg. Vad jag saknat dina initierade inlägg om Ch9dP
 

Pontus

Medlem
20200410_180342.jpg
2008 Pol Roger BdB. Lite stängd, både i doft och smak. Inga mognadstoner att tala om. Citrus och mineraler. Balanserat, men behöver tid för att passa min smak. Stor uppsida. 91++.

20200403_171424.jpg
2004 Penfolds Bin 707. Vilket vin! Inbjudande doft av mörk frukt, tobak, läder, blyerts, mandelmassa och eukalyptus. Fyllig smak av röd och mörk frukt, mandelmassa, svarta vinbär och plommon. 97.

20200328_170305.jpg

Skrev så här för två år sen, och det gäller alltjämt:
2010 Shafer Relentless. Initialt mycket blåbär i doften, men öppnar upp efter hand med lite pepprighet, körsbär och tobak. Kompakt munkänsla, verkligen massiv frukt. Smak av blåbär, plommon, kryddor och körsbärskärna. Förvånande hög syra trots den massiva frukten. Riktigt skön och komplex eftersmak, ingen kvardröjande alkohol eller sötsliskighet. Vinet är kanske lite opersonligt och polerat för att nå de allra högsta höjderna. Blint är det troligen hopplöst svårplacerat. Otroligt gott ändå, och kan säkert ligga i 20 år till på frukten. 94p+.
 

MartinE

Medlem
Har som antagligen de flesta här haft min amarone-period, tycker numera att dessa viner är bäst med ålder då den där klumpiga fruktsötman har lugnat ner sig. Och inte alla lämpar sig för lång lagring. Sällan jag köper nya men njuter av de jag sparat länge.
Jag håller med! Allegrini är dessutom en av de bästa producenterna (även om jag faktiskt föredrar La Poja framför deras amarone).
Det är dessutom kul att då och då plocka fram en vällagrad flaska för att kunna överraska en och annan amaroneskeptiker om vinernas förträfflighet! :)
 
Toppen