Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

LarsW

Medlem
Här är det enkla det bästa.
Hemlagad pasta.
God olivolja.
Massa tryffel.
Barolo i glaset.
20200306_200629.jpg
 

The Wall

Medlem
Mathias Dahlgren har en trevlig kokbok som heter Rutabaga och från den hämtar vi en trevlig rätt med endive-sallad, paprika-sås och lite annat; klart gott som trevlig plockig förrätt.
Enidve.JPG

Själv har jag förmånen att vara gift med en kvinna som kan mat och som snodde ihop Wallenbergare-ish på Bambi (vi hade ingen fläsk- eller kalvfärs hemma så en skvätt vispgrädde fick agera stand-in) med rårörda lingon, gröna ärtor al dente, väldigt fint mos på anonym Ica mjölig-potatis (brådis vid inköp, sorten missades men King Edward är en lågoddsare). Vi hoppade skirat smör.
Bambi_wallenberg.JPG

Jag fick det enkla uppdraget att hämta viner. De gick helt söderut till maten, men var för sig var de rätt ok.
 

The Wall

Medlem
6260F85E-99A1-4276-A9A4-668111A8EA21.jpeg
Grillad oxfilé, grillad ryggbiff, grillad paprika, vitlöksfräst zucchini, p-gratäng, 100-graderstomater, vitlöksdressing och lite senapskål. Den korta versionen är ”lite av varje”. En del rester (Yann Chave och I Fabbri CC) fick ackompanjera lite hittegods i källaren; 2011 Louis Cheze Ro-Rée Saint-Joseph.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Mitt i grillsäsongs-diskussionen i annan tråd snubblade jag över en riktig octupus på lokala Hemköp. In på lokala bolaget för att köpa billig Assyrtiko för att koka i och en lite bättre från fredagssläppet att dricka till. Bläckfisken är på spisen nu och i morgon är den klar för grillen :p. Föredrar att koka i vitt vin.
95FA0633-4B15-4E8A-BEAD-A99F652E31C5.JPG
 

The Wall

Medlem
Fläskkotlett med grädde, vitlök, chili, soja, timjan, tomatpuré, svartpeppar. Sallad på mache (felstavat, jag vet, cirkumflex saknas), senapskål och plocksallat med dressing på olivolja och citron. Hittade ett recept och bestämde mig för att testa, men varför gräddsås och sallad med olivolja? Köttet funkade bra med såsen och med salladen men inte riktigt med både sås och sallad. Vinet (2017 Soubrette) var offside redan från början, men det visste jag. Perfekt för en jobbmässig måndag när ingenting fungerade.
 

Sonderlese

Medlem
Mitt i grillsäsongs-diskussionen i annan tråd snubblade jag över en riktig octupus på lokala Hemköp. In på lokala bolaget för att köpa billig Assyrtiko för att koka i och en lite bättre från fredagssläppet att dricka till. Bläckfisken är på spisen nu och i morgon är den klar för grillen :p. Föredrar att koka i vitt vin.
Visa bifogad bild 19573
Jag älskar åtta-armad bläckfisk! Grtz till fyndet!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Mitt i grillsäsongs-diskussionen i annan tråd snubblade jag över en riktig octupus på lokala Hemköp. In på lokala bolaget för att köpa billig Assyrtiko för att koka i och en lite bättre från fredagssläppet att dricka till. Bläckfisken är på spisen nu och i morgon är den klar för grillen :p. Föredrar att koka i vitt vin.
Visa bifogad bild 19573
La aldrig ut resultatet. En suverän början på grillsäsongen.
118CB35D-BEE7-46B0-8735-9AB891BD7F04.JPG
 
Toppen