Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

Regnig lördag i november med två veckors full storm på jobbet som väntar, alla i familjen hemma och myser i olika vrår och soffor. Det är dagar som dessa som man behöver iscensätta en lokal variant av el Clasíco för att känna sig som mänska. Sagt och gjort. Källaren vittjad och besök på Ica Aptiten fullbordat. Städning snabbt avklarad, liksom en promenad. Några breakfast burritos vid elvatiden blir till en improviserad brunch. Sedan sju timmar i sträck med Margaret Atwood's The Handmaid's Tale. Dags för middag. Korkarna poppar tidigt på kvällen.Det finns tid att lyssna på Beethovens sjua följt av nian, på Spotify (Lexon Terrace anyone?). Två viner har valts ut.

David&Nadia Swartland Chenin Blanc 2016 och Chateau de Hureau Saumur Argile 2017

David&Nadia är en producent som jag verkligen gillar, även om de pendlar mellan lysande och vissa flaskor som känns mest som trevliga men inte helt i paritet med vad man förväntar sig från ett vin i 300-kronorsklassen från Sydafrika. 2016 års version av deras Chenin blanc är fet och vaniljstinn på doften med en liten ullig kryddighet, lyxig rentav efter ett par timmars luftning - jag väntar mig något riktigt maffigt och härligt, i stället är det litet tunnare frukt och också inte helt upp till den nivå på syra som jag gillar i Chenin blanc, vare sig det är den litet feta och ekade stilen eller mer friska och äppliga varianter. Bra bra grejor, men trots lanolin och gula äpplen och vanilj bär det inte hela vägen. Ändå inte så mycket ek att det inte får åka ner i fisksoppan. Drick upp inom närmaste två åren. Servera lagom svalt. 88 poäng.

Argile är det billigare vinet och har kanske inte samma lyxiga näsa, men så mycket härlig frisk äppelsyra, harsyra, grillade citroner och en energi som inte vill sluta. Två helt olika viner på samma druva och verkligen ett bevis för att Chenin Blanc är den kanske mest underskattade av världens stora druvsorter. Härlig men litet kartig. Denna borde kunna lagras i fem till sju år och blir säkerligen mer komplex redan om ett år eller så. 90 poäng.

Till detta som sagt klassisk matlagning med en fisksoppa på rent 80-talskompositoriska grunder:
tärnad potatis, finskuren ljusgröna delar purjolök, färsk piri-piri, färsk ingefära, en vitlöksklyfta, lövtunn bladselleri, morotsmynt, krossade tomater, rätt mycket Chenin blanc, vispgrädde, vatten, salt, saffran. Hälleflundra, lax och räkor som fått litet salt, färskpressad citronjuice och olivolja medan det väntar på att sänkas ner i soppan inför servering. Fänkålsdill av det grönaste slaget.

upload_2019-11-16_20-11-12.jpeg
upload_2019-11-16_20-11-12.jpeg
upload_2019-11-16_20-11-12.jpeg
upload_2019-11-16_20-11-12.jpeg
 
Last edited:
Försökte lura mig själv att jag inte behövde ett glas rött till denna köttbit ikväll.. ibland är man bra dum!

blev en ”paniköppning” efter en tugga och öppnade då Argentinare som jag faktiskt måste rekommendera för 149kr

Rutini, Cabernet franc 2017
Mendoza, Uco Valley nr 3305 på systemet
 

Attachments

  • 46C2591E-E0B7-4A94-9938-7F4EB85E6E41.jpeg
    46C2591E-E0B7-4A94-9938-7F4EB85E6E41.jpeg
    58,4 KB · Visningar: 273
  • 6BFD09BB-24C9-4ADD-B810-BFAC1A330BEA.jpeg
    6BFD09BB-24C9-4ADD-B810-BFAC1A330BEA.jpeg
    58,4 KB · Visningar: 279
Blev öl till rätten. Fast champagne funkar till allt har jag läst. Eller?
inte provat själv men skulle också säga att detta är ett fall där öl passar bättre än vin. Själv älskar jag mexikansk och thailändsk mat men brukar ytterst sällan matcha det med vin även om det borde gå det med.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Fast champagne funkar till allt har jag läst. Eller?
Hmmm.... det kanske finns de som hävdar det, men jag nöjer mig med att tycka att champagne passar till mycket. Jag har några gånger varit med på middagar där vi druckit champagne till alla rätter, och det funkar om rätterna är rätt valda. Detta är dock inte samma sak som att champagne passar till allt. Inom "det typiska franska köket" tycker jag champagne har svårast att matcha kraftiga kötträtter ("rött kött"), blåmögelost och söta desserter. (Det som då passar bättre är ett mer eller mindre kraftigt rött vin respektive söta viner - varför inte en Ratafia de Champagne.) Tricket med en "champagne till allt"-måltid är att välja en fisk- eller skaldjurshuvudrätt, alternativt vitt kött (gärna med en syrlig sås), och hellre ostbricka efteråt än en söt dessert. Småplock innan - lättare skaldjursförrätt - foie gras (utan alltför mycket sött till) - fisk eller vitt kött - ost; där kan man ganska lätt matcha hela måltiden med olika champagner.

Går man till bl.a. det asiatiska köket, är kryddstarka maträtter också ett problem. (Halvtorra viner passar då ofta bra, tysk Riesling med restsötma eller dito Alsaceviner på olika druvsorter.)

Din rätt visar på ett vanligt fenomen med svensk husmanskost, att det finns en sötma som ibland gör det svårt att kombinera med vin, givet de övriga komponenterna. Hade man kunnat dämpa sötman skulle förmodligen mindre sträva varianter av röd Bourgogne (eller Pinot Noir från andra länder) eller röd Côtes-du-Rhône passat bra till köttbullarna. Kanske kraftig Alsace-Pinot Gris med viss restsötma kunde passa hyggligt även om den inte är ideal? Svensk husmanskost har helt enkelt inte utvecklats för att vara vinvänlig. Man har väl snarare druckit öl eller svagdricka till den på den tiden de flesta recepten fick sin "traderade" form.
 

The Wall

Medlem
Blev öl till rätten. Fast champagne funkar till allt har jag läst. Eller?

En enklare (nåja, inte budgetplonk) cab sauv från Chile kanske? Det fångar iaf upp lingonen och torde väl fungera även med moset. Pressgurkan är väl kanske i knepigaste laget att para ihop med något vin.
 
inte provat själv men skulle också säga att detta är ett fall där öl passar bättre än vin. Själv älskar jag mexikansk och thailändsk mat men brukar ytterst sällan matcha det med vin även om det borde gå det med.

Håller bdx som en väldigt bra match till svensk husmanskost med gräddsås, speciellt om du drar i lite vinbärssötma i gräddsås. :)
 
Håller bdx som en väldigt bra match till svensk husmanskost med gräddsås, speciellt om du drar i lite vinbärssötma i gräddsås. :)
Instämmer: jag brukar öppna bdx till köttfärsbiffar med grönpepparsås och ngn variant av pressad potatis/potatispuré/potatismos, men däremot rårörda lingon och inlagd gurka brukar inte vara de bästa kompisarna för vin i min erfarenhet.
 
Framför allt kan den där gurkan kan spöka för många viner.ättika är inget vin som gillar.
Inte så lätt o hitta smakbroar heller även om potismos och gräddsås mildrar mycket.
 

tobbe81

Medlem
Ett konstverk. Ser jättegott ut. Vad är det svarta i mitten?
Torsken med sitt hårtrostde skin som ligger ner mot kameran. Finns inget värre i min bok än messigt smörstekt fisk med sladdrigt skin. Skinet är det bästa skyddet mot köttet när man smörsteker på högtemp. Denna gång gick jag lite för hårt på skinet så det drog jag loss sedan.
 
Toppen