Patrik Sellin
fd Innertällmo Bryggeri
Ja, och utan gelatin, kasein och husbloss.Japp. Vin utan äggvita, typ.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Ja, och utan gelatin, kasein och husbloss.Japp. Vin utan äggvita, typ.
"Lagar" är väldigt mycket att tänja på gränsen för vad som kallas för att tillreda en måltid. (Jag ber naturligtvis om ursäkt till alla kallskänkor som kan känna sig förolämpade av detta inlägg).
Toast. Kalixlöjrom. Smetana. Rödlök. Dill. Och lite pressad citron.
I min tämligen kulinariskt handikappade värld är detta en fullgod middag.
Tillsammans med en butelj av senaste snitt av Damien Hugots rosé ifrån fanwine sitter det som en smäck.
Enastående kombo.
Visa bifogad bild 34818
Kul med vilt!Torsdagskväll och matvetesallad-ish över från lördagen. Det blir brynt och ugnsstekt ytterlår av Bambi med matvetesallad och tomatsås till kvällens två viner (Santa Duc och Barolo).
Visa bifogad bild 35404
Vilt är överlägset.Kul med vilt!![]()
Du ligger i mästerklassen som chef gentemot mig, Per!Adjö kokböcker! Förra veckan gjorde jag fond på några kilo räkskal, som jag fryst in under en tid. Så här års har räkorna mycket rom så det blir bättre fond då tycker jag. Jag bara krossade räkskalen och fyllde en 6 l kastrull med vitt vin och vatten så det täckte. Ett snabbt uppkok,skalen får inte koka länge. De får annars en otäck smak. Kanske borde jag ha rostat skalen i ugn som de flesta rekommenderar? Efter reducering så fryste jag in massor av fond.
Idag tänkte jag använda en del av fonden till fisksoppa. Efter att ha googlat en stund bad jag ChatGTP om hjälp. Fungerade perfekt. Instruktionen var att få inte bara recept utan också detaljerade anvisningar om tillagningen, något som jag aldrig sett i någon kokbok. Jag hade skrivit vilka ingredienser jag tänkte använda förutom min räkfond och fick exakta anvisningar om hur jag skulle hantera varje ingrediens, hur lång tid den skulle fräsas och kokas och i vilken ordning.
Blev fantastisk bas, enda felet var fisken. Jag hade använt lax, vilken egentligen inte är min favoritfisk.