Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Dags att bli snäppet allvarligare här på forumet och ta ett samlat grepp om allt bra matlagningssnack som finns utspritt i diverse trådar.
I denna tråden tänker jag att vi samlar alla bra tips på skön mat vi lagar, löjromsdipp, pekinganka eller hädiskt kebab, allt är tillåtet så länge det är gott!
Jag har fått mycket kul matinspiration via forumet och jag hoppas att folk vill fortsätta att dela med sig i denna tråden.
 

kayaker

Cyklist
Då vi nyligen köpt på oss ett halvt lamm och har ytterligare 7kg lamm på ingång imorgon så blev det Lamm Rogan Josh, i huvudsak efter Madhur Jaffreys recept. Lite mer lök i form av en extra rödlök och lite mer vitlök. Lite mer spiskummin, cayennepeppar och paprika blev det också.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag kickstartar tråden direkt med...
Idag Lagar vi... Friterad grönkål!

Det är ju verkligen säsong för grönkål såhär års och vad kan vara bättre än att låta den förvandlas till ett uberersjysst skumpatilltugg.

1) Gå bananas i grönkålsdjungeln.
2) Slå i typ två centimeter olja i en tjockbottnad kastrull, förslagsvis en liten rackare så det inte går så mycket olja.
3) Brassa på oljan så den blir lagom varm som aj aj.
4) Hiva ner mumsbitsstora grönkålsbuketter i oljan och fritera någon minut tills de är duktigt krispiga.
5) Låt rinna av på hushållspapper och salta sedan precis innan servering.

-Grönkålen blir otroligt krispig och när man stoppar den i munnen poppar det nästan om den, svårt att beskriva men jäkligt gott och en fantastisk textur.
I smaken har den liten angenäm beska och skön sälta som funkade jäkligt bra som skumpatilltugg.
Det funkar också otroligt bra till fiskrätter där den krispiga grönkålen är det som höjer rätten det där sista snäppet och gör den magisk!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag kickstartar tråden direkt med...
Idag Lagar vi... Friterad grönkål!

Det är ju verkligen säsong för grönkål såhär års och vad kan vara bättre än att låta den förvandlas till ett uberersjysst skumpatilltugg.

1) Gå bananas i grönkålsdjungeln.
2) Slå i typ två centimeter olja i en tjockbottnad kastrull, förslagsvis en liten rackare så det inte går så mycket olja.
3) Brassa på oljan så den blir lagom varm som aj aj.
4) Hiva ner mumsbitsstora grönkålsbuketter i oljan och fritera någon minut tills de är duktigt krispiga.
5) Låt rinna av på hushållspapper och salta sedan precis innan servering.

-Grönkålen blir otroligt krispig och när man stoppar den i munnen poppar det nästan om den, svårt att beskriva men jäkligt gott och en fantastisk textur.
I smaken har den liten angenäm beska och skön sälta som funkade jäkligt bra som skumpatilltugg.
Det funkar också otroligt bra till fiskrätter där den krispiga grönkålen är det som höjer rätten det där sista snäppet och gör den magisk!
Måste ju testas helt klart!
Kan också passa på att tipsa om
http://vadfanskajaglagatillmiddag.nu
om man som jag och sambon har svårt att komma på vad faen man ska äta på vardagarna :D
 

Vino fino

Medlem
Jag kickstartar tråden direkt med...
Idag Lagar vi... Friterad grönkål!

Det är ju verkligen säsong för grönkål såhär års och vad kan vara bättre än att låta den förvandlas till ett uberersjysst skumpatilltugg.

1) Gå bananas i grönkålsdjungeln.
2) Slå i typ två centimeter olja i en tjockbottnad kastrull, förslagsvis en liten rackare så det inte går så mycket olja.
3) Brassa på oljan så den blir lagom varm som aj aj.
4) Hiva ner mumsbitsstora grönkålsbuketter i oljan och fritera någon minut tills de är duktigt krispiga.
5) Låt rinna av på hushållspapper och salta sedan precis innan servering.

-Grönkålen blir otroligt krispig och när man stoppar den i munnen poppar det nästan om den, svårt att beskriva men jäkligt gott och en fantastisk textur.
I smaken har den liten angenäm beska och skön sälta som funkade jäkligt bra som skumpatilltugg.
Det funkar också otroligt bra till fiskrätter där den krispiga grönkålen är det som höjer rätten det där sista snäppet och gör den magisk!
Trevligt recept!

En fråga bara, utan att låta som en snåljåp, tar oljan mycket smak av kålen? Om man tänker sig att köra en större sats i fritös tänkte jag. Blir det då den sista friteringen man gör, eller går det att återanvända?
 

kayaker

Cyklist
Då vi nyligen köpt på oss ett halvt lamm och har ytterligare 7kg lamm på ingång imorgon så blev det Lamm Rogan Josh, i huvudsak efter Madhur Jaffreys recept. Lite mer lök i form av en extra rödlök och lite mer vitlök. Lite mer spiskummin, cayennepeppar och paprika blev det också.
Jag körde i 1,5dl yoghurt efter en dryg timme också. Det kändes rätt och genuint.
 

Gurto

Medlem
Trevligt recept!

En fråga bara, utan att låta som en snåljåp, tar oljan mycket smak av kålen? Om man tänker sig att köra en större sats i fritös tänkte jag. Blir det då den sista friteringen man gör, eller går det att återanvända?

Nejdå, oljan förstörs inte. Vi har haft friterad svartkål (som ju är mycket nära släkt med grönkålen) på jobbet till en rätt i höstas så det passerade en hel del kål i fritösen och det blir ingen kålsmak om man sedan friterar t.ex. potatis i oljan. Tänk på att vara beredd med fritöslocket när du hivar i kålen bara för det poppar och sprätter en hel del.
 

Jos

Medlem
Något enkelt men satansgott är ju en helt vanlig vit risotto som man hyvlar ohemult mycket tryffel på. Gjorde jag i förrgår och drack Volnay -06 till då jag missat att jag hade Barolo hemma...
 

Larseman

Medlem
Jag kickstartar tråden direkt med...
Idag Lagar vi... Friterad grönkål!

Det är ju verkligen säsong för grönkål såhär års och vad kan vara bättre än att låta den förvandlas till ett uberersjysst skumpatilltugg.

1) Gå bananas i grönkålsdjungeln.
2) Slå i typ två centimeter olja i en tjockbottnad kastrull, förslagsvis en liten rackare så det inte går så mycket olja.
3) Brassa på oljan så den blir lagom varm som aj aj.
4) Hiva ner mumsbitsstora grönkålsbuketter i oljan och fritera någon minut tills de är duktigt krispiga.
5) Låt rinna av på hushållspapper och salta sedan precis innan servering.

-Grönkålen blir otroligt krispig och när man stoppar den i munnen poppar det nästan om den, svårt att beskriva men jäkligt gott och en fantastisk textur.
I smaken har den liten angenäm beska och skön sälta som funkade jäkligt bra som skumpatilltugg.
Det funkar också otroligt bra till fiskrätter där den krispiga grönkålen är det som höjer rätten det där sista snäppet och gör den magisk!
Man behöver inte ens fritera, det blir jämrans bra att rosta i ugn också.
Blanda grönkål med olivolja, flingsalt och chiliflakes. Lägg på bakplåtspapper och kör 10 minuter i 200gr. Frugan bjöd på det som tilltugg ikväll, kul sammanträffande.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Idag lagar vi--- En Pasta Vongole!
Kände mig tvungen att skriva om det för det blev så jäkla bra idag att jag förmodligen kommer bli erbjuden ett gratis årsmedlemskap i Cosa Nostran.

Köp ett nät vongolemusslor eller hjärtmusslor.
(Blåmusslor funkar kanske men hör inte riktigt hemma i den här rätten, de är för stora och saknar den fina fastheten och nötigheten som man vill åt, möjligtvis knivmusslor i så fall)

-Choppa, fixa och gör klart din misse innan du börjar fippla med spisen för här går det undan, hela rätten ska inte ta med än 10-15 minuter från ax till limpa.

Koka upp vatten och släng i 10 gram salt per liter, på en höft sådär men inte mindre, det skall vara salt som sydatlanten, allt annat är fel!

-Ta fram din traktörpanna med lock och hetta upp en rejäl drutt olivolja.

-Medans oljan värmer slänger du i typ 400 gram torkad spaghetti som är gjord utan ägg i den stora kastrullen med kokande vatten. (Är koktiden på pastan 10-11 minuter ska den bara koka i 7-8)

-Fräs vitlök, hackad chili och persiljestjälkar i oljan utan att bränna vitlöken (såklart)
(Vissa föredrar smulad torkad chilli istället för färsk och jag kan hålla med att det verkligen inte är dumt, kanske nästan bättre)

-Knäpp sedan i de sötaste och godaste coctailtomaterna du kan hitta och fräs lätt.

-Slå på en rejäl skwätt vin eller skumpa med bra syra, typ 2,5 dl och låt gå till sig med lock någon minut.

-Släng i musslorna och kör "full pull" på spisen så det kokar på bra i 2-3 minuter, släng sedan i en grabbig näve nyskalade räkor och pressa över en halv citron.

-I denna sekund har förhoppningsvis pastan kokat till 75% så skynda dig att hälla av den och rör ner spaghettin i anrättningen, skaka, blanda, fixa och trixa lite och låt koka ihop i ytterligare någon minut eller två. Pastan ska fortfarande vara bra al dente men mår bra av att koka ihop med vinet och de andra godsakerna. Det är för övrigt mjölet i pastan som i sin tur gör att såsen får en härligt krämig konsistens.
Avsluta med att blanda ner rejält med grovhackad persilja och ät omedelbart. (Jag menar allvar, OMEDELBART!)

Till detta dricker man Etna Rosso och inget annat, har ni andra önskemål kan ni ta det med Cosa Nostran.
 

kayaker

Cyklist
Idag lagar vi--- En Pasta Vongole!
Kände mig tvungen att skriva om det för det blev så jäkla bra idag att jag förmodligen kommer bli erbjuden ett gratis årsmedlemskap i Cosa Nostran.

Köp ett nät vongolemusslor eller hjärtmusslor.
(Blåmusslor funkar kanske men hör inte riktigt hemma i den här rätten, de är för stora och saknar den fina fastheten och nötigheten som man vill åt, möjligtvis knivmusslor i så fall)

-Choppa, fixa och gör klart din misse innan du börjar fippla med spisen för här går det undan, hela rätten ska inte ta med än 10-15 minuter från ax till limpa.

Koka upp vatten och släng i 10 gram salt per liter, på en höft sådär men inte mindre, det skall vara salt som sydatlanten, allt annat är fel!

-Ta fram din traktörpanna med lock och hetta upp en rejäl drutt olivolja.

-Medans oljan värmer slänger du i typ 400 gram torkad spaghetti som är gjord utan ägg i den stora kastrullen med kokande vatten. (Är koktiden på pastan 10-11 minuter ska den bara koka i 7-8)

-Fräs vitlök, hackad chili och persiljestjälkar i oljan utan att bränna vitlöken (såklart)
(Vissa föredrar smulad torkad chilli istället för färsk och jag kan hålla med att det verkligen inte är dumt, kanske nästan bättre)

-Knäpp sedan i de sötaste och godaste coctailtomaterna du kan hitta och fräs lätt.

-Slå på en rejäl skwätt vin eller skumpa med bra syra, typ 2,5 dl och låt gå till sig med lock någon minut.

-Släng i musslorna och kör "full pull" på spisen så det kokar på bra i 2-3 minuter, släng sedan i en grabbig näve nyskalade räkor och pressa över en halv citron.

-I denna sekund har förhoppningsvis pastan kokat till 75% så skynda dig att hälla av den och rör ner spaghettin i anrättningen, skaka, blanda, fixa och trixa lite och låt koka ihop i ytterligare någon minut eller två. Pastan ska fortfarande vara bra al dente men mår bra av att koka ihop med vinet och de andra godsakerna. Det är för övrigt mjölet i pastan som i sin tur gör att såsen får en härligt krämig konsistens.
Avsluta med att blanda ner rejält med grovhackad persilja och ät omedelbart. (Jag menar allvar, OMEDELBART!)

Till detta dricker man Etna Rosso och inget annat, har ni andra önskemål kan ni ta det med Cosa Nostran.
Vad säger La Camorra om det? Det är ju en napolitansk rätt.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
@Emanuel tack för recept på en av mina absoluta favoriträtter. Men skalade räkor i en vongolepasta? var har du fått den idén ifrån och vad tillför det?
Hör ju egentligen inte till rätten men jag fick det någon gång på ett hak längs amalfikusten och tyckte det höjde rätten ett snäpp så jag har kört vidare på det. Visst, hela poängen med "cucina povera" är ju att göra underverk med lite ingredienser men jag gillart, särskilt som råvarorna ibland haltar lite här i norden på vinterhalvåret men räkorna är oftast på topp så då får man lite extra schvung.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Achtung!
Måste bara utveckla grönkålen lite...
Halstrade lite pilgrimsmusslor här om dagen och serverade med klassisk Beurre Blanc men friterade även några grönkålschips enligt ovan till detta och oj oj oj! Bravo, Bravissimo, fantastiskt! 1+1=5!
Den fina krispigheten och den sköna beskan från grönkålen höjde verkligen pilgrimsmusslorna!

Grönkålen finns ju omnämnd ovan-
Musslorna skall ju bara stekas hastigt och hett så de får fin färg.

Beurre Blanc gör jag genom att reducera en liten lag på vin och en skwätt vinäger och hackad schalottenlök.

Till den tillsätter jag grädde och sjuder sedan ännu en stund för att avsluta med att klicka i smör medelst vispning till det uppstår ljuv magi i en slät och fin smörsås.

Sjukt bra!
 

Per Stade

Lege artis
När jag läste @Emanuel s kommentar
Har blivit en hel del såsvin också kan man tillägga...
så kom jag så här i juletider att tänka på att delge alla tipset att koka skinkan i vin. Nu förtiden har jag i och för sig ersatt skinkan med rimmat kalkonbröst men poängen är att hemkokt skinka (eller kalkonbröst) i vin piskar alla färdigköpta. Och receptet har jag snott från Carl Butler. Det innehåller också senapspanering med salvia. Jag hittade det inte när jag sökte på nätet men
ett liknande recept finns här
.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Igår bjöds på ett kulinariskt högvattenmärke i form av macka i våffeljärn.
För den som kanske fnyser åt sunkiga ost och skinka mackor i flottiga toastjärn så måste jag tyvärr berätta att ni gjort fel fel fel i alla tider.
Slänger man istället toasten i ett våffeljärn uppstår nämligen ljuv magi av högsta klass då toasten uppnår otänkbara höjder av krispighet och flottighet.
God ost, bra skinka och dijonsenap är förstås ett krav likaväl som att den görs på kritvitt toastbröd typ långfranska helt utan fibrer frön eller andra i sambandet smakförsämrande nyttigheter.
Till detta dricks med fördel skwättar av tredagars kylskåpslagrad Selosse eller någon annan valfri överbliven skwätt av något kul.
Är det därtill söndag, man är lätt bakis och man råkar ha ett osett avsnitt av nån bra serie på lut är lyckan fullkomlig.
Testa genast, jag lovar, ni kommer tacka mig. Toast reborn 2.0
IMG_20160809_205749.jpg
 
Last edited:
Igår bjöds på ett kulinariskt högvattenmärke i form av macka i våffeljärn.
För den som kanske fnyser åt sunkiga ost och skinka mackor i flottiga toastjärn så måste jag tyvärr berätta att ni gjort fel fel fel i alla tider.
Slänger man istället toasten i ett våffeljärn uppstår nämligen ljuv magi av högsta klass då toasten uppnår otänkbara höjder av krispighet och flottighet.
God ost, bra skinka och dijonsenap är förstås ett krav likaväl som att den görs på kritvitt toastbröd typ långfranska helt utan fibrer frön eller andra i sambandet smakförsämrande nyttigheter.
Visa bifogad bild 7910
Smöra på alla fyra sidor! Känns som en toast som skulle kunna klara av en mängd olika viner.
 
Toppen