Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Igår hände det som absolut inte får ske ombord i ett offshorefartyg.
När jag inventerade ingredienserna för att göra en riktigt bra hemslagen lördagsbearnaise uppdagades det att fartyget mot alla regler lämnat kaj UTAN DRAGON!?
Som väl är inser även fartygets kapten snabbt allvaret i situationen och efter att ha diskuterat olika scenarier konstateras att störst chans till undsättning består i det svenskflaggade ankarhanteringsfartyget Tor Viking som befinner sig i närheten. (Svenskflaggade fartyg skämtar inte om lördagsbean)

Efter att kontakt tagits via VHF 16 bifaller Tor Viking vårt önskemål om undsättning och fartygen möts upp på förutbestämda koordinater för att med sjösatt FRC (snabbgående räddningsbåt) ombesörja dragontransporten över till vårt fartyg.

Vi har nu avnjutit en perfekt tillagad entrecote med en otroligt krämig och dragonstinn bea och är således mycket tillfreds med livet.

Det är kutym till sjöss att alltid hjälpa ett fartyg i nöd och man kan inte annat än att rikta ett stort tack till besättningen på Tor Viking för sitt rådiga ingripande för att rädda vår lördagsbiff.

(Bild Tor och Balder Viking till undsättning)
20160816_192323[1].jpg
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vi har nu avnjutit en perfekt tillagad entrecote med en otroligt krämig och dragonstinn bea och är således mycket tillfreds med live
Det är som med viner, med en bra story bakom smakar allt bättre. Blev nu sjukt sugen på bea, måste slå ihop en ikväll.
Tack för dagens skratt, till och med min fru (som avskyr när jag citerar från forumet) skrattade högt.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
@Emanuel . Historien ovan, är den verkligen sann?! Det måste vara världens genom tiderna dyraste såjs de bearnåjs! Torsten Ehrenmark ler i sin himmel.

[youtube]
Helt sann. -Något måste vi ju syssla med medans vi väntar på att riggarna ska bli klara med pappersarbetet så vi kan börja jobba, och det kan faktiskt räknas som MOB-övning. :)

-Retorisk fråga; Hur skulle vi annars ha fått tag på Dragon mitt på Nordsjön? Detta var i sammanhanget en billig operation jämfört att flyga ut den med superpuman.
 

Silenos

Medlem
Gött! Och, det tror jag du förstod, jag ville ju verkligen inte insinuera att du ljög. Det är bara det att bean i fråga är så sagolikt osannolik! En mycket rimligt prioritering!
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Gött! Och, det tror jag du förstod, jag ville ju verkligen inte insinuera att du ljög. Det är bara det att bean i fråga är så sagolikt osannolik! En mycket rimligt prioritering!
Snart lördag igen och denna helg har vi röstat för klassiska hasselbackare med svampsås... Tanken slog oss att fråga sub-sea rörläggaren "Noth Sea Giant" som är "on location" om vi kunde låna lite färska champinjoner men där gick gränsen även för oss, de ser så himla upptagna ut :)
-Som tur var hittade vi tillslut torkade trattkantareller så nödläget avblåst även denna helg.

[North Sea Giant lägger flexible riser till FPF-1]
20160826_194557[1].jpg
 
Last edited:

Belmont

Medlem
Hade ett liten pizza&vin kväll med lite vänner för några helger sedan.
Tog hjälp av personalen till systembolaget för att para ihop pizzorna men vet inte om det var bra val eller inte.
Lista på pizza och vinerna:

Pizza Margherita - Tomatsås på färska San Marzano, Svensk Buffelmozzarella och Basilika
Rosé: La Spinetta il Rosé di Casanova, 2015 Italien Toscana

Quattro Formaggio - Buffelmozzarella, Munster ost, Gorgonzola Dolce och Parmigiano-Reggiano
Champagne Rosé: Louis Roederer, 2010 Frankrike Champagne

Pepperoni Detroit Style: Pepperoni, Mozzarella, Munster Ost och Tomatsås
Rött: Boom Boom!, 2014 USA Washington State

Carbonara - Crème fraîche med vitlök, Västerviks Gräddost, Parmigiano-Reggiano, Pancetta, Ägggula och Bladpersilja
Rött: Borgogno Barbera d'Alba Superiore, 2014 Italien Piemonte, Barbera d'Alba

Tropical Heat - Tomatsås, Västerviks Gräddost, Ananas, Spansk Peppar, Jalapeno och Rödlök
Vitt: Kloster Eberbach Riesling Spätlese, 2014 Tyskland Rheingau

Burger Pizza - Tomatsås, Mozzarella, Västerviks Gräddost, Grovmalen Högrev, Isbergsallad, Silverlök, Pickels och Hamburgerdressing Rött: Ravenswood Vintners Blend Zinfandel, 2013 USA Kalifornien

Filet Mignon - Tomatsås, Västerviks Gräddost, Grillad Oxfilé, Färsk Tomater och Bearnaisesås
Rött: Crozes Hermitage Cave de Tain, 2014 Frankrike Rhonedalen , Côtes du Rhône , Crozes-Hermitage

Gyros Pizza - Tomatsås, Västerviks Gräddost, Marinerad Fläskkarré, Rödlök, Isbergssallad, Färska Tomater och Aioli
Vitt: Bellingham The Old Orchards Chenin Blanc, 2015 Sydafrika Western Cape, Coastal Region, Paarl

33cvon5.jpg

zj6jwm.jpg
 

Belmont

Medlem
Nå- hur var kombinationerna?

Jag tycker det passa helt OK men har tyvärr dålig erfarenhet att matcha ihop mat och dryck.
Godast vinarena under kvällen var Louis Roederer Rosé 2010 och Borgogno Barbera d'Alba Superiore 2014
Godaste pizzan var helt klart Carbonara pizzan då det var något nytt och fräsht för att vara en pizza.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Snart lördag igen och denna helg har vi röstat för klassiska hasselbackare med svampsås... Tanken slog oss att fråga sub-sea rörläggaren "Noth Sea Giant" som är "on location" om vi kunde låna lite färska champinjoner men där gick gränsen även för oss, de ser så himla upptagna ut :)
-Som tur var hittade vi tillslut torkade trattkantareller så nödläget avblåst även denna helg.

[North Sea Giant lägger flexible riser till FPF-1]
Visa bifogad bild 8036

Det är kul att se dina bilder, en helt annan värld på havet! Ett liv jag aldrig kommer, eller egentligen vill uppleva, men som är intressant att se och följa!
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det är kul att se dina bilder, en helt annan värld på havet! Ett liv jag aldrig kommer, eller egentligen vill uppleva, men som är intressant att se och följa!
Ja, det är ett helt annat liv. Brukar ibland fundera på om man skulle kunna rehabiliteras till ett jobb i land men så kommer jag att tänka på arbete 9-5 måndag till fredag, endast ledig lördag söndag sen börjar det om... Hemska tanke... Nä, när man blir påmind om att man är ledig sex månader om året känns livet som landkrabba inte så lockande :)
 
Toppen