Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

AdamST

Medlem
Jag var sugen på något värmande, så självklart fick det bli en soppa! Hemkokt grönsaksbuljong, kantareller, och torr vermouth skapade en grym soppa :)
IMG_4011.JPG
 

Alpha

Medlem
Kört lång pluggdag idag med god vän, avslutade den med en lasagne! Ragun är på karré och högrev, kokt i 8 timmar med en gedigen bas på vitt vin och kraftig builjong. Bechamelen är på brynt smör och lagrad cheddar

Tar gärna ett utförligt recept på denna om du har? :)

Började med en Ragu Bolognese imorse på Värmlänsk högrev, rökt sidfläsk och piennolotomaterna.
Kommer avnjutas som söndagsmiddag efter den fått puttra i 32 timmar.

Samma med denna om det går för sig.:)
 

Alpha

Medlem
Skriver ett lagstiftningsförslag med tillhörande opponering av en annan grupps förslag :)

Alright, jag fattar. Hoppas du skriver ner receptet av bara farten då när du är klar. Är laddad för att laga den och sitter i startgropen :D
 

Per Stade

Lege artis
Vad gör man en lördag i november när det är 2 grader ute och blåser snöblandat regn i ansiktet? En Boeuf Bourguignon såklart. Lämpligen en rejäl gryta, det går ju att frysa in det som inte går åt på en gång. Fram med 8 literskastrullen och sätt igång. Bryner en oxsvans, samtidigt som lite märgben rostas i ugnen. Det är för att ge must och smak eftersom jag inte har någon riktig fond. Högrev ska det vara enligt @Emanuel så fyra kg putsas och skärs i kanske lite för stora bitar och får en brynt yta innan de hamnar i grytan. Cirka 4 hg gul lök finhackas, några charlottenlökar skärs i stora bitar liksom en bit purjolök, som jag hittar i kylen. Löken mjukas upp i stekpannan, i med nästan en hel vitlök och så i grytan. 5 morötter skärs i stavar bara för att göra något annorlunda och sen är det dags för vinet. 2 flaskor billigt reavin, som jag köpt för ändamålet hälls i och så får allt koka upp. Kryddas såklart med salt, lagerblad, timjan och något som låter så märkligt som "Forest blend" men som enligt innehållsförteckningen består av svamp, timjan, rosmarin och peppar, vilket verkade bra.
När det kokat någon timme kom jag på att jag glömt champinjonerna, så jag tog med hundarna på en halvtimmes skogspromenad när det blev lite uppehåll i regnet. Förvånansvärt skönt, jag rekommenderar alla att ta på sig långkalsingarna och göra samma sak. Efter rasten åkte jag och köpte lite "skogschampinjoner", vad det nu är för något, och åkte hem och rensade dem och skar dem i bitar.
IMG_3573.JPG

När bilden togs har det puttrat i 5-6 timmar, nu har den väl gått ett par timmar till. Jag har smakat av den och den artar sig bra.
Frågan är väl egentligen vad jag skall kalla den, "Boeuf Bourguignon" känns inte helt rätt när det är billigt sydafrikanskt rödtjut i den?
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Vad gör man en lördag i november när det är 2 grader ute och blåser snöblandat regn i ansiktet? En Boeuf Bourguignon såklart. Lämpligen en rejäl gryta, det går ju att frysa in det som inte går åt på en gång. Fram med 8 literskastrullen och sätt igång. Bryner en oxsvans, samtidigt som lite märgben rostas i ugnen. Det är för att ge must och smak eftersom jag inte har någon riktig fond. Högrev ska det vara enligt @Emanuel så fyra kg putsas och skärs i kanske lite för stora bitar och får en brynt yta innan de hamnar i grytan. Cirka 4 hg gul lök finhackas, några charlottenlökar skärs i stora bitar liksom en bit purjolök, som jag hittar i kylen. Löken mjukas upp i stekpannan, i med nästan en hel vitlök och så i grytan. 5 morötter skärs i stavar bara för att göra något annorlunda och sen är det dags för vinet. 2 flaskor billigt reavin, som jag köpt för ändamålet hälls i och så får allt koka upp. Kryddas såklart med salt, lagerblad, timjan och något som låter så märkligt som "Forest blend" men som enligt innehållsförteckningen består av svamp, timjan, rosmarin och peppar, vilket verkade bra.
När det kokat någon timme kom jag på att jag glömt champinjonerna, så jag tog med hundarna på en halvtimmes skogspromenad när det blev lite uppehåll i regnet. Förvånansvärt skönt, jag rekommenderar alla att ta på sig långkalsingarna och göra samma sak. Efter rasten åkte jag och köpte lite "skogschampinjoner", vad det nu är för något, och åkte hem och rensade dem och skar dem i bitar.
Visa bifogad bild 8576
När bilden togs har det puttrat i 5-6 timmar, nu har den väl gått ett par timmar till. Jag har smakat av den och den artar sig bra.
Frågan är väl egentligen vad jag skall kalla den, "Boeuf Bourguignon" känns inte helt rätt när det är billigt sydafrikanskt rödtjut i den?
Boeuf Swartland!
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vad gör man en lördag i november när det är 2 grader ute och blåser snöblandat regn i ansiktet? En Boeuf Bourguignon såklart. Lämpligen en rejäl gryta, det går ju att frysa in det som inte går åt på en gång. Fram med 8 literskastrullen och sätt igång. Bryner en oxsvans, samtidigt som lite märgben rostas i ugnen. Det är för att ge must och smak eftersom jag inte har någon riktig fond. Högrev ska det vara enligt @Emanuel så fyra kg putsas och skärs i kanske lite för stora bitar och får en brynt yta innan de hamnar i grytan. Cirka 4 hg gul lök finhackas, några charlottenlökar skärs i stora bitar liksom en bit purjolök, som jag hittar i kylen. Löken mjukas upp i stekpannan, i med nästan en hel vitlök och så i grytan. 5 morötter skärs i stavar bara för att göra något annorlunda och sen är det dags för vinet. 2 flaskor billigt reavin, som jag köpt för ändamålet hälls i och så får allt koka upp. Kryddas såklart med salt, lagerblad, timjan och något som låter så märkligt som "Forest blend" men som enligt innehållsförteckningen består av svamp, timjan, rosmarin och peppar, vilket verkade bra.
När det kokat någon timme kom jag på att jag glömt champinjonerna, så jag tog med hundarna på en halvtimmes skogspromenad när det blev lite uppehåll i regnet. Förvånansvärt skönt, jag rekommenderar alla att ta på sig långkalsingarna och göra samma sak. Efter rasten åkte jag och köpte lite "skogschampinjoner", vad det nu är för något, och åkte hem och rensade dem och skar dem i bitar.
Visa bifogad bild 8576
När bilden togs har det puttrat i 5-6 timmar, nu har den väl gått ett par timmar till. Jag har smakat av den och den artar sig bra.
Frågan är väl egentligen vad jag skall kalla den, "Boeuf Bourguignon" känns inte helt rätt när det är billigt sydafrikanskt rödtjut i den?
Ser ju alldeles lysande ut!
-Jag brukar köra med ett halvkilo tärnat sidfläsk som får smälta ner i grytan innan jag steker köttet, två djur i grytan måste ju vara bätrte än ett tänker jag?
 

Per Stade

Lege artis
Ser ju alldeles lysande ut!
-Jag brukar köra med ett halvkilo tärnat sidfläsk som får smälta ner i grytan innan jag steker köttet, två djur i grytan måste ju vara bätrte än ett tänker jag?

Oh jag vet att alla recept på Boeuf Bourguignon, ända sedan Julia Chiles tid, innehåller bacon men vi äter inte gris.

Och nu är det här en
Boeuf Swartland!
så jag behöver inte följa något recept slaviskt. Jag har dock funderat på att prova med lite rökt oxkött.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ja, bra grejjer, brukar köra den när jag koka chilli... Man får vara jäkligt försiktigt dock, lätt att den tar över om man tar för många droppar...
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Uppgraderade precis min Kitchenaid med ett korvhorn så idag stånkades det korv så att Krösamaja hade blivit blå av avund.
Korv är kul, bara att slänga i lite blandat gott i smeten och se hur det blir.
För dagen körde jag lika delar hängmörad bringa av angus, Karré och enrisrökt sidfläsk av hög kvalité tillsammans med vitlök och gul lök.
Kryddningen bestod av hackad persilja, spiskummin paprikapulver och chilliflakes samt salt och peppar förstås.
Snyggare än kungafamiljen på julafton producerade familjen korvar i långa rader och gott blev det också vill jag lova!
Det enda smolket i bägaren var avsaknaden av ister som jag för dagen inte lyckades få tag på, hade nog höjt saftigheten en del annars.
Till korven serverades mos på ölandspotatis och jordärtsskocka.
Synd att man inte får hipsterpoäng i Småland men jag får nöja mig med att vara lika cool som Krösamaja.
 
Last edited:
Toppen