Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

Belmont

Medlem
Första gången jag äter vit Alba tryffel men definitivt inte den sista!
2lw9h5s.jpg

106n902.jpg
 

Per Stade

Lege artis
Matrester i världsklass
Duger till och med till kära maken som aldrig äter rester. Sjötunga med Beurre Blanc sås och potatispuré...
I glaset en perfekt 1Cru från Chablis
Visa bifogad bild 9043

Stackare, som fick äta rester. Själv gjorde jag soppa på lite av gårdagkvällens fond. Rörde ner lite grädde, värmde och skar ner en överbliven "hommerromp". Tyvärr hade jag inte lika fint vin som du.
 

Helen

Medlem
Stackare, som fick äta rester. Själv gjorde jag soppa på lite av gårdagkvällens fond. Rörde ner lite grädde, värmde och skar ner en överbliven "hommerromp". Tyvärr hade jag inte lika fint vin som du.
Åhhhh hemlagad hummerfond är svårt att slå... Jag blev tvungen att byta ut den planerade hummern på nyårsafton till sjötunga.
Jag var så jävla korkad att jag trodde att billig hummer från hemköp skulle vara ätbar, efter att jag hade provlagat förrätten i fredags insåg jag att jag aldrig skulle kunna bjuda mina gäster på en oätlig hummer.
 

tobbe81

Medlem
Såklart Tobbe äter hängmörad T-Bone steak på sin lediga lördag doften utav gåslever som spred sig gjorde mig lycklig
15871775_10158082546815008_1432393128977909615_n.jpg
 
Last edited:

jeps

Medlem
Här är det paus i middagen då frun min lägger 1-åringen.

Vi kör någon form av skåp/kyl/frys-rensning i en "man tager vad man haver deluxe": blandat kallskuret som aptitretare/förrätt, renfilé med spetskål och rödvinssky till huvudrätt, några goda ostar och till slut en hemkörd marängsviss till efterrätt.

I dryckesväg har det hittills blivit en Dolcetto d'Alba (2015) från Cigliuti och Solessence Brut Nature (NV) från JM Sélèque - mycket gott.
 

Per Stade

Lege artis
Min svärsons bror nackade sina tuppar häromdagen då de var elaka mot hönsen. Vi fick en av honom igår, uttagen och flådd, så idag lagade min fru en kocko vän.
IMG_3971.JPG


En halv flaska billig australiensk syrah, champinjoner, vitlök, färsk timjan, lite buljong, smålök, tomatpuré och tre timmar i ugnen på låg temperatur. Serverades med ugnsrostad potatis, sötpotatis och rotselleri.
Presentationen kanske inte är som i Sveriges mästerkock men smaken var åtminstone två stjärnor i Guide Michelin!
 
men smaken var åtminstone två stjärnor i Guide Michelin!
På tal om det, 12 dagar kvar, grand blir av med två, frantzén med väl, stängt för länge? Har fäviken och oaxen chans på 3? Esperanto två?

Eh min mat. Grillning nr 6 i år. Hängmörad flapsteak från Hemköp torsplan, bra kött där faktiskt. Frun var lite väl hungrig och skyndade på så ytan blev lite väl grillad då den låg lite mycket över och lite mindre indirekt med lock, kom lite sån bränd beska, men fint kött annars.
DSC_0281.JPG
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Min svärsons bror nackade sina tuppar häromdagen då de var elaka mot hönsen. Vi fick en av honom igår, uttagen och flådd, så idag lagade min fru en kocko vän.
Visa bifogad bild 9339

En halv flaska billig australiensk syrah, champinjoner, vitlök, färsk timjan, lite buljong, smålök, tomatpuré och tre timmar i ugnen på låg temperatur. Serverades med ugnsrostad potatis, sötpotatis och rotselleri.
Presentationen kanske inte är som i Sveriges mästerkock men smaken var åtminstone två stjärnor i Guide Michelin!
Svårt med champagne till det eller gjorde du ett försök ?;)
 
Toppen