Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Idag lagar vi... tunga! Sous vide i 24 timmar!
PPLA8u9.jpg


Det blir taco alá Sverige med karljohansås & champinjoner + lite rotfrukter och sallad!
Fin Kurosaki ;)
 

Per Stade

Lege artis
Äppelmos!

IMG_3996.JPG


Nu när det fortfarande finns svenska Ingrid Marie och dessutom till ett bra pris är det fantastiskt gott med egen hemlagad äppelmos. Skala och kärna ut äpplena, skär dem i bitar och låt dem puttra på spisen några timmar. Tillsätt inget socker, zero dosage, bara kanel och vanilj. Rör om då och då. Avsluta med att mosa med en mixerstav.
Håller några veckor i kylen.
Jag använder den framförallt i yoghurten till frukost. Inget vitt, raffinerat socker och inget konserveringsmedel tillsatt. Smakar dessutom gudomligt.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Högst opraktiskt med katana som kökskniv, antar de bara är dekoration ;)
Jag har en shinken som skulle kunna skära ankbröstet så fint men med vissa praktiska svårigheter. Min Iaito på bilden kan möjligen dela en melon med kraft men inte mer:) Resultatet skulle inte vara vackert;)
 

MagnusH70

Medlem
I söndags firades fruns födelsedag. Hennes önskemål var enkla, löjrom till förrätt och skrei till varmrätt.
Fördrink skulle vara världens godaste GT: Hernö Gin och Fever-Tree tonic.

Löjommen serverades på toast, stekt i smör, samt nödvändiga tillbehör: rödlök, gräddfil och svartpeppar
Skreien kördes i 90 gradig ugn till 48 grader innertemp, serverades med mandelpotatismos, brynt smör och pepparrot.
Till detta drack vi en Brocard Chablis GC Les Clos 2005
Mogen, smörig och härlig syra. Matchade perfekt!
IMG_20170226_182107.jpg
 

matage

Medlem
Köpte mig en bordsgrill från Sage efter att ha fått ohälsosamma cravings efter Reuben Sandwich. Idag blev det dock en variant med champagnecheddar, greve, talleggio, rostbiff, rökt bog och surkål på surdegsbröd. Å en kall Dead Guy Ale!
Riktigt lyckat så redan nu känns inköpet motiverat :)
IMG_6637.JPG
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Köpte mig en bordsgrill från Sage efter att ha fått ohälsosamma cravings efter Reuben Sandwich. Idag blev det dock en variant med champagnecheddar, greve, talleggio, rostbiff, rökt bog och surkål på surdegsbröd. Å en kall Dead Guy Ale!
Riktigt lyckat så redan nu känns inköpet motiverat :)
Visa bifogad bild 9535
Men fy tusan så gott!!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Hade ärende in till stan idag och plockade upp två Schaefer Kabinett så jag kunde plocka ut en Kelller från skåpet. Efter en sväng in på Hötorgshallen blev det att fixa Rieslingpocherade rödspättafileer gratinerade m grädde och parmesan serverade med räkor. Inte direkt en normal tisdagsmiddag...
IMG_0021.JPG
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
VÅREN HAR KOMMIT!
Min definiton på när våren börjar är när man kan ta den första måltiden i vårsolen på altanen med årets första rosé!
2014 Tavel Lauzeraies har mycket syra kvar. Röda bär med lite grape. Gott! Tur man köpte på sig på rean:):p
IMG_0025.JPG
 
Toppen