Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

Vic

Medlem
IMG_8361.jpeg

En enkel, snabb och god vardagsrätt igår. Hackad biff av (åländsk) gris till det facila priset 15,90 €/kg. Inköpt på Mathishallen, som har bättre lokalt kött över disk i Mariehamn, levererad av morsan som kom hem från landet. Jag lånar hennes hus under pågående renovering hemmavid.

Stekt 2-3 min på vardera sida och sen några minuters vila. Serverade med kokt potatis, stekt lök och äpple på en bädd av ruccola, samt sky från alltihopa med krusiga blad persilja som alltid gör sig perfekt till husman. Persiljan åkte med i skyn av bara farten, men hade nog gjort sig bättre som sista touchen över allt. Matchas med Katarina Wechsler Riesling Trocken 2023.
IMG_8365.jpeg

Jag gillar vad Rheinhessen erbjudit mig så här långt. Den här gjorde mig inte heller besviken.

I doften grönt äpple, lime, viss stenighet, ett stänk petroleum och lätt blommig touch (tyckte mig skönja vitsippa och orkidéer). Uppfattade en ganska hög fräschör. I smaken väldigt pigg och fräsch, med läskande syra av gröna äpplen och citrus, hittar persikofrukt där också som ger sig till känna lite mer i eftersmaken, som är ganska lång och frisk. Ett mycket tillgängligt vin.

Utmärkt mat och vinkombo, alldeles för sällan jag själv dricker vitt vin till fläskkött men det här är riktigt bra och borgar för mer utforskande och fler upptäckter framgent. Känns nästan som att jag har bott under en sten då jag varit återhållsam med livets goda under flera års tid.

Äpple i maten speglar generellt sett den här typen av vin, men tyvärr hade jag bara Pink Lady hemma och det finns mer passande äppelsorter för ändamålet med stekning + lök, som t.ex. Ingrid Marie. Pink Lady tycker jag f.ö. gör sig bäst som ett kallt tillbehör i sallader. Den blir tyvärr sämre och mer platt av att värmas.

Friskheten från pressad citron i skyn matchade syran och smöret i skyn balanserade syran. Ruccolans pepprighet tas ned av syran men ger en ytterligare dimension i såväl smakbilden och texturen. Gott!

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 36480
En enkel, snabb och god vardagsrätt igår. Hackad biff av (åländsk) gris till det facila priset 15,90 €/kg. Inköpt på Mathishallen, som har bättre lokalt kött över disk i Mariehamn, levererad av morsan som kom hem från landet. Jag lånar hennes hus under pågående renovering hemmavid.

Stekt 2-3 min på vardera sida och sen några minuters vila. Serverade med kokt potatis, stekt lök och äpple på en bädd av ruccola, samt sky från alltihopa med krusiga blad persilja som alltid gör sig perfekt till husman. Persiljan åkte med i skyn av bara farten, men hade nog gjort sig bättre som sista touchen över allt. Matchas med Katarina Wechsler Riesling Trocken 2023.
Visa bifogad bild 36479
Jag gillar vad Rheinhessen erbjudit mig så här långt. Den här gjorde mig inte heller besviken.

I doften grönt äpple, lime, viss stenighet, ett stänk petroleum och lätt blommig touch (tyckte mig skönja vitsippa och orkidéer). Uppfattade en ganska hög fräschör. I smaken väldigt pigg och fräsch, med läskande syra av gröna äpplen och citrus, hittar persikofrukt där också som ger sig till känna lite mer i eftersmaken, som är ganska lång och frisk. Ett mycket tillgängligt vin.

Utmärkt mat och vinkombo, alldeles för sällan jag själv dricker vitt vin till fläskkött men det här är riktigt bra och borgar för mer utforskande och fler upptäckter framgent. Känns nästan som att jag har bott under en sten då jag varit återhållsam med livets goda under flera års tid.

Äpple i maten speglar generellt sett den här typen av vin, men tyvärr hade jag bara Pink Lady hemma och det finns mer passande äppelsorter för ändamålet med stekning + lök, som t.ex. Ingrid Marie. Pink Lady tycker jag f.ö. gör sig bäst som ett kallt tillbehör i sallader. Den blir tyvärr sämre och mer platt av att värmas.

Friskheten från pressad citron i skyn matchade syran och smöret i skyn balanserade syran. Ruccolans pepprighet tas ned av syran men ger en ytterligare dimension i såväl smakbilden och texturen. Gott!
Wechsler är alltid (i alla fall för mig) mycket ”bang for the buck”.

Vic

Medlem
IMG_8367.jpeg
Veckoslut och närbutiken hade fredagsklipp på färska räkor och färsk svensk oxfilé. Räkorna var dock slut när jag pep dit efter arbetsdagens slut, men nöp ett av de sista paketen med nystyckad nöt. Körde simpel förrätt med (tinade frysta) räkor, rostat bröd och en mixad aioli. Till det fick slatten från gårdagens Wechsler hänga med, även om jag på förhand visste att aiolins fetma skulle ta över hand. Gott ändå.

IMG_8368.jpeg

Oxfilén strimlades och stektes hastigt, innan han fick göra sällskap med skogschampinjoner, schalottenlök, vitlök, grädde, soja, soltorkade tomater, rikligt med parmiggiano m.m. till köpepasta (Pappardelle). Lät han stå i centrum och bara stöttas upp av Renato Ratta Barbera d’Alba Battaglione 2019. Kan ha varit en av de sista flaskorna jag köpte på M/S Rosella innan hon slutade trafikera. Relativt den gräddiga oxfilépastan gjorde den sig lite för blyg tyvärr. Väldigt mjuk i gommen, lågmäld med måttliga tanniner. Mycket körsbär i doften och ganska saftig i smaken. Men maten var jävligt god. Länge sen jag gjorde sån här god pastarätt. Måste repriseras och då får jag välja ett vin med större omsorg, även om pastan fortsättningsvis gärna får vara i centrum om den ska vara på den här nivån.
IMG_8369.jpeg

Last edited:
Toppen