Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Beat me if you can!
@Vingubben ställde upp med en riktigt bra flaska vardera av skumpa, vitt & rött. Kunde vi (@Crist(al)ian 77 @Mattias Schyberg @feskhandlarn @LeChat ) slå hans flarror? Upplagt för hets med andra ord.

Chartogne-Taillet Hors Serie och Ulysse Colin Les Maillons som uppvärmning. Blygsamt…

Allt dracks blint. (Min placering / gruppens placering / poäng, lägre=bättre)

tempImageWZnM8r.jpg

Bubbel:
Arras Grand Vintage 2005 (4/4/19p)
Smördeg, kanderade äpplen, ek, bra syra, pigg. Gissade hus, men inte från Tasmanien. Hoppla!

Selosse Rosé (1/3/16p)
Skumbanan och hyacint i doften, kan bara vara Selosse-rosse m.t.p. på färgen. Inte lika maxad som vanligt, till dess fördel enligt mig.

Krug GC 164 (3/2/15p)
Krutig, fräsch doft. Hög syra, reduktiv, inte så krämig (inte Comtes de Champagne m.a.o.). Gissade Dompa, men också C. Heidsieck. Kändes inte urtypisk Krug, som jag annars tycker är rätt lätt att placera. 2008-basen kanske gör sitt?

Henri Giraud MV12 (2/1/14p)
Doften! Oxidativ, ek, fyllig och maffig. Kändes igen från Giraud-besöket i höstas, gissade på deras PR-cuvée. Velade länge om denna eller Selosse var bäst. Kvällens vinnare enligt gruppen.

Krug 2002 (5/5/26p)
Bokna äpplen och viss krutighet, men rätt dämpat. Bra syra och pigg mousse men ett ganska stängt intryck. Tappade hakan när flaskan drogs fram.

Med bara två poängs skillnad mellan 1:an och 3:an får man säga att det var en extremt jämn flight, men också extremt bra. Bara det faktum att Krug 2002 hamnade sist… Hur länge ska man behöva vänta innan den är drickklar, egentligen?

tempImagerURgfv.jpg

Vitt:
Louis Jadot Corton-Charlemagne 2016 (2/2/11p)
Ek, vanilj, tropiska frukter men ändå rätt elegant. 100% bogge, en Puligny av bättre sort, kanske Chassagne? Min flaska.

Raveneau Montée de Tonnerre 2022 (3/3/17p)
Lättare sauvignon blanc-doft, som en elegantare bdx. Var även inne på Loire, men inte i närheten av Raveneau och Chablis. Tror ingen var i närheten, faktiskt. Ganska ointressant, tyvärr.

Fontaine-Gagnard Le Montrachet 2022 (1/1/8p)
Maffig! Tropisk ut i fingerspetsarna. Ek och en lätt kryddton. Topp-Meursault eller krallig amerikanare. Kan dricka detta när som helst. Fyra 1:a-platser och två 2:a-platser = solklar vinnare.

tempImagehzcxYD.jpg

Rött:
P & V Jaboulet Hermitage 2016 (2/4/15p)
Merlot-dominerad i stilen med mörka bär. Fick inga tydliga syrah-vibbar alls. Gissade på högra stranden. Mycket bra!

Piedrasassi Bien Nacido 2017 (4/2/13p)
Mörka körsbär, björnbär och vitpeppar. Definitivt en syrah. Väldigt god.

Ch La Fleur-Petrus 2015 (3/3/14p)
Tydlig Bordeaux i stilen, ung med härlig energi. Detta dricker jag gärna när som. Svingod.

Gangloff Saint-Joseph 2019 (1/1/6p)
Bra syra, maffig men så välbalanserad. Vitpeppar och syrah-toner. Jag hade svårt att rangordna vinerna men denna var tydlig vinnare för mig, den fick en 2:a-plats och resten 1:a-platser i omröstningen. Extremt jämnt i övrigt.

Även här en flight på mycket hög nivå. Alla viner var verkligen toppen. En provning är ju relativ, i de flesta andra provningar hade samtliga kunnat ta hem en förstaplats.

Hur gick det då? @Vingubben har ett stark vin-game, han vann vitt och rött medan @LeChat knep skumpa-flighten.
Tillsammans med bl.a. hummersallad och ost & chark blev det en eftermiddag att lägga på minnet. Tack för ett bra tema!

Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Såg ut som ni hade en bra BYOB! Fastnade lite på bedömningen av Alheit (då jag själv har några flaskor som väntar på konsumtion). Skulle ni göra bedömningen att det är fortsatt (lång?) lagring som kan få det att lyfta? Det är ju annars ett vin som fått höga omdömen/betyg.
Bra fråga, jag tyckte inte att det kändes som om det var slutet, snarare återhållsamt. Det är möjligt att det kommer att bli bättre, men jag har svårt att tro att det kommer att nå några högre höjder. Det är också möjligt att det inte passar i blindprovningar där det blir överkört av kraftfullare viner.
Vi hade två årgångar av Nautical Dawn på en BYOB förra året och de underpresterade också:
Magnetic North däremot klarade sig mycket bra.

MartinBz

Medlem
IMG_1769.jpeg

Liten försenad födelsedagsmiddag.
Tog inga detaljerade noter, men jag måste säga att Argentiera Scenario var en positiv överraskning! Har alltid gillat vermentino, men det är sällan man hittar viner av den druvan med högre ambitioner. Det här var ett riktigt bra vin, tycker jag. Väldigt tydliga druvtoner i nosen, med melon och jasmin - smaken mycket frisk och hade en ton av blommor och gråpäron. Snyggt!
Det var också min första bekantskap med Bartolo Mascarellos Langhe Nebbiolo - förutom att det är en skitsnygg etikett, så var vinet så bra man kan begära av en langhe nebbiolo! Lätt, med rosor, viol och något nästan medicinalt i doften och rosor, tjära och strävhet på tungan. Passade bra till långbakat lamm med potatisgratäng!
Dock var Brännlands Iscider något av en besvikelse för mig. Jag tyckte att det var ganska entonigt av lite bokna äpplen. Kändes som en spetsad äppelmust, gott men levde i min mun inte upp till hajpen. Vet inte vad jag hade förväntat mig, men hade mycket hellre druckit en Moulin Touchais för mindre peng.

The Wall

Medlem
och ska man vara riktigt ordentlig så heter det "Lomo Iberico" och inte heller "Iberico Bellota" utan "Jamon de Bellota" eller "Jamon Iberico". :)
Japp, jag hade även det i bakhuvudet men släppte det när jag inte kom ihåg exakt vad skinkan hette/hur många månader den lagrats.

LeChat

Medlem
Beat me if you can!
@Vingubbenställde upp med en riktigt bra flaska vardera av skumpa, vitt & rött. Kunde vi (@Crist(al)ian 77 @Mattias Schyberg @feskhandlarn @LeChat ) slå hans flarror? Upplagt för hets med andra ord.

Chartogne-Taillet Hors Serie och Ulysse Colin Les Maillons som uppvärmning. Blygsamt…

Allt dracks blint. (Min placering / gruppens placering / poäng, lägre=bättre)

Visa bifogad bild 35393

Bubbel:
Arras Grand Vintage 2005 (4/4/19p)
Smördeg, kanderade äpplen, ek, bra syra, pigg. Gissade hus, men inte från Tasmanien. Hoppla!

Selosse Rosé (1/3/16p)
Skumbanan och hyacint i doften, kan bara vara Selosse-rosse m.t.p. på färgen. Inte lika maxad som vanligt, till dess fördel enligt mig.

Krug GC 164 (3/2/15p)
Krutig, fräsch doft. Hög syra, reduktiv, inte så krämig (inte Comtes de Champagne m.a.o.). Gissade Dompa, men också C. Heidsieck. Kändes inte urtypisk Krug, som jag annars tycker är rätt lätt att placera. 2008-basen kanske gör sitt?

Henri Giraud MV12 (2/1/14p)
Doften! Oxidativ, ek, fyllig och maffig. Kändes igen från Giraud-besöket i höstas, gissade på deras PR-cuvée. Velade länge om denna eller Selosse var bäst. Kvällens vinnare enligt gruppen.

Krug 2002 (5/5/26p)
Bokna äpplen och viss krutighet, men rätt dämpat. Bra syra och pigg mousse men ett ganska stängt intryck. Tappade hakan när flaskan drogs fram.

Med bara två poängs skillnad mellan 1:an och 3:an får man säga att det var en extremt jämn flight, men också extremt bra. Bara det faktum att Krug 2002 hamnade sist… Hur länge ska man behöva vänta innan den är drickklar, egentligen?

Visa bifogad bild 35394

Vitt:
Louis Jadot Corton-Charlemagne 2016 (2/2/11p)
Ek, vanilj, tropiska frukter men ändå rätt elegant. 100% bogge, en Puligny av bättre sort, kanske Chassagne? Min flaska.

Raveneau Montée de Tonnerre 2022 (3/3/17p)
Lättare sauvignon blanc-doft, som en elegantare bdx. Var även inne på Loire, men inte i närheten av Raveneau och Chablis. Tror ingen var i närheten, faktiskt. Ganska ointressant, tyvärr.

Fontaine-Gagnard Le Montrachet 2022 (1/1/8p)
Maffig! Tropisk ut i fingerspetsarna. Ek och en lätt kryddton. Topp-Meursault eller krallig amerikanare. Kan dricka detta när som helst. Fyra 1:a-platser och två 2:a-platser = solklar vinnare.

Visa bifogad bild 35395

Rött:
P & V Jaboulet Hermitage 2016 (2/4/15p)
Merlot-dominerad i stilen med mörka bär. Fick inga tydliga syrah-vibbar alls. Gissade på högra stranden. Mycket bra!

Piedrasassi Bien Nacido 2017 (4/2/13p)
Mörka körsbär, björnbär och vitpeppar. Definitivt en syrah. Väldigt god.

Ch La Fleur-Petrus 2015 (3/3/14p)
Tydlig Bordeaux i stilen, ung med härlig energi. Detta dricker jag gärna när som. Svingod.

Gangloff Saint-Joseph 2019 (1/1/6p)
Bra syra, maffig men så välbalanserad. Vitpeppar och syrah-toner. Jag hade svårt att rangordna vinerna men denna var tydlig vinnare för mig, den fick en 2:a-plats och resten 1:a-platser i omröstningen. Extremt jämnt i övrigt.

Även här en flight på mycket hög nivå. Alla viner var verkligen toppen. En provning är ju relativ, i de flesta andra provningar hade samtliga kunnat ta hem en förstaplats.

Hur gick det då? @Vingubben har ett stark vin-game, han vann vitt och rött medan @LeChat knep skumpa-flighten.
Tillsammans med bl.a. hummersallad och ost & chark blev det en eftermiddag att lägga på minnet. Tack för ett bra tema!
Tack @LeroyHilarious för en bra sammanfattning av denna lyxlördag!

LarsW

Medlem
Krug 2002 (5/5/26p)

De flesta bra skumpor peakar mellan 20-30 års ålder! Bara att ha tålamod... 🖖

...skriver jag för att lugna mig själv som har några flaskor i källaren.:nagelbitare:

Låter för övrigt som en fantastisk provning, får lägga mitt schema bättre så jag kan vara med nästa gång.

The Wall

Medlem
De flesta bra skumpor peakar mellan 20-30 års ålder! Bara att ha tålamod... 🖖

...skriver jag för att lugna mig själv som har några flaskor i källaren.:nagelbitare:

Låter för övrigt som en fantastisk provning, får lägga mitt schema bättre så jag kan vara med nästa gång.
Snart kanske Salon 1996 börjar närma sig drickbarhet. När den blev tillgänglig för inköp i samband med släpp var det som att dricka en näve syrlig makadam vill jag minnas.

Jona A

Medlem
Snart kanske Salon 1996 börjar närma sig drickbarhet. När den blev tillgänglig för inköp i samband med släpp var det som att dricka en näve syrlig makadam vill jag minnas.
Jag har testat Salon 1996 några gånger under de senaste åren och upplevt att den bara har mycket syra och knappt någon doft eller charm.

Vi körde den blint en gång med vinskribenter och det var ingen som blev imponerad.

Först när etiketten visades började skribenterna hylla flaskan och ge den bra omdömen.
Det säger kanske en del om våra vinjournalister.

Jag tror helt enkelt att den inte kommer bli bättre.
Och vet många andra som sålt av sina flaskor just av den anledningen.

Personligen hade jag också sålt den och lagt pengarna på något mer trevligt och drickmoget.
Men alla tycker olika såklart.

Ska bli kul att testa Salon 1995 om två veckor och se vad skribenterna säger då.

LeChat

Medlem
IMG_7622.jpeg

2017 Domaine Charles Audoin Marsannay Au Champ Salomon

Plommonspäckad fläskkarré med gräddsås, brysselkål och pressgurka. Det här tycker både frun och jag är fantastiskt god mat. Barnen, eller ja… de är 19 och 22, tycker att detta är tragisk mat. Någonstans har det gått fel i barnuppfostran det är ju helt tydligt.

Och lika tydlig är Charles Audoin förmåga att göra förträfflig pinot från Marsannay. Både doft och munkänsla är enastående bra i denna plånboksvänliga bourgogne.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ombesiktning:
Jura.jpg

Då:
"93316 Domaine des Carlines La Vouivre 2022 299 kr 600 flaskor
N: Smör, kryddnejlika, muskot, ananas och choklad.
M: Banan, muskot, vanilj, persika och mango. Fett och tungt med massor av frukt och bra kryddighet. Jag brukar vara lite tveksam till Jura, men det här är jättebra. 90-92p"
Startade nog lite kallare än förra provningen, men det mesta stämmer, "kryddnejlika, muskot och choklad" ger en lite rökig känsla i doften, smöret finns mer i smak än i doft, det finns lite grapefrukt i avslutet. Persikan är mer torkad aprikos. Inte så funky som Jura kan vara, men samtidigt är det kanske inte vin för de stora massorna? För mig står bedömningen kvar och hamnar mitt i intervallet, 91p, vet man med sig att man gillar stilen är det ett fynd.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vid affärsmiddagar på Amalfi Uno kan man också njuta. Packade med mig tre flaskor.

PXL_20251126_051938075.PORTRAIT.ORIGINAL~2.jpg

2019 Jérémie Huchet Muscadet de Sèvre-et-Maine La Chauvinière Château Thébaud – Melon de Bourgogne, 97p

Perfekt vitt vin till alla relevanta rätter. Unisont utsedd till Wine of the Evening ⭐⭐⭐⭐⭐

2011 Bodegas Arzuaga Navarro Ribera del Duero Reserva, 92 p

Ett mycket väl sammansatt vin på sin platå. Har djup och precision. Doften är mer komplex än smaken. Strukturen är slank och vackert intensiv. Gjorde sig utmärkt till alla relevanta rätter.

2020 Produttori del Barbaresco Barbaresco Riserva Muncagota, 82 p

Ett fruktansvärt kort och hårt vin. Jag förväntar mig dock att det överträffar mig efter att jag dött. Det blir inte särskilt svårt, men jag är säker på att det kommer vara ett nöje. Just idag suger det dock flask-task.

Last edited:

The Wall

Medlem
2023 Domaine Santa Duc ”Les quatre terres”
Vad kan tänkas ackompanjera kvällens ytterlår av Bambi? Förutom tidigare öppnad 2015 Gigi Rosso Barolo ”Rocche Moriondino”? Tja, ett sedvanligt kvalitetsvin som jag väntat på ”ett lämpligt tillfälle” att korka upp, även om det utifrån årgången är galet tidigt; tidigare bortglömda flaskor har smakmässigt glänst efter 5-7 år i källaren så kvällens flaska är, lite för ung. Men jag är lite för nyfiken.

Väck med korken och ner i Definition Bx; torkade örter (lite obestämt, jag vet) och senare salmiak, sötfruktig. Och sen kommer alkoholen trots för appellationen modesta 13,5% (all time low?). Lite vanillin i bakgrunden. I munnen trängs eldighet med lite syra och en salmiak som armbågar sig fram mellan smaklökarna så snart som alkoholen klingat av och lämnar en behaglig eftervärme i gommen. Ganska sötfruktigt intryck i munnen, dragning åt sötade röda bär, typ rårörda lingon med generöst sockerpåslag?

Vad händer om jag byter till ett provningsglas i form av Authensis White (lilla)? Först grå gymnastikmatta, sen salmiak, sen alkohol och sist röda bär. I munnen klart syrligare än i Bx, eldigt, salmiak och en ganska lång eftersmak med alla intryck blandade och alkoholvärme.

Sammantaget, helt ok om man uppskattar stilen, men tidigare årgångar har vi upplevt som ”goda nu, troligen sen också” (vilket visade sig vara ”goda nu, fenomenala sen”) men den här årgången känns som ”helt ok nu om man gillar sötfruktighet, får se hur den blir senare”.

Till smör-, ört- och vitlöksbrynt ytterlår av Bambi tillsammans med matvetesallad (men diverse godsaker) och tomatsås gjorde vinet inte bort sig, men en lite bättre matchning hade kanske varit sangiovese från Emilia-Romagna (lite rundare än Toscana, tycker jag).

IMG_2720.jpeg

Eld! Syra! Salmiak! Röda bär! Värme!

Last edited:

The Wall

Medlem
2015 Gigi Rosso Barolo ”Rocche Moriondino”

Korkades upp till måndagens och tisdagens tryffelpasta (hej, det blev otroligt nog färsk tryffel över från lördagen). Sisådär intryck måndag-tisdag, skyller på yrvakenhet. Testar till kvällens Bambi; ner i Definition Bgn (efter att ha vänt i karaff redan i måndags för att likt en ande krypa ner i flaskan igen); beskt intryck, typ nypon blandat med rönnbär, sen kommer lite spearmint, men beskan knasdominerar. Ah! Nymosat färskt nypon! Sånt man höll på med i 10-årsåldern. Munnen då? Strävt och syrligt, det beska intrycket följer med och det är eldigt (14,5%), men någon efterbrännkammare dyker inte upp i gommen.

Om jag jämför med provningsglaset Authensis? Knuten, bittermandel och möjligen lite körsbärskärnor, inte alls lika eldigt intryck. Spearmint finns, men är dämpad, likaså det beska nyponintrycket som är näst intill helt utraderat. I munnen lite varmt med lätt gombränna utan bestående intryck, strävheten och beskan finns där, alkoholen gör sig knappt påmind och på det hela lite intetsägande.

Om Definition Bgn blottar vinet till fullo och Authensis döljer det mesta är nog en Bx-kupa rätt väg att gå för det här vinet. Men det är en annan historia (så kallad klipphängare).

Och till kvällens Bambi? Tja, ”helt ok”; inte briljant, men inte heller någon katastrof.

IMG_2721.jpeg

Glaset avgör nyponfaktorn!

Last edited:

The Wall

Medlem
Drack den här för några veckor sedan och håller med om det mesta. Förra årgången var mer direkt trevlig, tyckte att den här var lite spretigare.
Efter några (3,75 st) timmar i glas tar sig vinet till det bättre och blir klart mer harmoniskt; örter och salmiak bildar en finfin kompott när sötfrukigheten klingat av. Bränt gummi/asfalt dyker upp. Alkohol slår igenom ändå. Men i munnen är sötfruktigheten kvar, lite mildrad, men kvar.

Utslaget blir sålunda; tid och tålamod belönas.

StefanAkiko

Efter en kväll med extermt vacker kaiseki vill man ha någonting som är mer konkret.

PXL_20251128_152508127.jpg

2002 Schloss Johannisberg Riesling Rotlack Kabinett Trocken, F
Korken självploppade ned sig i flaskan då jag avlägsnade kapsylen. Läskigt mögliga och vätskande äpplen och osund oxidation överallt i doften. Vägrar smaka.

Grävde sedan runt bland det jag hade hemmavid.
Fastnade för ett långfinger till Putin från Georgien. En flaska som inte fanns i mitt register, men som jag avnjöt sommaren 2022.

2019 Nareklishvili & Sons Kisi Qvevri (Kisi), 91p
Helt klart ett orange vin. Inte helt olikt den orange idioten i USA eller hans urinprov. Men betydligt trevligare att ha till bords.

Har mildrats och djupnat betydligt vad gäller hela skalan av färg, doft och smak sedan 2022. Är ingen stor expert (ca 5 flaskor på 60 år) av qvevri orangevin från Georgien, men kan nog tycka att detta känns som på platån, utan att känna stress någonstans. Samma poäng som för 3 år sedan, men mer jordat.

Önskar jag hade fler flaskor av detta.

Botri

Medlem
IMG_8484.jpeg

Casanova di Neri, Brunello di Montalcino, 2020

Kvällens vinnare för mig av vinerna i wine pairingen på Ekstedt. Dekanterades och serverades i Riedel Veritas Old World Syrah till enrisrökt rensadel med en djupt koncentrerad sås på rödbeta samt emulsion på fikonblad till. Ung Brunello som troligen mådde bra av luft. Syran och tanninerna var i balans med faten och i munnen fanns smak av körsbär och mörkare frukt som gifte sig perfekt med maten.

LeChat

Medlem
IMG_7627.jpeg

2017 E. Guigal Côte-Rôtie Château d'Ampuis

Förstavinet för kvällen var egentligen en 2017 Pegau Réserve som dock visade sig vara korkad.:mad:Ersättaren fick bli en 2017 Château d'Ampuis.

Guigal är ju framförallt mycket ek, men väldigt god sådan! Får faktiskt lite SQN-vibbar på doften. Härlig munkänsla där både syra och tanniner gör ett perfekt jobb.

Här finns en mix av bl.a. röda och mörka bär, peppar, saltlakrits, kaffe. Bacon och andra charkuterier håller en ganska låg profil men de kommer framförallt fram i avslutet, som är långt. Väldigt god Côte-Rôtie!:cigarr:

2021 Delas Frères Crozes-Hermitage Domaine des Grands Chemins

Eftersom jag köpte många av denna väldigt billigt, så blev jag nyfiken på att kolla dagsformen.

Lätt och rödfruktig med något blommiga inslag. Förväntade mig framfusig ek, men icke. Den har en härlig munkänsla med läskande och lättdrucken karaktär. Gott! Men i en annan viktklass än Guigal.

Last edited:

StefanAkiko

Visa bifogad bild 35410
Casanova di Neri, Brunello di Montalcino, 2020

Kvällens vinnare för mig av vinerna i wine pairingen på Ekstedt. Dekanterades och serverades i Riedel Veritas Old World Syrah till enrisrökt rensadel med en djupt koncentrerad sås på rödbeta samt emulsion på fikonblad till. Ung Brunello som troligen mådde bra av luft. Syran och tanninerna var i balans med faten och i munnen fanns smak av körsbär och mörkare frukt som gifte sig perfekt med maten.
Utan fördömande noter, men var detta inte extremt primärt? Mest är jag nyfiken på hur du tror detta beter sig om 10-25 år. För någonstans där vill jag ploppa våra puteller.

Toppen