Gjorde min kära mor sällskap ikväll och passade på att begagna hennes - och min barndoms - kök. Veckans klipp i City Gross fiskdisk är havskattfilé till det facila priset 189 kr/kg. En fisk jag tycker är väldigt god, med sin fantastiska skaldjurssmak (eftersom de äter skaldjur). Hade samtidigt gått och tänkt ett tag på att smaka sig lite på Penfolds Bin 311 Chardonnay -22 som legat på rygg i 18 månader, så mot den bakgrunden fick detta serveras källarsvalt tillsammans med stekt havskattfilé med rostad färskpotatis och schalottenlök, på en spegel av vitvinssås (med Penfolds som bas), toppad med dill- och persiljeolja. Riktigt trevlig kombo för kvällen. Härlig djup doft i glaset av gula frukter, smöriga ektoner och en släng av honungsvax. Fint driv i fruktsyran som mötte maten med behaglig och jämn eftersmak men inte lika mkt power som doften gav sken av. Smak av gula frukter, typ gula äpplen, mango o galiamelon och bara lättare ekvibbar. Vinet hade kanske kommit ännu mer till sin rätt om man hade bytt ut potatis och vitvinssåsen till någon form av machesallad med mangodressing eller liknande. Får bli till nästa, och därmed sista, flaskan av den här rackarn.