Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

Vic

Medlem
IMG_4851.jpeg

Andra gången jag köper biff med kappa från Australien över Coops manuella disk. Riktigt mycket fett o busenkelt att tillaga efter lite masserande i salt, perfekt för direkt grillning. Sist körde jag Ojai Syrah -19 till just det här, ikväll blev det en tinto fino i Protos 27’ -21. Gjorde ingen besviken, men måste säga att Ojai gjorde sig bättre till. Första gången jag drack Protos öht, en ny trevlig bekantskap! Han får komma tillbaka till en mustig gryta.

pinoten

Medlem
1743890922700.jpeg

Tian de courgette, ugnsbakad torskrygg och butter-lemon-sås. Frågade ChatGPT om tips på fisk och sås till tomat/zucchini/lök-gratängen och det blev en ganska bra kombo.

Parades ihop med Jean-Paul & Benoit Droin Chablis 1er Cru Montmains 2019. Vinet var relativt fylligt med citron, äpple, päron, honung, smör i smaknoterna. Bra syra och mineralitet. Passade ihop bra, kanske att man hade önskat ännu lite högre syra men det var gott tillsammans.

The Wall

Medlem
Vit sparris med citronhollandaise, regnbågsrom (missade att köpa forellrom) samt gräslök.
IMG_8677.jpeg

En mun 2023 Leitz Magic Mountain fick ackompanjera sparrisen. Egentligen vill jag ha något vassare, men dels hade jag inget kylt och dels vankas det hämtning av dotter som kommer hem från USM senare ikväll.

Waruda

Medlem
Jag vill påstå att forellrom är gravt underskattad (regnbågsrom har jag ingen uppfattning om). Mer karaktär än löjrom, och skyhögt bättre prestanda för priset.
Men visst, löjrom är ju inte heller så dumt när jag tänker efter …

Vic

Medlem
Kvällens föråkare blev en Bruschetta, rikligt med burratta ovanpå.
IMG_5442.jpeg

Frysen full med fisk från Norgefisket häromveckan så det blev att plocka fram lite bättre torskrygg till varmrätten. Serverade han på en bädd med dill-,persilje- och vitlöksslungad pak choi i panna med rostade sesamfrön, med ett täcke ovanpå av brynt ponzusmör- och ramslöksmajonnäs. Päronen är egentligen överflödiga men barnen måste också mättas. Lagret med saltrostade marconamandlar gick visst åt helt under fiskeresan så saknade lite crunch o sälta till anrättningen.
IMG_5446.jpeg

I glaset till båda rätterna Cape of Good Hope, Chenin Blanc -23 (Swartland, Sydafrika). Tomaterna för tog över lite av den goda smaken under förrätten, men den kom bättre till sin rätt med fisken. Krispig, fruktig och välbalanserad tyckte jag.

Mexikanaren

Medlem
Vit sparris med citronhollandaise, regnbågsrom (missade att köpa forellrom) samt gräslök.
Visa bifogad bild 34377
En mun 2023 Leitz Magic Mountain fick ackompanjera sparrisen. Egentligen vill jag ha något vassare, men dels hade jag inget kylt och dels vankas det hämtning av dotter som kommer hem från USM senare ikväll.
Jag vill påstå att forellrom är gravt underskattad (regnbågsrom har jag ingen uppfattning om). Mer karaktär än löjrom, och skyhögt bättre prestanda för priset.
Men visst, löjrom är ju inte heller så dumt när jag tänker efter …

Måste då fråga vart ni brukar handla forellrom för någonstans? Något som brukar finnas i butiker eller beställer ni online?
Kan inte minnas att jag någonsin sett det i butik och blev intresserad med tanke på era kommentarer!

The Wall

Medlem
Måste då fråga vart ni brukar handla forellrom för någonstans? Något som brukar finnas i butiker eller beställer ni online?
Kan inte minnas att jag någonsin sett det i butik och blev intresserad med tanke på era kommentarer!
Förutom i hallarna i Stockholm brukar forellrom även finnas på större (typ Maxi)/välsorterade (typ Supermarket med ambitioner i "finare" områden) Ica-butiker i Stockholmsområdet.

Mexikanaren

Medlem
Förutom i hallarna i Stockholm brukar forellrom även finnas på större (typ Maxi)/välsorterade (typ Supermarket med ambitioner i "finare" områden) Ica-butiker i Stockholmsområdet.
Får kolla in det nästa gång jag är på Maxi. Lokala butiken i ett OK område är dock en hemköp så antagligen därför de inte har något som sticker ut speciellt.

Men tack för tipset oavsett, blir dags att leta nu!

Per Stade

Lege artis
Visa bifogad bild 34377
Vi älskar också vit sparris.
Men nu kommer jag med något som Gud förbjude.
Att köpa färdiglagad sås på burk.
För några veckor sedan var jag lat och begick en dödssynd.
IMG_1390.jpeg

Jag köpte färdig hollandaisesås på burk.
Med smak av brynt smör.
Inte hittar jag ett spår av smör i innehållsdeklarationen.
Och smaken var fruktansvärd.
Som tur var tog jag en tesked och provade innan så det var bara att kasta burken.
Hustrun gör en fantastiskt god sås på créme fraiche, citonzest, saften från citronen och en nypa salt.
Enligt min enkla smak mycket fräschare än konventionell hollandaise.

Så kvällen var räddad.

Toppen