Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

tobbe81

Medlem
Grand cru tisdag här hemma
IMG_20190604_174117_996.jpg

IMG_20190604_200913_677.jpg
 

tobbe81

Medlem
Hur var le Clos d'un Jour?
vinet är lent som tempurerat smör med smak utav blåbär vildhallon och övermogna jordgubbar med en behaglig örtig beska på slutet tanninerna finns där i bakgrunden som en lätt fjäder i binder ihop allt i harmoni. Detta är min första flaska malbec så jag har inga riktiga preferenser att jämnför med utan skrev ner detta när jag prövade ett glas efter maten var uppäten. Får lite dolcetto vibbar utav denna faktiskt.
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Bakstål i vanlig ugn. Sätter pizzastålet högst upp, kör maxtemp (275 °C på min ugn) varmluft i ca en timme följt av grillelementen på max i en halvtimme och sen in med pizzan. Ca 4,5 minut i ugnen för ovan resultat.
Du får väldigt snygg och luftig crust. Hur gör du din deg?
 

Johan L

Medlem
Du får väldigt snygg och luftig crust. Hur gör du din deg?

Tack! Jag följer detta recept som jag fått av Mikael Göransson.

Till fyra pizzor:
625 g proteinrikt mjöl (jag har hittills fått bäst resultat med ett tipo 00, men använd annars vetemjöl special eller manitoba cream)
450 g kallt vatten
45 g olivolja
12 g jäst
Ca 2 g jäst (man behöver inte plocka fram knarkvågen och väga på decimalen)

Börja kvällen innan pizzorna ska göras. Lös upp jäst i lite vatten, fyll på med resten av vattnet och oljan, rör ut saltet och rör till sist ner mjölet. Rör om tills det är en slät, klumpfri deg, någon knådning behövs inte. Täck över med bakhandduk och låt stå framme över natten (8-12 h). På morgonen viker man degen med slickepott några gånger i bunken innan man plastar över bunken och ställer in i kylen över dagen.

Ungefär 2 h innan pizzorna ska bakas, dvs samtidigt som man slår på ugnen för att börja värma upp pizzastålet, tar man fram degen ur kylen. Stjälp upp på väl mjölad bakyta. Dela i fyra bitar och rundriv. Låt ligga framme tills det är dags att baka ut. Jobba sen med fingrarna och tryck ut från mitten, försök att inte bearbeta degen så mycket utan bevara så mycket av gasbubblorna som möjligt. Är man ovan tar det lätt några gångar innan man får in snitsen. Lägg över på väl mjölad pizzaspade, lägg på toppings och skjutsa över på stålet i ugnen.

Det går bra att låta degen kalljäsa längre efter att man rundrivit portionsbollarna. Upp till tre dygn till ska gå bra, jag tycker dock att degen blir lite svårare att jobba med om den får fortsätta kalljäsa. Lägg i sådana fall varje degboll i en oljad behållare av lagom storlek, halvlitersburkar för turkisk/grekisk yoghurt tycker jag funkar bra. Ska även gå bra att frysa in om man vill spara längre.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tack! Jag följer detta recept som jag fått av Mikael Göransson.

Till fyra pizzor:
625 g proteinrikt mjöl (jag har hittills fått bäst resultat med ett tipo 00, men använd annars vetemjöl special eller manitoba cream)
450 g kallt vatten
45 g olivolja
12 g jäst
Ca 2 g jäst (man behöver inte plocka fram knarkvågen och väga på decimalen)

Börja kvällen innan pizzorna ska göras. Lös upp jäst i lite vatten, fyll på med resten av vattnet och oljan, rör ut saltet och rör till sist ner mjölet. Rör om tills det är en slät, klumpfri deg, någon knådning behövs inte. Täck över med bakhandduk och låt stå framme över natten (8-12 h). På morgonen viker man degen med slickepott några gånger i bunken innan man plastar över bunken och ställer in i kylen över dagen.

Ungefär 2 h innan pizzorna ska bakas, dvs samtidigt som man slår på ugnen för att börja värma upp pizzastålet, tar man fram degen ur kylen. Stjälp upp på väl mjölad bakyta. Dela i fyra bitar och rundriv. Låt ligga framme tills det är dags att baka ut. Jobba sen med fingrarna och tryck ut från mitten, försök att inte bearbeta degen så mycket utan bevara så mycket av gasbubblorna som möjligt. Är man ovan tar det lätt några gångar innan man får in snitsen. Lägg över på väl mjölad pizzaspade, lägg på toppings och skjutsa över på stålet i ugnen.

Det går bra att låta degen kalljäsa längre efter att man rundrivit portionsbollarna. Upp till tre dygn till ska gå bra, jag tycker dock att degen blir lite svårare att jobba med om den får fortsätta kalljäsa. Lägg i sådana fall varje degboll i en oljad behållare av lagom storlek, halvlitersburkar för turkisk/grekisk yoghurt tycker jag funkar bra. Ska även gå bra att frysa in om man vill spara längre.

Det är de här inläggen som gör sig bäst som artiklar! Alla borde baka sin egen pizza ser det ut som. :)
 

IsKr

Medlem
Idag blev det familjens reninnanlår med potatispure, jordärtskockscreme, svamp(kantarell, sandsopp, champinjon), spetskål och rårörda lingon. I glaset Yann Chave croz-hermitage 2016. Väldigt gott till maten, lite mindre kul i egen majestät.
 

Attachments

  • 20190907_175421.jpg
    20190907_175421.jpg
    43,1 KB · Visningar: 227

Per Stade

Lege artis
Det var värt att köra 50 mil för att få laga mat med Fredrik Eriksson på Accademia di Luca.
https://medelhavsskolan.se/accademia-di-luca/
Här har han förberett havskräftor, som jag hade med mig från Kosterhavet.
ED3F0FC2-75B2-46E1-A135-94357E1AE2FA.jpeg


Det sägs att man inte skall träffa sina idoler.
Bilden man gjort sig av dem överensstämmer inte med verkligheten.
Men Fredrik Eriksson var precis den person jag sett laga mat på TV.
En mycket sympatisk man med en jordnära inställning till matlagning.
Okomplicerat var ett ord som han gärna använder.
 
Toppen