Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

Daniel A

Administratör
Ni är bra på estetiskt tilltalande mat i den här tråden. För att balansera det hela så lägger jag upp den här: dagsfärska, kokta torskhuvuden. Fantastiskt gott!
DSC_0972.JPG
 

tobbe81

Medlem
Gårdagens middag egenfångad långa från vesterålen inlindad i blancherad ramslök och sedan smält lardo broccolipure asien inspererad marinerade och halstrade blacktiger prawns panko friterade ostron varmpicklad gurka smaksatt med dill egen gjord och uppsmörad hummerbuljong och keta caviar som garnityr.
20190414_220211.jpg

IMG_20190413_204637_317.jpg
 

Per Stade

Lege artis
Vår lokala fiskhandlare hade fantastiskt fin havskatt, så ikväll blev det smörstekt katt med puré på jordärtskocka och mandelpotatis.
Skyn gjordes på lite Pinot Noir från Tasmanien, inspirerad av de fenomenala luncherna jag ätit den här veckan på mitt stamställe Park.
Till den en av Patrick Piuzes ”enklare” viner, 2015 Chablis La Grande Vallée.
Diskret doft av, tro det eller ej, lagrad champagne!
Lite nougat och en antydan av ek.
Även smaken var diskret, mjuk och fin syra och diskret ek.

08B901FC-BB2A-4EED-A859-E87F411F56FF.jpeg
 

n_micke

Medlem
Vår lokala fiskhandlare hade fantastiskt fin havskatt, så ikväll blev det smörstekt katt med puré på jordärtskocka och mandelpotatis.
Skyn gjordes på lite Pinot Noir från Tasmanien, inspirerad av de fenomenala luncherna jag ätit den här veckan på mitt stamställe Park.
Till den en av Patrick Piuzes ”enklare” viner, 2015 Chablis La Grande Vallée.
Diskret doft av, tro det eller ej, lagrad champagne!
Lite nougat och en antydan av ek.
Även smaken var diskret, mjuk och fin syra och diskret ek.

Visa bifogad bild 16846

Och jag som kände mig flådig med frukosten bestående av lokala ägg från sambons kusin (inte kusinen som värpt dem utan hans höns) samt lite kvarvarande rom dipsås och en sill romp på toppen :p Såg riktigt smarrigt ut!

Räkmacka och champagne till nattamat här.
 

Wineex

Gryningsräd
Leverantör
Låter spännande som lakritsnörd man är... Har du möjligtvis lite mer ingående recept? Strösslar du bara över lakritspulver?

Jepp, precis så... en vanlig vit risotto och sedan strösslat över med lakritspulver. Man får vara lite försiktig så att inte lakritsen tar över... är på jobb nu så kommer inte ihåg vilket pulver jag har hemma...
 

Wineex

Gryningsräd
Leverantör
Vår lokala fiskhandlare hade fantastiskt fin havskatt, så ikväll blev det smörstekt katt med puré på jordärtskocka och mandelpotatis.
Skyn gjordes på lite Pinot Noir från Tasmanien, inspirerad av de fenomenala luncherna jag ätit den här veckan på mitt stamställe Park.
Till den en av Patrick Piuzes ”enklare” viner, 2015 Chablis La Grande Vallée.
Diskret doft av, tro det eller ej, lagrad champagne!
Lite nougat och en antydan av ek.
Även smaken var diskret, mjuk och fin syra och diskret ek.

Visa bifogad bild 16846

Vilken Tasmanien-PN pratar vi om? Devil’s Corner...? Hade nämligen en Tasmanien-provning för några veckor sedan och detta var den enda jag lyckades få tag på..?
 

Wineex

Gryningsräd
Leverantör
Idag blev det kräftpasta: fond på kräftskal, scharlottenlök, morot, dillfrön, fänkål, vitlök, vitt vin samt skalen från kräftorna. Sås: bottenredning och sedan fonden, grädde och lite citronzest och citronsaft. I med den (knappt) färdiga tagliatellen i kolstålpannan, på med såsen, kräftstjärtar och så låta det gå i någon minut... toppad med champinoner (smör, sherry och salt) och grönsparris (stekt i smör...)

I glaset: Grechetto 2013 från Trappolini. Köpt på plats -13 för EUR9,50. Utvecklat vin, gyllende ton, fin frukt, bra kropp och en bra fyllighet. Lite lite syra för att perfekt matcha maten, men den gjorde sitt jobb....

BF86D622-0959-40D5-B743-D95A7EA60C75.jpeg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Idag blev det kräftpasta: fond på kräftskal, scharlottenlök, morot, dillfrön, fänkål, vitlök, vitt vin samt skalen från kräftorna. Sås: bottenredning och sedan fonden, grädde och lite citronzest och citronsaft. I med den (knappt) färdiga tagliatellen i kolstålpannan, på med såsen, kräftstjärtar och så låta det gå i någon minut... toppad med champinoner (smör, sherry och salt) och grönsparris (stekt i smör...)

I glaset: Grechetto 2013 från Trappolini. Köpt på plats -13 för EUR9,50. Utvecklat vin, gyllende ton, fin frukt, bra kropp och en bra fyllighet. Lite lite syra för att perfekt matcha maten, men den gjorde sitt jobb....

Visa bifogad bild 17082

Vilket hantverk! Blev riktigt sugen :)
 
Toppen