Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

I dag testar vi årets första klass 1 sparris från holland.
Egyptisk färsk potatis
Rödunga smörstekt
&feskhandlars vitvinsås. Till det en rieslin menger krug .E det inte maj ?
Kunde inte vänta!!
20190315_171154.jpg
 

fxr

Medlem
Jag måste säga att jag blir både inspirerad och ibland hungrig av att titta i denna tråden! Det är både trevligt och mer eller mindre jobbigt i mellanåt. :). Ni som livnär er i Restaurangbranchen och postar här får väldigt gärna skicka meddelande till mig med info/reklam om var ni jobbar/restauranger som är värda att besöka så dyker jag kanske upp vid tillfälle.
 

tobbe81

Medlem
Jag måste säga att jag blir både inspirerad och ibland hungrig av att titta i denna tråden! Det är både trevligt och mer eller mindre jobbigt i mellanåt. :). Ni som livnär er i Restaurangbranchen och postar här får väldigt gärna skicka meddelande till mig med info/reklam om var ni jobbar/restauranger som är värda att besöka så dyker jag kanske upp vid tillfälle.

Jag jobbar på operakällaren (Stockholm) dock inte i matsalen utan i bakfickan/operabaren. har du tur vid ditt besök så är det jag som jobbar då .
 

fxr

Medlem
mm.. Dina köttbitar ser mycket tilltalande ut. :). Haha. Senast jag var i dina krokar var inte direkt läge. Jag återkommer.
 

Foodcoma

Medlem
Mycket förberedelser och väntan denna lördagsmiddag urbenad lammbringa fylld med urtagen stark merguez chevre pistagenötter mynta. På lammbenen satte jag en fond smaksatt med senapsfrön som jag sedan använde till risotton

Wow. Ser grymt gott ut och känner mig tvungen att prova göra liknande. Hur tillagade du själva lammbringan, temperatur tid m.m.?
 

tobbe81

Medlem
Wow. Ser grymt gott ut och känner mig tvungen att prova göra liknande. Hur tillagade du själva lammbringan, temperatur tid m.m.?
körde den i ugnen i cirka 2,5h på 130 grader och öste den med smör och fettet som droppade ner i ugnsformen i var 30min. sedan lätt jag den svalna av och bli kall så att det går att skära fina skivor från rullen. Sedan så halstrade jag på lammbringan igen på högtemperatur för att få allt fettet att smälta och bli krispigt innan servering.
 

Pontus

Medlem
körde den i ugnen i cirka 2,5h på 130 grader och öste den med smör och fettet som droppade ner i ugnsformen i var 30min. sedan lätt jag den svalna av och bli kall så att det går att skära fina skivor från rullen. Sedan så halstrade jag på lammbringan igen på högtemperatur för att få allt fettet att smälta och bli krispigt innan servering.
Mmmmm :p
 

Foodcoma

Medlem
körde den i ugnen i cirka 2,5h på 130 grader och öste den med smör och fettet som droppade ner i ugnsformen i var 30min. sedan lätt jag den svalna av och bli kall så att det går att skära fina skivor från rullen. Sedan så halstrade jag på lammbringan igen på högtemperatur för att få allt fettet att smälta och bli krispigt innan servering.

Oj vad gott. Återkommer med resultat när jag fått tid att prova :)
 
20190406_180806.jpg
20190406_180513.jpg
färskpotatis, tysk sparris & baconlindad långarygg med skaldjur sås. Till det ett barnarov FDP 08
Men det funkade fantastiskt till maten.
Vinet! Hög syra svag vanilj lite tidig jordgubbe eller något rött syrligt bär. Kanske röda äpple eller nektarin.
Ligger länge på tungan. Så summa summarum var det kanon
 
Toppen