Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

matage

Medlem
Fantastiskt bra vin! Tror jag köpte 8 st när det begav sig, slut sedan länge!
Köpte på mig lite annat Roagna efter det men inget har levt upp till samma standard!
Har du druckit senare årgångar av Paje eller var det andra Roagna-viner?
Jag har fyra stycken Paje 2010 i kylarna och är sugen på att leta fler med tanke på hur min sista 03 presterade :)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Har du druckit senare årgångar av Paje eller var det andra Roagna-viner?
Jag har fyra stycken Paje 2010 i kylarna och är sugen på att leta fler med tanke på hur min sista 03 presterade :)
Har druckit Barolo Vigna Rionda 2004 & 2006 och Barbaresco Asili 2004 där speciellt årgång 2004 var i fin fas.
Runt tio år brukar Pajé åtminstone behöva för
Ja, 10 år eller mer känns rimligt för Roagnas old-school stil.
 

tobbe81

Medlem
Egenfångad långa från vesterålen saffrans gräddsås parmesanchips pillisar räkor vitlöksfrästa skogschampinjoner och lite albatryffel
IMG_20190111_213408_725.jpg
 

Waruda

Medlem
Pannbiff ... mm! Jag vill påstå att färsbiffar är rejält underskattade. Det finns helt andra möjligheter till smaksättning (även om pannbiff är ganska naturell) än när man kör rent kött.
 

Waruda

Medlem
Man kan ju blanda kryddor och annat _i_ färsen. Med t ex en biff är man mer begränsad till ytan av köttet. (Sen kan man förstås blanda biffen med annat i munnen, men det är en annan sak.)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Man kan ju blanda kryddor och annat _i_ färsen. Med t ex en biff är man mer begränsad till ytan av köttet. (Sen kan man förstås blanda biffen med annat i munnen, men det är en annan sak.)

Slarvigt inlägg av mig igår. Förstod att det var så du menade. Jag var mest nyfiken på om du hade något eget recept på pannbiffar som
stack ut från de klassiska, men inser nu med lite mer betänketid att man kan göra dom nästan hur man vill :D.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Dagens lunch här hemma Egenfångad torskrygg från vesterålen Lofoten 15sek saltblancerade sugersnaps och en riktig tajt hollandaise sås smaksatt med gräslök och på toppen 30g odlad störcaviar. Magic ihop tillsammans med en flaska Pierre Peters les chetillons 2010.
Låter snuskigt gott. En sak jag inte känner till är saltblancerad. Vad är det och hur gör man?
 

tobbe81

Medlem
Aldrig käkat kaviar från stör. Vad finns det på marknaden idag och spelar det någon roll vad man köper?
Finns i det flesta större saluhallarna och räkna med priser från 500kr för 30g men dessa lite dyrare köper jag bara när jag ska äta dem som en liten aptitretare. När jag använder störcaviar som topping i huvudrätter så köper jag den som finns på picard faktiskt som funkar för ändamålet och har en bra smak och konsistens
Screenshot_20190204-170111_Chrome.jpg
 
Toppen