Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

LarsW

Medlem
Gör du hembesök? ;)
Det händer... ;)

halv 8 hos mig finewines edition fyra forum medlemmar som känner varandra här ifrån men aldrig här träffats i verkligheten .
Hade vart hur kul som helst! :D

Deglaserar du pannan med griskinderna med lite sås innan serveringen också?
Nope, då kinderna har bubblat i fett några timmar får de bara typ 30 sekunder i het panna på vardera sidan för att krispa dem lite så hinner inte bygga upp något att deglasera. När jag gör vinsåsen däremot så deglaserar jag med rödvin såklart! :)
 

IsKr

Medlem
Det händer... ;)
Nope, då kinderna har bubblat i fett några timmar får de bara typ 30 sekunder i het panna på vardera sidan för att krispa dem lite så hinner inte bygga upp något att deglasera. När jag gör vinsåsen däremot så deglaserar jag med rödvin såklart! :)

Jag menade glasera. Blev fel i första meningen. När jag har serverat kinder så brukar jag mata på med nån/några matskedar med sås så kinderna får en koncentrerad och klibbig/limmig yta.
 

LarsW

Medlem
Jag menade glasera. Blev fel i första meningen. När jag har serverat kinder så brukar jag mata på med nån/några matskedar med sås så kinderna får en koncentrerad och klibbig/limmig yta.
Aha, blir nej på glasera också. :) Ibland gör jag som du men igår ville jag inte mixtra så mycket med smaken på kinderna. Behövde inte ens stekfett då de var impregnerade med andflott! :D
 

IsKr

Medlem
Aha, blir nej på glasera också. :) Ibland gör jag som du men igår ville jag inte mixtra så mycket med smaken på kinderna. Behövde inte ens stekfett då de var impregnerade med andflott! :D

Då förstår jag. Det var ju väldigt fina kinder och att tillaga i ankfett kan ju bara sluta i triumf.
 

tobbe81

Medlem
Enkel lördagsmiddag grillad hälleflundra vitlöksfräst svartkål kalixlöjrom och en Cream double smaksatt med saffran
IMG_20181020_201023_317.jpg
 

LarsW

Medlem
Vilken bourgogne månde det vara då?
Denna
:)
2010 Louis Jadot Beaune 1er Cru Boucherottes Domaine des Héritiers
Från ett nyligt små partier släpp, glömt vilket...
Doft med både jordgubbar och röda vinbär, frukten är sval och behaglig, det finns nån örtkrydda...tror det är salvia och lurande i bakgrunden är det lite apelsinskal. Hittar inga träslag i doften.
Smaken är mycket knuten och diskret de första timmarna och domineras av tanniner. Men efter 5-6 timmar och dekantering börjar det hända saker. Svala jordgubbar med ek och mer salvia. Blött hö och svamp! Rulltobak och några 3-tums spikar i eftersmaken. Ingen antydan till sötma som kan vara irriterande bland PN's i mitt tycker. Detta är elegant och har nog potential att bli ännu bättre. Idag mycket trevligt och en solid 90a i poäng!
Visa bifogad bild 14531
 

Foodcoma

Medlem
Lördagsmiddag Smörstekt och egenfångad långa igen ikväll med pumpapure picklad gulbeta råhyvlad pumpa kantareller laxrom och den sista stänket utav gårdagens hummerbisq. Höstfärger när den smakar som bäst. Visa bifogad bild 14772

Låter supergott!
Igår blev det anka med pumpapure, grönpepparsås, karamelliserad lök, trattisar och potatisros. Till det serverades två olika viner, coudolet de Beacastel från 2012 och kumpf et Meyer Pinot. Funkade bra
 

Attachments

  • IMG_20181103_101503_128.jpg
    IMG_20181103_101503_128.jpg
    80,6 KB · Visningar: 124
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Alla som har barn vet att plockmat enligt "taco"-konceptet alltid går hem och så läge man får plocka sin egen mat och rulla in den i någon form av skal är allting frid och fröjd.

Ett återkommande tema hos oss är färska vårrullar vilket är något som jag skulle kunna äta nästan varje dag utan att tröttna på.
Lägg därtill att det går snabbt och genererar väldigt lite disk samt innehåller
få moment av matlagning förutom att hacka upp diverse tillbehör och eventuellt steka lite ost.

-En balja med vatten mitt på bordet som man slänger sitt "rispapper" i för att mjuka upp det i 10-15 sekunder sen är det bara att ladda rullen med det man gillar och vika ihop.

På bordet skålar med diverse skuret och hackat i lämplig storlek för att passa i en rulle.

Hos oss hittar man ofta:

-Finstavad; gurka, morot, salladslök
-Hackad Koriander
-Tunnskuren gulbeta
-Avocado
-Groddar av något slag
För trevligt krisp och krunch; hackade cashewnötter

Sen är det bara välja sitt protein;

-Brukar ha salmalax och/eller strimlad kallrökt lax samt räkor. Handskalade när man orkar med ibland dansar burkräkorna på bordet.

Sedan min personliga favorit, ganska tunnskuren Halloumi som stekts riktigt krispig i smör.
-Så jäkla gott i vårrullar att man får en tår i ögat.

Varianter på kyckling har även förekommit men blivit bortröstat för då de andra tillbehören varit mer populära men välkommen att prova.

-Sedan det absolut viktigaste; nämligen såsen
Jag blandar japansk soja och risvinäger och slänger i rejält med hackad chilli och vitlök och avslutar med pressad lime. Såsen ska ha bra sting och rejält med både sälta och syra. -Smaka av tills du gillar det.

Fräscht och lättlagat som kan varieras i oändlighet, sjukt bra vardagsmat och lika väl som omåttligt populärt när man bjuder hem folk.

Vad dricker man till detta då?
Självklart 2016 Paré Canavese Nebbiolo
-Allt du vill ha i ung Nebbiolo utan jobbigt tjuriga tanniner och baktunga fat, fjäderlätt men samtidigt med en välsvarvad kropp och härligt längd.
Man kan tänka sig att det är saft för att man vill dricka det i djupa klunkar men ändå inte helt då det bjuder på både struktur och tanniner i precis perfekta proportioner.
Eller för att uttrycka mig på ett sätt så forumet förstår, ett jäkla bra pizzavin.


20181115_171559.jpg
 
Toppen