Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

sunqan

Vinös
Ingen aning men personligen tycker jag nog det blir ett snyggare och modernare upplägg om man kan ta lite kött och tillbehör, och sen kanske ta om om man vill ha mer, istället för att smacka upp en hel köttbit över precis hela tallriken.
nu får jag inte riktigt intrycket av att det är tanken bakom fotona här i tråden.
fast man behöver ju inte laga till 400g kött per person heller... jag är av den gamla skolan som tycker att tom 200g rent kött kan vara lite mycket :)

nackdelen med att skära köttet i mindre bitar är väl annars att det kallnar snabbare.
 

sunqan

Vinös
nu en lite mer allvarlig fråga till sousvidarna och reverseseararna - funkar det att köra den kombinationen på fisk också? gissar att mager fisk som torsk kan vara knepig, men feta fiskar?
eller är det bara slöseri med tid, dvs det blir ingen skillnad mot vanlig stekning?
 

LarsW

Medlem
nu en lite mer allvarlig fråga till sousvidarna och reverseseararna - funkar det att köra den kombinationen på fisk också? gissar att mager fisk som torsk kan vara knepig, men feta fiskar?
eller är det bara slöseri med tid, dvs det blir ingen skillnad mot vanlig stekning?
Brukar aldrig steka fisken efter den gått i Sous Vide.
Så det blir mer en variant av ångad/kokt/ungsbakad fisk. Och den blir mycket bättre tycker jag. Perfekt rakt genom och man kan addera vilken smak man vill i påsen.

Tror det blir knepigt med lax då en kommer ur Sous Viden färdig och väldigt lätt faller i bitar om man inte är försiktig så att lägga den i en panna är att utmana ödet. Bättre då att steka skinnet för sig om man vill ha lite crispy ting till firren.
 

john b

Medlem
Brukar aldrig steka fisken efter den gått i Sous Vide.
Så det blir mer en variant av ångad/kokt/ungsbakad fisk. Och den blir mycket bättre tycker jag. Perfekt rakt genom och man kan addera vilken smak man vill i påsen.

Tror det blir knepigt med lax då en kommer ur Sous Viden färdig och väldigt lätt faller i bitar om man inte är försiktig så att lägga den i en panna är att utmana ödet. Bättre då att steka skinnet för sig om man vill ha lite crispy ting till firren.

Håller med om svårt att steka fisk efter sous vide. Jag har gjort några väldigt misslyckade försök. Enstaka gång har det iofs blivit jättebra att steka just lax på skinnsida efter SV.

Om jag vill få yta på fisk post SV numera kör jag en sådan här:
61F32Ld+5vL._SL1500_.jpg
 

jrick

Medlem
Då har jag en sous-viderelaterad fråga - funkar det med en sån stav som man kan köpa på typ Kjell & Co och en kastrull eller måste man ha någon mer avancerad pryl. Vad för ”påsar” använder man förresten tillsammans med en sån stav?
 

LarsW

Medlem
Då har jag en sous-viderelaterad fråga - funkar det med en sån stav som man kan köpa på typ Kjell & Co och en kastrull eller måste man ha någon mer avancerad pryl. Vad för ”påsar” använder man förresten tillsammans med en sån stav?
Det räcker om du inte tänker göra några avancerade eller riktiga långkok. Sen är det som det mesta att högre kvalitet kostar oftast mer. Men en kastrull duger långt, använder oftast det själv med min Anova.
Ska man inte koka väldigt länge räcker Zip-Lock påsar långt. Men vill man göra griskinder, spareribs eller annat som ska vara i vattenbadet bortåt ett dygn eller mer är nog såna vacumpåsar avsedda för Sous-vide att föredra. men då måste du också ha en vacumpump till påsarna... och nu är det risk att det börjar dra iväg prismässigt...:rolleyes:
 
Last edited:

john b

Medlem
Vart har du fått tag på eldkastaren? :D

Hehe, detta är motsatsen till eldkastare. Den tar en brännare och diffuserar lågan till glödande yta istället. Skitbra.
Här t ex: https://www.amazon.com/Searzall-Torch-Attachment-Small-Stainless/dp/B00L2P0KNO

Sätts med fördel på en sådan här: https://www.amazon.com/Bernzomatic-TS8000-Intensity-Trigger-Start/dp/B0019CQL60

Sedan kan du starta denna i hallen när dina gäster anländer, så att de vet att du menar business:

1*hEaX8laRrguEvf55xQ4ypg.jpeg


Viktigt att se allvarlig ut när man leker me... använder eld i köket.

55-55935-searzall2-1430157990.jpg
 

Thirsty

Smygnykterist
Hehe, detta är motsatsen till eldkastare. Den tar en brännare och diffuserar lågan till glödande yta istället. Skitbra.
Här t ex: https://www.amazon.com/Searzall-Torch-Attachment-Small-Stainless/dp/B00L2P0KNO

Sätts med fördel på en sådan här: https://www.amazon.com/Bernzomatic-TS8000-Intensity-Trigger-Start/dp/B0019CQL60

Sedan kan du starta denna i hallen när dina gäster anländer, så att de vet att du menar business:

1*hEaX8laRrguEvf55xQ4ypg.jpeg


Viktigt att se allvarlig ut när man leker me... använder eld i köket.

55-55935-searzall2-1430157990.jpg
Åh, har velat ha en sådan jag såg Sousvide everything första gången. Finns nu även hos Kitchenlab, om än lite dyrare.
 
Det räcker om du inte tänker göra några avancerade eller riktiga långkok. Sen är det som det mesta att högre kvalitet kostar oftast mer. Men en kastrull duger långt, använder oftast det själv med min Anova.
Ska man inte koka väldigt länge räcker Zip-Lock påsar långt. Men vill man göra griskinder, spareribs eller annat som ska vara i vattenbadet bortåt ett dygn eller mer är nog såna vacumpåsar avsedda för Sous-vide att föredra. men då måste du också ha en vacumpump till påsarna... och nu är det risk att det börjar dra iväg prismässigt...:rolleyes:
Jag kör anova och toppits zip lock. Funkar bra men börjar bli sugen på en vakuummaskin. Dock, 8-10h har inte varit problem i ziplock
 

LarsW

Medlem
Hehe, detta är motsatsen till eldkastare. Den tar en brännare och diffuserar lågan till glödande yta istället. Skitbra.
Här t ex: https://www.amazon.com/Searzall-Torch-Attachment-Small-Stainless/dp/B00L2P0KNO

Sätts med fördel på en sådan här: https://www.amazon.com/Bernzomatic-TS8000-Intensity-Trigger-Start/dp/B0019CQL60

Vad har du för gasflaska till de där? Måste man ha nån adapter? Blev ju jäkligt sugen då jag som Thirsty också kollat lite för mycket på Sous Vide Everthing...
 

john b

Medlem
Vad har du för gasflaska till de där? Måste man ha nån adapter? Blev ju jäkligt sugen då jag som Thirsty också kollat lite för mycket på Sous Vide Everthing...

Man kan köpa amerikanskt vänstergängad gas i Sverige, så slipper man adapter.

Screenshot_20180829-074510_Chrome.jpg


Den här köper jag på toolab i högsbo industriområde
 

LarsW

Medlem
  • Like
Reactions: fxr
Toppen