Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Första riktiga vårdagen och grillen skall invigas med det finaste Stockholm kan erbjuda. Premiärbesök på AG´s kötthandel och j-r vilken trevlig butik för köttnörden. Blev en Porterhouse från en småländsk ko. Först till 50 grader i 90-graders ugn och sen eldas på grillen:p:p
Innan dess dock ett par färska argentinska rödräkor:p
IMG_2202 2.JPG
IMG_2206.JPG
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Med en flickvän som inte äter kött och med ett försök från min sida att bara äta kött av riktigt bra kvalitet och där jag vet var det kommer från så blev gårdagens solomiddag en chilensk wagyu från Erikssons Köttbod. Jag har helt tagit @tobbe81 s metod och kört den i ugn till 45 grader och sen searat i glödhet panna. Ljuset i bilden ger inte riktigt köttet rättvisa.. Magiskt gott blev det dock!

IMG_20180520_182859.jpg
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
300g underbar entrecôte! Har inte använt min sous vide till kött på oerhört länge så körde den på 48° i 1.5 timme, sen en snabb sear i glödhet panna! Resultatet blev fenomenalt och tillsammans med en sallad och lite buffelmozarella är kvällen gjord! Nästan iaf.. det behövs några fler mål från Spanien nu bara..!

6h2fyya.jpg

Vin till köttet, stallig med något för lätt Medoc!
wt9FfD9.jpg
 

LarsW

Medlem
Har snöat in lite på att laga kinder på olika sätt sista tiden. Är ju en så kul köttdetalj även om det var ett litet tag sen den var hipp på allvar.
Några veckor sen körde jag 2kg griskinder i min sous-vide, 18 timmar på 63 grader. Kryddade med salt, peppar och mängder med salvia. Sen fick de svalna och torka nån timme innan de landade på kolgrillen några minuter på varje sida. Succé på grillfesten, lätt rosa och saftiga med massa smak!

Igår var det dag igen, men denna gång med spädgriskinder som jag aldrig använt tidigare...
Ligger kinder från 14 griskultingar på tallriken (korken med för storleksreferens)
20180629_165002.jpg



Till detta klassiska grönsaker och örtkryddor...
20180629_170809.jpg


Ock minichampinjoner...
20180629_170903.jpg


Och några fläskben för att ge smak till buljongen.
20180629_173111.jpg


Stekdags!
20180629_171402.jpg

20180629_171440.jpg

20180629_173712.jpg

Fin patina att koka ur sen...

En flaska riesling i grytan när jag blandat ihop allt.
GUC0OCQiQaqCEKPi75FqVw_375x500.jpg



thumbnail_20180629_172703.jpg


Sen glömde jag helt bort att föreviga den färdiga rätten :oops: men hade lite grädde i såsen och serverade den till ångad nypotatis och drack en väldigt trevlig Trimbach till.

Så hur blev det... ja spädgriskinder är väldigt milda i smaken. Jag misstänkte detta och inkluderade inga starka smaker bland tillbehören men ändå försvann de nästan lite. Jättemöra och saftiga och med en god smak. Men få fundera lite mer på hur de ska klara att spela huvudrollen i en rätt.
 
Last edited:

john b

Medlem
Har snöat in lite på att laga kinder på olika sätt sista tiden. Är ju en så kul köttdetalj även om det var ett litet tag sen den var hipp på allvar.
Några veckor sen körde jag 2kg griskinder i min sous-vide, 18 timmar på 63 grader. Kryddade med salt, peppar och mängder med salvia. Sen fick de svalna och torka nån timme innan de landade på kolgrillen några minuter på varje sida. Succé på grillfesten, lätt rosa och saftiga med massa smak!

Igår var det dag igen, men denna gång med spädgriskinder som jag aldrig använt tidigare...
Ligger kinder från 14 griskultingar på tallriken (korken med för storleksreferens)
Visa bifogad bild 13556


Till detta klassiska grönsaker och örtkryddor...
Visa bifogad bild 13557

Ock minichampinjoner...
Visa bifogad bild 13558

Och några fläskben för att ge smak till buljongen.
Visa bifogad bild 13559

Stekdags!
Visa bifogad bild 13560
Visa bifogad bild 13561
Visa bifogad bild 13562
Fin patina att koka ur sen...

En flaska riesling i grytan när jag blandat ihop allt.
Visa bifogad bild 13563


Visa bifogad bild 13564

Sen glömde jag helt bort att föreviga den färdiga rätten :oops: men hade lite grädde i såsen och serverade den till ångad nypotatis och drack en väldigt trevlig Trimbach till.

Så hur blev det... ja spädgriskinder är väldigt milda i smaken. Jag misstänkte detta och inkluderade inga starka smaker bland tillbehören men ändå försvann de nästan lite. Jättemöra och saftiga och med en god smak. Men få fundera lite mer på hur de ska klara att spela huvudrollen i en rätt.

Ser riktigt fint ut.
Kul att se en annan hemmakock med 32cm debuyer. Bästa stekpannan!

Sous vide griskind ska jag prova. Verkar kul att grilla!
 

LarsW

Medlem
Griskinder del 2!
Nu med vuxna kinder!
Hyffsat lika grundingredienser som förra helgen men med rött vin och passerade tomater för att göra en trevlig pastasås.
Som förra gången med lite extra fläskben för att ge smak.
Rotfrukterna är mest avskär från de trimmade rotfrukterna som ska i den den färdiga såsen.
20180708_161941.jpg


Steka upp en fin grund till såsen.
20180708_162054.jpg


Blanda rubbet, sjud 2 timmar, separera, koka ner buljongen, addera trimmade grönsaker, tomat och kinder, sjud en timme till.
thumbnail_20180707_162248.jpg


Trimmade grönsaker o rotfrukter... och svamp så klart!
20180708_162246.jpg


Pasta! När man börjat göra sin egen är det svårt att gå tillbaka...
20180708_162411.jpg


Kom ihåg att plåta den färdiga rätten denna gång... men jag raderade bilden som skulle vart uppe till höger utan såsfläckarna på tallriken... jaja, var ju bara en testmåltid så ingen stress... :p
20180708_162729.jpg

Mycket mer smak i vuxna kinder så får se om jag skaffar mer av spädgriskinderna.
Nästa gång blir det nog Iberico Pata-Negra kinder... det ser jag fram mot!:D
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Griskinder del 2!
Nu med vuxna kinder!
Hyffsat lika grundingredienser som förra helgen men med rött vin och passerade tomater för att göra en trevlig pastasås.
Som förra gången med lite extra fläskben för att ge smak.
Rotfrukterna är mest avskär från de trimmade rotfrukterna som ska i den den färdiga såsen.
Visa bifogad bild 13664

Steka upp en fin grund till såsen.
Visa bifogad bild 13665

Blanda, sjud 2 timmar, separera, koka ner buljongen, addera trimmade grönsaker, tomat och kinder, sjud en timme till.
Visa bifogad bild 13669

Trimmade grönsaker o rotfrukter... och svamp så klart!
Visa bifogad bild 13666

Pasta! När man börjat göra sin egen är det svårt att gå tillbaka...
Visa bifogad bild 13667

Kom ihåg att plåta den färdiga rätten denna gång... men jag raderade bilden som skulle vart uppe till höger utan såsfläckarna på tallriken... jaja, var ju bara en testmåltid så ingen stress... :p
Visa bifogad bild 13668
Mycket mer smak i vuxna kinder så får se om jag skaffar mer av spädgriskinderna.
Nästa gång blir det nog Iberico Pata-Negra kinder... det ser jag fram mot!:D

Mycket trevlig post :) Bra dokumentation och många bilder. I like!
Passar perfekt när jag ska strö lite salt i såren här hemma, min sambo är inte alls lika noggrann med sin mise en place.
Jag borde också göra min egen pasta.. måste ju bli tio gånger bättre!
 

LarsW

Medlem
Mycket trevlig post :) Bra dokumentation och många bilder. I like!
Passar perfekt när jag ska strö lite salt i såren här hemma, min sambo är inte alls lika noggrann med sin mise en place.
Jag borde också göra min egen pasta.. måste ju bli tio gånger bättre!
Tack!
Lyfte verkligen min matlagning när jag lärde mig mise en place på allvar.
Speciellt när man ska laga flera rätter till flera personer, då blir det jobbigt att hålla på och mäta upp och ansa mellan rätterna.
Sen ser det ju nästan lite proffsigt ut när man har gäster också. :D

...och ja. Pastan blir verkligen mycket bättre. Pröva gör lasagne med egna plattor och du är förlorad!
 
Last edited:
Söndag betyder pizza enligt veckomenyn! Idag med svamp, sparris och salccia. Alltid en höjdare och synnerligen bra mat med rödvin, idag med en flaska från ev Caviste låda, Domain de Marcoux 2015, väldigt trevligt! Mörka syrliga bär, en ton av salmiak mot slutet men trevlig och nästan klunkvänlig. Vi upplevde den bättre än 2014 som vi drack för någon månad sen och allt ackompanjerat av solig och fantastisk sommarkväll!
2BE460A0-420A-4B0F-BD38-BFB0BDF9AFFE.jpeg
 
Toppen