Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

Mattias Schyberg

Administratör
Stämmer bra det, det fiskas även siklöja kring norra västerbottenkusten, vilket är väldigt nära området för kalixlöjromsnamngivningsområdet. Den får inte kallas kalixlöjrom, men som tur är vet inte siklöjan om detta och smakar väldigt, om inte identiskt som sina fiskvänner lite längre norr ut. Den stora skillnaden är priset :)

I år har det, enligt mina fiskekontakter varit ett väldigt dåligt år för siklöjafisket, inte för att beståndet är lågt utan för den extrema mängd säl som finns i området. Ska dock tillägga att fiskare inte är objektiva när det gäller säl och dess påverkan på fisket.
Hur hittar man riktigt bra siklöjsrom som inte har etiketten kalixlöjrom? Är ju jäkligt sugen att testa!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Skriv en påminnelse i din kalender och hör av dig i september :)

Edit: tänkte inte riktigt på att det ska fraktas till Göteborg(?)
All fisk går faktiskt via Göteborg oavsett om det är fångat i Norrland, Dalarna, hjälmaren, Vättern eller vänern så går all färsk fisk till Göteborg där den styckas och sen skickas vidare ut i Sverige. Finns endast ett fåtal undantag tex Bergfalk o Eko-fisk som är i sthlm
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Det är oftast därför fisk o skaldjur är godast på västkusten, det som säljs som färsk fisk tex i sthlm är oftast nästan en vecka gammalt innan den kommer till fisk disken, tänkvärt för många, men ni som bor på bästkusten vet ju redan detta
 

Gurto

Medlem
Vad bör jag leta efter – siklöjsrom?

Rom från siklöja kallas alltid löjrom. Den vi köper till jobbet har angivet ursprung bottenviken. Alltså i samma kalla vatten som utanför Kalix men några mil ”fel” (om jag minns rätt rör det sig om vatten utanför Piteå).

Rom från sik (sikrom) ska inte heller förringas, speciellt uppifrån. Kan vara nog så gott. Lite större korn än löjrom.
 

J.Lidman

Medlem
All fisk går faktiskt via Göteborg oavsett om det är fångat i Norrland, Dalarna, hjälmaren, Vättern eller vänern så går all färsk fisk till Göteborg där den styckas och sen skickas vidare ut i Sverige. Finns endast ett fåtal undantag tex Bergfalk o Eko-fisk som är i sthlm

Så är det säkert för fisk man köper. Det jag menade med mitt inlägg var att @Mattias Schyberg skulle höra av sig vid nästa siklöjromperiod, men jag kom på att romen då skulle fraktas till Göteborg (om det nu var så att han bor där)
 

J.Lidman

Medlem
Rom från siklöja kallas alltid löjrom. Den vi köper till jobbet har angivet ursprung bottenviken. Alltså i samma kalla vatten som utanför Kalix men några mil ”fel” (om jag minns rätt rör det sig om vatten utanför Piteå).

Rom från sik (sikrom) ska inte heller förringas, speciellt uppifrån. Kan vara nog så gott. Lite större korn än löjrom.

Om vi nu ska vara korrekta, och de ska vi väl på detta forum och försöka att inte låta dryga :)
upload_2018-1-10_19-46-9.png


Då går gränsen för den skyddade ursprungsbeteckningen kalixlöjrom mellan Åbyälv(Punkt A) och Torneälv(Punkt B), de blå markeringarna på bilden. Siklöjrom från fångad siklöja märks precis som du säger, Ursprung bottenviken.
 

Attachments

  • upload_2018-1-10_19-42-26.png
    upload_2018-1-10_19-42-26.png
    432,8 KB · Visningar: 127

tobbe81

Medlem
Fredagsmiddag är nu serverad här hemma egenfångad hälleflundra från Å Lofoten med friterad skin,svartkåls pure, senapspicklad kålrabbi, saffransmarinerade å pankofriterade pilgrimsmusslor, friterad rödbeta, råriven champinjon, havskräfta naturell och ketacaviar på toppen.
IMG_20180119_201444_383.jpg
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Det är knappt man vågar posta efter @tobbe81 med hans fantastiska verk i köket, men jag gör ett försök att dela med mig!

Torskrygg sous vide (48 grader i 40 min) med knaperstekt pancetta och brynt smör tillsammans med svart trumpetsvamppulver! Och till det en improviserad grekisk sallad! Jag har tidigare ogillat att göra fisk med breda "flakes" i sous viden, men det här blev super! :)

izACltt.png
 
Toppen