Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

tobbe81

Medlem
Wagyuflapsteak burrata och tomatsallad.
IMG_20171003_201746_604.jpg
 

MagnusH70

Medlem
I helgen gick vår årliga hummerfest av stapeln
Vi började morgonen med att hämta upp beställda humrar, totalt 11st. Eftersom vi beställt blandade storlekar fick vi välja själva från gårdagens fångst, som visade sig vara mycket bra och stor. Vi försökte hitta trevliga exemplar runt 400 gram till 800 gram, så alla skulle bli nöjda. Priset var i år 600kr/kg.
Trots att vi letade efter mindre storlekar blev det totalt 8,8 kg hummer, som vi kunde hämta färdigkokta efter en halvtimme.
För de som har vägarna förbi Lysekil kan jag rekommendera vår fiskare: http://www.ll91.se/index.html

Innan lunchen hann vi med en kort tur i svampskogen.
IMG_20170930_124818.jpg


Den traditionsenliga lunchen intogs på restaurang Norra Hamnen 5, riktigt bra som vanligt. Länk: NH5

Middagen inleddes med svamptoast och bubbel i form av Fresnet-Juillet 1996 på magnum. Den var utvecklad, frukten hade dock veknat betydligt. Stor doft, fina svamptoner, helt OK. 90p
IMG_20171001_003853.jpg


Sedan var det dags för hummer!
IMG_20170930_193932.jpg

Som tillbehör hade vi brynt smör, vilket verkligen förhöjer smaken ytterligare och kompletterar perfekt med mogen chardonnay..
Till hummern blev det följande viner:
IMG_20171001_003902.jpg
Christmann Reiterpfad Hofstück GG 2015. Den var mycket ung, lite grov, men bra frukt och tydligt ursprung. 89p.
IMG_20171001_003918.jpg
Sigalas Santorini Assyrtiko 2016. Mycket ung, torr, balanserad. Blir bra om några år, ganska sluten. 90p.
IMG_20171001_003931.jpg
Brocard Chablis GC Les Clos 2010. Begynnande mognad, torr, fyllig. Komplex, mycket krita. 94p.
IMG_20171001_003943.jpg
Brocard Chablis GC Les Clos 2005. Bra mognad, lite svamp och grus i doften, mycket komplex. 92p.
IMG_20171001_003951.jpg
Trimbach Frederick Emile 2008. Petroleum, citron. Smakrik, kan ligga många år till. 94p.
IMG_20171001_004004.jpg
Bassermann-Jordan Grauer Burgunder S 2013. Torrt, lite apelsin, bivax och fläder. Ganska fyllig. 90p.
IMG_20171001_004012.jpg
Raats Old Vine Chenin Blanc 2016. Ung, bra frukt, grapefrukt, flinta. Smakrikt. 91p.
IMG_20171001_004021.jpg
Ojai Puerta del Mar 2015. Nötig, frisk. Balanserad fatkaraktär. 87p.
IMG_20171001_004029.jpg
Robert-Denogent Pouilly-Fuissé Les Carrons 2011. Begynnande mognad, mycket smakrik. Koncentrerad frukt, flinta, citron, liten ekton. 94p.
IMG_20171001_004035.jpg
Oakridge Barkala 2015. Ganska fatig, tropisk frukt, smör och flinta. Något låg syra. 89p.
 

matage

Medlem
Ser väldigt trevligt ut. Har du något nedtecknad recept tro både för Ankan och råbiffen eller är direkt från sinnet?
Nedtecknar från minnet i efterhand här :)

Bacon Dashi'n är snodd från David Chang
50g Konbu
250g rökigt bacon (bättre kvalitet = bättre dashi)
2 liter vatten

Skölj av Konbun och sjud den på ca 60 grader i 30 min
Fiska upp Konbun och släng den.
Hetta upp och precis innan den börjar koka tillsätter du allt bacon och dra kastrullen åt sidan
Låt dra i 30-40 min och sila av. Spara baconet!
Kyl och skimma bort fett.

Rendera ned baconfettet från baconbitarna du silat av och spara

Anka
Snitta och rendera ned en del av fettet
Vac'a med timjan, vitlök salt & peppar
Kör i 58C i 90 min

Ägg
Jag körde mina på 63,5 i 60 min, separerade ut gulan och lät den ligga i olivolja tills den behövdes.

Torka av och krispa upp ankan i ankfett och baconfettet du sparat
Värm Dashin och smaka av med soya, mirin-fu, sake och salt.
Finstrimla spetskål och stek hårt på hög värme och hårdstek svampen i smör

Arrange nicely in a bowl och häll dashin över :)


Råbiffen var bara lättgravad oxfile som jag handskar fint, blandade upp med lite fisksås och sesamolja samt toppade med miso-mayo och en droppe siracha-sås.


Ungefär så :)
 
Last edited:
Mysig men ytterst enkel hemmamiddag igår: snabbt grillad tonfiskfilé tillsammans med en bönsallad på markattans konserv [faktiskt helt ok givet senapsvinägretten som de fick bada i] med blandning av kidneybönor, vita bönor och kikärtor, samt gurka, selleri, färsk jalapeno, någon lyxig rosa löksort och fetaost, samt en tomatsallad på blandade heirloom tomater och något grönt med bara litet olivolja och salt på. Tonfiskarna marinerades i en blandning av soja, mirin, jalapeno, risvinäger. En del av marinaden fick bli koncentrerad dippsås att droppa över de färdiga stekarna. Mkt gott.

IMG_2935.JPG
IMG_0078.JPG

Till detta öppnades fantastiska Ultreia de Valtuille 2014, gjord på mencia huvudsakligen. Jag har inte varit lika förtjust i de mencia-baserade viner jag provat senaste åren trots all hype, men detta var riktigt riktigt bra. Mineralisk och rökig men med massor av komplexa och eleganta bär. Lång, syrlig och elegant i munnen. Finfint. 93 trendiga kallklimatspoäng.
 

J.Lidman

Medlem
Idag lagar vi tjälknöl på älg. Håller på att tömma frysen för att rymma älg 2017. Det blev obscena mängder tjälknöl, bild 1 ca 2kg. Bild 2 4-5kg

Kommer att serveras med rotfrukter i ugn och madierasås. Vinförslag nån??
 

Attachments

  • 15078346834841126874840.jpg
    15078346834841126874840.jpg
    50,6 KB · Visningar: 183
  • 1507834770118430762456.jpg
    1507834770118430762456.jpg
    70,6 KB · Visningar: 184
Idag lagar vi tjälknöl på älg. Håller på att tömma frysen för att rymma älg 2017. Det blev obscena mängder tjälknöl, bild 1 ca 2kg. Bild 2 4-5kg

Kommer att serveras med rotfrukter i ugn och madierasås. Vinförslag nån??
Lite osäker med såsen men en Cdp av det kryddiga hållet ploppade till i huven. Rotfrukter gör eg att man klarar ett lite kladdigare vin, men vilt kräver lite motstånd. Amarone kanske kan vara ett alternativ om man vill gå åt det hållet
 

Alpha

Medlem
Nedtecknar från minnet i efterhand här :)

Bacon Dashi'n är snodd från David Chang
50g Konbu
250g rökigt bacon (bättre kvalitet = bättre dashi)
2 liter vatten

Skölj av Konbun och sjud den på ca 60 grader i 30 min
Fiska upp Konbun och släng den.
Hetta upp och precis innan den börjar koka tillsätter du allt bacon och dra kastrullen åt sidan
Låt dra i 30-40 min och sila av. Spara baconet!
Kyl och skimma bort fett.

Rendera ned baconfettet från baconbitarna du silat av och spara

Anka
Snitta och rendera ned en del av fettet
Vac'a med timjan, vitlök salt & peppar
Kör i 58C i 90 min

Ägg
Jag körde mina på 63,5 i 60 min, separerade ut gulan och lät den ligga i olivolja tills den behövdes.

Torka av och krispa upp ankan i ankfett och baconfettet du sparat
Värm Dashin och smaka av med soya, mirin-fu, sake och salt.
Finstrimla spetskål och stek hårt på hög värme och hårdstek svampen i smör

Arrange nicely in a bowl och häll dashin över :)


Råbiffen var bara lättgravad oxfile som jag handskar fint, blandade upp med lite fisksås och sesamolja samt toppade med miso-mayo och en droppe siracha-sås.


Ungefär så :)

Wow, stort tack. Detta skall tillagas med rätt sällskap. Återigen, tack för den tid du lade på detta, uppskattas verkligen. :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag hörde nyligen talas om en typ av elvisp eller dylikt, dålig förklaring kanske, men som man stoppar ned i vatten, exempelvis i diskhon. Så vacumpackar man köttet i en påse och så håller "vispen" koll på vattnet så att det är i rätt temperatur, och även så at exempelvis köttet får rätt kärntemperatur. Sedan steker man på köttet i typ tre sekunder och har sig en perfekt köttbit.

Någon som vet vad denna metod heter och vad en sådan visp kostar?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag hörde nyligen talas om en typ av elvisp eller dylikt, dålig förklaring kanske, men som man stoppar ned i vatten, exempelvis i diskhon. Så vacumpackar man köttet i en påse och så håller "vispen" koll på vattnet så att det är i rätt temperatur, och även så at exempelvis köttet får rätt kärntemperatur. Sedan steker man på köttet i typ tre sekunder och har sig en perfekt köttbit.

Någon som vet vad denna metod heter och vad en sådan visp kostar?
Sous vide
https://sansaire.com/
 
Toppen