Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

tobbe81

Medlem
Entrecote från en 13 år gammal tjur med en vikt på över 500kg fick jag med mig som ett varuprov efter en trevlig A5-wagyu måndagslunch med en leverantör. Hur tjuren smakade jo mera som en flapsteak i både strukturen och i smaken än en entrecote
IMG_20171204_151010_606.jpg
IMG_20171206_201042_408.jpg
IMG_20171206_204207_839.jpg
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ja gissa vad jag lagar så här dagen före dopparedan? Självklart en massa julmat. Vi snackar köttbullar, ris à la Malta, mozartkulor, chokladfudge, knäck, kål i olika former, pepparrots och senapssill m.m. Imorgon blir det till att färdigställa ägghalvorna (hälften "klassiska" med räkor/rom, andra hälften blir deviled eggs). Avundjuk på @tobbe81's middag.
 

tobbe81

Medlem
Vi tar från start till slut då
Första punkten för dagen sätta hummerfond på irländskaskal som jag frös in och sparade från min födelsedag tidigare i månaden
IMG_20171230_134819_806.jpg
vad blev det tillslut utav detta då jo
Middagen är serverad smörstekt marulk skummig egengjord hummersås ostkexbro gjort på riven appenzeller (som rasade ihop) där vilade citrus och fänkålsdills marinerade blacktigerpraws och pilgrimsmusslor och sedan lite kalixlöjrom som utfyllnad.
IMG_20171230_205708_763.jpg
 

Attachments

  • IMG_20171230_134819_806.jpg
    IMG_20171230_134819_806.jpg
    133 KB · Visningar: 150

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Käkade fryst amerikansk löjrom som substitut till lunch idag. Funkisch, men inte mycket mer. Färsk fin kalixlöjrom är givetvis i en helt annan liga. Har lärt mig något idag, det var snålheten som motiverade mig!
Snart kanske du börjar inse skillnaden på kvalitet och pris även med vin? :ängel:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Snart kanske du börjar inse skillnaden på kvalitet och pris även med vin? :ängel:
Jag antar att det är din geniala humor vi ser prov på här? :D

Kvalitet kommer alltid att kosta, så även speciella etiketter. En trygg, kunnig och självständig individ skiljer lätt agnarna från vetet empiriskt, medan den som är osäker och naiv ofta känner behov av att dölja sin osäkerhet genom att försöka underminera sin omgivning och försvara sina fördomar.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jag antar att det är din geniala humor vi ser prov på här? :D

Kvalitet kommer alltid att kosta, så även speciella etiketter. En trygg, kunnig och självständig individ skiljer lätt agnarna från vetet empiriskt, medan den som är osäker och naiv ofta känner behov av att dölja sin osäkerhet genom att försöka underminera sin omgivning och försvara sina fördomar.
Skönt att vi båda är trygga individer jag föredrar Kalix löjja för att det är godare och du föredrar amerikansk för att det är prisvärt :ängel:
 

J.Lidman

Medlem
Om jag inte missförstått saken så fiskades årets siklöja i fem veckor med start ca 20 september. Den allra mesta löjromen dom säljs som färsk är upptinad. Den går utmärkt att frysa om.

Stämmer bra det, det fiskas även siklöja kring norra västerbottenkusten, vilket är väldigt nära området för kalixlöjromsnamngivningsområdet. Den får inte kallas kalixlöjrom, men som tur är vet inte siklöjan om detta och smakar väldigt, om inte identiskt som sina fiskvänner lite längre norr ut. Den stora skillnaden är priset :)

I år har det, enligt mina fiskekontakter varit ett väldigt dåligt år för siklöjafisket, inte för att beståndet är lågt utan för den extrema mängd säl som finns i området. Ska dock tillägga att fiskare inte är objektiva när det gäller säl och dess påverkan på fisket.
 
Toppen