Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Som komplement till månadens vin blev det idag den mest "exklusiva" rätt som jag någonsin har (kommer att?) laga: svamprisotto på enbart hela mandelriskor.
Små mandelriskor - har aldrig hittat sådana mängder tidigare:
Visa bifogad bild 10857
Riskorna i stekpannan:
Visa bifogad bild 10859
Slutresultat:
Visa bifogad bild 10860
En av de bästa matsvamparna - spänstig konsistens, subtil smak av mandel och havskräftor - också den som är klart enklast att rensa. Tyvärr dyker den bara upp vissa år - men då kan den komma i enorma mängder - är 2017 ett sådant år?

Jäklar, det var många riskor du hittat! Mandelriskan är ju väldigt omtyckt, men jag har nog bara hittat den en gång!
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Som komplement till månadens vin blev det idag den mest "exklusiva" rätt som jag någonsin har (kommer att?) laga: svamprisotto på enbart hela mandelriskor.
Små mandelriskor - har aldrig hittat sådana mängder tidigare:
Visa bifogad bild 10857
Riskorna i stekpannan:
Visa bifogad bild 10859
Slutresultat:
Visa bifogad bild 10860
En av de bästa matsvamparna - spänstig konsistens, subtil smak av mandel och havskräftor - också den som är klart enklast att rensa. Tyvärr dyker den bara upp vissa år - men då kan den komma i enorma mängder - är 2017 ett sådant år?
Fan vad kul, anser mig själv vara ganska svampnördig men har aldrig hittat/plockat mandelriska!
-Får tuna in svampradarn på den också inför nästa svampräd!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Fan vad kul, anser mig själv vara ganska svampnördig men har aldrig hittat/plockat mandelriska!
-Får tuna in svampradarn på den också inför nästa svampräd!
Kommer bara vissa år - men när det händer kan det bli massor. Jag har dock aldrig hittat så här små exemplar. Väldigt kul svamp att plocka eftersom insekterna inte rör den - till skillnad från blodriskan (som också fanns i stora mängder igår).
Säsongen började i Stockholm den här helgen, tidigare har det varit för torrt. Vi får se om mandelriskorna fortsätter att frodas - då kan det bli riktigt kul.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
En annan riska som larverna/insekterna håller sig helt borta ifrån är den blåmjölkiga riskan! Ser ut som en grönblå variant av blodriskan, men ofta i bättre skick! Hittade ett fåtal häromdagen som gick rakt ned i stekpannan! :D
 

tobbe81

Medlem
Entrecote från Skövdeslakteri köpt hos lennartochbror köttbutik här i Stockholm serverades med vikentomater och färsk inflygen buffelmozzarella från neapel och producenten salvatore corso.
IMG_20170907_131734_006.jpg

IMG_20170907_201351_205.jpg
 
Då får jag komma med lite motvik och bidra med en meny mestadels från havet

Började med en klassiker, räkor, aioli och riesling.

IMG_7364.JPG


Sedan blev det hälleflundra marinerad med miso och sake,vilket också blev basen i såsen serverades med sötpotatispuré och lite grönt. Till det chenin blanc från Frankrike.
IMG_7368.JPG


Allt avslutades enligt säsongen med utsökt äppelpaj med både Sydafrikansk chenin blanc och pommeau från Normandi.

IMG_7369.JPG
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Då får jag komma med lite motvik och bidra med en meny mestadels från havet

Började med en klassiker, räkor, aioli och riesling.

Visa bifogad bild 11061

Sedan blev det hälleflundra marinerad med miso och sake,vilket också blev basen i såsen serverades med sötpotatispuré och lite grönt. Till det chenin blanc från Frankrike.
Visa bifogad bild 11063

Allt avslutades enligt säsongen med utsökt äppelpaj med både Sydafrikansk chenin blanc och pommeau från Normandi.

Visa bifogad bild 11065

Snyggt! Cartology är en av de bästa chenin jag druckit från SA! Min gode far är helt frälst på dem! :p
 

tobbe81

Medlem
Gårdagens middag tonfisktartare med rökt valkött kalixlöjrom 101månaders parmesan vakteläggula picklad silverlök och lite tryffel
IMG_20170930_195033_357.jpg

Huvudrätten egenfångad torskrygg från Lofoten bryntsmör HasselnötsBakad brända purjolök fylld med pure på karljohansvamp champagnesås och ännu mera tryffel och lite störcaviar
IMG_20170930_211117_541.jpg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag kör allt mitt kött enligt reversesear metoden först bryna 30sek på varje sida sedan in i ugnen på 90grader och upp till önskad temp sedan vila 30min. Sedan bränna på den i skeppshults grillpannan för ytan. Annars så jobbar jag som kock på KB konstnärbaren i Stockholm

Har inte du funderat på att komma på någon av våra BYOB? :)
 
Gårdagens middag tonfisktartare med rökt valkött kalixlöjrom 101månaders parmesan vakteläggula picklad silverlök och lite tryffel
Visa bifogad bild 11101
Huvudrätten egenfångad torskrygg från Lofoten bryntsmör HasselnötsBakad brända purjolök fylld med pure på karljohansvamp champagnesås och ännu mera tryffel och lite störcaviar Visa bifogad bild 11102
Ser fantastiskt ut! Av nyfikenhet var köper du tryffeln?
 
Toppen