Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

LarsW

Medlem
Det är kanske just den återförsäljaren i amazon-nätverket som inte vill gå transatlantic. Har du kollat flera vendors och amazon UK resp DE?
Hum... brännaren finns på UK för 97 pund och på DE för 97 europapengar... jämfört med 40 dollars i USA, viss skillnad där och vare sig UK eller DE har brännarhuvudet så då får man beställa det från USA.
Får leta runt lite mer. Har en kompis som åker till USA om en vecka men vet inte hur glada flygbolagen blir om man checkar in en sån där i bagaget...:p
 

fxr

Medlem
Hum... brännaren finns på UK för 97 pund och på DE för 97 europapengar... jämfört med 40 dollars i USA, viss skillnad där och vare sig UK eller DE har brännarhuvudet så då får man beställa det från USA.
Får leta runt lite mer. Har en kompis som åker till USA om en vecka men vet inte hur glada flygbolagen blir om man checkar in en sån där i bagaget...:p

Skaffa en postbox i USA så löser det sig.
 

glenn_peter

Medlem
Efter en dag i fotbollens tecken, där sonen spelat match, fick det bli 2-rätters ackompanjerat med vit bourgogne.
Förrätt:
Halstrade pilgrimsmusslor med rotselleripuré, friterad rotselleri, rå strimlad rotselleri, löjrom och brynt smör.
IMG_0946.jpg


Varmrätt:
Smörstekt torskrygg med kantareller, bacon, vitvinsås och basilika.
IMG_0947.jpg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nej nu har det varit för många fiskbilder och fusk vegetarisk så jag slänger upp kvällens middag. AG kötthandel selection svensk hängmörad ryggbiff tillagad low and slow i min ugn, och avslutad i min skeppshults grillpanna .Visa bifogad bild 14234 Visa bifogad bild 14235

Vilken temperatur tar du ut köttet från ugnen i förhållande till önskad serveringstemperstur?

Jag tänkte testa att köra mitt kött i ugnen först, och sen avsluta i panna. Jag gillar mitt kött medium/rare, men är lite osäker på hur många grader man ska tänka att köttet hinner gå upp när man steker det + låter det vila.

5 grader? 10?
 
@Tomas
kör alltid mitt kött i min Ikea ugn på 90 grader och enligt reverseseard metoden som innebär kortfattat lägg den råa och ostekta köttbiten i en ugnssäker form och in i ugnen, låter mitt kött gå upp tills det är cirka 42-43 grader tar cirka 45min. sedan låter jag köttet vila cirka 15 min . Sedan låter jag min grillpanna bli rykande varm och efter det vänta i någon minut till, ner med köttet och ge den yta cirka en minut på varje sida. Sedan stänger jag av plattan och låter köttet gå på eftervärme och vänder köttet var tredje minut tills köttet når upp till cirka 50 grader.
 

tobbe81

Medlem
Ledig torsdag det betyder även kött för mig gick förbi min närmaste kötthandel AG såklart kan inte förstå hur de hittar och väljer ut sina köttstockar fantastiska gång på gång. Körde dagens cotedeboeuf till 42 grader i 90 grader varmluft tog cirka 50min vilade köttet i 15min och brände av i min skeppshults grillpanna sluttemp efter ytterligare 15min vilande 49 grader
IMG_20181011_181105_050.jpg
IMG_20181011_204327_005.jpg
 

LarsW

Medlem
Griskinder del 3... äntligen!

Denna gång var det allt eller inget! Hade fått tag på griskinder från Iberico "Pata Negra" grisar. Detta var det mörkaste griskött jag någonsin sett och väldigt fint marmorerade. Så hur tillaga dem? Med så här fina råvaror kände jag att jag ville hitta den mest härligt dekadenta tillagningsmetoden... alltså confitera i andfett!:p

Vackra kinder! Fin pumpa! Härliga trattisar! Söta tomater! Platta lökar! Fett fett!
20181013_213618.jpg


Potatispuckarna förberedde jag igår. Mandelpotatis i 0,5mm skivor brässerade i smör med timjan, sen stansa ut några fina puckar som steks i panna.
20181013_213644.jpg


Klassisk vinsås med lite avskär från kinderna och trevliga smaksättare, inklusive mors svartvinbärsgelé!
20181013_213717.jpg


Kinder i varmt fettbad med timjan, vitlök och svartpeppar! Och krispar pumpan lite innan den passeras.
20181013_213856.jpg


Full fart på spisen!
20181013_193351.jpg


Färdiga tallriken innan jag hällde på vinsåsen... glömmer alltid något när det är klart...
20181013_194100.jpg

Så hur blev det! Kan bara säga att Iberico-kinder är de mest smakrika kinder jag haft hittills alla kategorier. Och att confitera i fett gör dem ändå lite mer möra och saftiga. Himmelskt gott! Och den Bourgognen skämdes verkligen inte till maten heller!

Livet är gott! :)
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Griskinder del 3... äntligen!

Denna gång var det allt eller inget! Hade fått tag på griskinder från Iberico "Pata Negra" grisar. Detta var det mörkaste griskött jag någonsin och väldigt fint marmorerade. Så hur tillaga dem? Med så här fina råvaror kände jag att jag ville hitta den mest härligt dekadenta tillagningsmetoden... alltså confitera i andfett!:p

Vackra kinder! Fin pumpa! Härliga trattisar! Söta tomater! Platta lökar! Fett fett!
Visa bifogad bild 14532

Potatispuckarna förberedde jag igår. Mandelpotatis i 0,5mm skivor brässerade i smör med timjan, sen stansa ut några fina puckar som steks i panna.
Visa bifogad bild 14533

Klassisk vinsås med lite avskär från kinderna och trevliga smaksättare, inklusive mors svartvinbärsgelé!
Visa bifogad bild 14534

Kinder i varmt fettbad med timjan, vitlök och svartpeppar! Och krispar pumpan lite innan den passeras.
Visa bifogad bild 14535

Full fart på spisen!
Visa bifogad bild 14536

Färdiga tallriken innan jag hällde på vinsåsen... glömmer alltid något när det är klart...
Visa bifogad bild 14537
Så hur blev det! Kan bara säga att Iberico-kinder är de mest smakrika kinder jag haft hittills alla kategorier. Och att confitera i fett gör dem ändå lite mer möra och saftiga. Himmelskt gott! Och den Bourgognen skämdes verkligen inte till maten heller!

Livet är gott! :)

Wow! Vilken middag och vilken presentation för oss på forumet. Tackar! :)
Gör du hembesök? ;)
 

IsKr

Medlem
Griskinder del 3... äntligen!

Denna gång var det allt eller inget! Hade fått tag på griskinder från Iberico "Pata Negra" grisar. Detta var det mörkaste griskött jag någonsin sett och väldigt fint marmorerade. Så hur tillaga dem? Med så här fina råvaror kände jag att jag ville hitta den mest härligt dekadenta tillagningsmetoden... alltså confitera i andfett!:p

Vackra kinder! Fin pumpa! Härliga trattisar! Söta tomater! Platta lökar! Fett fett!
Visa bifogad bild 14532

Potatispuckarna förberedde jag igår. Mandelpotatis i 0,5mm skivor brässerade i smör med timjan, sen stansa ut några fina puckar som steks i panna.
Visa bifogad bild 14533

Klassisk vinsås med lite avskär från kinderna och trevliga smaksättare, inklusive mors svartvinbärsgelé!
Visa bifogad bild 14534

Kinder i varmt fettbad med timjan, vitlök och svartpeppar! Och krispar pumpan lite innan den passeras.
Visa bifogad bild 14535

Full fart på spisen!
Visa bifogad bild 14536

Färdiga tallriken innan jag hällde på vinsåsen... glömmer alltid något när det är klart...
Visa bifogad bild 14537
Så hur blev det! Kan bara säga att Iberico-kinder är de mest smakrika kinder jag haft hittills alla kategorier. Och att confitera i fett gör dem ändå lite mer möra och saftiga. Himmelskt gott! Och den Bourgognen skämdes verkligen inte till maten heller!

Livet är gott! :)
Deglaserar du pannan med griskinderna med lite sås innan serveringen också?
 
Toppen