Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
fantastiskt! Hur ser receptet/processen ut om man skulle försöka våga sig på samma sak?
Det är väldigt enkelt så självklart ska du prova på. Det svåra brukar vara att få tag på bläckfisken;)
1) Åtta-armad octupus väljer jag alla dagar i veckan men det går också med tioarmad bläckfisk
2) Ta ur den och ta bort näbben (kan vara gjort redan) Det finns youtube-filmer som visar hur. Bläckfisk bör man dra skinnet av.
3) Sjud under lock i ca en timme. Vatten med lite citron går bra men jag föredrar vitt vin med hög syra (+vatten). Många kokar i rött vin men jag tycker färgen blir för mörk. I vatten kan man lägga i några vinkorkar då det sägs att tanninerna ska hjälpa till att möra men jag är säker på att det inte har någon betydelse. Men vinkorkar brukar vi ha gott om...
4) Låt svalna i kokspadet över natten
5) Dela i lagom bitar. Torka och gnid in i lite olivolja
6) Grilla i ett par minuter
5) Krydda valfritt. På bilden hade jag olivolja, citron, chilli, vitlök och färsk koriander.
6) Servera med valfritt tillbehör. Vill man vara i Grekland blir det grekisk sallad och Assyrtiko:p Men med kryddningen, tillbehören och vinet kan man få vibbar från valfritt land runt Medelhavet eller Sydamerika :D.
Lycka till!
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Vi fuskade lite och åt på en väldigt bra restaurang (Adria i Stockholm, kort sagt är den väldigt bra) på skärtorsdagen (vi var typ ensamma mellan kl 18 och 20). Barnen som normalt äter tryffelsalami som om det vore basföda uppskattade märkligt nog inte pastan med färsk tryffel så vi fick med oss maten hem i en liten låda för senare konsumtion. Min första tanke var "lite åldrad (nåja) Barolo" till maten vore ju toppen, men ändrade mig till "något annat moget så länge". Ny påsktradition, färsk pasta med pepparsås (typ) och färsk tryffel. Väääldigt gott även som återuppväckt idag. Vinvalet (se Ikväll dricker vi, Liedholm Villa Boemia 2003) inte helt optimalt till, pepparn vaknade till liv med besked sas, men helt ok på egen hand. Den planerade souvlakin fick ställa sig på tur tills imorgon istället.
pasta.JPG
 

The Wall

Medlem
7985B63E-F19D-4456-A47B-D9846196B35C.jpeg
Efter att ha varit på Ikea och köpt en garderob som 1) vägde mer än fan och 2) nästan gick ner i takboxen och därefter upplevt att scoren blåste bort på golfbanan behövdes något uppiggande. Souvlaki på fläskfilé, ugnsbakade grönsaker, tzatziki och en Chianti Classico med lite ålder fick tjänstgöra som föraning om sommaren.
74C29635-2F4C-4DCE-80DC-157EF3AA593A.jpeg
 

Foodcoma

Medlem
Idag är det matlagning för hela slanten...

Blir Poulet au Vin Jaune till huvudrätt.
Var i affären tidigare idag och var lite kluven till vad som skulle göras till förrätt men där uppenbarade sig lite lundasparris och det kändes som min plikt att plocka upp dem. Så blir sparris med hollandaisesås till förrätt.

På bild ser ni vin samt sparris och lite puttrande mörk kycklingbuljong till huvudrättten. Återkommer med resultat senare :) Skål!
 

Attachments

  • 93409519_226299528625732_110608318543691776_n.jpg
    93409519_226299528625732_110608318543691776_n.jpg
    54,5 KB · Visningar: 171
  • 93852244_280341559637346_1916956084455604224_n.jpg
    93852244_280341559637346_1916956084455604224_n.jpg
    58,2 KB · Visningar: 172

The Wall

Medlem
Pizza! Det går tydligen att köpa pizza har vi hört. Lite fusk att göra det på en fredag till middag så vi bakade egen. Eller vi och vi, fru och barn roade sig med det medan jag letade fram fel vin (Il Seggio) till maten.
5B734402-2214-48C1-8121-5AB19F662F0F.jpeg

Tack och lov har vi sparris i kylen så nu är det bara att leta upp lite riesling tills imorgon. Eller så får rieslingen vänta till söndag.
 

The Wall

Medlem
Till sangiovese med lite ålder (Vino Nobile di Montepulciano 2007); grillad Nasse med italiensk rub. Väldigt bra. Fläsk över 67 grader i innertemperatur? Gör om. Fläsk på 67 grader i innertemperatur efter några minuter i vila? Hugg in!
nasse_tallrik.JPG

Bilderna är Nasse 1, på gång.
Nasse 2, med rub.
Nasse 3 efter grill.
Bonusinfo; 9-åriga dottern ville ha bearnaise till. Det gick inte de vuxna med på. Kompromissen blev crème fraiche med dragon, lite vitlökspulver och vitvinsvinäger, vilket fungerade rätt bra i måttliga doser till köttet.
 

Attachments

  • nasse_1.JPG
    nasse_1.JPG
    58,3 KB · Visningar: 147
  • nasse_2.JPG
    nasse_2.JPG
    69,6 KB · Visningar: 138
  • nasse_3.JPG
    nasse_3.JPG
    64,8 KB · Visningar: 148
ska hålla mig kort, annars blir det bara för mycket och rörigt.

För två veckor sen drog jag en fruktansvärt trevlig köttbit!
Biff, SRB ko, med en ålder på 83månader, hängmörad i 2månader.. till det coravinade jag ett glas vardera av Domaine santa duc - les hautes garrigues 2016 (länge varit nyfiken på detta vin) samt Alfa crux - corte uco 2010

och idag stekte jag på en fin entrecote (skulle gissa på srb) ”butcherns standard” (hög standard) och korkade flaskan Domaine santa duc då jag inte riktigt kunde hålla mig längre,(tog även ett glas förra helgen) det vinet är fruktansvärt gott även fast jag får känslan av att något enstaka år på hyllan bara gör det gott, men om det behövs flertal år tror jag inte!

nästa helg har jag ännu en fin biff som väntar på mig och då tänkte jag testa alfa crux:en igen, mest för att testa mig fram helt enkelt!

Än så länge leder Alfan till kött men som vin leder nog Santa duc med en rätt god marginal.. ska ge Alfan en god chans nästa helg!

oftast äter jag mina feta köttbitar utan tillbehör förutom ett glas vin!
Så har ni vin tycker är 100% till en bit kött, hit me!
Trevlig lördag på er




 

Attachments

  • BC8F4EC7-6C08-453F-BB71-495CB1E29F5D.jpeg
    BC8F4EC7-6C08-453F-BB71-495CB1E29F5D.jpeg
    64,1 KB · Visningar: 177
  • 230E1A42-83A8-46CA-80DC-0CE6F72E58B0.jpeg
    230E1A42-83A8-46CA-80DC-0CE6F72E58B0.jpeg
    64,3 KB · Visningar: 180
  • DB45B2F6-8CF3-458A-AF58-1AE9420E483F.jpeg
    DB45B2F6-8CF3-458A-AF58-1AE9420E483F.jpeg
    37 KB · Visningar: 177
ska hålla mig kort, annars blir det bara för mycket och rörigt.

För två veckor sen drog jag en fruktansvärt trevlig köttbit!
Biff, SRB ko, med en ålder på 83månader, hängmörad i 2månader.. till det coravinade jag ett glas vardera av Domaine santa duc - les hautes garrigues 2016 (länge varit nyfiken på detta vin) samt Alfa crux - corte uco 2010

och idag stekte jag på en fin entrecote (skulle gissa på srb) ”butcherns standard” (hög standard) och korkade flaskan Domaine santa duc då jag inte riktigt kunde hålla mig längre,(tog även ett glas förra helgen) det vinet är fruktansvärt gott även fast jag får känslan av att något enstaka år på hyllan bara gör det gott, men om det behövs flertal år tror jag inte!

nästa helg har jag ännu en fin biff som väntar på mig och då tänkte jag testa alfa crux:en igen, mest för att testa mig fram helt enkelt!

Än så länge leder Alfan till kött men som vin leder nog Santa duc med en rätt god marginal.. ska ge Alfan en god chans nästa helg!

oftast äter jag mina feta köttbitar utan tillbehör förutom ett glas vin!
Så har ni vin tycker är 100% till en bit kött, hit me!
Trevlig lördag på er





*biffen - för två veckor sen och typ samma biff nästa vecka
 

Attachments

  • 8F30EC93-D982-40AA-8A65-F60B0401E109.jpeg
    8F30EC93-D982-40AA-8A65-F60B0401E109.jpeg
    52,6 KB · Visningar: 153

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
ska hålla mig kort, annars blir det bara för mycket och rörigt.

För två veckor sen drog jag en fruktansvärt trevlig köttbit!
Biff, SRB ko, med en ålder på 83månader, hängmörad i 2månader.. till det coravinade jag ett glas vardera av Domaine santa duc - les hautes garrigues 2016 (länge varit nyfiken på detta vin) samt Alfa crux - corte uco 2010

och idag stekte jag på en fin entrecote (skulle gissa på srb) ”butcherns standard” (hög standard) och korkade flaskan Domaine santa duc då jag inte riktigt kunde hålla mig längre,(tog även ett glas förra helgen) det vinet är fruktansvärt gott även fast jag får känslan av att något enstaka år på hyllan bara gör det gott, men om det behövs flertal år tror jag inte!

nästa helg har jag ännu en fin biff som väntar på mig och då tänkte jag testa alfa crux:en igen, mest för att testa mig fram helt enkelt!

Än så länge leder Alfan till kött men som vin leder nog Santa duc med en rätt god marginal.. ska ge Alfan en god chans nästa helg!

oftast äter jag mina feta köttbitar utan tillbehör förutom ett glas vin!
Så har ni vin tycker är 100% till en bit kött, hit me!
Trevlig lördag på er
För f-n @Rasmus Åkesson! Vi får ta en grillkväll på terassen någon gång i denna Coronasommar! Du köper köttet - jag står för vinet! Jag vet vad du gillar...:D Emotser något slags omdöme om både Santa Duc och Alfan...
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Fredagskväll och lite för sent och kallt för att fixa grillen. Iberico Secreto från AG. Nog det mest prisvärda köttet någonsin? Min Nasse-favvo jämte pluman. Stekt med vitlök, svartpeppar och persilja. Serveras endast med Romanticatomater och lök. Till det en Binet Jacquet Grande Reserve 2013.
IMG_3872.JPG
 
För f-n @Rasmus Åkesson! Vi får ta en grillkväll på terassen någon gång i denna Coronasommar! Du köper köttet - jag står för vinet! Jag vet vad du gillar...:D Emotser något slags omdöme om både Santa Duc och Alfan...


Ha ha, låter som en plan :cool:

ja, nu blev inte den kvällen där jag hade tänkt "bedöma" Alfan med köttbiten som jag tänkt utan bästa vännen och hans flickvän kom över på en middag, så köttbiten blev köttbitar!
det blev inget större diskussion om vinet förutom med mig själv och jag fick sitta där och ge mig i från ett par tomma "aah", "mmh", "ja" till svar utan att höra va dom egentligen sa medan jag försökte få fokusera på vinet ett par sekunder!

men Santa Duc är favoriten i helhet men Alfan till en köttbit(tar) va fasiken riktigt bra!
 
Fredagskväll och lite för sent och kallt för att fixa grillen. Iberico Secreto från AG. Nog det mest prisvärda köttet någonsin? Min Nasse-favvo jämte pluman. Stekt med vitlök, svartpeppar och persilja. Serveras endast med Romanticatomater och lök. Till det en Binet Jacquet Grande Reserve 2013.
Visa bifogad bild 19927


Utan tvekan, håller dock Pluman(stor favorit hos mig, i alla kategorier) högre än Secreto.. dock länge sen jag åt Secreto så måste nog köpa hem en bit snart!
 

tobbe81

Medlem
Så enkelt så jäkla gott sista biten egenfångad smörstekt hälleflundra från fjolårets resa till nappstraumen lofoten hemmaslagen hollandaise övermättad med smör och mindre syrlig. Smögenräkor och lätt saltblancherade sugersnaps och i glaset champagne såklart.
IMG_20200509_200549_815.jpg

IMG_20200509_185805_858.jpg
 
Toppen