Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Till detta självklart en sherry (vad annars till surströmming???).
Kanske en sådan här? ;)
Clothespin-2459e.jpg
 

LarsW

Medlem
Har ätit kanin flera gånger, särskilt i norra Italien men kan inte minnas jag någonsin lagat det själv.
Dags att ända på. Så kanin i vitt vin och grädde med mandelpotatis på menyn förra helgen.

Tack och lov kom den den utan skinn i alla fall, ovan vid anatomin så tog sin tid att stycka...
Buksidorna längst ned till höger slutade det med att jag gjorde små rullader av som jag band upp och kokade i grytan med resten av köttet, blev riktigt bra.
Huvudet blev det buljong av tillsammans med diverse småbitar och avskär.
thumbnail_20200517_203317.jpg


Resten av ingredienserna i grytan minus vin och grädde som jag glömde ta med på bild.

thumbnail_20200517_175845.jpg


Steka, steka, steka upp en fin crust!
Gyllene smak!
thumbnail_20200517_203451.jpg


Slutresultat med i sin helhet och lite mer närbild.
De blå blommorna är timjanblomster.
thumbnail_20200517_195003.jpg

thumbnail_20200517_194950.jpg


På det stora hela gott! Lite söt smak i köttet som är spännande. Milt och mört.

Enda jag vill ändra på är att nästa gång kommer jag minska andelen sidfläsk lite då det blev aningen salt.
 
Last edited:

Dejzan

Medlem
Har ätit kanin flera gånger, särskilt i norra Italien men kan inte minnas jag någonsin lagat det själv.
Dags att ända på. Så kanin i vitt vin och grädde med mandelpotatis på menyn förra helgen.

Tack och lov kom den den utan skinn i alla fall, ovan vid anatomin så tog sin tid att stycka...
Buksidorna längst ned till höger slutade det med att jag gjorde små rullader av som jag band upp och kokade i grytan med resten av köttet, blev riktigt bra.
Huvudet blev det buljong av tillsammans med diverse småbitar och avskär.
Visa bifogad bild 20266

Resten av ingredienserna i grytan minus vin och grädde som jag glömde ta med.

Visa bifogad bild 20267

Steka, steka, steka upp en fin crust!
Gyllene smak!
Visa bifogad bild 20268

Slutresultat med i sin helhet och lite mer närbild.
De blå blommorna är timjanblomster.
Visa bifogad bild 20269
Visa bifogad bild 20270

På det stora hela gott! Lite söt smak i köttet som är spännande. Milt och mört.

Enda jag vill ändra på är att nästa gång kommer jag minska andelen sidfläsk lite då det blev aningen salt.
Hur fick du tag på kanin?
Jag har två favoriter när det kommer till kanin:
1) Koka bakdelen sakta med lök, vitlök, örter och vitt vin till köttet lossnar från benet, plocka köttet i bitar, koka ihop såsen med grädde och red av. Värm köttet försiktigt i såsen och tillsätt fina vårprimörer, sparris, morot, nässlor, spritärter, knipplök, färska örter och citronzest. Toppa med halstrade havskräftstjärtar och ringla en hårt reducerad havskräftsky på toppen.
Eller lite mer rustikt:
2) Hugg upp fram och bakben i mindre bitar, låt benen vara kvar. Bryn i mycket olivolja, sänk värmen, tillsätt lite vatten och lägg på lock. Med jämna mellanrum skakar du pannan och tillsätter mer vatten vid behov. Det ska bara vara "fuktigt" i grytan inte blött. Fortsätt till köttet är mört, skaka om ofta och se till att det ej bränner vid. Sista 5-10 minuterna ta bort locket, tillsätt skivad citron, goda oliver och hackad timjan och rosmarin, tillsätt ev mer olja, låt allt täckas av örterna, oliv och citron. Servera med bröd, sallad och majjo, ev någon potatis om du tycker det behövs.
 

LarsW

Medlem
Hur fick du tag på kanin?
Johan i Hallen.
Bor du i Göteborg är det gratis leverans. Mycket kul i sortimentet som ändrar sig hela tiden från enkelt (Falukorv) till riktigt roliga saker (Pata Negra griskinder FTW!)
http://webshop.johanihallen.se/
Ber man lite snällt får man tillgång till restaurangsortimentet, förra året hade jag med en 5-kilos Pata Negra fläskkarré som vi körde i smokern i sommarstugan! :cigarr:

Jag har två favoriter när det kommer till kanin:
Båda låter [CENSUR]-goda!
Måste provas!
 

Dejzan

Medlem
Johan i Hallen.
Bor du i Göteborg är det gratis leverans. Mycket kul i sortimentet som ändrar sig hela tiden från enkelt (Falukorv) till riktigt roliga saker (Pata Negra griskinder FTW!)
http://webshop.johanihallen.se/
Ber man lite snällt får man tillgång till restaurangsortimentet, förra året hade jag med en 5-kilos Pata Negra fläskkarré som vi körde i smokern i sommarstugan! :cigarr:


Båda låter [CENSUR]-goda!
Måste provas!
Ah, klart att det är från Johan i hallen. Det kan jag säkert lösa via jobbet. Hör av dig om du har frågor kring recepten.
 

MHilv

Medlem
Att något så enkelt kan vara så gott. Planen var att grilla fisk och sparris men tiden rann iväg och bristen på gasolgrill var stor.
Så istället blev det pannstekt hälleflundra, brynt smör, sparris, stekt citron och parmesan...ljuvligt.
20200626_214935.jpg


Till det Domaine Laroche Chablis Premier Cru Les Montmains 2018 från veckans släpp. Mycket trevlig, kommer köpa fler.
 

The Wall

Medlem
Föga förvånande vankades det souvlaki på fläskfilé i lördags, men det har jag tjatat om så många gånger att jag skippar bild. Söndagsmiddagen däremot utgjordes av en skiva grillad tonfisk med sallad (dressing på olivolja, citron och lite vitlök) samt gräddfil med örter (basilika, timjan, gräslök). 2018 Assyrtiko från Estate Argyros fick ackompanjera, inte helt perfekt matchning till maten, men ändå godkänt. Tidigare har vi testat med riesling (bra), sauv blanc (bättre) och chardonnay (Felton Road, ok) till, men jag undrar om inte vitt från Sicilien skulle göra tricket.
tonfisk.JPG
 

matage

Medlem
Skulle grillat Bambi med risotto, men det blev Rosa med krossad potatis istället. Fick sällskap av 2013 Hedges Red Mountain.
Har haft en soft spot för Hedges ända sen jag drack dem på Maui för en herrans massa år sen. Grymt grillvin!
E053C64A-01CD-4E12-A328-BBA6AA8700C9.jpeg
Själv grillade jag en löjligt oversized Tomahawk och serverade med parmesanrostade haricot vertes.
Och NU satt blå-gula San Fereolo Dogliani -11’an som en smäck! Ruggigt bra till maten!
 

tobbe81

Medlem
Köttlördag när ag körde kylskåps tömning i lördags med 20-30% rabatt själv fick jag tag på 7v svenska hängmörad entrecote och ryggbiff japanese black wagyu A5 9+ serverades med färsk inflyggen buffelmozzarella som kom i fredags från Italien och skånes stolthet vikentomater och i glaset gamay 2018 från labet
IMG_20200704_203534_228.jpg

IMG_20200704_203534_227.jpg

IMG_20200704_203534_229.jpg

20200704_175600.jpg
 
Last edited:

tobbe81

Medlem
Nu jäklar snackar vi. Ser fantastiskt ut. Vilken metod använde du för att tillaga köttet? Ser perfekt ut.
Alltid reversesear först in i ugnen som håller 90 grader sedan avslut i gjutjärns pannan entrecoten fick gå i cirka 20min sedan vila 10 min sedan ner i pannan. Wagyun fick ligga framme i cirka 90min så att den hade en start temperatur över rumstemp den körde jag sedan bara i gjutjärnet cirka 2 min per sida och 15sek för att stänga igen sidorna.
 
Toppen