Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

LarsW

Medlem
20200807_183057.jpg
20200808_130406.jpg
20200808_192148.jpg


...to be continued.

Och ja just det, infryst vid inköp så bäst före datum kan ignoreras...:p
 
Last edited:

The Wall

Medlem
4B0E5ADF-765C-4D4C-B337-36D67A5B3FE3.jpeg
Grillade fläskkotletter (föga förvånande från Gårdssällskapet), grillad paprika, grillad tomat, grillad pak choi, grillad citron, grillad grillost från Gotland och lite dressing på vitvinsvinäger, vitlök, olivolja och annat fick sällskap av 2010 El Castro de Valtuille (Bierzo). Bra kombination visade det sig.
 

matage

Medlem
Kom mig äntligen för att testa pizzaugnen som jag köpte till min GMG-grill.
Köpt pizzadeg (surdeg), buffelmozzarella, tomatsås (bara lite salt+peppar) och sen toppad med parmaskinka, inlagd svart sommartryffel och basilika.
Sjukt gott även om jag nog skulle stretchat degen lite tunnare/gräddat lite längre/låtit stenen komma upp mer i värme. Men ett habilt första försök :)
7CA24A13-5BA5-45AD-8A90-02C0953C7CA9.jpeg
 

The Wall

Medlem
Kom mig äntligen för att testa pizzaugnen som jag köpte till min GMG-grill.
Köpt pizzadeg (surdeg), buffelmozzarella, tomatsås (bara lite salt+peppar) och sen toppad med parmaskinka, inlagd svart sommartryffel och basilika.
Sjukt gott även om jag nog skulle stretchat degen lite tunnare/gräddat lite längre/låtit stenen komma upp mer i värme. Men ett habilt första försök :)
Visa bifogad bild 20568

Dregel...,
Dessutom, inte alls dumt vin till.
 

Sigdarve

Medlem
Kom mig äntligen för att testa pizzaugnen som jag köpte till min GMG-grill.
Köpt pizzadeg (surdeg), buffelmozzarella, tomatsås (bara lite salt+peppar) och sen toppad med parmaskinka, inlagd svart sommartryffel och basilika.
Sjukt gott även om jag nog skulle stretchat degen lite tunnare/gräddat lite längre/låtit stenen komma upp mer i värme. Men ett habilt första försök :)
Visa bifogad bild 20568
Ser precis ut som bästa pizzorna i Uppsala. Vad är det för deg du köpt och var? Vad har du för temperatur?
 

matage

Medlem
Ser precis ut som bästa pizzorna i Uppsala. Vad är det för deg du köpt och var? Vad har du för temperatur?
Köpte POP!- degen på ICA.
https://handla.ica.se/handla/produkt/surdegspizza-400g-pop--bakery-id_p_3392590203563

Min IR-termometer har fått fötter så jag är osäker på tempen. 160C på GMG’n borde ge runt 360-400C i pizzaugnen enligt vad jag läst mig till. Nästa gång ska den få gå längre innan jag börjar och sannolikt högre temp (och jag ska ha en termometer)
 

Sigdarve

Medlem
Kom mig äntligen för att testa pizzaugnen som jag köpte till min GMG-grill.
Köpt pizzadeg (surdeg), buffelmozzarella, tomatsås (bara lite salt+peppar) och sen toppad med parmaskinka, inlagd svart sommartryffel och basilika.
Sjukt gott även om jag nog skulle stretchat degen lite tunnare/gräddat lite längre/låtit stenen komma upp mer i värme. Men ett habilt första försök :)
Visa bifogad bild 20568
Om du gjort den pizzan på köpedeg, så är du trollkonstnär. Sorry, men jag tror dig inte. Det är omöjligt att göra en sån pizza på köpedeg.
 

Sigdarve

Medlem
Att göra pizzadeg är ju inte raketforskning precis.
Det klarar till och med jag.
Nä, men att göra den pizzan på köpedeg tror jag inte på. https://www.finewines.se/threads/idag-lagar-vi.3861/page-32#post-160314 Jag vill se den person här, som kan göra en pizza som på bilden. Det kan ingen annan än en duktig pizzabagare som har rätt utrustning göra. Bara att knåda ut pizzan på bilden kräver erfarenhet, inget man gör på första försöket som han skrev.
 
Last edited:

Jesper L

Medlem
Nä, men att göra den pizzan på köpedeg tror jag inte på. https://www.finewines.se/threads/idag-lagar-vi.3861/page-32#post-160314 Jag vill se den person här, som kan göra en pizza som på bilden. Det kan ingen annan än en duktig pizzabagare som har rätt utrustning göra. Bara att knåda ut pizzan på bilden kräver erfarenhet, inget man gör på första försöket som han skrev.
Det är ju inte första gången hen gör pizza (?) utan första gången hen gör det i pizzaugnen på sin gmg-grill.
Om hen når upp till 350-400 grader så ser det där ut som ett bra resultat. Du kan inte jämföra mot om man skulle göra pizzan i en vanlig hushållsugn.
@matage snyggt gjort!
 

Thirsty

Smygnykterist
Om du gjort den pizzan på köpedeg, så är du trollkonstnär. Sorry, men jag tror dig inte. Det är omöjligt att göra en sån pizza på köpedeg.
Måste vara de sämst bakade pizzorna någonsin i det klippet. :confused:
Vanlig ugn på 300 C med pizzastål ger helt ok resultat, även med köpt deg.
 

Sigdarve

Medlem
Måste vara de sämst bakade pizzorna någonsin i det klippet. :confused:
Vanlig ugn på 300 C med pizzastål ger helt ok resultat, även med köpt deg.
Fast POP! själva presenterar inget vidare resultat på bilden. Ser ju väldigt tråkig ut jämfört med matages. 220 grader och 20 minuter skriver de också, något som aldrig kan ge ett bra resultat. Borde de inte veta bättre? Alla moderna ugnar klarar väl minst 250 grader. https://popbakery.se/popbakery-surdegspizza/
 

MHilv

Medlem
Tror absolut att det går att göra sådana pizzor med köpt deg i egen ugn. Fuska genom att trycka ut deg i kanterna så de fluffar till sig. Max värme och ett pizzastål så är det nog inga problem.

De där köpedegarnas recept på hur man gör är ju dock för de som inte har ett stål utan kör in degen på en kall plåt. Då behövs det längre tid och lägre värme för att det ska bli jämnt gräddat.
 

Sigdarve

Medlem
Tror absolut att det går att göra sådana pizzor med köpt deg i egen ugn. Fuska genom att trycka ut deg i kanterna så de fluffar till sig. Max värme och ett pizzastål så är det nog inga problem.

De där köpedegarnas recept på hur man gör är ju dock för de som inte har ett stål utan kör in degen på en kall plåt. Då behövs det längre tid och lägre värme för att det ska bli jämnt gräddat.
Aldrig haft problem med 300 grader på vanlig plåt eller baksten. 10 minuter brukar räcka.
 

Sigdarve

Medlem
Nä, men att göra den pizzan på köpedeg tror jag inte på. https://www.finewines.se/threads/idag-lagar-vi.3861/page-32#post-160314 Jag vill se den person här, som kan göra en pizza som på bilden. Det kan ingen annan än en duktig pizzabagare som har rätt utrustning göra. Bara att knåda ut pizzan på bilden kräver erfarenhet, inget man gör på första försöket som han skrev.
Tar tillbaka det påståendet. Trodde det bara fanns deg i form av rektangulära ark man rullar ut.
 
IMG_0455.jpg


...allt man behöver efter en lång kajakpaddling i eftermiddagssolen på en spegelblank sjö i Sörmland där jag mötte både häger och fiskgjuse och fick tillfälle att reflektera över skapelsens storhet samt tidigare okända muskelgrupper i rygg, axel, lår och bål som gav sig tillkänna.

: salt och peppar, snabb grill på båda sidor, skuren i korta, tunna skivor.

Fluus 2015 fortsätter att visa upp fin form. Som gjord för litet Zabuton och en fräsch sommarsallad.
 

matage

Medlem
50C4BF67-0DA0-4B37-A5A6-78BA383FE620.jpeg
Nä, men att göra den pizzan på köpedeg tror jag inte på. https://www.finewines.se/threads/idag-lagar-vi.3861/page-32#post-160314 Jag vill se den person här, som kan göra en pizza som på bilden. Det kan ingen annan än en duktig pizzabagare som har rätt utrustning göra. Bara att knåda ut pizzan på bilden kräver erfarenhet, inget man gör på första försöket som han skrev.
Som sagt - färdigköpt deg enligt länken och första gången jag testat baka pizza sen skoltiden så jag har absolut ingen erfarenhet. Jag läste bara på lite innan men det kanske hjälper att ha jobbat i kök av och till i sisådär 15 år. Men det är banne mig inte svårt att forma lite deg till en rundel.
Testade igen i fredags med samma deg men 370C på stenen och ca 4 minuter.

Sen är det upp till dig om du tror på mig eller inte
 

Sigdarve

Medlem
Visa bifogad bild 20601
Som sagt - färdigköpt deg enligt länken och första gången jag testat baka pizza sen skoltiden så jag har absolut ingen erfarenhet. Jag läste bara på lite innan men det kanske hjälper att ha jobbat i kök av och till i sisådär 15 år. Men det är banne mig inte svårt att forma lite deg till en rundel.
Testade igen i fredags med samma deg men 370C på stenen och ca 4 minuter.

Sen är det upp till dig om du tror på mig eller inte
Jag tog tillbaka påståendet i fredags. https://www.finewines.se/threads/idag-lagar-vi.3861/page-32#post-160371
 
Toppen