Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

The Wall

Medlem
0EEF36B0-1673-4CCD-8265-B42A01B06F89.jpeg
Sen får det bli svamprisotto.
 

MHilv

Medlem
Kryddiga lammracks, couscoussallad och en typ av tsatziki...till det en rioja och barbera där riojan passade bäst till maten. Skulle bara kunna äta lammracksen och skippa resten...så gott. Efter en dags röjning i skogen tryckte jag i mig 15 st :D
20200707_184037.jpg
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Efter årets sämsta golfrunda var jag tvungen att trösta mig med något. Ostron! Gillar stora, matiga ej alltför mineraliska ostron såsom Gillardeau, Utah Beach och Tsarskaya. På tallriken fyra Gillardeau (överst) och fyra Tsarskaya. Normalt är just Gillardeau min favorit men idag var Tsarskaya klart bättre med en bättre markerad sälta. Dagsform gäller alltså även ostrono_O
IMG_3970.jpg
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
har några olika buteljeringar från by Farr från 2015 - vad tänker du om lämplig källartid på dessa?
Har inte erfarenhet av alla tyvärr. Detta var redan min 7:e flaska av "Farrside". Älskar all rotfrukt i den. Jag tycker den är riktigt bra nu och har varit så under senaste året. Kan säkert ligga några år till utan problem. "Tout Près" börjar väl bli drickfärdig snart. Väldigt grön men det börjar nog lugna sig. Där ska jag nog vänta 2-3 år till. "Sangreal" har jag bara druckit en flaska av. Den passerade helt under radarn så det blev inga fler. De övriga har jag inte testat.
 

Foodcoma

Medlem
Alltid reversesear först in i ugnen som håller 90 grader sedan avslut i gjutjärns pannan entrecoten fick gå i cirka 20min sedan vila 10 min sedan ner i pannan. Wagyun fick ligga framme i cirka 90min så att den hade en start temperatur över rumstemp den körde jag sedan bara i gjutjärnet cirka 2 min per sida och 15sek för att stänga igen sidorna.

Missade svara här. Misstänkte det var revearse sear. Måste börja göra det själv. Har oftast kört helt 'vanliga' så att säga.. Revearse uppfattar jag gör köttet mer jämnt i färg genom hela?

Den var fantastiskt ville ha något syrligt och gott till detta som jag hade hemma och jag vet att torsten (finarevinare) öppnad en flaska för några veckor sedan med en fantastisk recension så jag visste att jag var ganska så safe med den mat och vin matchningen.

Kul. Körde en riktigt bra poulsard till wagyu för några månader sedan och det fungerade riktigt bra.
 

The Wall

Medlem
94648BC7-72B4-4395-9CA3-BEC552FD240F.jpeg
Eldar upp en del av Bambis baklår med potatisgratäng till. 2016 Cascina Vigna Freisa och 2018 Gilles Robin Crozes-Hermitage Papillon fick ackompanjera maten. Nä. Skulle valt annat vin. Var för sig bra, men det var ingen fullträff. Faktiskt en bra bit ifrån.
 

The Wall

Medlem
Och som varmrätt blir det rödingfilé med citronsås och färskpärer. Inget märkvärdigt, men när det blir perfekt är det magiskt. Enkla råvaror av superkvalitet gör det hela lätt. Jag är oduglig på att fiska och rensa, men tack och lov finns det andra som har de sysslorna som affärsidé. Någon nackdel? De håller till i Brattland och har öppet 12-18 på fredagar. Vill man fuska kan man köpa råvarorna på Ica i Åre, men det är ju inte lika kul. CV? Tja, fråga Magnus Nilsson på Fäviken.
E3CC24C0-59E4-4FD8-AC92-68E95C41125A.jpeg
 

Per Stade

Lege artis
Och som varmrätt blir det rödingfilé med citronsås och färskpärer. Inget märkvärdigt, men när det blir perfekt är det magiskt. Enkla råvaror av superkvalitet gör det hela lätt. Jag är oduglig på att fiska och rensa, men tack och lov finns det andra som har de sysslorna som affärsidé. Någon nackdel? De håller till i Brattland och har öppet 12-18 på fredagar. Vill man fuska kan man köpa råvarorna på Ica i Åre, men det är ju inte lika kul. CV? Tja, fråga Magnus Nilsson på Fäviken.
Visa bifogad bild 20545

Röding är fantastiskt gott! :p
 

The Wall

Medlem
Rostfritt med en jäkla massa smör och olja. Pannan/hällen på 100 procent. 30-60 sekunder på varje sida. Sås av brynt smör, soja och pressad citron. Stekt shitake vid sidan av.
Mogen champagne till. Bästa jag vet.
Den såsen är finfin, brukar köra den då och då.
Haken med att laga mat hos andra; inte riktigt samma referensramar för köksutrustning.
 
Toppen