Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

The Wall

Medlem
Baklår av Bambi fick sällskap av Becker och Bordeaux. Och lite grillat rött och grönt och bakad potatis. Enformigt? Jo, men vi har Särimners rådjurska motsvarighet i frysen för tillfället.
330D7174-F48F-45EC-B56A-4B66932150B1.jpeg

AE91F8C0-591A-4A02-ABEB-AD1238E549DF.jpeg
 

MHilv

Medlem
20200821_181726.jpg

Surdegspizza gjord på halländskt vete varav 10% fullkorn. Creme fraiche, gruyere, potatis, kantareller, salvia, karamelliserad lök, citronzest, parmesan och gräslök. Degen hade jäst aningens för mycket men hellre det än för lite. Avnjöts med Olivier Horiots Soléra som hade behövt lite dosage för det var lite för mycket av väldigt sura godisar även för en syratorsk som jag.
 
FPdS6IJ9TAKwh37xEBSV3A.jpg


I helgen grillades det ute trots svala vindar: en bättre entrecôte, en hel blomkål, litet färdig bön- och tomatsallad från Ica Liljeholmen, några småpotatisar i aluminiumfolie, med litet olivolja, salt, vitlöksklyftor samt färska örter.

Jag frågade i köttdisken vad som passar bäst att dricka till den färdiggjorda salladen, som hade en vinägrett och rätt mycket bondbönor med några tomatbitar som såg ut som om de legat i vinägretten en liten stund:
- Chateau Palmer 1988, och Radikon Oslavje 2013 som förkörare och eftersläckare, tyckte slaktaren och fick medhåll från vinbaren några meter längre bort.

Sagt och gjort. Mycket mycket gott. Länge sen två viner satt så bra. Båda dracks över två dagar, i bemärkelsen att det blev ett glas rött kvar som inte helt hade överlevt natten i kylskåpet, och större delen av halvlitersflaskan Oslavje. Gissa vilket av vinerna som hade mest grepp? Grymma båda två och med finfin aromatik och syra samt textur utan att bli för strama eller sträva. Båda har fler år kvar även om de är perfekta nu. Funkade även med det grillade köttet samt övriga tillbehör.
 

IsKr

Medlem
Idag blev det smörstekt fjällröding (egenfångad), dillbakade morötter, hollandaise, och potatispure. I glaset blev det domain Cristophe Cordier pouilly-fuissé vielles vignes 2017. Det passade utmärkt till maten, mycket bättre än på egen hand. Faten, frukten och syran matchade maten på ett väldigt bra sätt. Lite feta toner och vanilj tillsammans med guläpplig frukt och lagom syra.
 

Attachments

  • 138062.jpg
    138062.jpg
    57,7 KB · Visningar: 130
  • 138064.jpg
    138064.jpg
    41,6 KB · Visningar: 134

The Wall

Medlem
Först lite kex och chips till "dipp",
dipp.JPG

Till det resterna, nåja elva tolftedelar av helgens flaska återstod, Grenache blanc och nä, den kombinationen sög. Dagens inköp av 2018 Domäne Wachau Riesling Smaragd Ried Loibenberg hade varit bättre, men nu var ju den flaskan pga min sena hemkomst lite ljummen och ljummet vitt vin är bekant lika kul som varmt rött vin så vi led en kall klunk sydafrikansk grenache blanc och övergick till vatten.
Förrätt nr två fick bli smörstekta Östgöta-trattisar (som fick lite sällskap av finhackad schalottenlök) på rostad baguette:
toast.JPG

Tre var?! Jomen vi var ju ganska hungriga...
Härefter var det dags för lite rester; svamprisotto från helgen plus rödvinssåsen som fick lite påfyllning av rött vin och kalvfond samt lite olika delar brynt/inte brynt rökt sidfläsk. God sås med fin rökighet, men lite fel till kvällens viner. Proteinerna fick en rapsgrisytterfilé (dvs benfri kotlettrad) stå för. Inte så tokigt även om bilden blev uppochner. Iphone SE från 2016 har för övrigt inte riktigt lika bra skärpa som en Hasselblad från 2020. Det roliga var att det rökta sidfläsket som skulle utgöra såskokningspiff faktiskt även blev rätt bra som "extra rökig sälta" när det serverades vid sidan av på tallriken. Utseendemässigt påminde bitarna om fint tärnad rödbeta vilket fick barnen att se lite skeptiska ut till en början.
nasse_uppochner.JPG

Sen blev det blåbärspaj, men då hade jag redan inträtt i glaskoma och tappade matnoteringskonceptet helt och hållet.
 

The Wall

Medlem
Med en massa vinmässiga rester får man improvisera lite; först blomkålssoppa med pancetta för krisp till de två pinot:erna från i onsdags.
A8A4FCE3-90DD-48CD-80BA-AABE35EC9700.jpeg

Sen överblivna smörstekta kantareller på lite rostbröd som frästes på i lite smör och fettet från pancettan.
25758225-7BAA-486D-86DF-DBBD5DD99CDF.jpeg


Sen grillades det resten av ”fläskytterfilén” i lite halvhet marinad med ugnsbakad blomkål som tillbehör. Allt var frid och fröjd tills jag lokaliserade hemgjorda harissan i kylen. Väldigt gott, men dags att ringa brandkåren.
346C3F17-7C7F-42CD-BDC0-3677BBE9D329.jpeg

Jaja, grenache blanc fungerade rätt bra som räddningstjänst. Vi var sugna på rött vin men insåg snabbt att det inte var aktuellt just ikväll.
Avrundade med fusk-vaniljglass och riktig chokladsås innan vi övergick till grilltändningens comfort drinking i form av riesling (noter kommer förhoppningsvis mellan golf och gäster som traditionen bjuder).
119E7D31-A88F-4F29-A434-89546A516CBF.jpeg
 
ZvbdS1exSqCgRhmik+C%sw.jpg


Hustrun överraskade med litet fredagsmiddag med någon form av grillade rudor fylld med hemmaodlad chili från Kapellagården i Vickleby. Till detta ett otroligt trevligt chardonnayvin från Chile som jag aldrig hört talas om men fick med mig hem i påsen från PK-huset tack vare Nenad:
Tara 2017 Atacama
- Helt vitdimmig färg, med fin vitblommig doft; i munnen sen lime, vitpeppar, och sen en härligt exploderande fet grillad citron med sötma, syra så det står härliga till och mer salt än i en assyrtiko från Santorini i den långa finishen: kryddigheten, fetman, sältan och alkoholen påminner mig om något som jag - i brist på bättre liknelser - bara kan likna vid en riktigt bra 100% agave tequila med ett shotglas doppat i himalayiskt salt. Riktigt bra för inte alltför många pengar. typ 93 poäng (if you're keeping score at home). Och mer elegant än det låter...

MvIUSm3BTxG64grRsR2RHA.jpg
 

Michael_M0!

Medlem
Visa bifogad bild 20758

Hustrun överraskade med litet fredagsmiddag med någon form av grillade rudor fylld med hemmaodlad chili från Kapellagården i Vickleby. Till detta ett otroligt trevligt chardonnayvin från Chile som jag aldrig hört talas om men fick med mig hem i påsen från PK-huset tack vare Nenad:
Tara 2017 Atacama
- Helt vitdimmig färg, med fin vitblommig doft; i munnen sen lime, vitpeppar, och sen en härligt exploderande fet grillad citron med sötma, syra så det står härliga till och mer salt än i en assyrtiko från Santorini i den långa finishen: kryddigheten, fetman, sältan och alkoholen påminner mig om något som jag - i brist på bättre liknelser - bara kan likna vid en riktigt bra 100% agave tequila med ett shotglas doppat i himalayiskt salt. Riktigt bra för inte alltför många pengar. typ 93 poäng (if you're keeping score at home). Och mer elegant än det låter...

Visa bifogad bild 20759

Det vinet odlas i Atacama-öknen, som är en av jordens torraste platser. Så vitt jag vet finns det bara en
producent i området, som jobbar med konstbevattning. Coolt att bolaget har tagit in det.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 20758

Hustrun överraskade med litet fredagsmiddag med någon form av grillade rudor fylld med hemmaodlad chili från Kapellagården i Vickleby. Till detta ett otroligt trevligt chardonnayvin från Chile som jag aldrig hört talas om men fick med mig hem i påsen från PK-huset tack vare Nenad:
Tara 2017 Atacama
- Helt vitdimmig färg, med fin vitblommig doft; i munnen sen lime, vitpeppar, och sen en härligt exploderande fet grillad citron med sötma, syra så det står härliga till och mer salt än i en assyrtiko från Santorini i den långa finishen: kryddigheten, fetman, sältan och alkoholen påminner mig om något som jag - i brist på bättre liknelser - bara kan likna vid en riktigt bra 100% agave tequila med ett shotglas doppat i himalayiskt salt. Riktigt bra för inte alltför många pengar. typ 93 poäng (if you're keeping score at home). Och mer elegant än det låter...

Visa bifogad bild 20759
Det där måste jag bara prova! En 100% Agave Reposado med Himalayasalt låter ju helt, helt underbart :) Och lokala bolaget har fem flaskor...
 
Det där måste jag bara prova! En 100% Agave Reposado med Himalayasalt låter ju helt, helt underbart :) Och lokala bolaget har fem flaskor...
ja verkligen god - såg på CT att någon kunnig göteborgare (karl.1480?) hade liknat den vid en Maçon från naturvinsproducent som börjar litet reduktivt och sen öppnar upp sig ordentligt, vilket också på sätt och vis är en bra beskrivning av vinet. Mitt betyg slutade till sist på 92 poäng för vad det nu är värt. Såg att de hade en pinot noir också som verkar finnas enstaka flaskor kvar här och där som vore kul att testa.
 

karl.1480

Medlem
ja verkligen god - såg på CT att någon kunnig göteborgare (karl.1480?) hade liknat den vid en Maçon från naturvinsproducent som börjar litet reduktivt och sen öppnar upp sig ordentligt, vilket också på sätt och vis är en bra beskrivning av vinet. Mitt betyg slutade till sist på 92 poäng för vad det nu är värt. Såg att de hade en pinot noir också som verkar finnas enstaka flaskor kvar här och där som vore kul att testa.
Ja, jag fick lite Julien Guillot-vibbar av den. Har bara provat Pinot:en som hastigast men tyckte då att den också var riktigt bra. Lite småskitig, snyggt rödfruktig och bra drag i syran. Fick en del Bourgogne-vibbar av den med.
 
Toppen