Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

matage

Medlem
Kvar i pizzaträsket då jag experimenterar lite med glutenfria rätter åt flickvännen.
En pizza nedan är på färdigköpt PoP!-deg och en på egengjord glutenfri (gissa vilken som är vilken ;) ).
Toppingen för dagen blev passerade San marzano-tomater, mozzarella/provolone, kantareller, fänkålssalami och parmaskinka.

Klart över förväntan måste jag säga.
Tror inte man skulle gissat på glutenfri i ett blindtest och även om det fanns skillnader t textur vid en parallell ”pepsi-challenge” skulle jag inte tacka nej till den glutenfria varianten. Bra cornicione med krispig yta och segt innanmäte.
Pizza #1
30B0813D-18D7-4FD5-A90F-7F4B2D07F68E.jpeg

3C0B5F5A-B1DF-4418-AA09-916E66839D2A.jpeg

Pizza #2
B8B2F76A-9207-4439-BCF1-E714DE50C1C6.jpeg

AD893918-8199-4841-8A46-D543FA9E3D9F.jpeg


Till det lite Produttori del Barbaresco 2012 i sensommarsolen. Satt som en smäck!
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Kvar i pizzaträsket då jag experimenterar lite med glutenfria rätter sidan åt flickvännen.
Ena pizzan nedan är på färdigköpt PoP!-deg och andra på egengjord glutenfri. Toppingen för dagen blev passerade San marzano-tomater, mozzarella/provolone, kantareller, fänkålssalami och parmaskinka.

Klart över förväntan måste jag säga.
Tror inte man skulle gissat på glutenfri i ett blindtest och även om det fanns skillnader t textur vid en parallell ”pepsi-challenge” skulle jag inte tacka nej till den glutenfria varianten. Bra cornicione med krispig yta och segt innanmäte.
Pizza #1
Visa bifogad bild 20771
Visa bifogad bild 20772
Pizza #2
Visa bifogad bild 20773
Visa bifogad bild 20774

Till det lite Produttori del Barbaresco 2012 i sensommarsolen. Satt som en smäck!
Men jävlar vad gott!!
 

The Wall

Medlem
Kasta änden av formfranskan? Nänä, ajabaja. Man gör krutonger såklart. Fräser man lite rökt och tärnat sidfläsk också så har man toppingen till blomkålssoppan klar.
DFBC6888-7CC3-45F0-81C3-4B39723A4D59.jpeg
4C9575CF-3198-48EA-941F-0706EAD64F77.jpeg

Eftersom Särimner förekommer i rådjursform hos oss blev det även rådjursbiffar med rödvinssås och någon form av gräddig sås, som var finfin men jag var vilse i vinkällaren när hustrun kockade ihop gräddiga såsen. ”Recept? Du skojar va?” sade hustrun. Klyftor och ”ät senast om två dagar sallad för halva priset” med lite fransk salladsdressing fick ackompanjera Bambi med klyftor. Bambi ser möjligen ut som om solkrämen glömdes bort men innertemperaturen var....perfekt, dvs 63 grader när biffarna fick lämna pannan för att fundera på tillvaron på en egen tallrik istället. Det är två sällskapliga biffar som trängs på tallriken och inte en enda mörkbrun sörja som min telefonkamera vill låta påskina.
87536BBB-2C70-47E8-8160-68D539C40A12.jpeg
 

The Wall

Medlem
Pilgrims på lite smörfräst shiitake och salladslök med sky på brynt smör, shoyusås och citronsaft. Inte dumt. Gårdagens Alsace Grand Cru bäst till i konkurrens med gårdagens Wachau Achleiten, dito Meursault och dagens Les Sétilles.
E49F43CA-BD3C-4D85-BCF6-6E974B75E1CD.jpeg
 

The Wall

Medlem
Räkorna med klet och parmesan dök upp ikväll också, nu med forellrom på toppen. Dött lopp mellan Achleiten I Zalto Universal och Lorentz Grand Cru i Zalto Vitvin till maten. Bourgogne bra till smörstekta brödet men inte så bra till umamistinna räkor och rom.
6EB9D71B-8FA7-459D-9CE3-E9BA9D5EEBBA.jpeg
 

The Wall

Medlem
Grillad ryggbiff från Gårdssällskapet, lite Gala-klyftor (fasta mindre pärer), lite bearnaise och tomat- och löksallad med fransk senapsdressing. Perfekt = mums. Månadens vin och en kombattant kämpade om gommarnas gunst.
070B1725-488A-40EE-8F8B-941E659FFD90.jpeg
215FE46C-F4BB-4F2C-BDFD-E33B53DCC0E9.jpeg
 

matage

Medlem
Lite seriösare matlagning igår.
Snabbhalstrad (tack Searzall!!) havskräfta med morotsreduktion.
C88E3898-C7CF-4287-B3B3-5EBA19CC1D28.jpeg

Oxtartar på Ostronmayo, laxrom, rostad lök och körvel
C7BD6AFE-1D58-482D-B1DC-AC74FE5B1C73.jpeg

Anklevermunkar med tranbärspulver
C55C15A6-CD90-4ED6-94B7-8B376BCA297A.jpeg

Beef Wellington som serverades med extremt icke-fotogenisk hasselbackspotatisgratäng och Sauce Perigord.
65482095-8045-47E6-8C99-3E71E2B256EC.jpeg

0E7A4C12-711D-4C52-8B4E-44BEB5EEF4E3.jpeg


Getostglassen blev vare sig särskilt lyckad eller snygg så den fick inte vara med på bild... Blåbärskompotten blev iallafall god!
 
Last edited:
För oss som jobbar i det lägre mellanprissegmentet av viner kan man få en hel måltid och några riktigt trevliga flaskor vin för mindre än hälften av vad en flaska Comtes des Champagne 2008 kostade imorse mellan kl 10.00.00 och 10.01.00 (surt sa räven...).

Risotto med hemlagad grönsaksbuljong på morot, fänkål, färsk vitlök, jalapeno, potatis; härligt smakrik och torr Jurançon (hälften i grytan, hälften i kocken) samt en fin kryddblandning + litet Salsiccia från Taylor&Jones, smörstekta kantareller och färsk svensk majs.

Till det ovan nämnda Jurançon med kryddig tropisk finish, stor kropp men finfin syra och balans. Och en litet för tidigt uppkorkad Pattes Loup 2017 Vent d'Ange Mis Tardive som bådar mycket gott för framtiden.

fullsizeoutput_9c4.jpeg

ew4wMbH2T36mOPUtslnCFg.jpg
 

tobbe81

Medlem
Minimalistisk och stilrent frysrens till mig själv som onsdagsmiddag. Min sista bit egenfångad hälleflundra (smörstekt till perfektion) från fjolårets resa till lofoten den sista blandpåsen med kantareller från hötorget smörfrästes med sällskap utav salladskål och jalapeno som i sista stund fick sällskap utav grädde som kokades ihop. Picklad majrova och hemmagjord hummer/havskräfts olja.
IMG_20200930_195603_449.jpg
 

The Wall

Medlem
Om det inte är Nasse så är det Bambi som får närkontakt med hr Weber. Variation; rotfruktsgratäng istället för svamprisotto. Som TopGear-gänget brukade säga; "Still, it could be worse.". En av få tillfällen som en gratäng inte framstår som totalt motbjudande på bild. Bara det är värt att fingra grimman till ett bubbel i kylen som en eftersläckare....
bambimedgratäng.JPG
 

Sigdarve

Medlem
Om det inte är Nasse så är det Bambi som får närkontakt med hr Weber. Variation; rotfruktsgratäng istället för svamprisotto. Som TopGear-gänget brukade säga; "Still, it could be worse.". En av få tillfällen som en gratäng inte framstår som totalt motbjudande på bild. Bara det är värt att fingra grimman till ett bubbel i kylen som en eftersläckare....
Visa bifogad bild 20998
BAR OLO kharma
 
Toppen