Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

Sigdarve

Medlem
Min mormor. Brukade även brygga öl till storhelgerna.
Skärmavbild 2020-11-09 kl. 21.48.44.png
 
Last edited:

MHilv

Medlem
Igår hamburgare med tryffelmajo, karamelliserad och picklad lök, cheddar och pommes friterade i 2 omgångar.
20201113_165042.jpg

Idag Boeuf Bourgogne, syrah och tiramisu...himla smaskens. Långkok i 10 timmar för att sedan knyta ihop säcken med vin, buljong från koket, lök, svamp och sidfläsk. Korta notiser om vinet Alain Graillot Crozes-hermitage 2016: torr, rätt hög syra, inte mycket tanniner...smakar björnbär och oliver. För 219? kr är ju detta ändå sjukt prisvärt....huruvida den har en långframtid framför sig vet jag inte, möjligtvis får syran lugna sig för min del. Matchade maten suveränt i alla fall.
 

Attachments

  • 20201113_165042.jpg
    20201113_165042.jpg
    38,6 KB · Visningar: 136
  • 20201114_184234.jpg
    20201114_184234.jpg
    33 KB · Visningar: 133
  • 20201114_184241.jpg
    20201114_184241.jpg
    33,4 KB · Visningar: 136
  • 20201114_194921.jpg
    20201114_194921.jpg
    40 KB · Visningar: 128
Stek svinvarmt I torr gjutjärn. 1 minut per sida kanske. Beroende på vad du gillar.

Börja med kappan så smälter den fint.
Kan gilla min wagyu lite mer åt medium hållet än medium-rare, du har en del så testa dig fram vet ja :) men annars som zippan nämnde, svinvarm panna, fettkappan först. ös fettet över för lär bli en del i pannan :p
 

Vingubben

Medlem
Kan gilla min wagyu lite mer åt medium hållet än medium-rare, du har en del så testa dig fram vet ja :) men annars som zippan nämnde, svinvarm panna, fettkappan först. ös fettet över för lär bli en del i pannan :p
Fettkappan först? Menar ni att jag ställer den på högkant först?
Salt och peppar? Något annat?
 

The Wall

Medlem
Vintervädret i Stockholmstrakten visade sig från sin ocharmigaste sida i lördags; 3 grader, snålblåst och lite regn. Då får man helt enkelt hitta på något kul i matväg; efter lite saltade cashewnötter till André Clouet (NV) vankades det en favoritförrätt i form av rotselleri. Brynta kuber tillsammans med timjan och vitlök i generösa mängder smör, sedan in i ugnen i ungefär 20 minuter. Till detta brynt smör, lite olivolja, färsk timjan samt flingsalt. Passade föga förvånande utmärkt till 2017 Au Bon Climat Chardonnay.
rotselleri_01.jpg


Eftersom det var grillväder och vi har gott om Bambi i frysen blev det (som vanligt) grillat ytterlår, ugnsrostade rotfrukter och rödvinssås där några hallon och lingon fick koka med. En fullträff såväl matmässigt som matchningsmässigt till 2018 Au Bon Climat Pinot Noir. Såsen blev inte riktigt så fotogenisk som det var tänkt, vilket berodde på kombinationen av en inte modern iphone och en hungrig fotograf.
bambi_grill.jpg

Efter en mellanakt med några ostar avslutades middagen med vaniljglass och nästan månadens vin. Enligt sovjetbolagets hemsida fanns årgång 1990 tillgänglig i väldigt många butiker, ungefär 104 stycken, men inte i Häggvik. Se där hade man istället förmånen att välja mellan årgång 1986 och 1988. Snopet.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
På söndagen kände vi att det var dags för lite matmässig variation så även om rotsellerin fick förnyat förtroende varierade vi upplägget istället genom att hälla det brynta smöret över rotsellerikuberna istället. Fortfarande lika gott och fortfarande lika bra till samma vin som kvällen innan.
rotselleri_02.jpg

Bambi och rotfrukter fick den här gången nytt format i form av biffar (som spetsades med bland annat lite krossade enbär) och King Edward-mos, eftersom jag glömde bort att köpa mandelpärer, samt sällskap av smörstekta kantareller (importerade ända från Östergötland) samt en sås med grädde där stekskyn från biffarna utgjorde smakmässiga huvudingrediensen. Fungerade klart bra till pinot-en från kvällen innan, även om en sås med grädde inte är förstavalet till vinet. Gårdagskvällens chardonnay skulle också kunna tänkas passa till maten, men det är inte riktigt en matchning som jag kan rekommendera. Kantareller och chardonnay, jovars. King Edward-mos och chardonnay, jovars. Rådjursbiffar och chardonnay, jovars. Såsen och chardonnay, nja. Alla samtidigt och chardonnay, "nay".
bambi_biffar.jpg
 

tobbe81

Medlem
Tartare till lunch på min lediga dag knivskuret renytterlår med rökt renhjärta klassiska tillbehören ihopblandat dijonsenap rödbetor silverlök cornichons på toppen friterad kapris picklad enokisvamp och hemslagen majo i perfekt konsistens och i glaset orangevin på inköpta muscat druvor från vincent lafage Languedoc-Roussillon slutframställning hos Alice Bouvot octavin jura.
IMG_20201123_140115_075.jpg

IMG_20201123_122850_919.jpg
 

matage

Medlem
Helgens matlagning i ett nötskal.
Krispig Rösti med löjrom och Damiel Hugot -08
FBB1FA6B-78EF-4F41-89F4-A1E9D95E866C.jpeg

Fransmännens svar på Stinas kyckling - Ankleverfylld vaktel från Picard på lätt sallad med vit tryffelolja, sherryvinäger och lite bubblande fett från vaktlarna.
9191080E-B178-4E7D-8AE5-BAB976A4CA21.jpeg

Spatchcocked Kalkon
592E1125-2BA7-4C1C-9C17-9D59C5AC5D0E.jpeg

Serverad med parmesan och vitlöksrostad brysselkål, halstrad anklever och en lätt madeirasky på deglacen från vaktel och kalkon
8260775F-A704-4D42-8343-02826DC1E1D6.jpeg

Och så lite vin till det men de får gå in i respektive vintråd. Musaren satt som en smäck till kalkon/brysselkål iallafall :)
FC48B752-3D43-424A-8ECE-EA382190AC72.jpeg
 
Last edited:
Toppen