Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

9tQIBL2KQ7i6noJtnoxuPA.jpg
HszvHAWGTs+%fdYhxfze4Q.jpg


Det har ätits tryffel och druckits goda viner. Här två exempel på tryffelanrättningar. I fredags en pasta med en sås gjord på grillad savoy-kål, en morot, ganska mycket vitt vin och grädde samt tryffel som hyvlades på sen. Till det en fläskkarré av fint snitt från Sandströms i Nacka forum som fick gå länge i ugnen på 90 graders värme med bara litet enbär och vitpeppar och salt.

Igår en risotto i all enkelhet. Blev ganska lyckad får jag säga. En flaska torrt bubbel från Penedes var det enda jag hade hemma och det gick bra tillsammans med en liter kyckling caldo från Grand Gourmet på Wollmar Yxkullsgatan.
 

The Wall

Medlem
Idag blev det lite rester; risotto, belugalinser och grillad kycklinglårfilé (mkt trevlig marinad på tamarisoja, lite olja från Apetina ”fetaost” Herbes de Provence - mkt bra i marinad, persilja, timjan, citronzest, pressad citron och svartpeppar) som märkligt nog gav en medelhavskänsla. Några ugnsbakade tomater hade varit pricken över i, men man kan inte komma ihåg allt.
BEBA54B6-AECE-47D5-8075-B0F7F7EE02A6.jpeg

Linserna tillförde inte så mycket, men vi passade på att äta upp dem.
 

The Wall

Medlem
När man hittar färsk gulfenad tonfisk till halva priset på ät-snart-hyllan på Ica är inspirationen till dagens lunch avklarad; grillad tonfisk. Tillbehören får utgöras av sallad med olivolja och citron, lite stekt halloumi samt gräddfil med lite örter i (färsk timjan, färsk basilika och färsk kruspersilja). Som extra krydda, eller mer exakt peppar, mortlar vi lite timutpeppar och cumeopeppar som får smaksätta fisken lite. Timutpeppar har tydlig ton av grapefrukt och Cumeopeppar har tydliga toner av mandarin och citron vilket passar bra till såväl fisken som till vinet.
tonfisklunch.jpg

Fina fisken!
wgs_peppar.jpg

Bara att peppra på!
 

The Wall

Medlem
Det känns nästan som midsommar så vi grillar kycklinglårfilé som marinerats i olja, Tamarisoja, pressad vitlök, citronzest och -saft. Tillbehör i form av ugnsstekt Ratte och lite citroncrème (färskost, ricotta, citronzest och -saft). Inte riktigt fine dining men bara jäkligt gott.
4E02B252-AD5C-4E56-819B-34B18E46652A.jpeg

Upplagt för en god middag.
6F5B3C02-5228-429E-B316-39D2B826655B.jpeg

En inte helt ovanlig syn mot slutet av grillsäsongens fjärde kvartal.
 

Per Stade

Lege artis
Det känns nästan som midsommar så vi grillar kycklinglårfilé som marinerats i olja, Tamarisoja, pressad vitlök, citronzest och -saft. Tillbehör i form av ugnsstekt Ratte och lite citroncrème (färskost, ricotta, citronzest och -saft). Inte riktigt fine dining men bara jäkligt gott.
Visa bifogad bild 21526
Upplagt för en god middag.
Visa bifogad bild 21527
En inte helt ovanlig syn mot slutet av grillsäsongens fjärde kvartal.

Så rätt!
 

jeps

Medlem
Igår blev en überkondenserad sås på hummerfond, grädde, vitt vin, citronzest som vevades ner med köttet från hummern vars skal blivit fond, parmesanost, nykokt paccheri och persilja. Mycket gott.

Halvdassiga bilder, men får duga.
 

Attachments

  • 830CCC84-D1B8-4222-BBF8-D93E8BB87C0F.jpeg
    830CCC84-D1B8-4222-BBF8-D93E8BB87C0F.jpeg
    53,7 KB · Visningar: 180
  • F7F14437-E6A9-49BF-8541-4B27CBCF49A4.jpeg
    F7F14437-E6A9-49BF-8541-4B27CBCF49A4.jpeg
    49,3 KB · Visningar: 189

The Wall

Medlem
Söndagsmiddagen fick inledas med smörstekt rostbröd (det är ju så löjligt gott), några räkor och lite aioli. Varmrätten utgjordes av benfri kotlettrad ("fläskytterfilé") som bryntes i smör med några timjankvistar och två smackade vitlöksklyftor som sällskap. Östes med smöret under stekning och sedan in i ugnen (inte varmluft) på 100 grader i en timme och 20 min. Kokt Gala (fast potatis) fick göra sällskap plus en sås på skyn från förra veckans sous vide-kotlettrad uppiffad med lite grädde, torkade örter och en skvätt Shoyusoja. Inget fancy, men gott. Köpevaniljglass och lite hemkokt hjortronsylt fick avsluta kvällen.
stekt_brod.jpg

Enkel, men jäkligt god förrätt; bröd som badat i smör i en varm panna.

nasse_lågtemp.jpg

Låg temp och lång tid, bra kombination för den som har tålamod.

glass_o_hjortron.jpg

Lite fusk att köpa glass, men vi har iaf gjort hjortronsylten själva.
 
Last edited:

IsKr

Medlem
Söndagsmiddagen fick inledas med smörstekt rostbröd (det är ju så löjligt gott), några räkor och lite aioli. Varmrätten utgjordes av benfri kotlettrad ("fläskytterfilé") som bryntes i smör med några timjankvistar och två smackade vitlöksklyftor som sällskap. Östes med smöret under stekning och sedan in i ugnen (inte varmluft) på 100 grader i en timme och 20 min. Kokt Gala (fast potatis) fick göra sällskap plus en sås på skyn från förra veckans sous vide-kotlettrad uppiffad med lite grädde, torkade örter och en skvätt Shoyusoja. Inget fancy, men gott. Köpevaniljglass och lite hemkokt hjortronsylt fick avsluta kvällen.
Visa bifogad bild 21544
Enkel, men jäkligt god förrätt; bröd som badat i smör i en varm panna.

Visa bifogad bild 21545
Låg temp och lång tid, bra kombination för den som har tålamod.

Visa bifogad bild 21546
Lite fusk att köpa glass, men vi har iaf gjort hjortronsylten själva.
Det får mig att tänka på att det är dags att koka hjortronsylt i veckan. Sista skeden åkte ner i filen häromdagen så det behövs påfyllning. Mer lingonsylt måste dessutom också kokas och blåbärssylt. Får nog bli en syltvecka.
 

Michael_M0!

Medlem
Det känns nästan som midsommar så vi grillar kycklinglårfilé som marinerats i olja, Tamarisoja, pressad vitlök, citronzest och -saft. Tillbehör i form av ugnsstekt Ratte och lite citroncrème (färskost, ricotta, citronzest och -saft). Inte riktigt fine dining men bara jäkligt gott.

En inte helt ovanlig syn mot slutet av grillsäsongens fjärde kvartal.

Lårfilé måste nog vara en av mina favorit-delar när det kommer till kyckling.
Till den maten hade jag nog prövat En Grüner eller Albarino, något med hög syra. Gott ser det ut!
 

The Wall

Medlem
Lårfilé måste nog vara en av mina favorit-delar när det kommer till kyckling.
Till den maten hade jag nog prövat En Grüner eller Albarino, något med hög syra. Gott ser det ut!
Tackar! Det var väldigt gott. :)
Jag funderade lite på vitt, men tänkte att potatisen skulle må bra av lite pinot. Det får bli flera gånger, dock inte ikväll eftersom jag missat att kyla vitt vin. :confused:
 

The Wall

Medlem
Eftersom vädret, eller möjligen låtsasårstiden, fortfarande har oskicket att jävlas med mig vankas det grill för tredje kvällen i rad. Dock, någon verkar mjukna lite, idag fick jag i alla fall se strålande sol. Låt vara att det var på tv under herrarnas störtlopp från Val d'Isère, men det är ett myrsteg i rätt riktning. Gårdagens fynd på ät-snart-hyllan (50% rabatt) på Ica utgjordes av Iberico Secreto. Bara att grilla någon minut per sida utan några förberedande krusiduller som marinad eller rub. För att säkra upp att även barnen skulle bli mätta fick tidigare succé med marinerad och grillad kycklinglårfilé göra sällskap med El Säroimno på grillen. Aspargus-halvor från Östergötland (även det ett tidigare fynd på ät-snart-hyllan, men då var pärerna hela och fina i sin genomskinliga påse. Potatis, ät snart? Eh...ok... Rätt förvarad (dvs inte genomskinlig påse) har ju potatis mer eller mindre evig livstid. Eller i alla fall en bra bit bortom "bäst före". Nåja, vår vinst helt klart.). Lite crème fraiche med fetaost och kryddor fick göra sällskap med grillad tomat och grillad spetspaprika.
iberico secreto pre_grill.jpg

Nasses hemliga del av nacken, lyckligt vetande om vad som komma skall.
grill.jpg

"Stämningsbild" på mäklarskojarspråk.
secreto_apres_grill.jpg

Alla närvarande är upplagda för att avsmakas.
 

The Wall

Medlem
Pinjekärnor!

Dags att pröva tålamodet och tillaga pinjekärnor. Det är egentligen inte så mycket frågan om att tillaga; man köper en inbrottssäker pinjekotte, lägger in den i en ugn på 180 grader celsius, väntar i 2 timmar - et voilà; den öppnar sig. Som en bonus doftar det nästan som en bastu när man öppnar ugnsluckan, men efter en kort stund inser man att det är ”svedd pinje” som doftar så underbart och som föga förvånande även går att hitta i italienska viner.

Nyöppnad pinjekotte.
pinje_05.jpg


Nu till tålamodet; mellan/i fjällen inkilade mot ”stammen” i kotten sitter svarta frön som ser ut som miniatyrer av tillplattade och brända pistagefrökapslar. Fram med en kökspincett och pilla loss de svarta fröna.

Nyöppnad pinjekotte med svart frö.
pinje_04.jpg


Inuti det svarta fröet finns den åtråvärda pinjekärnan. Fröet är näst intill lika inbrottssäkert som en spansk vinflaska med några år på korken, men betydligt lättare att forcera. Fram med en nötknäckare och kläm till försiktigt i ena änden av det svarta fröet. Genom empiriska studier har det visat sig att om man klämmer mitt på det svarta fröet mosas pinjekärnan. Inte lyckat.

Dags att äta? Ånej, som synes på bilden nedan är kärnan täckt av ett tunt brunt skal som ska pillas bort. När det väl är klart är det bara att goffa i sig. En kotte ger ungefär 85 kärnor att pilla med så nu är det bara 83 kvar.
pinje_06.jpg


Med tanke på allt jobb som krävs för att komma åt en kärna ökar min förståelse för att pinjekärnor inte är den billigaste produkten i affären. Förmodligen finns det ett lite mer industriellt tillvägagångssätt att plocka kärnorna, men som terapi och pyssel med barnen räcker det med att köpa en kotte eller två. Eller mer troligt; barnen tröttnar efter 9 minuter så jag får pilla själv i 90 minuter och sen dyker barnen upp igen och äter upp alla kärnor på 9 sekunder med den självklara följdfrågan "var är resten?".
 

The Wall

Medlem
Pinjekärnor!

Dags att pröva tålamodet och tillaga pinjekärnor. Det är egentligen inte så mycket frågan om att tillaga; man köper en inbrottssäker pinjekotte, lägger in den i en ugn på 180 grader celsius, väntar i 2 timmar - et voilà; den öppnar sig. Som en bonus doftar det nästan som en bastu när man öppnar ugnsluckan, men efter en kort stund inser man att det är ”svedd pinje” som doftar så underbart och som föga förvånande även går att hitta i italienska viner.

Nyöppnad pinjekotte.
Visa bifogad bild 21752

Nu till tålamodet; mellan/i fjällen inkilade mot ”stammen” i kotten sitter svarta frön som ser ut som miniatyrer av tillplattade och brända pistagefrökapslar. Fram med en kökspincett och pilla loss de svarta fröna.

Nyöppnad pinjekotte med svart frö.
Visa bifogad bild 21753

Inuti det svarta fröet finns den åtråvärda pinjekärnan. Fröet är näst intill lika inbrottssäkert som en spansk vinflaska med några år på korken, men betydligt lättare att forcera. Fram med en nötknäckare och kläm till försiktigt i ena änden av det svarta fröet. Genom empiriska studier har det visat sig att om man klämmer mitt på det svarta fröet mosas pinjekärnan. Inte lyckat.

Dags att äta? Ånej, som synes på bilden nedan är kärnan täckt av ett tunt brunt skal som ska pillas bort. När det väl är klart är det bara att goffa i sig. En kotte ger ungefär 85 kärnor att pilla med så nu är det bara 83 kvar.
Visa bifogad bild 21754

Med tanke på allt jobb som krävs för att komma åt en kärna ökar min förståelse för att pinjekärnor inte är den billigaste produkten i affären. Förmodligen finns det ett lite mer industriellt tillvägagångssätt att plocka kärnorna, men som terapi och pyssel med barnen räcker det med att köpa en kotte eller två. Eller mer troligt; barnen tröttnar efter 9 minuter så jag får pilla själv i 90 minuter och sen dyker barnen upp igen och äter upp alla kärnor på 9 sekunder med den självklara följdfrågan "var är resten?".
Pinje-uppdatering;
De svarta fröna ”sotar av sig” en del så om man vill ha sina pinjekärnor rena och fina får man antingen knäcka fram alla kärnor, tvätta händerna och sedan pilla bort den bruna hinnan från själva kärnan eller helt enkelt engagera flera i familjen. En knäcker och en pillar och barnen äter. Till carpaccion får man köpa nya kärnor på Ica. Eller ännu bättre Carls Deli i Hötorgshallen, deras kärnor är bortom överlägsna. Bra att veta; alla kärnor som skalas fram är inte funkis, en del känns som att klämma på en röksvamp så de går bort. Mycket pill men på plussidan; 11-åringen utbrast ”nu förstår jag varför de är så dyra”.
7D3744D0-D85E-425B-9F5C-BC85131E08EB.jpeg

Japp, det var det hela från en kotte.
 
Last edited:

MHilv

Medlem
Hummersoppa med gratinerat surdegsbröd. Ugnsbakad piggvar i vin, vitvinsås med löj- och laxrom och ångade grönsaker. Karamellglass, mörk chokladmousse, jordnötscrisp och dulche de leche. Brukar aldrig bli riktigt nöjd men det här blev magiskt gott. Det bästa är att vi äter samma mat ikväll.
20201231_180835.jpg
20201231_194330.jpg
20201231_214255.jpg
 
Last edited:

MHilv

Medlem
Åt hummersoppa till lunch idag men hade inget hummerkött så tog en bit av piggvaren, skivade broccolistammen tunt som dressades med en citronett. Middagen fick bli pizza på julrester (skinka, grönkål, potatis, svartkål och wrångebäcks ost) istället för resterna av piggvaren som sparas till imorgon.
20210101_140733.jpg
20210101_184238.jpg
 
Toppen