Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Fördel med tjockt är att den håller värmen bättre vilket främst är en fördel om flera pizzor ska tillagas direkt efter varandra. En tunnare kan behöva värmas upp efter nån/några pizzor.
Om 3 mm funkar har jag inte kunskap om, kör på en lättviktare som är 6 mm mot ordinarie på 1 cm. Den funkar för för ett par pizzor direkt efter varandra innan den behöver några extra minuter till att värmas upp.
3mm känns ju lite väl tunnt, då kan man nästan lika gärna slänga den i långpanna tänker jag... Är ju termodynamik det här och det gäller ju att ackumulera tillräckligt med värme för att temperaturen inte skall gå ner när du öppnar luckan och hivar in pizzan... Ju mer massa desto bättre. Samma gäller när man bygger vedeldad ugn men där får jag nog nörda ner mig mer om i egen tråd när det närmar sig byggstart...
 

Sigdarve

Medlem
Lasagne.
Skärmavbild 2021-01-06 kl. 20.26.32.png
 

Henkab

Medlem
Jag såg att många var inne på pizza just nu. Här kommer mitt bidrag. Kebabpizza gjord på oxfilé. Pizzadegen jäste i rumstemperatur 12 h och sedan kalljäste den 2 dygn. Tomatsåsen gjordes på hela tomater på burk som jag krossade och lät rinna av lite, olivolja och salt.
 

Attachments

  • 3D5A787D-017F-45DC-BD36-6F2F0E3EBCA3.jpeg
    3D5A787D-017F-45DC-BD36-6F2F0E3EBCA3.jpeg
    85,1 KB · Visningar: 162

matage

Medlem
Julgransplundringslunch igår.

Tryffelstuvad Savoykål med konfiterat anklår och halstrad anklever
5E6C609E-3D88-4FB2-8641-94B36A19E466.jpeg

Oxfile Provencale med lättrökt vitlökssmör
F7C027D2-DEDB-4318-B359-1E2C7D1BBC0B.jpeg

Ostkaka (den riktiga "hälsingeostkakan") med hjortronsylt och grädde.
D6394083-D817-4DB3-85E6-8910752EFCB7.jpeg


Savoykålen är en riktig höjdare till många olika proteiner har jag insett :)
 
Savoykålen är en riktig höjdare till många olika proteiner har jag insett :)
Håller verkligen med! En favorit som återkommit flera gånger under denna jul hos oss har varit hårt grillad savoykål (salt och olivolja i rikliga mängder före grillning) med någon form av Cole slaw dressing (min favorit har varit en blandning med grädde, majonnäs, creme fraîche, äppelcidervinäger, olivolja, finhackad färsk jalapeno, lime/citron, vitpeppar).
 

matage

Medlem
Håller verkligen med! En favorit som återkommit flera gånger under denna jul hos oss har varit hårt grillad savoykål (salt och olivolja i rikliga mängder före grillning) med någon form av Cole slaw dressing (min favorit har varit en blandning med grädde, majonnäs, creme fraîche, äppelcidervinäger, olivolja, finhackad färsk jalapeno, lime/citron, vitpeppar).
Det där måste jag testa!
Tryffelstuvningen jag körde till ankan (men som ursprungligen vi körde till halstrad röding när jag jobbade på krogen) var helt enkelt lite fräst scharlottenlök, en nypa maizena för stabilitet, en skvätt vermouth och grönsaktsbuljong och sen creme fraiche eller grädde (lättare versioner funkar om man vill vara hälsosam) och sen reducera ner lite och sen smakas av med tryffel(olja) och salt.
Sen rör man bara ner blancherad strimlad savoykål. Vill man köra det matigare kan man använda den stuvade kålen som pastasås.
 

Daniel A

Administratör
Jobba hemma = möjlighet att laga schysst lunch.

Somennudlar, ärtskott, pak choi (hårt stekt), böngroddar, grön chili och kammusslor, i en röd-vit-miso-och-hummerfonds-buljong. Rostade sesamfrön och furikake på det. 20 minuter tillagning, 10 minuter äta. Perfekt!
ramen.PNG
 
Last edited:

Per Stade

Lege artis
Knaggrocka
Rocka rockar fett!


F12A21ED-DDE1-4E52-A828-323281B591D1.jpeg


Kryddas med SantaMaria Seafood & Fish i kvarn (vår universalkrydda till fisk) + rikligt med malen havssalt.
Steks i smör och sedan i ugn 125 grader i 12-15 minuter, rockan ska vara well done.
Serveras med mos på mandelpotatis och jordärtskocka + hackad rödlök och kapris fräst i smör och smaksatt med vitlök och lite balsamicovinäger.
Sås till gör vi stekpannan med lite vitt vin och grädde.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Knaggrocka!

Visa bifogad bild 21905

Kryddas med SantaMaria Seafood & Fish i kvarn (vår universalkrydda till fisk) + rikligt med malen havssalt.
Steks i smör och sedan i ugn 125 grader i 12-15 minuter, rockan ska vara well done.
Serveras med mos på mandelpotatis och jordärtskocka + hackad rödlök och kapris fräst i smör och smaksatt med vitlök och lite balsamicovinäger.
Sås till gör vi stekpannan med lite vitt vin och grädde.
Går den att ersätta med elsparkcykel för likvärdigt resultat? o_O Det är ungefär det enda som man kan dra upp ur vattnet i Stockholms innerstad.:mad:
 

Per Stade

Lege artis
Går den att ersätta med elsparkcykel för likvärdigt resultat? o_O Det är ungefär det enda som man kan dra upp ur vattnet i Stockholms innerstad.:mad:

Du måste ha missuppfattat något.
Om du vill ha något elektriskt att äta får du åka till Skansen och fråga Jonas om han har darrål att sälja.
Men om du hittar rocka hos någon fiskhandlare så prova.
Delikatess!
Och barnvänlig, den har inga ben, bara broskstrålar som är lätta att plocka bort och inte fastnar i halsen.
 

The Wall

Medlem
Du måste ha missuppfattat något.
Om du vill ha något elektriskt att äta får du åka till Skansen och fråga Jonas om han har darrål att sälja.
Men om du hittar rocka hos någon fiskhandlare så prova.
Delikatess!
Och barnvänlig, den har inga ben, bara broskstrålar som inte fastnar i halsen.
Jag ska rocka loss hos en fiskhandlare när jag har vägarna förbi en fiskhandlare.
Den fångst som ger bäst fiskelycka i Stockholm förefaller vara just elsparkcyklar :raseri:.
 

Per Stade

Lege artis
Mäktigt!
Aldrig testat, det måste göras!
Det finns ingen som fiskar rocka.
Fiskarna får den som bifångst i trålen.
I Sverige är den rödlistad så fiskarna slänger den i sjön igen.
Men i Norge som ligger några mil härifrån är det OK att landa den.
Fiskhandlarna här säljer mycket norsk ”räga” från Hvaler och köper väl fisk samtidigt.
Rockan, som är en delikatess, säljs för en spottstyver.
Men jag tror inte att den kommer till en fiskhandlare nära dig, tyvärr.
Ta med dig några flaskor gott vitt så bjuder jag på rocka!
 

The Wall

Medlem
Det finns ingen som fiskar rocka.
Fiskarna får den som bifångst i trålen.
I Sverige är den rödlistad så fiskarna slänger den i sjön igen.
Men i Norge som ligger några mil härifrån är det OK att landa den.
Fiskhandlarna här säljer mycket norsk ”räga” från Hvaler och köper väl fisk samtidigt.
Rockan, som är en delikatess, säljs för en spottstyver.
Men jag tror inte att den kommer till en fiskhandlare nära dig, tyvärr.
Ta med dig några flaskor gott vitt så bjuder jag på rocka!
Jag är där om 5. Timmar? Dagar? Månader? Dumma pandemi.
 

matage

Medlem
75-års lunch för Fadren igår.
Gjorde det enkelt för mig med två snacks med Findus Rösti som bas.

Hängd Gräddfil och Osetra
78FF534D-6FA9-4DA5-99AA-8844B4E94FDC.jpeg


Mayo och Vintertryffel
30137646-5933-4D20-9A9F-DC343A1B7ADB.jpeg


Favorit i repris - Potatisplättar (Vonnaissienne) med Osetra, Druvor, picklad Gurka och bacon
EED409CF-79DE-4E85-AEC1-5D3D10C422A0.jpeg


Wellington på hästfile, en sjukt lyckad Sauce Perigord och en havererad potatisrätt på sidan.
Traditionsenligt irriterande så lyckas jag som vanligt inte få Foie-bitarna överst...
76C008FD-8907-4073-B8B2-8A33750737B0.jpeg


Färdigköpt Chokladfondant trimmad med lite extra 70%ig i mitten
84953E17-3162-47CA-9897-8BA3168492EF.jpeg


En skvätt vin.
Separata noter kommer
818B88D2-C545-4E55-BBFE-5873FAEF9FA4.jpeg
 
Toppen