Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

IsKr

Medlem
Idag blev det hemmagjord pizza. Det blev totalt 8 stycken så att alla i familjen blev mätta. Är ganska nöjd med mitt första lite seriösare försök med pizzasten, egen deg och tomatsås. Degen kommer att behöva förbättras för att jag ska bli nöjd, ska försöka kalljäsa över natten och så ska jag tillsätta lite surdeg också. Får se åt viket håll det påverkar degen, men nog ska det bli bättre. Kanske dela upp degvätskan 50/50 mjölk och vatten? Alla nöjda och glada i familjen iaf.
 

Attachments

  • 20210103_165503.jpg
    20210103_165503.jpg
    80,9 KB · Visningar: 160

MHilv

Medlem
Mjölk i pizzadeg har jag aldrig hört talas om. Det enda som behövs är salt, vatten och mjöl. Vill du nörda ner dig så följ lilla napoli, det är dock väldigt svårt att göra liknande pizzor som hemmabagare och med annat mjöl. Jag gör pizzor på jäst eller surdeg, vet inte om jag tycker att det blir någon större skillnad smakmässigt om jag har en frisk surdeg. Jag jäser normalt mellan 8-24h i rumstemp beroende på hur bråttom jag har och kalljäsning behövs ej, jag använder det mest för att stoppa jäsningen när degen har jäst klart. Det är rätt skönt att ha färdiga pizzadegar att plocka fram ur kylen. Det sägs att kalljäsningen framkallar mer smak men jag vet inte om jag har känt någon skillnad.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Idag blev det hemmagjord pizza. Det blev totalt 8 stycken så att alla i familjen blev mätta. Är ganska nöjd med mitt första lite seriösare försök med pizzasten, egen deg och tomatsås. Degen kommer att behöva förbättras för att jag ska bli nöjd, ska försöka kalljäsa över natten och så ska jag tillsätta lite surdeg också. Får se åt viket håll det påverkar degen, men nog ska det bli bättre. Kanske dela upp degvätskan 50/50 mjölk och vatten? Alla nöjda och glada i familjen iaf.

Jag kör mina degar på en poolish, det vill säga att man sätter en fördeg i cirka 24h på hela vattenmängden och halva mjölmängden. Dag två gör jag klart degen, låter den jäsa upp, delar upp den i lagom "pizzabitar" och "nattjäser" dem sedan i kylen tills det är dags att baka.
(Har jag bråttom så hoppas jag sista steget med kalljäsningen)
Jag tycket att jag får en helt ny nivå på smaken på pizzadegen när jag gör på det viset då smakerna verkligen hinner utvecklas när man långjäser.
Är ganska säker på att dt inte bara är inbillning för får ofta kommentare att jag har så jäkla god deg :)

-Mjölk däremot har jag aldrig hört om i pizzadeg, däremot om man kör Brioche till hamburgerbröd.
 

IsKr

Medlem
Mjölk i pizzadeg har jag aldrig hört talas om. Det enda som behövs är salt, vatten och mjöl. Vill du nörda ner dig så följ lilla napoli, det är dock väldigt svårt att göra liknande pizzor som hemmabagare och med annat mjöl. Jag gör pizzor på jäst eller surdeg, vet inte om jag tycker att det blir någon större skillnad smakmässigt om jag har en frisk surdeg. Jag jäser normalt mellan 8-24h i rumstemp beroende på hur bråttom jag har och kalljäsning behövs ej, jag använder det mest för att stoppa jäsningen när degen har jäst klart. Det är rätt skönt att ha färdiga pizzadegar att plocka fram ur kylen. Det sägs att kalljäsningen framkallar mer smak men jag vet inte om jag har känt någon skillnad.

Idéen kommer ifrån att min far hade en pizzeria i Österrike på sluter av 80-talet och framåt som använde bland annat smör och mjölk i degen. Det var inte hans eget påfund, utan i början och uppstartsfasen så hade han italienare som jobbade åt honom. Dom kalljäste degen och den fick också jäsa 2 gånger. Därav min tanke att testa det. Ska sägas att det var inte napolitanska pizzor utan romerska pizzor.
Jag kör mina degar på en poolish, det vill säga att man sätter en fördeg i cirka 24h på hela vattenmängden och halva mjölmängden. Dag två gör jag klart degen, låter den jäsa upp, delar upp den i lagom "pizzabitar" och "nattjäser" dem sedan i kylen tills det är dags att baka.
(Har jag bråttom så hoppas jag sista steget med kalljäsningen)
Jag tycket att jag får en helt ny nivå på smaken på pizzadegen när jag gör på det viset då smakerna verkligen hinner utvecklas när man långjäser.
Är ganska säker på att dt inte bara är inbillning för får ofta kommentare att jag har så jäkla god deg :)

-Mjölk däremot har jag aldrig hört om i pizzadeg, däremot om man kör Brioche till hamburgerbröd.
Poolish har jag endast använd när jag har bakat baguette hemma, ska testas.
 

Sigdarve

Medlem
Runt 1980 klassiker. Grillad rostbiff med potatissallad, syltlök och cornichons. En kompis föräldrar körde alltid R&P-sallad på fredagskvällarna med Cordon Negro. Idag hade ICA egengrillad rostbiff för 199 kr/kg. Rydbergs pot.sallad preppad med lite kapris till det.
Skärmavbild 2021-01-05 kl. 20.50.20.png
 

Robbes

Medlem
Jag kör mina degar på en poolish, det vill säga att man sätter en fördeg i cirka 24h på hela vattenmängden och halva mjölmängden. Dag två gör jag klart degen, låter den jäsa upp, delar upp den i lagom "pizzabitar" och "nattjäser" dem sedan i kylen tills det är dags att baka.
(Har jag bråttom så hoppas jag sista steget med kalljäsningen)
Jag tycket att jag får en helt ny nivå på smaken på pizzadegen när jag gör på det viset då smakerna verkligen hinner utvecklas när man långjäser.
Är ganska säker på att dt inte bara är inbillning för får ofta kommentare att jag har så jäkla god deg :)

-Mjölk däremot har jag aldrig hört om i pizzadeg, däremot om man kör Brioche till hamburgerbröd.
Har också nördat ned mig i pizzabakning senaste året. Brukar nattjäsa i rumstemp, kör tipo00 mjöl, jäst, vatten, salt. Sedan delar upp i bitar och kalljäser i kylen 2-3dgr. Men hela tricket är att ha ett pizzastål. Kör upp ugnen på 275 grader varmluft/grill, med pizzastålet på översta läget i ngn timma. Sedan tar det max 2,5-3min att baka en perfekt pizza. Bakar nästan bara Margherita, San Marzanotomatkross och en torr mozzarella så pizzan inte blir vattnig. På med lite basilika och en Barolo i glaset så är man hemma
 
Last edited:

Jesper L

Medlem
Har också nördat ned mig i pizzabakning senaste året. Brukar nattjäsa i rumstemp, kör tipo00 mjöl, jäst, vatten, salt. Sedan delar upp i bitar och kalljäser i kylen 2-3dgr. Men hela tricket är att ha ett pizzastål. Kör upp ugnen på 275 grader varmluft/grill, med pizzastålet på översta läget i ngn timma. Sedan tar det max 2,5-3min att baka en perfekt pizza. Bakar nästan bara Margherita, San Marzanotomatkross och en torr mozzarella så pizzan inte blir vattnig. På med lite basilika och en Barolo i glaset så är man hemma
Kör samma metod. Blir riktigt bra resultat varje gång och stålet är oumbärligt för bra resultat!
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har också nördat ned mig i pizzabakning senaste året. Brukar nattjäsa i rumstemp, kör tipo00 mjöl, jäst, vatten, salt. Sedan delar upp i bitar och kalljäser i kylen 2-3dgr. Men hela tricket är att ha ett pizzastål. Kör upp ugnen på 275 grader varmluft/grill, med pizzastålet på översta läget i ngn timma. Sedan tar det max 2,5-3min att baka en perfekt pizza. Bakar nästan bara Margherita, San Marzanotomatkross och en torr mozzarella så pizzan inte blir vattnig. På med lite basilika och en Barolo i glaset så är man hemma
Ja, kör också pizzastål,gör verkligen skillnad.
-I sommar tänkte jag ta det till en ny nivå dock och bygga en riktig pizzaugn i trädgården. Plockade ner en gammal murstock så har en pall med gammalt skorstenstegel som ska få ett nytt liv.

received_1028878800936414.jpeg
 

Sigdarve

Medlem
Visa bifogad bild 21835[/QUOTE]

Ja, kör också pizzastål,gör verkligen skillnad.
-I sommar tänkte jag ta det till en ny nivå dock och bygga en riktig pizzaugn i trädgården. Plockade ner en gammal murstock så har en pall med gammalt skorstenstegel som ska få ett nytt liv.

Visa bifogad bild 21835
Har du jämfört stål vs. pizzasten? Haft en sten i över 10 år, men är inte nöjd. Hur tjockt är stålet?
 
Last edited:

Johan L

Medlem
Haft pizzasten i över 10 år, men är inte nöjd med resultatet.

Har du jämfört stål vs. pizzasten? Haft en sten i över 10 år, men är inte nöjd. Hur tjockt är stålet?

Stål är betydligt bättre än sten i mitt tycke. Sen hjälper det ju att ha en någorlunda modern ugn som blir riktigt varm. Har under senaste året gjort pizzor på stål i tre olika ugnar av olika kvalitet och ålder och det märks definitivt skillnad, särskilt mellan förra lägenhetens ugn av enklare snitt från 2005 och den nya, lite bättre ugnen i det nyrenoverade köket. Dock värt att ha stål även med en äldre/enklare ugn.
 

IsKr

Medlem
Tyckte att det blev ett helt ok resultat med pizzasten också. Min ugn går att köra upp i 300 grader så det funkar bra. Ska testa och se hur det blir med napolitansk pizza nån dag.
 

Robbes

Medlem
Stål är betydligt bättre än sten i mitt tycke. Sen hjälper det ju att ha en någorlunda modern ugn som blir riktigt varm. Har under senaste året gjort pizzor på stål i tre olika ugnar av olika kvalitet och ålder och det märks definitivt skillnad, särskilt mellan förra lägenhetens ugn av enklare snitt från 2005 och den nya, lite bättre ugnen i det nyrenoverade köket. Dock värt att ha stål även med en äldre/enklare ugn.
Håller med avseende ugnarna, den vi har på landet är bättre tryck i än den i stan, därav bättre resultat när det bakas pizza på landet. Är lite sugen på att köpa en Ooni pizzaugn för att ta nästa steg till att bli fullfjädrad pizza bagare. Ngn som har en Ooni?
 

Sigdarve

Medlem
Inne på min tredje spis sedan 1990, en Siemens från 2017 med självrengöring, då ugnen värms upp till 500 grader. Maxtemp är annars 270. I sommarstugan har jag en betydligt äldre spis som grejar 300. Hade varit kanon om någon började tillverka vanliga spisar som värmer till 350-400 grader.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2021-01-06 kl. 17.38.51.png
    Skärmavbild 2021-01-06 kl. 17.38.51.png
    282,4 KB · Visningar: 119
Last edited:

grondahl

Medlem
Har du jämfört stål vs. pizzasten? Haft en sten i över 10 år, men är inte nöjd. Hur tjockt är stålet?
Stål är mycket bättre. Hade baksten tidigare vilket var ett lyft men stålet blir helt enkelt mycket varmare.

Enda nackdelen är att barnen klagar om de bjuds på vanlig köppizza eftersom den hemmagjorda är mycket bättre.
 

Thirsty

Smygnykterist
Behöver stålet vara så tjockt som 8 mm? Finns andra mm också. Stor skillnad i vikt.
https://www.lundgrenab.se/produkt/pizzastal-laga-pizza-tunnbrod-och-brod/
Cerveras är 3 mm och nästan dubbelt så dyra
https://www.cervera.se/produkt/modern-house-pizza-angels-pizzastal
Fördel med tjockt är att den håller värmen bättre vilket främst är en fördel om flera pizzor ska tillagas direkt efter varandra. En tunnare kan behöva värmas upp efter nån/några pizzor.
Om 3 mm funkar har jag inte kunskap om, kör på en lättviktare som är 6 mm mot ordinarie på 1 cm. Den funkar för för ett par pizzor direkt efter varandra innan den behöver några extra minuter till att värmas upp.
 

Jesper L

Medlem
Behöver stålet vara så tjockt som 8 mm? Finns andra mm också. Stor skillnad i vikt.
https://www.lundgrenab.se/produkt/pizzastal-laga-pizza-tunnbrod-och-brod/
Cerveras är 3 mm och nästan dubbelt så dyra
https://www.cervera.se/produkt/modern-house-pizza-angels-pizzastal
Har denna som funkar bra
https://www.kitchentime.se/p/pizzas...dbBnMVaO40Ii_qaqPBF4tc6o5hkCviJUaAu4GEALw_wcB

Nu ser man inte höjden på kanterna men de ställer sig upp fint vid tillagningen.
upload_2021-1-6_19-59-44.jpeg
 
Toppen