Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

matage

Medlem
Skulle ha premiärtestat Pizzastålet i ugn idag men eftersom solen värmde härligt fick pizzan gå i GMG-ugnen ute istället.
Fänkålssalami, fänkålsdill, Crudo och basilika med gårdagens gremolata-rostade fänkål som sallad. Fonterutoli Chianti -08 funkade men jag skulle nog gått på sydRhone/C9dP om jag fått välja på nytt
C75FC130-8516-4A65-9BCB-DA8239C2CB1C.jpeg
 

mackan92

Medlem
Skulle ha premiärtestat Pizzastålet i ugn idag men eftersom solen värmde härligt fick pizzan gå i GMG-ugnen ute istället.
Fänkålssalami, fänkålsdill, Crudo och basilika med gårdagens gremolata-rostade fänkål som sallad. Fonterutoli Chianti -08 funkade men jag skulle nog gått på sydRhone/C9dP om jag fått välja på nytt
Visa bifogad bild 22413
Snyggt! Bra gräddat ;)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Skulle ha premiärtestat Pizzastålet i ugn idag men eftersom solen värmde härligt fick pizzan gå i GMG-ugnen ute istället.
Fänkålssalami, fänkålsdill, Crudo och basilika med gårdagens gremolata-rostade fänkål som sallad. Fonterutoli Chianti -08 funkade men jag skulle nog gått på sydRhone/C9dP om jag fått välja på nytt
Visa bifogad bild 22413
Ser ut som riktigt bra deg där! :)
 

matage

Medlem
Ser ut som riktigt bra deg där! :)
Det pinsamma här är att det är PoPs färdiga pizzadel på surdeg som är min nödlösning när jag missat göra egen.
Så länge man tar fram den i rumstemp en timme eller så innan utbakning funkar den ganska bra - sen hjälper det ju med 370-400C i på stenen :D
 
  • Like
Reactions: Jos

tobbe81

Medlem
Måndagsmiddag salmalax kungskrabba (uppblandat lite lätt med hemmagjord) rostad hummermajonäs ljus superior soja mushroom soy champagne vinäger avokado stjälkselleri vårlök silverlök briocheskärvor granny smith äpple kalixlöjrom

IMG_20210302_123627_208.jpg

Champagne på det ja tack
Fleur de passion 06
Bereche ambonnay 2014
michel arnould memoire de vignes 2008
Clement perseval bdn vintage blend 18-17
IMG_20210302_130504_748.jpg
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Måndagsmiddag salmalax kungskrabba rostad hummermajonäs ljus superior soja mushroom soy champagne vinäger avokado stjälkselleri vårlök silverlök briocheskärvor granny smith äpple kalixlöjrom
Visa bifogad bild 22448

Champagne på det ja tack
Fleur de passion 06
Bereche ambonnay 2014
michel arnould memoire de vignes 2008
Clement perseval bdn vintage blend 18-17
Visa bifogad bild 22450
Vackert upplägg!
 
ANNcyr0mRs6zD4VL94N65Q.jpg


Ett märkligt problem att ha: att inte veta vad man ska äta till en provning med Alsace-viner, de kanske mest matvänliga vinerna i världen?
Jag hade uppfattat månadens vin i februari som torrt och valde några andra riesling-viner från samma årgång i Alsace för att jämföra med.
Efter en tur till Ica Aptiten fick det bli skrei.

Först kokades det grönsaksfond. I med grovt skuren vitkål, gullök, jalapeno, potatis, vitlök, kålrot och morot med litet olivolja och så in i ugnen i en-två timmar på 125 grader. Sedan ner i en emaljerad gryta och i med en halv flaska Biecher Riesling Reserve för 89 kr. Vatten. litet salt. Kokade i ett par timmar. Såg ut och doftade och smakade som flytande klorofyll när det var klart. Senare på kvällen rimmades skreden med salt och citron i 30-45 minuter. Färska räkor skalades, sockerärtor strimlades, färsk dill hackades, en citron klyftades och färsk pepparrot grovrevs. Själva soppan var enkelt monterad, först litet fänkål och delikatesspotatis som fick fräsa i olivolja, sedan ner med fonden, och koka i cirka 15 minuter, sedan i med några deciliter vispgrädde och några deciliter creme fraîche. kokade upp och sedan ställde jag av kastrullen, i med skreien och efter några minuter serverades det med tillbehören, samt en poolish baguette från bageri Petrus på Swedenborgsgatan, kanske Stockholms bästa bageri.

Till detta dracks det riesling och sen litet Sauternes till en bärig kompott.

gWvOqrl8TuuByY4XBcAtvQ.jpg
 
Alla bilder är ju konstruktioner, i någon bemärkelse. Efter två veckors förkylning (man blir ju litet mer orolig så här i den globala pandemin när man får symptom...) Var det dags att fira våren och att vi tillfrisknat [edit: och negativt covid-test].

På fredagen blev det lågtempad fläskkarré med någon form av hybrid nan-pita-tekakebröd och litet hempicklad rättika, ugnsbakad vitlök, spetskål, koriander och god srirachamajo. Till det prövade vi Cavalottos Langhe Nebbiolo 2018. Hej vilket trevligt vin! Glad att jag plockade på mig några stycken av denna. Ganska mycket struktur och djup. Litet mer traddo-nebbiolo så inte så mycket ny ek och fruktiga vibbar. Litet mörkare tonart (lakrits, läder, kryddpeppar, jord). 91 poäng, lätt. och potential för mer.

Lördagen blev det en T-bensstejk. Sonen ville ha en provensalsk örtkryddning på den så sagt och gjort. Drog även på några av de rostade vitlöksklyftorna. Öste med smör. Gjorde några till brödkakor av degen som var kvar, skar upp litet ost och gjorde några fräscha sallader och litet potatis i ugn som fick gå i litet av fettet från fläskkarrén dagen innan. Ingen lätt måltid men gott. Guigals Brune et Blonde 2010 blev en grymt bra match för stejken. [edit: ett helt annat vin än när den släpptes då den hade riktigt mycket frukt och mjölkchoklad. Den nya eken var mestadels integrerad, kanske att den lämnade ett spår med litet kryddpeppar och julkryddor i finishen, men vinet var slankt och härligt. 93 poäng]

Ett glas Ganevat pinot noir (inte för att det är vad man hade gissat att det var...) till matlagningen båda kvällarna blev det också. Den kändes riktigt trevlig på egen hand men klarade inte riktigt av maten, eller de andra vinerna, eller för den delen matoset i köket :) 89-90 poäng.

+WONs%LHQualr2fjECeFBA.jpg
yLSWRiUDS3iDj+uasnoJjQ.jpg
vw7gja8+RIet7aWhA6An3g.jpg
 
Last edited:

mackan92

Medlem
Helgens mat.
Bräserat lammlägg med potatispuré, knaperstekt pancetta och rödvinssky. Serverades med Shiraz från Australien (By Farr 2016)
upload_2021-3-28_20-6-10.png


Kvällens middag,

Våffeldagen kom sent - våfflor med en bädd av bladspenat, kallrökt lax och skagenröra. Serverades med Greywackes Sauvignon Blanc - en riktig favorit för Sauv. Blanc!

upload_2021-3-28_20-7-46.png
 

Daniel A

Administratör
DSC_2351.JPG


Hummerbuljong för soppan imorgon. Jag är en vad-som-finns-hemma-matlagare, så mina skaldjursfonder blir lite hipp som happ. Brukar ju bli bra grejer, men lite nyfiken på om det finns några forummedlemmar med riktlinjer/recept på skaldjursbuljong?

Generallt kör jag slumpad lök, rotfrukt, fänkålsfrön och lagerblad (kanske lite chili). Rosta i ugn och sen sjuda i ca 20 min, låt svalna, sila av. Använd (ofta med tillsatt vitt vin när det är dags att bruka).
Ovan för hummer och (havs)kräftor. Räkor brukar jag steka, sjuda en kvart, sila av och sen koka ner.

Tillägg: har ofta lite tomatpuré i.

Hur gör ni? :)
 

Kaptenen

Medlem
Visa bifogad bild 22906

Hummerbuljong för soppan imorgon. Jag är en vad-som-finns-hemma-matlagare, så mina skaldjursfonder blir lite hipp som happ. Brukar ju bli bra grejer, men lite nyfiken på om det finns några forummedlemmar med riktlinjer/recept på skaldjursbuljong?

Generallt kör jag slumpad lök, rotfrukt, fänkålsfrön och lagerblad (kanske lite chili). Rosta i ugn och sen sjuda i ca 20 min, låt svalna, sila av. Använd (ofta med tillsatt vitt vin när det är dags att bruka).
Ovan för hummer och (havs)kräftor. Räkor brukar jag steka, sjuda en kvart, sila av och sen koka ner.

Tillägg: har ofta lite tomatpuré i.

Hur gör ni? :)
Det finns få saker som lyfter matlagningen som just hemmagjorda fonder. Vilken härlig bild du bifogar!

Just hummerfond gör jag med gul- eller schalottenlök (beroende på vad som finns hemma) och en liten bit morot. Grönsakerna steker jag sedan utan att de får färg. Sedan upp med temperaturen och i med hummerskalen, som jag bryter i mkt små bitar för maximal extrahering. Sedan i med tomatpurén som också steks en stund. Därefter flamberar jag med en skvätt konjak. Jag låter också min fond koka i cirka 20 minuter och sedan får allt stå och dra i ett par timmar innan filtrering. Jag brukar även ha i en stjälk dill och timjan. Dock inget lagerblad.
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Det finns få saker som lyfter matlagningen som just hemmagjorda fonder. Vilken härlig bild du bifogar!

Just hummerfond gör jag med gul- eller schalottenlök (beroende på vad som finns hemma) och en liten bit morot. Grönsakerna steker jag sedan utan att de får färg. Sedan upp med temperaturen och i med hummerskalen, som jag bryter i mkt små bitar för maximal extrahering. Sedan i med tomatpurén som också steks en stund. Därefter flamberar jag med en skvätt konjak. Jag låter också min fond koka i cirka 20 minuter och sedan får allt stå och dra i ett par timmar innan filtrering. Jag brukar även ha i en stjälk dill och timjan. Dock inget lagerblad.

Tack! Jag måste bli bättre på att krossa skalen mer... Konjaken låter som ett trevligt tillägg!
 
Toppen