Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
Fick hem 12 småflaskor med blandade viner från 67 Pall Mall häromdagen. De har levererat över 800 webinarier med tillhörande vinflight sedan april och hade ett antal vinpaket packade som av olika anledningar inte levererats. Dessa småflaskor har packats om och skickats ut till klubbmedlemmarna som en nyårsgåva. Väldigt generöst måste jag säga. Provade några samples igår och bland annat så var det ett vin från Etna som verkligen fångade min uppmärksamhet. Jag var till och med tvungen att leta upp webinariet och lyssna på det. Producenten var Pietradolce.

Pietradolce har tre instegsviner - Rosso, Rosato och Bianco. Därefter har de sex viner från vingårdar på hög höjd och gamla prephylloxerastockar. Toppvinet Barbagalli kommer från en vingård på 1000 m höjd med 100-åriga stockar.

Jag provade 2017 Contrada Rampante Etna Rosso.
100% Nerello Mascalese från sluttningar på Mount Etnas norrsida. 900 m över havet. 90 år gamla prephylloxerastockar. Liten vingård på 1 hektar. Deras andra “Cru”-vingård Arcineri ligger endast 50 meter därifrån men de har valt att separera vingårdarna eftersom de ligger på olika gamla lavaflöden vilket tydligen ger olika mineralitet i vinerna.

Contrada Rampante är ett vin med fantastisk finess samtidigt som det är strukturerat.
I doften rödbärigt, körsbär, tranbär, kryddor, stenrökigt.
I munnen oerhört elegant men känns ändå kraftfullt med en härligt finkorning tanninstruktur. Fint djup och koncentration och en lång finish.

contrada.png


Varför dricker man inte mer viner från Etna?

Toppvinet Barbagalli skulle jag gärna vilja prova och när jag googlar så ser jag att Vinoliv, som säljer Le Macchiole i Sverige, även har Pietradolce i sin portfölj. Dessutom verkar årgång 2016 finnas av Barbagalli och den årgången skall tydligen vara magisk även på Etna (“2016 is one of the best vintages of the last 10 years on Mount Etna.”). Enda kruxet är att de säljs i 6-pack. Pris 869 kr/flaska. Någon skåning som är intresserad av vinet om jag inte lyckas övertala importören att få köpa enstaka flaskor? (alternativt kanske det iofs finns någon annanstans, har inte kollat det :)). Någon som provat vinet?
 
Last edited:

The Wall

Medlem
2010 Domaine William Fevre Chablis

Det vankas stekt gösfilé med kokt potatis och magisk citronsås så det är bara att leta upp något från källaren. En standard-Chablis från en bättre producent verkar ju som en lämplig kandidat. Fram med ovan nämnda flaska och Zalto Riesling.

Tydlig doft av vindruvskärnor, lite mineral och lite citronzest, möjligen ett litet krutstänk också men jag gissar att det är vindruvskärnorna som spökar lite. I munnen upplevs initialt en liten beska och sen kommer alla intrycken på eeeen och samma gång som Gessle skulle skaldat; först en ordentlig attack av syra så tunga, tandkött och alla tänder krullar ihop sig, sen vindruvskärnor (nyss igenombitna) och sedan kommer en behaglig smörkolaton som meddelar att ”nu kommer eftersmaken!”. När vinet svalts och intrycken har lagt sig något dyker mognadstonerna upp mot slutet av eftersmaken. Intressant att det är full attack med alla intryck och när de dämpat sig undrar man vad det var som hände. Tror att citronsåsen blir en lämplig syratämjare i det här fallet.
2010_fevre_chablis.jpg

Två minuter senare står jag där med tunga, tandkött och tänder krulligare än pälsen på ett Gotlandsfår.
 

Dejzan

Medlem
Fick hem 12 småflaskor med blandade viner från 67 Pall Mall häromdagen. De har levererat över 800 webinarier med tillhörande vinflight sedan april och hade ett antal vinpaket packade som av olika anledningar inte levererats. Dessa småflaskor har packats om och skickats ut till klubbmedlemmarna som en nyårsgåva. Väldigt generöst måste jag säga. Provade några samples igår och bland annat så var det ett vin från Etna som verkligen fångade min uppmärksamhet. Jag var till och med tvungen att leta upp webinariet och lyssna på det. Producenten var Pietradolce.

Pietradolce har tre instegsviner - Rosso, Rosato och Bianco. Därefter har de sex viner från vingårdar på hög höjd och gamla prephylloxerastockar. Toppvinet Barbagalli kommer från en vingård på 1000 m höjd med 100-åriga stockar.

Jag provade 2017 Contrada Rampante Etna Rosso.
100% Nerello Mascalese från sluttningar på Mount Etnas norrsida. 900 m över havet. 90 år gamla prephylloxerastockar. Liten vingård på 1 hektar. Deras andra “Cru”-vingård Arcineri ligger endast 50 meter därifrån men de har valt att separera vingårdarna eftersom de ligger på olika gamla lavaflöden vilket tydligen ger olika mineralitet i vinerna.

Contrada Rampante är ett vin med fantastisk finess samtidigt som det är strukturerat.
I doften rödbärigt, körsbär, tranbär, kryddor, stenrökigt.
I munnen oerhört elegant men känns ändå kraftfullt med en härligt finkorning tanninstruktur. Fint djup och koncentration och en lång finish.

Visa bifogad bild 21756

Varför dricker man inte mer viner från Etna?

Toppvinet Barbagalli skulle jag gärna vilja prova och när jag googlar så ser jag att Vinoliv, som säljer Le Macchiole i Sverige, även har Pietradolce i sin portfölj. Dessutom verkar årgång 2016 finnas av Barbagalli och den årgången skall tydligen vara magisk även på Etna (“2016 is one of the best vintages of the last 10 years on Mount Etna.”). Enda kruxet är att de säljs i 6-pack. Pris 869 kr/flaska. Någon skåning som är intresserad av vinet om jag inte lyckas övertala importören att få köpa enstaka flaskor? (alternativt kanske det iofs finns någon annanstans, har inte kollat det :)). Någon som provat vinet?
Atomwine.dk säljer Barbagalli - 13 för 500 dkk just nu i sin julkampanj, ingen aning om hur årgången står sig..
 

Thirsty

Smygnykterist
Efter lång bearbetning av nära-släkten genom att alltid ta med flaskor och serverat blint så har de börjat acceptera att hoppa BiB vin och tar med sig egna flaskor och servera blint under julen! :)
Då det tidigare har varit för mycket pärlor till svin så låg nivån på ”vanliga flaskor man kan köpa”, tydligen har vi haft högst olika uppfattningar vad det innebär.:rolleyes:

Största skrällen var mamma som ordnade en minivertikal av Blossas årgångsglögg! :eek:
Klara favoriten var 2020 som var riktigt trevlig. 2019 var mest grönt te (kass) och 2018 lemonad (mindre spännande).
6DC2843E-070D-454B-8CC5-C4D6EDE763A3.jpeg


I övrigt lite blandad. Riktiga besvikelser var Montus 1994 som kändes klart påväg utför med ett trist dött avslut i smaken. Sämsta flaskan av alla. Däremot var 2016 trevligare. Även Rieslingen var rätt trist. Intressantast var Barbera flighten med Giulin som vinnare. :)
C0B072C7-8BB0-4131-AFB3-2AC42C094074.jpeg


God fortsättning!
 

mackan92

Medlem
Efter lång bearbetning av nära-släkten genom att alltid ta med flaskor och serverat blint så har de börjat acceptera att hoppa BiB vin och tar med sig egna flaskor och servera blint under julen! :)
Då det tidigare har varit för mycket pärlor till svin så låg nivån på ”vanliga flaskor man kan köpa”, tydligen har vi haft högst olika uppfattningar vad det innebär.:rolleyes:

Största skrällen var mamma som ordnade en minivertikal av Blossas årgångsglögg! :eek:
Klara favoriten var 2020 som var riktigt trevlig. 2019 var mest grönt te (kass) och 2018 lemonad (mindre spännande).
Visa bifogad bild 21761

I övrigt lite blandad. Riktiga besvikelser var Montus 1994 som kändes klart påväg utför med ett trist dött avslut i smaken. Sämsta flaskan av alla. Däremot var 2016 trevligare. Även Rieslingen var rätt trist. Intressantast var Barbera flighten med Giulin som vinnare. :)
Visa bifogad bild 21762

God fortsättning!

Tråkigt med Montus - upplevde min flaska var supertrevlig! Kanske relativt stor flaskvariation?
 

mackan92

Medlem
Dricker själv en Penfolds Bin 28 (Shiraz) - insåg precis kanske lite slarvigt av mig att man precis gjort årgångsbyte från 2017 till 2018 på monopolet men ytterst trevlig pjäs att dricka till lammrostbiff med rotfrukter i ugn!
 

Dejzan

Medlem
Vit bordeaux, det dricker jag alldeles för sällan. Jag har bättrat mig något i höst och uppskattat G Guiraud som släpptes tidigare i höst. Nu var den slut på hyllan och istället blev det en flaska Rahoul Blanc 2017.

Vacker gyllene färg och en fantastisk doft med citrus, papaya, ananas, vanilj och krusbär. Smaken går i samma tecken med tropisk frukt, citrus och vanilj. Frisk syra som balanserar fat och frukten, tillgängligt, öppet och hur gott som helst. Det jag gillar mest är nog att det väldigt generöst utan att bli för mycket av något. Läge att köpa mer, mycket vin för 200kr.
 

The Wall

Medlem
2018 Hartenberg Shiraz

Vi fuskar lite med middagen ikväll och köper hem färdig mat i form av biff med pommes från vår lokala Texas Longhorn. Något från Sydafrika borde kanske passa? Direkt från flaskan ner i glasen, utan pardon:

Riedel Veritas OW Syrah är först ut; lite bränd ton, dock inte påtagligt störande, lite björnbär, aningen Pez. Påminner om en syrah med lite extra allt. Typisk modern sydafrikan? I munnen eldigt, 14,5% känns direkt och vips är Rhône-tankarna helt borta. Ger lite motstånd i munnen och det behövs helt klart en ordentlig köttbit för att hantera vinet. Vill minnas att vi gillade vinet förut och har några 2003-or kvar i källaren. Efter ett tag dyker det upp lite bränt trä (gran?) doftmässigt i glaset.

Zalto Bourgogne; mycket tydligare björnbärstoner och Pez i doften, även lite svävande ”röda bär”, men det drar åt jordgubbshållet. Vissa toner av hockeytejp finns där, men de är i skymundan. I munnen då? Fortfarande eldigt, men nu känns det mer i eftersmaken än direkt i första klunken. Helt ok. Lite senare dyker det upp lite beska i eftersmaken och vissa brända toner i doften, men inget som stör nämnvärt.

Gabriel StandArt; bäst att testa glas inför utesäsongen tänker vi. Kompakt doft med tydliga toner av skåp…vänta nu… Nytt försök med ett nydiskat glas; kompakt doft, knuten, men det går att hitta björnbär och Pez. Ingen påtaglig hockeytejp alls, snarare en grönaktig ton som påminner om cabernet franc-toner. Det går att förnimma viss rökighet, men den stör inte på något sätt. I munnen ger vinet ett eldigt intryck och dessutom klart fruktigare känsla än i de två föregående glasen.

Någon slutsats? Tja, Hartenberg Shiraz är på intet sätt dåligt, men deras cabernet sauvignon känns som ett ärligare och pålitligare vin för ungefär samma pengar även om de typiska cab sauv-markörerna inte direkt står i givakt.
harten_shiraz.jpg

Bara en massa brinnande bakelittelefoner? Ånej, nuförtiden är det annan doft i flaskan!
 

chambertin

Medlem
Toppvinet Barbagalli skulle jag gärna vilja prova och när jag googlar så ser jag att Vinoliv, som säljer Le Macchiole i Sverige, även har Pietradolce i sin portfölj. Dessutom verkar årgång 2016 finnas av Barbagalli och den årgången skall tydligen vara magisk även på Etna (“2016 is one of the best vintages of the last 10 years on Mount Etna.”). Enda kruxet är att de säljs i 6-pack. Pris 869 kr/flaska. Någon skåning som är intresserad av vinet om jag inte lyckas övertala importören att få köpa enstaka flaskor? (alternativt kanske det iofs finns någon annanstans, har inte kollat det :)). Någon som provat vinet?

Har tyvärr inte druckit Barbagalli efter årgång -10 men den var ett av mina bästa viner jag drack 2018:
https://www.finewines.se/threads/baesta-tre-vinerna-under-2018.5380/page-4#post-136409
 

LeChat

Medlem
30528B27-A12D-4B9C-AA26-08AD0B175788.jpeg

Gosset rose: Köpte tre flaskor för ungefär ett år sedan men har inte blivit så imponerade av tidigare flaska men kvällens flaska var riktigt komplex och harmonisk.

Canon la Gaffeliere 2009: Mycket fat är det. Här finns också oväntat med tanniner som stramar upp och ger den ett skönt grepp i munnen. Kanske en aningens med brett som tillför också.
Fast med denna etikett så förväntar jag mig ändå betydligt mer. 2009 är en knepig årgång. En del är ganska obalanserade. Ok, men inte mer.

Billecart-Salmon NF 2006: Med mina preferenser så känns den lite ung men för övrigt komplex och god. Öppnades mest av nyfikenhet men kan nog ha en fin framtid.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kl 05:00 lokal tid, efter en massa traditionell mat och dryck (kalla sobanudlar, kamaboko och saké), ett generöst intag av Kirin Ichiban Shibori mm startade årets iTasting med Cellartracker. Jag öppnade en flaska Rioja med 83p på CT och senast provad där under 2010.
1997 Barón de Oña Rioja Reserva
Redan på doften får jag lust att gå upp i brygga. Eric Levin (mannen bakom CT) gick då in och tog bort några satta poäng av folk som uppenbarligen poängsatt viner där de istället borde klickat i boxen [Flawed]. Och Voilá! 91p plötsligt :cool:
Kände mig inte i stånd att skriva något bra, korkade igen flaskan och tänker mig att om jag tar mig ur bakisheten med livet i behåll, kanske jag går genom den i afton. ;)
Den hade i vart fall bredd, djup, tanniner och allt bra man kan förknippa med en bättre Rioja Reserva.
4b44f00a-abc6-4e0b-9166-b4468f917e7b.jpg



Japansk nyårsbakisfrukost: OOZONI mtb:
PXL_20210101_065003340.jpg


Gott nytt år alla☠️
...låt oss hoppas att inte supervulkanen i Yellowstone får oss att titta tillbaka på 2020 med drömska blickar: "...vi visste inte hur bra vi hade det..."
 
Last edited:

Håkan

Medlem
Canon la Gaffeliere 2009: Mycket fat är det. Här finns också oväntat med tanniner som stramar upp och ger den ett skönt grepp i munnen. Kanske en aningens med brett som tillför också.
Fast med denna etikett så förväntar jag mig ändå betydligt mer. 2009 är en knepig årgång. En del är ganska obalanserade. Ok, men inte mer.
Canon la Gaffeliere är en tuff rackare, mer västra än östra stranden för mig. Håller med om att 09 år lite knepig och vet inte vart den tar vägen, köpte bara två slott från den årgången. Jag hade nog inte tänkt tulla på mina på 10 år så jag ändrar nog inte på det beslutet.
 

matage

Medlem
0D2585AC-3C4C-425F-A383-A31CE59FB302.jpeg

Gårdagens röda landade på Burlotto Barolo Monvigliero -11 som fick en ordentlig dekantering i 4h+ efter att ha läst noter om detta.
När jag sen serverade slog en kraftig doft av kokta rödbetor ur glaset och smaken var samma rödbetssmak toppad med lite uppspritade lingon.
Glaset ställdes åt sidan och Montus -94 korkades upp. Svampig kork som lämnade smulor i flaskan.
Dock var vinet riktigt trevligt. Mörkt blårött, kraftigt med härlig mognad. Svart frukt, läder, tobak, ladugård... Riktigt härligt!
20 minuter senare doftar jag i Barologlaset igen och nu är det ett helt annat vin.
Rödbetan är utbytt mot Körsbär, jordgubbar, lite olivspad och örter.

Så det resulterade i i-landsproblemet att ha två öppnade flaskor att parallelldricka. Hoppas slattarna överlever till dagens rester av nyårsmaten..
 
Last edited:

M.Grape

Medlem
IMG_20210101_004434_1.jpg
IMG_20201231_213811.jpg

Nyårsafton 2020 och två nya härliga champagnebekantskaper.

Ruinart Blanc de Blancs N.V. En frisk och väldigt behagligt ren champagne. Inga direkta mognadstoner men fint kontrollerade syror. Smaker av sura gula äpplen, päron, citron, smörgåsrån, fläder, ostronskal och Creme Fraiche. Passade fantastiskt till löjrom med råraka.

Vilmart&Cie Grand Cellier N.V. Dergogerad i januari 2018. Något utvecklad med komplexa toner av omogen mango, röda äpplen, rostat bröd, picklad ingefära, örter och citrus. Lång härlig eftersmak. Passade mycket bra till pilgrimsmusslor med jordärtskockspuré.
 

LeChat

Medlem
Canon la Gaffeliere är en tuff rackare, mer västra än östra stranden för mig. Håller med om att 09 år lite knepig och vet inte vart den tar vägen, köpte bara två slott från den årgången. Jag hade nog inte tänkt tulla på mina på 10 år så jag ändrar nog inte på det beslutet.
Detta var min sista -09 från högra stranden. Tycker nog att Medoc-vinerna har haft en jämnare kvalitet även om högra stranden också har haft en del gott.
Drack en del 2009 i ett tidigt skede. Stilen har ju varit mer åt fruktig CS från Kalifornien och hade till en början ibland svårt att visa mer än just fin frukt. Med tiden har de bakomliggande tanninerna och syrorna tittat fram så jag hoppas att resterande flaskor kan bli bra med lite tid. Har inte lagt in mina flaskor i CT eller liknade så har inte stenkoll på vilka jag har kvar. Ur minnet kommer jag i alla fall på Talbot, Batailley, Brane-Cantenac, Desmirail, Gruaud Larose.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Canon la Gaffeliere är en tuff rackare, mer västra än östra stranden för mig. Håller med om att 09 år lite knepig och vet inte vart den tar vägen, köpte bara två slott från den årgången. Jag hade nog inte tänkt tulla på mina på 10 år så jag ändrar nog inte på det beslutet.
Vilka slott köpte du, nöjd?
 
Toppen