Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Wintermute

Medlem
Protos '27 -16 Tydligt lila i glaset. Försiktig doft (lite för nyöppnat och svalt). Inledande smak av blåbär och slånbär, toner av blåa blommor (violer, lavendel?), kraftiga tanniner och lång eftersmak av ek. Gott, men troligen ännu godare i morgon. Ingen brådska att dricka upp resten av flaskorna.
10 månader senare. Mörka bär, bra bett i tanninerna, lite spritpenna och kaffe, supersnyggt slut med vanilj/fat/playdoh/bittermandel. Idag: 90 p.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Och tänker försöka köpa litet mer 2012 från Bordeaux som jag tycker generellt har visat sig vara bättre än 2011, 2013 och 2014 för de Bdx viner jag haft möjlighet att jämföra bland de fyra "svaga årgångarna" i närtid.
Både 2012 och 2014 är väl snarare "starka" årgångar? Kanske inte klass med 2009 och 2010 på vänstra stranden, men ganska nära på högra.
 

LeChat

Medlem
Och tänker försöka köpa litet mer 2012 från Bordeaux som jag tycker generellt har visat sig vara bättre än 2011, 2013 och 2014 för de Bdx viner jag haft möjlighet att jämföra bland de fyra "svaga årgångarna" i närtid
Jag laddade själv på rejält med 2012. Tyckte att den kom som fin kontrast till de mera maffiga årgångarna 2009 och 2010, som jag även köpte många av. Priserna var dessutom riktigt trevliga på många av slotten. Totalt köpte jag nog ca 60-70 st och ratade i princip allt från årgångarna 2011 och 2013. Har provat några olika från 2012 och gillar stilen. Ibland har de varit lite för ekiga i detta tidiga skede men annars har de haft fin frukt, bra syror och ganska mjuka tanniner. En restaurangårgång. Självklart är smaken ung nu, men samtidigt ändå tillgänglig och god. Har bara druckit av de billigare slotten än så länge och tänker vänta med de bättre.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Vi öppnade också denna på nyår - den hade en hel äppelkorg i doften, och var riktigt torr och stram och med en hel del kropp, men jag tror som du att denna ska vila. Har några flaskor till, öppnade av samma anledning som du, låter resten vila minst fem, förmodligen tio år.
När var din flaska deggad?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
10 månader senare. Mörka bär, bra bett i tanninerna, lite spritpenna och kaffe, supersnyggt slut med vanilj/fat/playdoh/bittermandel. Idag: 90 p.
Har en av deras '94:eek:r (crianza) som närmar sig drickfönstret med stormsteg tack vare din timliga påminnelse. Snålvattnet rinner till av tankarna. Det var många år sedan jag fick i mig en Protos senast.
För många...
 
Både 2012 och 2014 är väl snarare "starka" årgångar? Kanske inte klass med 2009 och 2010 på vänstra stranden, men ganska nära på högra.
har för dålig koll men utifrån prissättning och det allmänna omdömet om 2012 som ett svårt år med mycket regn i början och sen blomning, sen problem med värmebölja och till slut sen skörd och massa regn så har jag uppfattat det som att det var en räcka på fyra år med litet svagare årgångar 2011-2014 mellan de haussade årgångarna 2009 + 2010 och 2015 + 2016 (där '15 och '09 var litet varmare och fruktigare medan '10 och '16 hade litet mer elegans). Men har inte haft möjlighet att följa Bordeaux så nära att jag kan säga något vederhäftigt :(:confused:... hade jag haft mer pengar, tid och källarutrymme hade jag gärna gjort litet mer systematiska och regelbundna översyner ;):)

Däremot lärde jag mig med 2004 att man inte ska gå på de amerikanska omdömena om haussade årgångar i Bordeaux. Bodde i USA då och det var helt omöjligt att hitta 2003 och 2005 till vettiga pengar, medan många bättre vinbutiker sålde 2004 hur billigt som helst under lång tid. Tycker att 2003 är mycket svår och ojämn årgång med caniculen och att 2005orna senast jag kollade verkar behöva mer källartid, medan 2004 varit trevlig att dricka rakt igenom, särskilt från Medoc.

Finns det mer Bordeaux-kunniga här på forumet som har åsikter om dessa årgångar vore det intressant att ta del av!
 

Boletus

Medlem
Väldigt breda iakttagelser men:
2012 tycker jag dricker fint redan idag och är en helt ok årgång, lik 2009 och 2015 men svagare.
2014 är mer krävande och liknar 2010 och 2016 mer.
Jag har druckit några 2014 och 2015 av samma vin där 14 behöver betydligt mer tid men 15 kan drickas med viss behållning redan idag.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
har för dålig koll men utifrån prissättning och det allmänna omdömet om 2012 som ett svårt år med mycket regn i början och sen blomning, sen problem med värmebölja och till slut sen skörd och massa regn så har jag uppfattat det som att det var en räcka på fyra år med litet svagare årgångar 2011-2014 mellan de haussade årgångarna 2009 + 2010 och 2015 + 2016 (där '15 och '09 var litet varmare och fruktigare medan '10 och '16 hade litet mer elegans). Men har inte haft möjlighet att följa Bordeaux så nära att jag kan säga något vederhäftigt :(:confused:... hade jag haft mer pengar, tid och källarutrymme hade jag gärna gjort litet mer systematiska och regelbundna översyner ;):)

Däremot lärde jag mig med 2004 att man inte ska gå på de amerikanska omdömena om haussade årgångar i Bordeaux. Bodde i USA då och det var helt omöjligt att hitta 2003 och 2005 till vettiga pengar, medan många bättre vinbutiker sålde 2004 hur billigt som helst under lång tid. Tycker att 2003 är mycket svår och ojämn årgång med caniculen och att 2005orna senast jag kollade verkar behöva mer källartid, medan 2004 varit trevlig att dricka rakt igenom, särskilt från Medoc.

Finns det mer Bordeaux-kunniga här på forumet som har åsikter om dessa årgångar vore det intressant att ta del av!
Jag är en stor och växande anhängare av Bdx 75 och 82. Har personligen givit upp 2002, 2004, 2007 och mycket av det som hände efter 2010. 2006 är "komplicerad" och min moderna favorit är 2008 som producerat stora mängder Bdx som för mig klockar in som "klassiska".

2000 är ett bra år, men dyrt. 2001 har för mig varit snabbmognande klassiker (och magiskt i Sauternes). 2003 är ruskigt ojämnt, från syltbutiker, premox och rent skräp till briljanta kreationer som kommer gå in i historieböckerna. 2005 gillade jag från start, men har tappat intresset för. För dyrt. Flera premox.

Med min smak och ålder, lär jag hålla mig till 70-80-90-talets röda Bdx samt 2008 under återstoden av livets lyxkryssning. Kanske några 2010:eek:r också, de kan vara ohyggligt mumsiga.

Nu är jag ingen som druckit ALLT, men önskar jag hade. Har fått i mig flera underbara från alla de år jag undviker och bottennapp från alla årgångar jag omhuldar. Finns väldigt många jag är nyfiken på...

So many ducks, so little time...

Då Bdx är så fantastiskt, finns i princip alltid riktigt bra viner, även i de uslaste årgångar. Tack till CT för vägledning!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I afton skulle vi småfira lite. Efter mycket grävande ramlade det ut en fl
2000 Dame de Montrose, 93 p
Aldrig druckit tidigare, bara läst och noterat som ett av få andraviner värd namnet. Öppnade, kontrollerade mot korkskada och luftade under 4 h.

Då Japan nu gått in i undantagstillstånd, måste alla restauranger vara tomma kl 20:00. Mitt sista möte slutade 18:30. Promenad till Pecorella: 30 min.

18:31 vi lämnar lgh med vinet med och valpen hemma i buren. Vi beställer maten per telefon.
19:00 prick ankomst. Salladen och brödet står på bordet, liksom vatten och två vinglas.
19:02 jag skyndar mig hälla upp vin. Prova. Sörpla. Gurgla. Fundera... Jäklar vad bra det här är.
19:05 foto tas
PXL_20210108_101925384.jpg

19:06 salladen slut, in kommer pasta med havsfrukter. Vi beställer också lasagne samt Salciccia, en av vardera sort.
19:07 glas två. Jäklar vad bra det här är!!!
19:15 Jäklar vad bra det här är!!!
19:16 Långsörpling. Glas 3 börjar!
19:17 Zlatan vilket auktionsfynd! *drömskt introvert*
...
19:59 mätt! Belåten! Betalar och ett stadigt glas av denna gudabenådade dryck finns kvar åt kocken och hans hustru.

Fredagsmys och fredagsfest fortsätter hemmavid med Grasparossa och öl.

@Mats du har ngt absolut magiskt att se fram emot!

Smaknot på CT.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
7E61D381-BCA4-4283-BFCA-4A8A8AA2405A.jpeg


Vinogrado Marko Fon, Malvazija 2016.

Köpt på resa i Italien, i någon obskyr vinhandel. Bortglömd i källaren ett par år och ingen aning om vad jag skulle förvänta mig. Tänkte dricka det till kvällens hälleflundra men det gick bort direkt. Lätt oxiderad med äppleskrutt och honung i doften. Spritig smak, honung, peppar, örtkryddor, kola, rökt kött och väldigt låg syra. Fino möter chenin och norra rhone kanske? Tog fram lite oliver och Serrano vilket funkade perfekt. Annorlunda och kul vin som kräver rätt sammanhang, och som inte skall drickas för ofta. 88p, framförallt för komplexiteten. Nu blir det lite Piuze:)
 

LeChat

Medlem
40A7A14B-EEBA-41FF-9312-8DF17178228C.jpeg

2009 Delas Frères Hermitage Les Bessards


Öppnas en aning kall, men doften är trots det riktigt härligt syrahaktig. Inte oväntat så har smaken lite varmfruktig karaktär, men den är ändå fräsch med tydliga syror och tanninerna biter ifrån lagom. Här finns bra balans och smaken är tät men medelfyllig och de fruktigaste uttrycken har klingat av.

Var lite rädd för att öppnandet skulle leda till en stor besvikelse, men till min stora glädje kan jag konstatera att det här vinet är smaskens redan här och nu. Men samtidigt tycker jag att det står klart att här dessutom finns en stor utvecklingspotential.

I dagsläget är den till smaken inte olik en
2000 Château Monbousquet, vilket inte är fy skam! :cigarr:
 
Visa bifogad bild 21855
2009 Delas Frères Hermitage Les Bessards


Öppnas en aning kall, men doften är trots det riktigt härligt syrahaktig. Inte oväntat så har smaken lite varmfruktig karaktär, men den är ändå fräsch med tydliga syror och tanninerna biter ifrån lagom. Här finns bra balans och smaken är tät men medelfyllig och de fruktigaste uttrycken har klingat av.

Var lite rädd för att öppnandet skulle leda till en stor besvikelse, men till min stora glädje kan jag konstatera att det här vinet är smaskens redan här och nu. Men samtidigt tycker jag att det står klart att här dessutom finns en stor utvecklingspotential.

I dagsläget är den till smaken inte olik en
2000 Château Monbousquet, vilket inte är fy skam! :cigarr:
Härligt! Vi drack den litet enklare 2009 Hermitagen från Delas, Dom des Tourettes, på nyårsafton och hade liknande upplevelse: pang på härlig Syrah men litet varmfruktig och greppig men ändå helt njutbar och balanserad. Tror dock att dessa grejor går att lagra i minst ett decennium till om man så vill!
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Visa bifogad bild 21853
2017 Domaine Cordier Père et Fils Pouilly-Fuissé Vieilles Vignes

Dricker inte mängder av vit bourgogne men jag tycker att denna är riktigt bra. Lite fet och smörig med fina mineral och tjusiga syror. Beställt tre flaskor till.
Jag beställde. 2 stycken av den. Tänkte testa en. Hur känns årgången? Funderar på om den passar bra som sommar bourgogne?
 
Toppen