Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
A3F6478A-4175-4A0C-85E5-05DCEB40FBF1.jpeg

2016 Alain Hudelot-Noellat Bourgogne


Pinotdoften är härlig och fokuserad. I munnen möts man först av fantastiska syror och en lite söt frukt. Avslutet bjuder på fina, subtila fattoner av gräddkola.
Det här vinet överpresterar enormt i sin viktklass. Riktigt gott! Det som avslöjar vinets enkla ursprung är frånvaron av mer komplexa smaker och dofter. För även om allt som levereras i detta glas är bra så är det trots allt ett ganska enkelt vin. Men, man kan ju göra förbannat bra låtar med bara tre ackord också.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så här såg det alltså ut igår, då jag samlade ihop mig till att verkligen ge mig på
1997 Baron de Ona Reserva, 93p
PXL_20210103_032155176.jpg

Mer åt Castilla y Leon vad gäller stil, kraft och uppförande. Rävligt gott! Älskar detta!
Då jag började dricka den hade den 83 p på CT, men Eric LeVine tog bort poängerna från två som egentligen borde ha kryssat i "Flawed".

Smaknot på CT.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Varje år krånglar jag med PN och Beaujolais.
Visst gillar jag bättre PN:ar och visst har jag avnjutit en riktigt bra Bojo (35 aktiva år).
...men, myntet har inte trillat ned på något vis som gör att jag fått köpsug. Någonsin.
Varje år har jag som krav på mig själv att dricka minst en Bojo samt minst en PN från vardera bra Bgn, bra new world varmt resp kallt uttryck. Årets kalla uttryck föll på ett auktionsfynd från "bOREGONgne".
Om jag, utifrån min smak, satte poäng, hade det blivit ca 70p. Men, det vore inte rättvist mot vinmakarna, som lever i den enda staten på jorden som, mig veterligen, accepterar alla droger som lagliga... *vojne vojne*
Oavsett: det här kvalificerar inte i min värld som beroendeframkallande på minsta vis. Om du gillar sådant här, vire det infernaliskt spännande att få veta VARFÖR!

Snart ger vi oss i kast med en megabrand PN från Napa. Vi har höga förväntningar på den! Efter den väntar en Bgn av bättre snitt. Efter det väntar bara två Bojos med pedigree. Efter det är vi fria att bara NJUUUTA 2021!

6C73F122-3EA8-41A7-A17B-4E2529B97A53.jpeg

Handspriten lagom undangömd.

2015 Evening Land Vineyards Pinot Noir Seven Springs Vineyard
I really don't get it and refuse to give a score. This is just close to nothing more than a 500 JPY btl of PN from Seven11.
To me.
To my wife.
Both giving the strongest benefit of a doubt. This year again, just like all years.
Delicious, check!
Goes with most dishes, check!
Is a wine, hmmm....
More delicious than Cola Zero? Hmmmm...

I'm happy for all of you who "get it".
Good for you!
I refuse to score this wine, as it's so far out of my range.
In our World: worth an evening?
Hell no, so we ordered Nero d'Avola in order to have something to enjoy...

EF527448-18E1-4E50-BB9C-16801B469678.jpeg

Vi beställde också in ett riktigt vin. Cabernet + Nero d'Avola av Don Tommasi, årgång 2013. Hela Sicilien sjunger. Zatingen vilken pipa! Som en Oz CS med jord, lakrits och hela faderullan. Finess och tyngd i samma kopp. Dräwligt underbart att kunna njuta av mums i den här kalibern på kvartershaket. Magnifikt!

2013 Don Tommasi Cabernet + Nero d'Avola, 91p
från CT:

Caveat emptor: Only enjoyed one glass.
As an Australian Cab Sauv with the traddo rich iron, rich licorice, rich and dense packaging that we love.
Difference: a little more acidity.
A superb wine that helped make our evening complete. Much more umpf than the PN.

As we'd like to think that the tannins in this beautiful stem (!) from the Nero d'Avola.
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Rippon Mature Vines 2016

Doft: Ung sangiovese utan tvekan. Dämpad men trevlig.
Attack: Oförlöst och strävt. Det är helt omöjligt att gissa att det skulle vara Pinot från NZ.
Mellansmak: Surkörsbär och kryddor som bara skriker Toscana. Rätt hög syra och ganska lätt i munnen men intensiteten är rätt bra.
Eftersmak: Surkörsbär, silkestanniner och möjligen lite tranbär. Medellång och ungdomlig.

Inget speciellt men 89 poäng idag. Någon som provat?
 

LeChat

Medlem
95075BC1-4F93-4B3D-B63B-8D3BD7D46C82.jpeg

2012 Château Cantemerle &
2012 Château Phélan Ségur


2012 i Bordeaux kommer inte bli ihågkommet för de maskulina, tanninstinna monstervinerna. Snarare motsatsen. Det som är tydligt hos båda vinerna förutom de milda tanninerna, är de friska syrorna och den rena frukten. Vackra och välsmakande, men inga stora och komplexa viner för djupare analyser.
Phelan har lite mer fattoner (vilka är bättre integrerade idag än för två år sedan) och Cantemerle lite mer av grön paprika. Annars förvånansvärt lika och härliga. Härligt goda!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Visa bifogad bild 21832
2012 Château Cantemerle &
2012 Château Phélan Ségur


2012 i Bordeaux kommer inte bli ihågkommet för de maskulina, tanninstinna monstervinerna. Snarare motsatsen. Det som är tydligt hos båda vinerna förutom de milda tanninerna, är de friska syrorna och den rena frukten. Vackra och välsmakande, men inga stora och komplexa viner för djupare analyser.
Phelan har lite mer fattoner (vilka är bättre integrerade idag än för två år sedan) och Cantemerle lite mer av grön paprika. Annars förvånansvärt lika och härliga. Härligt goda!
Låter som det är läge att dricka upp? Sitter på en del flaskor av båda men har inte börjat poppa något än...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dricker ju på tok för lite portugisiskt som inte är Port. Det har de inte förtjänat!
Det finns så otroligt många bra producenter, spännande områden, roliga druvor och framförallt trevligt folk. Korkade därför upp denna vackra flaska med något låg fyllnadsgrad. Plockade upp den på auktion, nästan i förbifarten. Ångrar det inte.

1983 Caves São João Bairrada Vinho Tinto Frei Joao, 90p

Har läckt rejält en gång för länge sedan. Gick knappt att ens skrapa bort foilen från flaskan. 2/3 av korkjäveln följde med och smulade sönder sig. Den sista biten plumsade ned i flaskan, alldeles svart och skrumpen. #Skruvkork

De första aromerna som dök upp var av vacker plommon compotte. Hustrun klarade inte av sous bois (som vanligt) och som sheryälskare var det bara att tacka och ta emot av sherryfieringen. Ett riktigt bra vin som förmodligen hade tillfredsställt också den stora mellanfåran av fruktälskare - hade man bara valt skruvis eller kronkapsyl istället.

88D6E654-194A-426C-ABB1-88F111F93C7B.jpeg


Som vanligt, mer utförlig TN på CT.
 

Bastardo

Medlem
Kl 05:00 lokal tid, efter en massa traditionell mat och dryck (kalla sobanudlar, kamaboko och saké), ett generöst intag av Kirin Ichiban Shibori mm startade årets iTasting med Cellartracker. Jag öppnade en flaska Rioja med 83p på CT och senast provad där under 2010.
1997 Barón de Oña Rioja Reserva
Redan på doften får jag lust att gå upp i brygga. Eric Levin (mannen bakom CT) gick då in och tog bort några satta poäng av folk som uppenbarligen poängsatt viner där de istället borde klickat i boxen [Flawed]. Och Voilá! 91p plötsligt :cool:
Kände mig inte i stånd att skriva något bra, korkade igen flaskan och tänker mig att om jag tar mig ur bakisheten med livet i behåll, kanske jag går genom den i afton. ;)
Den hade i vart fall bredd, djup, tanniner och allt bra man kan förknippa med en bättre Rioja Reserva.
Visa bifogad bild 21781


Japansk nyårsbakisfrukost: OOZONI mtb:
Visa bifogad bild 21782

Gott nytt år alla☠️
...låt oss hoppas att inte supervulkanen i Yellowstone får oss att titta tillbaka på 2020 med drömska blickar: "...vi visste inte hur bra vi hade det..."
Vinet fick 87 poäng av WineEnthusiast 16 år sen. Hade du druckit en hel del något annat innan du provade Barón de Oña Reserva? Det är ganska stor skillnad sinsemallan, men kanske det beror delvis på en positiv utveckling av vinet under åren. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vinet fick 87 poäng av WineEnthusiast 16 år sen. Hade du druckit en hel del något annat innan du provade Barón de Oña Reserva? Det är ganska stor skillnad sinsemallan, men kanske det beror delvis på en positiv utveckling av vinet under åren. :)
Var duktigt knöl och rejält trött där på morgonkvisten och fick bara i mig ett glas innan John Blund kom på besök. Oavsett vågade jag säga att det inte var något low-80’ies wine, utan ett plus 90’ies. Hurusomhelst, två dagar senare gick jag genom vinet grundligt. Rävligt bra! Intensivt nannting! Finns några flaskor kvar bland CT:arna och blir spännande att se vad de tycker. Hoppas de delar med sig!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Idag dricker vi, som vanligt, druvan Grasparossa. Fasen vad trevligt det kan vara med lite djupfriterad fläskfilé och ett ymnigt glas Lambrusco. Ingen större vinös upplevelse, men att finna glädjen i det lilla... Och drömma sig bort till nästa omgång av helgrillad spädgris med portugisiskt rött bubbel... Mmmm :rolleyes:
Grasparossa.jpg

Visst är det väl ändå ett himmelskt himmelrike.
- Vill begå nattvard varje kväll, resten av veckan! Visst kan chips funka som bättre oblater? Med räksmak luktar de ju också mer som Kristi lekamen, dvs med lite mognad. Hmmm... Valde istället わさビーフ、WASBIIFU. Biff och wasabismak.
Hejja Jesus!
Här skall självfrälsas! :cool:
 

Philip W

Medlem
12CFAF2C-5CDA-48E7-B0DB-90BE8733E8FE.jpeg
Favorithus i Toscana - Poggio Antico.
Det blev en fantastisk avslutning på jul-ledigheten ikväll med Altero till en underbar middag. Lite väl ung fortfarande (2015), men fler ligger i källaren så kul att se hur den kommer att utvecklas. Passade även på att bunkra upp en mängd 2016 nu när den släpptes precis.
En fantastisk producent i Montalcino som jag rekommenderar alla att besöka.
Favoriten från dem är annars ”Madre” som är en supertuscan med 50/50 Sangiovese / Cab, men denna Altero är en riktig fjäder i hatten hos dem som fantastisk BdM. Älskar powern som finns där och som gifter sig så fint med maten!
Glad Trettondag till er alla!
 

buteljen

Medlem
1981 Montecillo Gran Reserva Selección Especial
Köpte två flaskor av detta vin och drack en i oktober förra året. Denna flaska känns ungefär likadan.
Hyfsad doft med mörkröda mogna jordgubbar, läder, multna löv och lite allmänna tertiära noter .
I munnen en ganska endimensionell palett av mörkröda bär, avrundade tanniner, slank kropp. Ingen direkt finish att tala om.
“Inget vin jag kommer att komma ihåg” skrev jag förra gången och det stämmer bra även nu. Passade dock fint till Dansk Flæskesteg med diverse tillbehör!

fullsizeoutput_5467.jpeg
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Låter som det är läge att dricka upp? Sitter på en del flaskor av båda men har inte börjat poppa något än...
Jane Anson har ett Drinking Window 2020 - 2036 på Phelan Segur så jag tror inte det är någon brådska ...
Provad april 2020, 92 p
"Unusually in terms of my recent experience, this is tasting far more plump and inviting than the 2011 right now - with well defined and purely-delivered cassis and bilberry flavours, some creamy texture and enjoyably confident tannins. It has a bright, fresh finish with crushed mint notes and plenty of St Estèphe power. "
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
le moine vaucrains hirsh reserve.jpg

Lite kul Pinot på trettondagen:
2012 Lucien Le Moine Nuits St. Georges 1er Cru Les Vaucrains: Doft av läder, björnbär, mahogny och svarta vinbär. Det kraftpaket som man förväntar sig av doften återfinns dock inte i smaken. Här kommer jordgubbar, hallon, plommon, lakrits, sardeller och blodpudding. Fin syra, mycket varsam extraktion, mogen frukt och tanniner på plats. Svalt och elegant.
2016 Hirsch Vineyards Pinot Noir Reserve: Mitt favoritvin i provningen av tillfälliga sortimentet i oktober 2019. Första gången jag testar sedan dess. Doft av smultron, tobak, hallon, kaffe och mjölkchoklad. Trots två timmar i karaff är det rätt bråkigt till att börja med: mycket fin frukt, men alkoholen spretar och det den finns en del skumma gummitoner. Efter en tid i glaset lugnar det ner sig och dess rätta jag kommer fram: hallon, sötlakrits, tjära, lingon, polkagris, ceder och apelsinmarmelad. Koncentrerad frukt, och fin balans.
Mycket bra viner båda två, men på lite olika sätt. Båda är bra representanter för sitt ursprung. jag tror att 201/20 här på forumet skulle pricka Frankrike från USA blint med de här två vinerna. Les Vaucrains är mörkare, svalare med en större bredd och har en sälta som inte finns i Reserve. Reserve är mer koncentrerad (utan att vara överextraherad), har sötare frukt, varmare, yngre och lekfullare.
Vilket är bättre? Svårt att avgöra. Båda är väldigt bra viner och trots olikheterna (eller på grund av) är det svårt att säga att det ena är bättre än det andra.
 
@LeChat @Emanuel @buteljen
Prövade Phelan Ségur en primeur 2013 och då tyckte jag att 2012 var ett ganska stort och fylligt vin med bra potential. Själv drack jag en Ch Phelan Ségur 2002 för några dagar sedan. Tycker Bdx 2002or generellt har viss släktskap med 2012 även om 2012 kanske har litet mer kraft faktiskt, men det är ju tidiga dagar så svårt att avgöra ännu, och stora variationer för dessa två årgångar i Medoc.

Just denna butelj 2002 Ch Phelan Segur kändes litet som en riktigt bra cab franc från Loire med ålder; aromatisk (om man lyssnade noga), mjuk och len textur och sandpapperfint grepp på slutet men ganska tunn i mitten (elegant) och inget att matcha med en biff, men riktigt trevlig med litet potatisgratäng med svart vintertryffel och tunna skivor fläskrulle (porchetta för finsmakarna). Härlig doft med klassiska medoc-toner (nyvässad blyertspenna, tobak, mörka bär) och litet peppriga och rökiga cab franc-noter också och nog helt lagom att dricka nu men inget att spara alltför många år.

På cellar tracker finns 61 betyg: om man delar upp dem och kollar genomsnittsbetyg fram till tio år efter skörden dvs sista december 2012 så är medelvärdet 86,6 poäng och för betyg satta efter sista december 2012 är medelvärdet 89,3. Tålamod med Bordeaux brukar löna sig. även med svagare årgångar.

90 points Robert Parker: "The best Phelan-Segur since the 1990, this is a rather dense, full-bodied, massive wine for a cru bourgeois. Sweet blackberry and black raspberry fruit intermixed with crushed rock and a hint of subtle oak jump from the glass of this full-bodied, intense, yet attractive and alluring wine. There is significant depth and substance to this Phelan-Segur, which is a sleeper of the vintage that should last up to 15 or more years." (02/12)

Nästa gång jag dricker Bordeaux ska jag skåla för den gamle ek-langaren. Detta var ju riktigt trevligt. Jag satte 90 poäng (dock hade jag då inte läst Parkers recension). Och tänker försöka köpa litet mer 2012 från Bordeaux som jag tycker generellt har visat sig vara bättre än 2011, 2013 och 2014 för de Bdx viner jag haft möjlighet att jämföra bland de fyra "svaga årgångarna" i närtid.
 
Last edited:
Billecart-Salmon NF 2006: Med mina preferenser så känns den lite ung men för övrigt komplex och god. Öppnades mest av nyfikenhet men kan nog ha en fin framtid.
Vi öppnade också denna på nyår - den hade en hel äppelkorg i doften, och var riktigt torr och stram och med en hel del kropp, men jag tror som du att denna ska vila. Har några flaskor till, öppnade av samma anledning som du, låter resten vila minst fem, förmodligen tio år.
 
Toppen