Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LarsW

Medlem
Beaucastel CdR Coudoulet 2015

Nu har alla bitar fallit på plats! Dricksfönstret är vidöppet och bara att njuta!

Körsbär, råbiff och blöt tobak i näsan. Ek och rosmarin!
I munnen är det svalt och elegant. Lagom syrliga körsbär och lingon. Sån lite metall från blod och rostfritt stål. Rosmarin och ceder. Hint av vanilj. Frisk syra och spänstiga tanniner men inte så man måste dekantera.
Kommer säker hålla sig flera år på toppen men jäsiken det är gott nu!

Velar länge om det ska komma upp i 90-poängsklubben men till slut får det får stanna i segmentet "Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter" vilket inte är illa för en CdR!
89p


Finns det en bättre CdR än detta? Om så, var så snäll och berätta!

thumbnail_20201225_183050.jpg
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
B37EB47A-7A07-4F05-AECB-C3CF7BA1BA11.jpeg


Carpasino Chianti Riserva 2010 skulle avnjutas till gårdagens rester med tyvärr korkad så snabbt fram med en reserv.

668DC851-6731-4FD6-AB93-CEFBB2564DE2.jpeg


Telmo Rodriguez, O Diviso 2015
. Härliga dofter med lakrits, körsbär, vanilj och kardemumma. Tyvärr lite platt i smaken. Häg syra, lakrits lite jordiga toner och en hel del röda bär, men allt för tunn i kroppen för att motsvara mina högt ställda förväntningar. 88p
 

Pontus

Medlem
Vet du ngt bra ställe att få tag på dessa? :)
Wine-searcher var inte direkt hjälpsam...
Vieille Julienne verkar numera sakna svensk importör? Tror jag köpte från någon dansk butik (online) senast. Om du googlar dyker det upp några alternativ.
Château des Tours har jag bara köpt på plats. Men jag har sett att även dessa finns i åtminstone någon dansk butik.

Edit: Tillägger att Château des Tours kan drickas direkt och dessutom lagras i säkert 15 år (väldigt speciell och lagringstålig stil). Vieille Julienne behöver några år för att ge full utdelning. Lagring i 5-10 år är lämpligt.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Gårdagens iTasting med folk från Hela världen. Skoj som vanligt.
Själv korkade jag upp lite vinhistoria.
En flaska Priorat från innan Priorat egentligen var Priorat, 70/30 Grenache/CS.
En flaska Bierzo från innan alla hipsters hittade till Murcia.
Och mer!
En verkligt god fortsättning fick jag!
2650F7CA-0C44-4A25-A242-F8603DD35C17.jpeg

1987 Rotllan Torra Gran Reserva, 70/30 Grenache/CS, 96p
1991 Granducato BdM, 93 p
1994 Palacio de Arganza, Bierzo, 94 p
NV Le Grotte Reggiano Lambrusco Secco, GOD
...och en liten flaska UKON, för att hjälpa levern på traven. Verkligen inte gott. Huärk...


Hustrun serverade 450 gram wagyu som vi valde ut hos slaktaren. Jääävligt bra kött, bara drygt 550 kr för mina två vackert marmorerade skivor.

Smaknoter som vanligt på CT:
https://www.cellartracker.com/event.asp?iEvent=45666
 
Last edited:

Skrutt

Medlem
Visa bifogad bild 21737

Visa bifogad bild 21738
Telmo Rodriguez, O Diviso 2015. Härliga dofter med lakrits, körsbär, vanilj och kardemumma. Tyvärr lite platt i smaken. Häg syra, lakrits lite jordiga toner och en hel del röda bär, men allt för tunn i kroppen för att motsvara mina högt ställda förväntningar. 88p
Lite svårt att ta poängen på allvar (eller se poängen med poängen) då vinet tydligen inte var rätt i sammanhanget. Eller ska man välja en cab för att uppnå 89 poäng? ;)
 
Gårdagens italienska afton med huvudpersonen
Felsina Colonia 2011.

Absolut helt underbart vin i perfekt drickfönster för mig, utan tvekan det bästa chianti classico jag druckit.
Ett vin fyllt med körsbär,mandel,vällagrad balsamico,rosmarin.
Pigg syra och slipade tanniner.
Ett av årets bästa rödviner och välförtjänta 95 p
 

Attachments

  • 20201227_120446.jpg
    20201227_120446.jpg
    35,3 KB · Visningar: 200

Vinocognito

Medlem
Finns det en bättre CdR än detta? Om så, var så snäll och berätta!
Jag älskar Coudoulet och gläder mig åt att 2015 dricks bra nu. Har en del 2015 och 2016. När det gäller CdR från södra Rhone så tycker jag ändå att Le Clos du Caillou är bäst. Allra bäst är La Réserve (Grenache+Mourvedre) men även Le Quartz (Grenache+Syrah) är riktigt bra.
 

Vingubben

Medlem
Lite svårt att ta poängen på allvar (eller se poängen med poängen) då vinet tydligen inte var rätt i sammanhanget. Eller ska man välja en cab för att uppnå 89 poäng? ;)
Poängen var vekrligen menad. Har provat As Carborcas tidigare och som jag verkligen gillade. Den här hade ett doftpaket som var lovande men föll dessvärre ihop i smaken.
 

LarsW

Medlem
Jag älskar Coudoulet och gläder mig åt att 2015 dricks bra nu. Har en del 2015 och 2016. När det gäller CdR från södra Rhone så tycker jag ändå att Le Clos du Caillou är bäst. Allra bäst är La Réserve (Grenache+Mourvedre) men även Le Quartz (Grenache+Syrah) är riktigt bra.
Har du en bra butik för dessa? :)
 

Pontus

Medlem
Instämmer med @Vinocognito om att Clos du Caillou's CDR är nr 1. Lobenberg har många av dessa viner. Kvalitetsstegen hos Clos du Caillou ser likadan ut för CDR som för CDP (Tradition < Safres < Les Quartz < La Reserve).

Ser att Lobenberg har CDR La Reserv 2017, har inte testat 2017 men 2016 är riktigt bra!
Har du eller @Vinocognito testat någon av mina förslag ovan? Visserligen är det en fråga om tycke och smak, men att denna slår Château des Tours Côtes du Rhône är det nog inte så många som tycker? Clos du Caillou är bra, men typ i samma klass som Coudoulet i min smak.
 

Skrutt

Medlem
Poängen var vekrligen menad. Har provat As Carborcas tidigare och som jag verkligen gillade. Den här hade ett doftpaket som var lovande men föll dessvärre ihop i smaken.
Tyckte det lät lite mårkligt att förvänta sig ”kropp” från ett vin och som väl snarare erbjuder intensitet i sina bästa stunder. Men jag uppskattade själva smaknoten.
 

The Wall

Medlem
Jul- och postjul-viner

Efter att ha sköljt ner dagens julmat med en del Fuller’s Vintage Ale 2019 och 2020 under dagen rundar vi av med något lättare på kvällen.

2017 Domäne Wachau Riesling Smaragd Ried Achleiten

Zalto Riesling; mineral, petroleum, lite limezest, viss pepprighet, typ vitpepparkorn och märkligt nog lite saffran (!?). I munnen; syra, tuggbar, lite eldighet (14%!), faktiskt whiff av smörkola. Klart klunkbar. Fullt godkänd i sin roll som lite välbehövlig eftersläckning efter julmaten.

Zalto Universal; helt klart en öppnare doft där petroleum-tonerna är lite mer dämpade än i Riesling-glaset. I munnen upplever jag vinet lite beskare, men ändå med en bra och trevlig smak. Syran kommer med lite eftersläpning utöver eftersmaken. Lite otippat känns Universal som det bättre glaset för vinet. Om det beror på österrikiska viner verkar trivas bättre i Universal än i Riesling är jag osäker på, men Denk’Art anger på sin hemsida att Universal är ”Especially for: Chardonnay, Chianti, Riesling and ’Smaragd’- wines from the Wachau” och det verkar uppenbarligen stämma bra.

2017_Wachau_Achleiten.jpg


På juldagen tog vi oss an ett lite enklare men äldre vin;

2008 Georg Breuer Riesling Sauvage

Zalto Riesling: direkt från flaska ner i glas; tät och koncentrerad doft av petroleum och mineraler och aningen citonzest. I munnen syrlig och frisk, lite smörkola/mognadstoner och koncentrerad limesaft. Även lite smörkola i eftersmaken. Efter cirka 3,5 timmar i karaff har petroleumtonerna dämpat sig något men påminner lite om doften i GDS-hallarna. I munnen lite eld, lite syra, lite smörkola, bra smak.

Zalto Universal; direkt från flaska ner i glas; mer öppen doft där petroleumtonerna övergått till att istället påminna om bladpersilja. I munnen mer öppen och lite klenare i smaken, smörkolatonerna nästan utraderade direkt, men dyker upp i eftersmaken istället. Efter cirka 3,5 timmar i karaff; mer diskret doft, även om de tidigare intrycken består. I munnen drar vinet åt det mer neutrala hållet med aning smörkola och lätt åldrat vin i eftersmaken.

Vi var osäkra på om vinet skulle överleva en natt i kylskåpet och tänkte att det var lika bra att konsumera vinet redan samma kväll, ett inte alltför obehagligt uppdrag. Slutsatsen blev ”drick nu eller vänta i 10-15 år eller mer därtill.”

2008_Breuer_Sauvage.jpg


På fredagen singlade snön ner i Stockholmstrakten, en eller två dagar försent för en vit julafton och enligt väderleksprognosen ska snötäcket regna bort redan på söndagen (vilket även skedde). Bäst att elda på lite om man ska få till en riktig vintergrillning med snö det här märkliga året 2020. Det vankades sålunda grillad entrecôte med grillad spetspaprika och lite färsk spenat och fetaost. Några viner? Tja, nyfikna på Sicilien och Sydafrika som vi råkade vara halade vi fram följande viner.

2018 Gulfi Nerojbleo

IGT-klassad Nero d’avola från Sicilien, känns spännande. Lagring ett år på franska ekfat (barriques och tonneaux) och ytterligare ett år på flaska innan försäljning.

Gabriel StandArt är först ut; trevlig typisk italiensk doft av varma körsbärskärnor, lite pinjekärnor och enbär som sammantaget ger en känsla av ”sol och värme”. Det dyker även upp lite plommon i doften. I munnen syrligt med viss beska och en del syra. Senare en aning bränt eneträ och svedd fänkål i eftersmaken. Möjligen lite kort smak om man ska vara petig och vinet ger intrycket av att vilja ha mat som följeslagare. Det hade varit intressant att jämföra med Occhipinti Arianna Siccagno, men den flaskan hittade jag inte när jag snabbstädade inför julen.

2018_Gulfi.jpg


2017 Hartenberg Cabernet Sauvignon

Efter succén med den lätt åldrade 2003 Vergelegen tänkte vi att det kunde vara intressant att testa en yngre sydafrikan och valet föll på ovanstående vin. Inte särskilt exklusivt, men det kanske kan tjänstgöra som ett passande vin till en grillad köttbit när man vill variera sitt vinval något.

Zalto Bordeaux, lite rökighet, typ bränd hockeytejp, dock inte in your nose på samma sätt som det var förr om åren. En liten grönaktig ton smyger sig in och även lite cassis finns med i bakgrunden. I munnen viss syra, lite eldighet men inte den klassiska skogsbranden trots 14,5% alkohol, lite bättre balanserad än vad jag minns från förr helt enkelt. Eller så har jag blivit avtrubbad. Det finns lite gröna toner i både smak och doft som jag tycker ger vinet en liten pigghet. En helt klart ok sydafrikan och mycket bättre än för 10-15 år sedan. Visst, rökighet finns där, men den är klart mer dämpad än tidigare.

Lehmann F. Sommier Dionysos 80: här känns alkoholen helt klart tydligare i doften och en känsla av bränd hårdplast sprider sig i näsan. Visst, det finns även gröna toner men det är trots allt bränt skolsuddgummi som tar överhanden. I munnen känns vinet syrligt, visserligen bra smak och kort eftersmak, men intrycket blir ändå ”mnja”.

Till maten kändes faktiskt Hartenberg i Zalto Bx som det mest passande alternativet under kvällen. Vi hällde givetvis även vinerna ”tvärtom” i glasen också, men för husfridens skull var det dags att släppa noteringarna. Det som slog oss är att Gabriel StandArt är väldigt bra glas; våra är lite dammiga sedan de flyttades in inför inomhusätarsäsongen, men de fungerar ypperligt till väldigt många olika viner.

Under söndagen testade vi resterna från Gulfi och Hartenberg i Riedel Veritas Bx/Cab Sauv (helt ok med Hartenberg, inte alls lika bra med Gulfi), Veritas NW PN (inte särskilt lyckat för Gulfi, lite intryck av kogödsel i doften) samt Veritas OW Syrah (bättre för Gulfi, men StandArt var bäst för vinet). Intrycken från minnet, tog inte några mer omfattande noter än så.

2017_Hartenberg_CS.jpg
 

Vinocognito

Medlem
Har du eller @Vinocognito testat någon av mina förslag ovan? Visserligen är det en fråga om tycke och smak, men att denna slår Château des Tours Côtes du Rhône är det nog inte så många som tycker? Clos du Caillou är bra, men typ i samma klass som Coudoulet i min smak.
Vielle Julienne besökte jag ett antal gånger kring åren 2005-2010 och på den tiden så var deras CdP grymma, men mitt intryck då var att man inte lade något större fokus på sina Cotes-du-Rhone. Det skulle säkerligen kunna vara så att man på senare år har skärpt sitt kvalitetstänk även på detta segment.
Din andra rekommendation, Chateau des Tours kan jag inte minnas att jag har någon relation till. Är det en producent i Vacqueyras? Ser lite spridda recensioner i WA och Vinous.
 

Pontus

Medlem
Vielle Julienne besökte jag ett antal gånger kring åren 2005-2010 och på den tiden så var deras CdP grymma, men mitt intryck då var att man inte lade något större fokus på sina Cotes-du-Rhone. Det skulle säkerligen kunna vara så att man på senare år har skärpt sitt kvalitetstänk även på detta segment.
Din andra rekommendation, Chateau des Tours kan jag inte minnas att jag har någon relation till. Är det en producent i Vacqueyras? Ser lite spridda recensioner i WA och Vinous.
Just 2010 av Vielle Julienne är ju grym! Jag kan inte säga att jag delar ditt intryck. Tvärtom talade de väldigt tydligt om hur druvorna odlades "på andra sidan vägen" om C9dP, noggrann selektering osv.
Chateau des Tours ligger mycket riktigt i Vacqueyras. Ägs av Rayas.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
9B7FE358-6700-4411-8D15-1B988DAAD57F.jpeg

2001 Chateau Musar


Märkligt vin detta. Doftar och smakar som en avslagen champagne med mognad och tydliga syror. Låter som effektsökeri, men nej, dagens sanning. Och gott är det, men helt klart en förvirrande känsla. Upplevde förra flaskan på samma sätt men kanske är än mer tydligt i denna.
Kommer säkert göra sig fint till klassisk helstekt kyckling med sås, potatis och brysselkål.
 
Toppen