Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa tre vinerna under 2018

Dan

Medlem
Konsumtionen av bra vin har främst koncentrerats de senare månaderna på året, lite dålig på att föra bok men från minnet blir det dessa:
1. Gaja Dagromis 2013
2. Couly Dutheil Clos de l'Olive 1989
3. Zenato Amarone classico 2014

Dagromis var förmodligen det bästa vin jag druckit till dags dato, siktar på att toppa den upplevelsen i år :)
 

chambertin

Medlem
2018 hade några höjdpunkter i vanlig ordning och så klart svårt att välja bara tre flaskor så det får bli några extra för att täcka in det som var minnesvärt eller överraskade mest positivt.

2013 Escombro
Fattigmans-Hermitage är en hyfsad beskrivning av det här om man skall vara fåordig.

2016 Thorne & Daughters, Paper Kite Old Vine Semillon
Inget vin som nockar med stor maffig doft men vilken underbar rikedom och komplexitet i smakerna och utveckling under flera dagar. Prislappen är heller inget större problem som omväxling.

1999 Masseto, Tenuta dell'Ornellaia
Första och kanske sista gången jag fick dricka det här och vilket underbart vin det var.

2012 Messorio, Le Macchiole
Jämte Masseto -99 på samma middag och jämt skägg vg kvalitet men väldigt ung och outvecklad.

2012 Barolo Cannubi, E.Pira & Figli
Ljuvlig Barolo från på papperet lite svagare årgång. Tack för den upplevelsen @Rexel !

2007 Barolo Riserva Vigneto Rochette, Lorenzo Accomasso
Fortfarande den bästa Barolon jag druckit från Accomasso och en av dom bättre totalt.

2006 Barolo Sorì Ginestra, Conterno Fantino
Pefekt mogen Barolo som Barsac Vinbar hade den goda smaken att servera på glas.

2013 Pinot Noir Tout Près, By Farr
Var tvungen att prova ngn av de första Pinot-vinerna jag köpt från By Farr och blev inte besviken. Hypen är helt välförtjänt.

1990 Ch d’Yquem
Underbar Sauternes med alla reglage på rätt plats. En ynnest att dricka.

2001 Ch Rieussec
Stråt vassare än Yquem i min värld och kanske den bästa Sauternes jag druckit.

2000 Ch Lynch Bages
Jämte -86 på samma middag men -00 var vassare på alla punkter och precis i början av sin mognadsfas.

2010 Vigna Barbagalli, Pietradolce
Störtskön fusion av Bourgogne och Barolo men från prephylloxera-rankor av Nerello Mascalese på Etna.

2015 Bandol La Tourtine , Domaine Tempier
Osäker på årgången här (inga anteckningar eller bilder på vinet) men helt makalöst bra. Tack @Mattias Schyberg !

1996 Cuvée Winston Churchill, Pol Roger
I larmet och bland alla goda viner på BYOB:en i Kalmar så var den här i sitt essé och perfekt nu. Tack @Trydebull för att du tog med den !
 

Daniel A

Administratör
Att summera det bästa från året som gått är ju alltid svårt, men den här gången känns det svårare än någonsin. Det har druckits så otroligt många fantastiska viner!

Årets druva!
Bobal, helt klart! Det jag druckit från Bodegas Ponce och Sexto Elemento har varit otroligt HÄFTIGT, den första snygg och elegant och den andra maffig som få. Samma druva bakom. Imponerande!

Årets champagne!
Omöjligt att utse en. 1996 Bollinger R.D var magisk, 1996 Roederer-provningen hos @MartinE placerar sig här som helhet. Hedersomnämnanden till 1999 Cristal och 2013 Jérôme Prévost Fac-Simile.

Årets röda!
Lätt: 2001 Guigal, La Landonne. Tillsammans med de bästa pizzor jag ätit! Stort tack för det @Trydebull ! Hederomnämnanden: 2015 DRC La Tâche :ängel: och 2010 Bressan Pinot Nero.

Årets vita!
Att dricka 2016 Domaine Tempier Bandol Blanc på en liten gata i Paris. Om kontext skalas bort och vin står i fokus så är 2009 Clos Rougeard Blanc Brézé svår att slå.

Årets vin jaune(s)!
DSC_0262.JPG


Årets avant garde!
2017 Memento Mori A Fistful of Flowers. Att vin kan smaka såhär visste jag inte. Tack för den @Skaggs !

Årets BYOB!
40+ hos @Patrik Sellin var magiskt! Men det bör väl nämnas att typ hälften av vinerna nämnde här är druckna på BYOBs, dock med mindre antal deltagare (oftast fyra).

Årets söta!
1975 Oremus 5p och 1998 Uri Borok Aszú Essencia. Båda två är bland det bästa jag druckit, punkt.
 

Trydebull

Medlem
Årets druva!
Bobal, helt klart!

Nu är det ju nytt år, och det här blir en give-away - men då måste jag bjuda dig på en 100% Bobal från Laboratorio Rupestre nästa gång vi ses! Chiquillo! Tok-ung (16) och bulkdruva kan ju bli katastrof - eller magi!:)

Årets röda!
Lätt: 2001 Guigal, La Landonne. Tillsammans med de bästa pizzor jag ätit! Stort tack för det @Trydebull ! Hederomnämnanden: 2015 DRC La Tâche :)ängel:) och 2010 Bressan Pinot Nero.
Att vin och pizza hemma hos mig slår en Hedersomnämnd La Tache :kyss::kyss::kyss::cigarr::ängel:
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Har en sådan liggande, blev nu ruskigt sugen på att rycka korken ur den. Hur var status? Öppna eller spara ett tag till?

Har du bara en skulle jag rekommendera att spara den några år till (eller lufta länge, öppnade inte upp förrän efter flera timmar).. Mina sista flaskor planerar jag att öppna mellan 2020-2025
 
Årets druva!
Bobal, helt klart! Det jag druckit från Bodegas Ponce och Sexto Elemento har varit otroligt HÄFTIGT, den första snygg och elegant och den andra maffig som få. Samma druva bakom. Imponerande!
Vid besök i Valencia där Bobal är kung (även om apelsinträden nog har mer makt...) provade jag viner i olika prisklasser från Bodega Mustiguillo som jag kan starkt rekommendera. Gillade också Ponce starkt. riktigt prisvärda grejer.

Årets vin jaune(s)!
avundsjuk.

2017 Memento Mori A Fistful of Flowers.
Vad är detta?
 
2016 Thorne & Daughters, Paper Kite Old Vine Semillon
Inget vin som nockar med stor maffig doft men vilken underbar rikedom och komplexitet i smakerna och utveckling under flera dagar. Prislappen är heller inget större problem som omväxling.
riktigt trevlig samling vinupplevelser! Le Macchiole är svårt att värja sig mot hur gott det är. Gillar också Thorne&Daughters men har inte provat 2016 års Pape kite. Har du provat Carthology från Alheit? Litet i samma stil även om olika druvor.
 

chambertin

Medlem
riktigt trevlig samling vinupplevelser! Le Macchiole är svårt att värja sig mot hur gott det är. Gillar också Thorne&Daughters men har inte provat 2016 års Pape kite. Har du provat Carthology från Alheit? Litet i samma stil även om olika druvor.
Ja Macchiole har ju inte bara Messorio utan även Italiens svar på Cheval-Blanc i form av sin Paleo. Drack ju inte den under 2018 men annars hade den nog varit med även den.
Har inte provat Carthology men det borde man ju så klart ha gjort (Semillon-delen i det vinet kommer från samma vingård som T&D tar sin Semillon ifrån) så beställning är lagd nu.
Borde kanske ha haft med Mev Kirsten, Sadie Family också på listan då det också var ett vin som verkligen satte avtryck under 2018.
 

MartinE

Medlem
Årets vin jaune(s)!
Amen to that (them)! Framförallt när det gäller En Spois!

Årets röda!
Lätt: 2001 Guigal, La Landonne. Tillsammans med de bästa pizzor jag ätit! Stort tack för det @Trydebull
Amen again!

Nu är det ju nytt år, och det här blir en give-away - men då måste jag bjuda dig på en 100% Bobal från Laboratorio Rupestre nästa gång vi ses! Chiquillo! Tok-ung (16) och bulkdruva kan ju bli katastrof - eller magi!:)
@Skaggs och jag kan nog övertalas att hjälpa till med den! :ängel:
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Har du bara en skulle jag rekommendera att spara den några år till (eller lufta länge, öppnade inte upp förrän efter flera timmar).. Mina sista flaskor planerar jag att öppna mellan 2020-2025
Tack, blir till att vänta ett tag då.
 

Daniel A

Administratör
Nu är det ju nytt år, och det här blir en give-away - men då måste jag bjuda dig på en 100% Bobal från Laboratorio Rupestre nästa gång vi ses! Chiquillo! Tok-ung (16) och bulkdruva kan ju bli katastrof - eller magi!:)

Låter fantastiskt! Kan tänka mig att bobal från Laboratorio Rupestre kan vara fullständigt galet. Den flaskan kanske kan bli ett komplement till "Y"-provningen? Jag ser framför mig en dag med lika stort fokus på mat som på vin.

Vid besök i Valencia där Bobal är kung (även om apelsinträden nog har mer makt...) provade jag viner i olika prisklasser från Bodega Mustiguillo som jag kan starkt rekommendera. Gillade också Ponce starkt. riktigt prisvärda grejer.

Spännande. Tack för tipset!

Vad är detta?

Ja, du. Först, en rättelse: producenten heter Momento Mori. Vinmakare är Dane Johns. Hänger nere i Australien, och gör naturvin deluxe. A Fistful of Flowers är ett orange-aktigt vin (smakar dock inte som något annat oranget jag känner till), på moscato gialla och vermentino (att dessa ens finns planterade i Australien!). Finns en not i det här inlägget: galen BYOB. Tilläggas ska väl att vinet klockar in på ringa 9-10 % alkohol.
 

jrick

Medlem
Det här är min topp 3 med en ur respektive kategori:

1992 Catherine et Pierre Breton Bourgueil Les Perrières
1997 Julien Meyer Pinot Gris Zellberg Sous Voile
2006 Franck Pascal Champagne Quintessence
Intressant att det är så mycket moget, känns som du borde bygga upp en rejäl källare så du har mycket moget att dricka i framtiden ;)
 
Toppen